• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Topicstarter
Beste experts,
Ik heb de MD110 Canon en ik heb mijn opname via HQ omgezet naar DVD. Maar het beeld is korrelig en onscherp gewoon slecht!
Ik heb die avond alles in de (easy) stand gefilmd dus verwacht ik goede opnamen? Wat doe ik verkeerd??
Hoe krijg ik de korrelig beeld weer scherp?
Ook inzoemen en scherpstellen is zeer slecht. is de lens vuil? kan dat probleem zijn. Heb inmiddels schoon gemaakt. Of is het teweinig licht?
Graag tips en ideeen?
gr Paranoia68
:(

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 17:29
Als je een still geeft uit de video zouden we kunnen zien hoe licht/donker het is. Als je echt in het donker filmde mag je wel een berg ruis verwachten ja, dan gaat de ISO flink omhoog.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Waarschijnlijk is de korreligheid het effect van een hoge iso instelling:
Wikipedia: Filmgevoeligheid

Slecht inzoomen en scherpstellen komt waarschijnlijk door het gebrek aan licht. Voor een correcte scherpstelling is een minimale hoeveelheid aan licht nodig. Heb je niet voldoende licht, dan kan de camera moeilijk scherpstellen.

[ Voor 41% gewijzigd door ChojinZ op 26-08-2014 17:07 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:39

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De easy mode garandeert echt geen goede opnamen en zoals de meeste zeggen presteren dat soort camera's niet best bij slecht licht. Een van de redenen waarom spiegel reflex camera's tegenwoordig zo populair zijn, die hebben een grotere sensor en presteren een stuk beter bij slecht licht.

Aan je verhaal te horen heb ik weinig vertrouwen dat het beeld nog weer "scherp" gemaakt kan worden gezien het opname materiaal al gewoon van slechte kwaliteit is. Maar om niet meteen bij de pakken neer te gaan zitten, het zou ook nog kunnen zijn dat het te maken heeft met de omzetting van HQ (??, meer technische info graag) naar DVD. Tijdens het omzetten is er een hoop in te stellen wat de beeldkwaliteit kan beinvloeden, daar waar DVD sowieso niet bekend staat om haarscherp beeld.

Zou je ons dus wat meer informatie kunnen geven over de gebruikte software, codecs en wellicht wat stilstaande beelden in die "HQ" kwaliteit? Dan is het beter te beoordelen wat er aan de hand is.

www.maartendeboer.net

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Zou je ons dus wat meer informatie kunnen geven over de gebruikte software, codecs en wellicht wat stilstaande beelden in die "HQ" kwaliteit? Dan is het beter te beoordelen wat er aan de hand is.
beeld bij nacht;
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ev50kx.jpg
Bij dag;
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2hh3uqt.jpg
details;
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/23itj48.jpg

Ik maak mijn films altijd met de camera en zet ze via kabel over op de DVD-recorder:
Werkwijze;
1.Kabel aansluiten
2.Band terugspoelen en in play-pauze zetten
3.DVD recorder op HQ stand zetten en opnemen
4.Play op band en controleren op TV.

DVD-recorder details;
Sony RDR-HX720
DVD-RW
Laser= halfgeleidelaser
Video-ontvangst=frequentiesynthesizersysteem
video-ingang= phono 1,0 Vp-p
MPEG-2,MPEG1
Audio-ontvangst=gescheiden draaggolfsysteem
Dolby Digital 2 ch
256kbps/128kbps (EP en SLP en HQ opnames)
audio ingang= phono 2 vrms 10 kohm
DV-in 4pins LINK S100
werkingstemperatuur 5-35 graden
vochtigheid 25-80%
PAL bij opnemen en NTSC bij afspelen

Camera
MD110
Audio-opname=digitaal PCM 16 bit (48kHz/2 kanalen, 12 bit (32kHz)
BeeldcensorCCd van 1/6 inch 800.000 pixels
effectief
16:9 met beeldstabilisator 440.000 pixels
16:9 zonder beeldstabilisator 540.000 pixels
4:3 400.000 pixels
Lens
f=2,6,6-9 mm, f/2.0-5.0, 35x aangedreven zoom
35mm equvalent
16:9 met beeldstabilisator 45,3-1586
16:9 zonder beeldstabilisator 40,8-1428
4:3 49,8-1743
lensinstelling 10 elementen, 8 groepen
Af-systeem TTL autofocus
Minimale scherpte afstand 1m; 1cm bij maximale groothoek
witbalans auto
minimale verlichting bij nacht = 2 lx
8 lx normaal auto sluitertijd op 1/25
aanbevolen verlichting 100 lx

_/-\o_

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Los van het feit dat je, zoals reeds door anderen aangegeven, een ruisprobleem hebt zie ik PAL opnemen en NTSC afspelen in je DVD-recorder overzicht staan. Doe je dat met een bepaalde reden? Ik weet in dit geval niet of er hierdoor nog een conversieslag gaat plaatsvinden in de recorder, maar normaliter is er dan wel sprake van een kwaliteitsverlies.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
De slechte kwaliteit bij nacht die je in de eerste screenprint laat zien is eigenlijk redelijk normaal voor de meeste camera's. Bij weinig licht is dat al snel de kwaliteit die je krijgt.

Screen1 - Beeld bij nacht
Combinatie van hoge iso + een slecht dynamisch bereik ?
http://www.dpreview.com/g...tal-imaging/dynamic-range
http://en.wikipedia.org/wiki/Image_noise

Screen2 - achtergrond kleuren niet scherp
DOF?
http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field
Screen2 - Gaas onscherp/Ruis
DOF/Moire?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9patroon

Screen3 - Details
out of focus/ hoge iso (lijkt binnen geschoten met daglicht)?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Sodela schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:50:
Los van het feit dat je, zoals reeds door anderen aangegeven, een ruisprobleem hebt zie ik PAL opnemen en NTSC afspelen in je DVD-recorder overzicht staan. Doe je dat met een bepaalde reden? Ik weet in dit geval niet of er hierdoor nog een conversieslag gaat plaatsvinden in de recorder, maar normaliter is er dan wel sprake van een kwaliteitsverlies.
Nee, dat zeggen de specificaties van de DVD-recorder maar niet hoe het proces gaat, ik ga googlen of contact met fabrikant opnemen.
De slechte kwaliteit bij nacht die je in de eerste screenprint laat zien is eigenlijk redelijk normaal voor de meeste camera's. Bij weinig licht is dat al snel de kwaliteit die je krijgt.
Opgelost!
Ik heb nu een LED-lamp aangeschaft met;
Nikon LD-1000
130lx/65lx bij 1 meter
lichtbundel 55 graden omhoog en omlaag 72 graden link en rechts
alkalinebatterijen 30min max
Screen1 - Beeld bij nacht
Combinatie van hoge iso + een slecht dynamisch bereik ?
http://www.dpreview.com/g...tal-imaging/dynamic-range
http://en.wikipedia.org/wiki/Image_noise
Denk je LDR of HDR?
Screen2 - achtergrond kleuren niet scherp
DOF?
http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field
Ja, maar de scherptediepte heb ik altijd op auto staan.
]
Screen2 - Gaas onscherp/Ruis
DOF/Moire?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9patroon
ik ga deze Lightroom 4. Softwarematig, bijvoorbeeld in Lightroom aanschaffen en kijken of ik kan aanpassen?
Screen3 - Details
out of focus/ hoge iso (lijkt binnen geschoten met daglicht)?
Klopt, maar te dichtbij minder dan 1 meter...daarom onscherp denk ik?
Slecht inzoomen en scherpstellen komt waarschijnlijk door het gebrek aan licht. Voor een correcte scherpstelling is een minimale hoeveelheid aan licht nodig. Heb je niet voldoende licht, dan kan de camera moeilijk scherpstellen.
Ik heb dit probleem opgelost met een LED Lamp :)

[ Voor 7% gewijzigd door digidokter.net op 14-11-2014 18:02 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tsja, de camera is natuurlijk niet bepaald het neusje van de zalm en met de easy stand geef je alle controle uit handen en moet je maar hopen dat de camera er iets van bakt.
De analoge overdracht naar de DVD recorder is verre van ideaal.
Wat de DVD recorder precies doet aan bewerkingen en compressie is ook maar de vraag.

En je plaatjes hier zijn 1.022px × 570px. Dat is meer dan de oorspronkelijke PAL resolutie, dus je zit op je scherm ook nog eens naar een opgerekt beeld te kijken?

Lightroom is geen videobewerkingsprogramma, dus dat gaat je niet echt verder helpen.

Wat wellicht wel zou helpen is om de video in digitale vorm van de camera te halen en op je PC verder te verwerken en om te zetten naar een videobestand. Aangezien het een DV camera is zal die wel een firewire aansluiting hebben? Dat wordt dus op zoek naar een FireWire capture kaart / apparaat.

Maar volgens mij verwacht je gewoon teveel van deze toch wat verouderde techniek en is het gewoon tijd om eens naar een modernere videocamera te kijken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:39

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mocht je echt betere filmpjes willen maken zou je er goed aan doen om je ook eens in te lezen in de materie. De scherpte-diepte heeft te maken met je diafragma wat weer bepaald hoeveel licht er binnen komt, je kunt dus niet zeggen van ik wil gewoon een grote scherpte-diepte maar ok 's nachts schieten.

www.maartendeboer.net

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:06
Orion84 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 18:15:
Tsja, de camera is natuurlijk niet bepaald het neusje van de zalm en met de easy stand geef je alle controle uit handen en moet je maar hopen dat de camera er iets van bakt.
Als ik het zo lees heeft die DVD recorder ook DV-in.
@ts: heb je de cameras via composite of DV aangesloten op de recorder?

In het geval van analoog zou dat al een hele hoop schelen om dat op DV te doen.
Wat wellicht wel zou helpen is om de video in digitale vorm van de camera te halen en op je PC verder te verwerken en om te zetten naar een videobestand. Aangezien het een DV camera is zal die wel een firewire aansluiting hebben? Dat wordt dus op zoek naar een FireWire capture kaart / apparaat.

Maar volgens mij verwacht je gewoon teveel van deze toch wat verouderde techniek en is het gewoon tijd om eens naar een modernere videocamera te kijken.
Eens. Ik zou niet veel kosten meer stoppen in een dergelijke simpele SD DV camera. Grote kans dat een beetje smartphone gelijkwaardige filmkwaliteit opleverd.
Denk dat een instap filmcamera (of fototoestel met filmmogelijkheid) al vergelijkbare of betere resultaten geeft. En je hebt t dan ook in HD.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 18:15:
Maar als ik film en bezig ben met onderwerp wil ik me grotendeels concentreren op de object en niet denken aan allerlei instellingen zoals witbalans, zoomfactor, etc. Ik ben een hobbycameraman en moet wel leuk blijven. De proffesionele opnemen laat ik aan de experts over. ik verwacht ook niet veel van mijn oude camera maar wil hem wel tweaken...:)
Wat de DVD recorder precies doet aan bewerkingen en compressie is ook maar de vraag.
De DVD-recorder heeft een DV-aansluiting dus ik denk dat de overdracht digitaal gaat maar weet niet zeker?!
En je plaatjes hier zijn 1.022px × 570px. Dat is meer dan de oorspronkelijke PAL resolutie, dus je zit op je scherm ook nog eens naar een opgerekt beeld te kijken?
Dat doet de mediaplayer van windows ik weet niet hoe het overkomt op mijn 16:9 LED-Tv maar ik film altijd in 16:9 formaat...:)
Lightroom is geen videobewerkingsprogramma, dus dat gaat je niet echt verder helpen.
Dankje heb je alternatief?
Zoals ik zeg ik heb hem overgezet via de DV-aansluiting op de DVD-recorder en in HQ formaat is snelste en makkelijkste. Ik heb geen geld voor dure videosoftware...:(
Ik wil weten wat ik maximaal kan tweaken dat is met de LED-lamp erbij 50% verbeterd!
Mocht je echt betere filmpjes willen maken zou je er goed aan doen om je ook eens in te lezen in de materie. De scherpte-diepte heeft te maken met je diafragma wat weer bepaald hoeveel licht er binnen komt, je kunt dus niet zeggen van ik wil gewoon een grote scherpte-diepte maar ok 's nachts schieten.
Dankje ik zal me verdiepen in de materie...:)
Als ik het zo lees heeft die DVD recorder ook DV-in.
@ts: heb je de cameras via composite of DV aangesloten op de recorder?
via de DV-aansluiting :)

En bij filmen hanteer ik volgende regels van mij cursus:
1. Regel van 1/3
2. Onderwerp in midden
3. Kunst van weglaten: verder inzoomen om onderwerp scherp te stellen
4. Verder inzoomen: alle aandracht onderwerp
5. Kleine scherptediepte: onderwerp en achtergrond van elkaar scheiden
6. Rustige achtergrond: bijpassende achtergrond
7. Ander camerastandpunt: beter standpunt
8. Beslissend moment: op tijd
9. Kikker- en vogelperspectief:camera vanaf de grond
10. Kijkrichting: juiste kijkrichting