Geheugen uitbreiding of nieuw?

Pagina: 1
Acties:

• de-geit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-05-2025
Ik zoek een?
Geheugenuitbreiding of nieuw geheugen voor mijn computer; deze gebruik ik nog altijd intensief en wil ik zo verbeteren terwijl ik tegelijk een nieuwe laptop koop (maar dat is een ander verhaal)

Wat is je budget?
50-200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb op dit moment 4gb geheugen door 2x2gb Corsair Dominator; als uitbreiden het beste is dan kan dat met Corsair waarschijnlijk het beste. Bij nieuw ga ik voor Corsair, Crucial of Kingston; minimaal 8gb en minimaal 1066mhz.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een oude pc, vroeger van mijn broer geweest die er veel op gamede. Er zit een Asus P5Q Deluxe moederbord in met daarop ruimte voor vier DDR2 geheugenkaarten. Zoals gezegd, nu 2x2gb Corsair Dominator PC8500 1066mhz. Daarnaast Intel Core 2 Quad 2.40ghz 2.40ghz. Het is geen game-pc

Ik wil graag dat mijn computer sneller laten werken met zware programma's (InDesign, Photoshop, Bridge vaak tegelijk). Dat lukt nu redelijk, maar met aankoop van een nieuwe laptop wil ik ook wel een extra investering in mijn computer doen. Niet een grote, bijvoorbeeld om een nieuw moederbord te halen voor DDR3, maar een kleine. Hierin heb ik verschillende vragen.

Zo las ik dat je beter alles van hetzelfde merk in de kast kon hebben. Nu kan ik echter geen Corsair DDR2 met zelfde of hoger mhz vinden; wel een 800mhz. Dat klinkt dan tegelijk weer als een achteruitgang als ik daar 2x2gb 800mhz van bijplaats; is dat ook zo? En andere merken (Crucial) bijplaatsen is een doodzonde?

Ga ik echter voor nieuw, omdat alles van hetzelfde merk moet zijn en ik niet onder de 1066mhz wil gaan zitten, dan kom ik onder andere Crucial tegen met twee maal 2x2gb 1066mhz. Veel snellers is er niet te vinden? Van een betrouwbaar merk voor een DDR2?

Laatste vraag: wat zouden jullie zelf doen met de specificaties en het budget? Mind you: ik koop er waarschijnlijk een Dell 7000 15" i7 laptop bij met 2ghz (maximaal 3ghz) en 16 gb ram met 1600mhz.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:08
de-geit schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:40:
Ik zoek een?
Dat klinkt dan tegelijk weer als een achteruitgang als ik daar 2x2gb 800mhz van bijplaats; is dat ook zo?
Nee, je gebruikt nu een CPU met een 1066 FSB. De bandbreedte daarvan is precies even groot als DDR2-533 MHz geheugen in dual-channel mode. Met DDR2-800 zit je daar dus al ruim boven, verschil met DDR2-1066 zal dan helemaal miniem zijn.
En andere merken (Crucial) bijplaatsen is een doodzonde?
Nee, helemaal niet. Let wel op dat je nieuwe geheugen Unbuffered non-ECC is en bij vooorkeur ook op dezelfde spanning werkt.
Laatste vraag: wat zouden jullie zelf doen met de specificaties en het budget?
Indien je die nog niet hebt, een SSD plaatsen.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nielson schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 17:15:
[...]
Nee, je gebruikt nu een CPU met een 1066 FSB. De bandbreedte daarvan is precies even groot als DDR2-533 MHz geheugen in dual-channel mode. Met DDR2-800 zit je daar dus al ruim boven, verschil met DDR2-1066 zal dan helemaal miniem zijn.
[...]
Nee, helemaal niet. Let wel op dat je nieuwe geheugen Unbuffered non-ECC is en bij vooorkeur ook op dezelfde spanning werkt.
[...]
Indien je die nog niet hebt, een SSD plaatsen.
Sorry maar deze processor ondersteunt gewoon DDR2-1066 geheugen dus DDR2-800 erin zetten gaat alles vertragen naar 800Mhz, daarnaast ligt sowieso de CAS latency bij 1066 vaak hoger waardoor het er allemaal niet stabieler op wordt als er al 1066 in zit.

Ik denk dat je 2x2 gb erin zou kunnen zetten, DDR2-1066 met dezelfde CAS en idd vooral ook op dezelfde spanning. Dit is denk ik je beste optie als je nieuw wil kopen:
pricewatch: Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G
Maar ik ben het met Nielson eens dat een SSD voor jouw gebruik wellicht veel meer prestatiewinst oplevert. Het meest ideale is beide... maar méér dan 4gb erbij kopen slaat sowieso nergens op in zo'n systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-08-2014 19:42 ]

youtube.com/@hisrep

• Nielson
DeNachtwacht schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 19:38:
Sorry maar deze processor ondersteunt gewoon DDR2-1066 geheugen dus DDR2-800 erin zetten gaat alles vertragen naar 800Mhz..
De geheugencontroller zit hier nog in de chipset, je kunt wel een hoge geheugenbandbreedte hebben maar als deze vervolgens afgeremd wordt door de FSB schiet je er niet zoveel mee op.
..daarnaast ligt sowieso de CAS latency bij 1066 vaak hoger waardoor het er allemaal niet stabieler op wordt als er al 1066 in zit.
Als je geheugen op een wat lagere snelheid draait kun je de CAS weer wat strakker zetten, maakt dus niet zoveel uit.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nielson schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:48:
[...]
De geheugencontroller zit hier nog in de chipset, je kunt wel een hoge geheugenbandbreedte hebben maar als deze vervolgens afgeremd wordt door de FSB schiet je er niet zoveel mee op.
[...]
Als je geheugen op een wat lagere snelheid draait kun je de CAS weer wat strakker zetten, maakt dus niet zoveel uit.
1. Ik snap niet waar je vandaan haalt dat de FSB van zijn processor de 1066Mhz zou limiteren? Bij mijn weten is die van de Core 2 Quad 266 of 333, met een cycle van 4 dus dat komt uit op 266x4=1066 of 1333. Dan is dit toch snel genoeg?
2. dat geheugen op een lagere CAS zetten kan je niet zomaar doen, dat 1066 geheugen is namelijk gemaakt en vaak ook gelockt om op CAS 5 oid te draaien. Als het al niet gelockt is, loop je sowieso veel risico dat er errors komen als je naar 4 gaat. Bovendien lijkt TS me nu niet de persoon om met al dit soort technische dingen te experimenteren.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-08-2014 22:00 ]

youtube.com/@hisrep

• Nielson
DeNachtwacht schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:39:
1. Ik snap niet waar je vandaan haalt dat de FSB van zijn processor de 1066Mhz zou limiteren? Bij mijn weten is die van de Core 2 Quad 266 of 333, met een cycle van 4 dus dat komt uit op 266x4=1066 of 1333. Dan is dit toch snel genoeg?
Hij heeft 't over een Intel Core 2 Quad 2.40ghz dus dat is naar ik aan neem een Q6600 met 1066FSB. Dus idd met een bandbreedte van de chipset naar de cpu van 1066MT/s. Maak je gebruik van twee (of vier) DDR2-533MHz modules met Dual-Channel mode actief dan levert dat van chipset naar geheugen precies diezelfde bandbreedte op (1066MT/s), mooie match dus. Alles hoger is mooi meegenomen, ook omdat er wel apparaten zijn die via DMA rechtstreeks het geheugen aanspreken, maar DDR2-1066 is dus absoluut niet noodzakelijk. Vandaar dat ik aangaf dat het geen ramp is als zijn geheugen op DDR2-800 zou draaien (nog altijd 1600MT/s in DC).
2. dat geheugen op een lagere CAS zetten kan je niet zomaar doen, dat 1066 geheugen is namelijk gemaakt en vaak ook gelockt om op CAS 5 oid te draaien.
Weet niet wat je bedoeld met gelocked maar het is nog altijd de geheugencontroller die de timings bepaald.
Als het al niet gelockt is, loop je sowieso veel risico dat er errors komen als je naar 4 gaat.
Als je DDR2-1066 CL5 geheugen op DDR2-800 snelheid zet zou deze gewoon op CL4 moeten kunnen, die timing is namelijks zelfs (miniem) losser. Echter bij normaal geheugen staan deze parameters bij de verschillende snelheden wel in de SPD dus zou TS gewoon de Auto stand kunnen aanhouden, bios pakt dan vanzelf de traagste waarde van ofwel het oude of het nieuwe geheugen.
Pagina: 1