Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzzzzzzzzz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05-2020
Het huis wat ik een tijdje geleden gekocht heb is bijna af. Het grootste deel van mijn geluidsinstallatie heb ik compleet.

Momenteel heb ik een oude stereo versterker met 4 speakers en een sub:
2x JBL s26
2x JBL s36
1x JBL e250P

Aangezien ik ook films wil gaan kijken wil ik over naar een 5.1 opstelling. Hiervoor zal ik dus een center speaker en een receiver moeten aanschaffen.
Als center heb ik de JBL es25C op het oog, maar over de receiver twijfel ik nog.

Aangezien al mijn apparatuur nu van Pioneer is heb ik een grote voorkeur voor een Pioneer receiver.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Receiver

Wat is je budget?
Ergens tussen de 300 en 400 euro. Minder is natuurlijk beter en meer kan maar alleen met een heel goede reden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Tv kijken (Ziggo via interactive CI module in TV)
- Films kijken (vanaf NAS, via htpc met xbmc)
- Muziek luisteren (vanaf NAS, via htpc met xbmc of evt. via reveiver zelf..)

Ik ben geen audiofiel, maar hoor wel verschil tussen "goed" en "slecht" geluidskwaliteit spreekt dus wel een rol, maar het hoeft niet helemaal volmaakt te zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen en ik dacht er uit te zijn met de Pioneer VSX-923, maar toen kwamen de nieuwe modellen en werd het lastig:

VSX-923:
- Oud model
+ veel functies (multi zone, 7.1)

VSX 924:
+ Nieuw model
+ veel functies
+ geluid zo nog beter moeten zijn door "192 kHz/24 bit ESS SABRE Premier Audio D/A-converter"
- Erg duur..

VSX 824:
+ Nieuw model
- Minder opties (geen multi-zone, slechts 5.1.)
+ Schappelijkere prijs

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb geprobeerd te achterhalen wat de verschillen tussen de oude en de nieuwe modellen zijn. Naast de "Highlights" (D/A conververt van de 924 bijv.) kan ik hier echter weinig over vinden. De layout van de afstandsbediening zou verbeterd zijn, maar of er verbeteringen in de software e.d. zitten kan ik niet achterhalen.

Daarnaast zit ik nog met de diepte van de VSX-923 en 924. beide zijn 36,25 cm diep.
mijn tv meubel is 37 cm diep. Dat betekent dat er achter de receiver slechts een centimeter over blijft voor kabels enz. Dat lijkt me aan de krappe kant, of valt dat mee?

Eigenlijk komt het er op neer dat de VSX-824 de beste keuze voor me lijkt.
Ik ben alleen bang dat ik achteraf dingen ga missen en spijt krijg.

Hopelijk kunnen jullie me hier helpen met de keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Als pluspunt noem je de 7.1 en multizone (en minpunt voor de 824 het ontbreken daarvan): zie jij het op korte termijn gebeuren dat je die gaat gebruiken? want alleen als je concrete plannen hebt, is dat een voordeel en zou ik dat laten meewegen.

Laten we hem omdraaien: heb je toen je ging zoeken gedacht ik wil een receiver voor 7.1?

Dan heb je de geluidskwaliteit: ik ben geen audiofiel, hou wel van goede muziek zoals jij. Maar ik weet niet of je bruut verschil gaat horen tussen de 824 en 924 of de 923. dan zou je toch 'n keer moeten gaan luisteren.

Ik zou dan vooral kijken naar de ruimte: de vsx923 en 924 hebben weinig ruimte aan de achterkan over. dat wordt inderdaad krap! Ik heb zelf ook niet veel speling, maar met een boor van die ronde - grote gaten (ongeveer 10 cm) in de achterkant van 't meubel geboord. zo blijft t meubel stevig, doet ie 't ook met kastdeurtje dicht én de kabels kunnen direct naar buiten zodat ie diep genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-07 19:52
Volgens mij hebben de nieuwe modellen hdmi 2 en zijn echt geschikt om 4k door te sturen, bij oude modellen gaat 4k over 4 hdmi aansluitingen.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:57
Ik zit met precies hetzelfde dilemma; twijfel ook tussen deze 3.
Ben bang dat ik toch voor de 924 ga, zodra de prijs in de buurt van de 400 euro komt (nog even wachten dus).
Bij Foto Klein, afhalen, al onder de 440, dus dat gaat de goede kant op en je hebt 30 dagen omruil garantie.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzzzzzzzzz
Ik denk dat het bij mij toch de 824 gaat worden. Zoals Smithkj al aangeeft heb ik geen concrete plannen om iets met de multi zone of 7.1 etc te gaan doen.

Daarnaast komt qua diepte in mijn tv meubel beter uit en spaar ik er ook nog eens 110 euro mee uit :)

Nu nog even wachten of er een leuke aanbieding voorbij komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54

JT

VETAK y0

Je vind het een pluspunt dat het een nieuw model is; je moet je afvragen of dat echt een pluspunt is. Pas als een nieuw model bepaalde extra's heeft is het een pluspunt, niet alleen omdat het modelnummer +1 is. Mijn keuze zou de 923 zijn gezien de bijna zelfde prijs als de 824..

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 29-08-2014 10:53 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzzzzzzzzz
Intressante toevoeging JT!

Het doel van dit topic was onder andere om bovenwater te krijgen wat de verschillen tussen de oude en nieuwe modellen waren.

Belangrijkste lijkt de het gebruik van hdmi 2 te zijn. Naarnaast ga ik er vanuit dat de software ook verbeterd is. Hier heb ik echter geen concrete voorbeelden van gevonden.

Prijs van de 824 en 923 is inderdaad vrijwel gelijk. 923 heeft wat meer features en vermogen.
824 is kariger, maar ook compacter waardoor hij beter in mijn kastje past.. De features van de 923 ga ik waarschijnlijk niet gebruiken. Vandaar mijn voorkeur voor de 824.

Maar als ik bij de 923 iets over het hoofd zie waardoor ik die nog eens zou moeten overwegen dan hoor ik dat graag. (geluidskwaliteit zou bijv. zo iets kunnen zijn..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54

JT

VETAK y0

Ik kan je niks garanderen maar ik vermoed dat de geluidskwaliteit van de 923 beter zal zijn wegens betere eindtrappen omdat de versterker een klasse hoger is. Maar nogmaals, vermoed ik :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:31
Als het compact moet, is er ook nog de Pioneer VSX-S510-K voor 320,- euro. Voldoet zo te zien wel aan je eisen een heeft HDMI 4k doorvoer.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:26
Vergeet niet dat een receiver ook best wel wat warmte kan genereren.
Dan kan het ook handig zijn om aan de achterzijde van de kast wat "ventilatie"-gaten te maken, daar kun je dan ook direct je kabels door naar buiten leiden.

(Ik heb zelf onlangs een splinternieuw tv-meubel gekocht en bij aflevering hiervan is als eerste de decoupeer-zaag in de achterzijde gezet.
Als je dat een beetje handig uitkient, zie je aan de voorzijde niet dat er gaten in de achterzijde van je kast zitten)

[ Voor 13% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 24-09-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-07 16:02

PegOpDeWeg

eej wasup?

Ik heb sinds begin augustus een VSX-924 (zilver). Deze bevalt mij zeer goed, de on-screen menu's zijn overzichtelijk en de instellingen voor de sound met behulp van een mic zijn zeer uitgebreid. Zo kun je staande golven in de huiskamer elimineren of de EQ na meting naar eigen wens bijstellen. Ook kun je instellingen kopiëren naar een een nieuwe template (totaal 3) om zo niet nog maal een meting te hoeven doen en toch de boel 'verkloten' in een 2de of 3de template.

Het geluid zelf valt weinig over te zeggen (ieder heeft eigen smaak en speaker configuraties)
Geen kleuring wat er in komt, komt er versterkt weer uit. Geluid is goed te positioneren in mijn 7.2 setup en geeft probleemloos elke signaal door. O

Via de pioneer app iControlAV5 kun je mp3's direct afspelen, bij mij ingesteld via WIFI. Ook het volume is er mee te regelen en diverse andere instellingen kun je via de app regelen. Zo kun je het centerkanaal afzonderlijk naar voren of naar achteren verplaatsen. Om bijvoorbeeld 's avonds met zacht globaal volume het dialoog wat duidelijker te maken, genaamd 'Emphasis'. Dit kun je ook met de subwoofer doen. Ook kun je met de app makkelijk door diverse presets navigeren, inputs selecteren, Eq en balance regelen, stastus inzien en zelfs de upscaling modes regelen bijvoorbeeld van 720p > 4k en zelfs upscaling van audio signalen zitten er in. Kortom een hele waslijst aan opties in de app.

Beeldverwerking is strak en zonder ruis. Zowel pass through als upscaling geeft zuiver beeld. Upscalen van SD materiaal (480,720p) naar HD op de 50" plasma ziet er heel goed uit zonder vertragingen of haperingen. 4K60p modies heb ik niet kunnen testen op mijn TV.

De meeste content stream ik via nas naar Mede8er MED800X3D 3D en van daaruit naar de receiver. Zowel sd,hd,3d materiaal is geen enkel probleem.

min puntjes zijn:
- Traag omschakelen van HDMI inputs, of dit door de scaling modus komt of niet is mij onbekend. (nog niet in verdiept).
- de afstandbediening heeft een beetje minuscule toetsjes en geen verlichting, maar persoonlijk gebruik ik meer mijn mobiel/tablet dan de remote om volume of items te regelen op de receiver.

Laatste beschikbare firmware is van 4 september.

[ Voor 1% gewijzigd door PegOpDeWeg op 17-10-2014 10:06 . Reden: Edit typos ]

"It's better to burn out, then fade away"

Pagina: 1