Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btheerebout
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-01 07:54
Hoi allen,

Gisteravond heb ik voor mijn eerste eigen build project de onderdelen besteld. Nu dacht ik alvast wat handleidingen te downloaden (voor de voorpret) en het viel me op dat het moederbord dat ik heb besteld, de MSI H97 PC Mate (http://www.msi.com/produc...e.html#hero-specification) maar drie audio aansluitingen heeft op zijn I/O plate Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com/media/product/Rkt4Q2VvOEVudTdaZTV3R1lYT29DZz09/1024.png

Volgens de specificaties van MSI heeft het bord 8 kanalen (7.1):
• Chipset integrated by Realtek® ALC887
• Flexible 8-channel audio with jack sensing
• Compliant with Azalia 1.0 Spec

Maar hoe kan je hier nu 8 kanalen uit krijgen met 1 line out? Normaliter gebruik je de zwarte, groene en oranje socket (zie http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=40153).

Misschien is er een eenvoudige oplossing, maar dan laten mijn google skills mij wel danig in de steek want ik vind hier dus echt niks over. De logische plek leek mij de handleiding bij het moederbord maar daar staat uberhaupt niets over de audio, op de specificaties na).

Iemand hier enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
btheerebout schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:34:
Maar hoe kan je hier nu 8 kanalen uit krijgen met 1 line out?
Eén line-out? Ik zie er drie, met HD Audio kun je de aansluitingen gewoon flexibel toewijzen. Daarnaast wordt bij drie uitgangen aan de achterkant zonodig ook nog een frontpanel-aansluiting gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btheerebout
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-01 07:54
Ok bedankt! Ik weet niet wat HD Audio precies is, maar dat ga ik vast wel zien dan. Het komt er dus op neer dat de microfooningang als uitgang wordt gebruikt? Wel gek dat ik er niks over kan vinden toch? Hoe weet je dan welke kleur je waar in moet steken? Of is dat helemaal vrij configureerbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Zie de specs op de MSI site:
- Chipset integrated by Realtek® ALC887
- Flexible 8-channel audio with jack sensing
- Compliant with Azalia 1.0 Spec
Door de jack sensing kan de audio software 'zien' wat er aangesloten wordt (bv hoofdtelefoon, microfoon, etc). Meestal krijg je dan ook een popup van de software of het inderdaad klopt dat er bv op de roze aansluiting een microfoon wordt aangesloten. Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/357erye.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Nielson op 26-08-2014 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 19:45
8 channel audio doormiddel van 3 stereo uitgangen. Dat wil ik nog wel een keertje zien!

Waarschijnlijk dus max 5.1 (6 channels)?

Wat betreft aansluiten inderdaad realtek drivers installeren en dan bij elke kabel die je er in steekt even aangeven wat je aangesloten hebt in het popupje. De rest moet vanzelf gaan. Maar kromme advertising is het wel want ik betwijfel of je echt 7.1 kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Sleepkever schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:05:8 channel audio doormiddel van 3 stereo uitgangen. Dat wil ik nog wel een keertje zien! Waarschijnlijk dus max 5.1 (6 channels)?
Zoals ik al aangaf, de 2 frontpanel-aansluitingen tellen ook gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 07:20
Je moet het lezen als 8-channel output AND jack sensing. Met slechts drie uitgangen kun je geen 7.1 realiseren over de jack uitgangen. Dan heb je er inderdaad vier nodig.

Beetje misleidend. Maar dat doet vrijwel elke fabrikant. Ze gebruiken allen die beschrijving.

Voor 7.1 ben je dus toegewezen op HDMI.

Ah, dus ook frontpanel. You're good ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door Die Bruine op 26-08-2014 16:15 . Reden: Nielson ]

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Ik denk dat ze 8.1 bedoelen als je gebruik maakt van de SPDIF bracket op het moederbord, maar de connector daarvoor moet je nog los kopen. Kan optisch of coaxiaal zijn. Je kunt ook zelf een coaxiale connector knutselen en op de bracket steken als je nog een oude cd-connector hebt liggen en wat handig bent met een soldeerbout.

8.1 als je de front panel aansluitingen moet gebruiken vind ik een beetje ridicuul. Heb je eigenlijk wel een 8.1 geluidssysteem?
Pagina: 1