Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe audio set! €1000-1500

Pagina: 1
Acties:

• joost18
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Beste tweakers,

Ik luister al een tijd al mijn muziek op een logitech z5500 setje en dit is voor klassieke muziek niet echt optimaal... Nu wil ik graag een goeie audio set kopen en daar zou ik graag wat advies bij hebben.

Ik zoek een?
Platenspeler, versterker en twee speakers. Het punt is dat ik deze boel op een klein studenten kamertje moet neerzetten (~20m2).

Wat is je budget?
Ik ga al mijn computer spullen de deur uit doen (heb mn interesse verloren). Van dit geld ga ik het doen maar ik wil ook nog wel een deel ervan overhouden (voor vakantie :) ). Ik weet het nog niet precies want het is afhankelijk van de verkoop van mijn pc's maar ik denk niet dat ik boven de 1000/1500 zal gaan. Hierbij moet er rekening worden gehouden met het feit dat ik het liefst alles tweedehands koop. Dat doe ik bij al mijn elektronica. Daarnaast heb ik geen haast dus ik vind het geen probleem om een maand lang marktplaats af te struinen naar een goede deal.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek luisteren. Ik wil hem ook kunnen aansluiten op mijn computer om te gebruiken als ik eens een serie kijk maar het wordt echt gekocht om muziek mee af te spelen. Het gaat om klassieke muziek, ik zal er vast ook eens een jazz plaatje oid opgooien maar toch 95% klassiek.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb helaas niet veel kennis op dit gebied. Ik heb zelf zitten zoeken en fora doorgelezen.

Qua platen speler sprak de Pro-ject RPM-1.3 Genie me erg aan, Nu is dit misschien een beetje een dure platenspeler voor dit budget en ik moet eerlijk bekennen dat ik ook erg op het uiterlijk val.

Qua versterker vind ik het een beetje lastig, ik lees veel dat merken als Denon, Marantz en Onkyo erg goed zijn maar het lijkt allemaal verschrikkelijk veel op elkaar...
Iets in deze richting?
marantz-nr1504
denon-avr-x2000
onkyo-tx-nr626
Wat kanalen betreft wil ik graag de optie open houden voor 5.1 maar dat zal ik nu niet gaan doen.

Wat speakers betreft vind ik het ook moeilijk. Ik zou graag vloerstaanders kopen maar ik ben bang dat deze simpelweg too much zijn voor een studentenkamer? Ik heb een beetje rond zitten kijken maar het is erg lastig om een overzicht te krijgen van alle series die niet meer in productie zijn... (alles wordt tweedehands dus oude series vind ik helemaal geen probleem, integendeel eigenlijk omdat ze (denk ik) een betere value hebben?).

Zelf kwam ik voor vloerstaanders in deze richting:
KEF Q500
B&W 683
B&W CM8 (is wel aan de dure kant, ze staan op marktplaats voor ~1000 euro per set)
En voor boekenplank in deze richting:
B&W CM1
B&W 685

Ik lees verder overal ga luisteren! Ik wil dit graag een keer gaan doen maar in Wageningen heb ik niet een (grote) hifi zaak. Waar zou ik goed naartoe kunnen gaan? En is het niet lichtelijk asociaal om naar een hifi zaak toe te gaan, daar alles te luisteren en dan niks te kopen?

Iedereen bij voorbaat bedankt voor de hulp! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door joost18 op 26-08-2014 17:29 ]

• joost18
Het lijkt me ook niet gek om zelf speakers te bouwen maar dan weet ik helemaal niet wat voor onderdelen ik moet kopen. Ik ben wel redelijk handig.

Hoeveel scheelt zelfbouw ongeveer? Als ik nou voor ~1000 euro een CM9 niveau set kan krijgen is het het wel waard...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-11 22:06

FeaR

In GoT we trust

Hoe kom je aan die B&W speakers zonder geluisterd te hebben? Eigenlijk kan je speakers niet kopen vanaf een plaatje en specificaties. Je zal niet de eerste zijn die Merk X wil gaan kopen maar thuis komt met Merk Y of Z omdat die speakers toch beter klonken. Ik zou me eerst op die componenten focussen, mijn inziens de belangrijkste aanschaf uit je lijstje.

Kleine studentenkamer van 20 m2 zou ik liever gaan voor wat kleinere speakers en die aanvullen met een subwoofer indien gewenst. Akoestiek en plaatsing zijn vaak een ondergeschoven kindje. De beste speaker kan nog steeds ruk klinken als je hem wegstopt in een hoekje tussen de koelkast en bureau...

Qua luisteren en niet kopen, zie het als een auto. Lang niet elke winkel heeft alle merken dan wel combinaties dus je zal wel meer winkels moeten bezoeken om een goed beeld te krijgen. Speakers koop je niet over een nacht ijs en een goede verkoper zal dat beamen. Het is wel zo dat het niet netjes is te gaan luisteren en dan speakers via internet te kopen. Je gebruikt de service van de winkel, dus gun die mensen dan ook wat verkoop. En nieuw zijn de verschillen niet extreem, veel winkels kunnen met internetprijzen meekomen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• joost18
Ik heb een keer bij iemand thuis een set b&w's gehoord. Die klonken toen prachtig, ook met de muziek die ik zelf veel luister.
Ik snap dat je niet op een enkele ervaring moet afgaan maar ik kan ook moeilijk een topic openen met niks :) vandaar dat ik zelf een beetje heb zitten zoeken en qua reviews kwamen ze ook goed uit de bus.

Valt een kleinere vloerstaander als de cm8 ook onder de "wat kleinere speakers"? Of zou je echt aanraden om voor een boekenplank model te gaan?

Ik zal eens wat prijzen vergelijken tussen winkels en internet. Wat zou een goede winkel zijn om te beginnen?

Bedankt! :D

Verwijderd

Ik zou gewoon naar een hifi winkel gaan die een hoop merken als test heeft staan en dan uitleggen wat je wilt. Ik heb ook eerst uren, dagen, weken op internet gezocht achter reviews etc. en mijn besluit stond zo goed als vast. Na het binnen stappen van zo'n hifi winkel en alles beluisterd te hebben ben ik met een totaal andere set naar buiten gegaan :)

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Wat hier boven me ook al staat gewoon gaan luisteren welke speaker bevalt en die dan halen.

De CM8 is een vloerstaander die valt onder de grote speaker wat fear bedoelt met kleine speakers zijn boekenplank modellen.
De CM8 valt niet echt in je budget zelfs 2dehans kost die nog minimaal 1200 euro en daar moet ook nog een flinke versterker achter met alle kabels die er nog bijkomen word het veel te duur voor je budget.

Als je echt de set koopt voor muziek, wat ik ook heb gedaan zal ik toch echt voor vloerstaanders gaan die zijn het beste voor muziek.
Ga het zelf maar vergelijken in een winkel dan kom je ervan zelf achter.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• joost18
Welke winkel zouden jullie kunnen aanraden?

Ik neig zelf ook meer naar vloerstaanders maar ik kan me voorstellen dat je hiervoor over het algemeen toch wat verder weg moet zitten.
De CM8 zijn toch relatief kleine vloerstaanders. Ze zijn op marktplaats wel te krijgen voor 1000 euro. Dan zou ik nog 200 voor een platenspeler hebben en 300 voor een versterker dan zou het in theorie wel te doen zijn. Dit is denk ik ook ongeveer wat voor verhouding ik in gedachte moet houden? 2/3 aan de speakers en 1/3 voor platenspeler en versterker?

Hoeveel ben je normaal trouwens aan kabels kwijt? had er nog niet aan gedacht dat dit een serieuze kostenpost zou zijn?

Welke winkel zouden jullie aanraden?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb die KEF speakers ooit eens gehoord met een live concert van Adel en dat klonk zeer overtuigend. Helder en sprankelend.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-11 22:06

FeaR

In GoT we trust

Ik ben zeker van mening dat je meer geld in de speakers moet stoppen dan in de receiver. Duizend euro speakers op 500 euro receiver ben ik normaal helemaal voor, maar 300 euro wordt wel krap. Zoals gezegd komen er nog kabels bij, dat kan je zo duur maken als je wilt: kabel van 50 euro voor een spindel van 50 meter tot kabel van 50 euro de centimeter :P . Grof pak ik altijd iets van 5 - 10% van het totaal budget voor kabels en eventueel banaanpluggen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• joost18
Aangezien het een klein kamertje is zal er ook niet zo veel kabel nodig zijn. Het lijkt me niet zo nodig om dure kabels te gaan kopen? Ik lees wisselende verhalen maar dure kabels gaat altijd een beetje tegen mijn gevoel in.
Misschien is het een hele domme vraag maar wat is precies het doel van banaanpluggen?

Er staat nu bv een setje KEF iQ90 te koop (volgens mij de serie na de iQ9?) voor 700 euro. Dan plus een versterker van 400 en een platenspeler van 200-250 en inc. kabels ben ik ongeveer klaar voor 1400 euro? (gewoon een voorbeeldje).

Is het trouwens de beste manier om eerst naar speakers te zoeken en daarna naar een bijpassende versterker? (de Pro-ject platenspeler lijkt me geen gekke keuze)

EDIT:
Ik zou het ook geen probleem vinden om zelf een setje te bouwen om de kosten te drukken maar dit zal wel niet veel goedkoper zijn dan een tweedehands setje?

[ Voor 10% gewijzigd door joost18 op 27-08-2014 18:35 ]

• joost18
Hee!

Na even stilte en het beginnen aan mijn studie nu weer actief :)

Ga binnenkort een set CM8's halen.

Nu zit ik vooral nog met de keuze voor een versterker en platenspeler.

Voor samen ongeveer een budget van 500-600 euro.

Vooral versterker vind ik er lastig. Zelf dacht ik een aan SR6006 oid?
Ga het tweedehands kopen.

Alvast bedankt weer :D

• joost18
bump?

• joost18
Wat zou ik het beste kunnen doen qua streaming?

Een nas en een dac kopen oid?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De Marantz PM6005 met ingebouwde dac kost 350 euro bij de saturn, echt geen geld voor zo'n goede versterker!

• joost18
Ik ben bang dat die niet genoeg power levert?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het ding weegt 7,6kg, bijna evenveel als de receiver van Marantz uit de TS. Verschil dat die 5 kanalen heeft en de PM6005 er maar 2

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zal ie wel doen, alleen is het een stereoversterker en je wilt meerkanaals dus die PM gaat hem niet worden.
Aangezien je het 2e hands wilt doen: kijk een beetje nar het aanbod. Streaming wil je als student goedkoop doen, dus een RB Pi met XBMC. Kost je 5 tientjes ofzo.
Surround receivers zijn er ook zat te krijgen op MP. Kwestie van zoeken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• joost18
Wat denken jullie van een PM16 of een PM-15s1?

Daarnaast zit ik te zoeken hoe ik het ga afspelen een NAS en een DAC kopen? dat lijkt me het beste.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga jezelf eerst eens inlezen ipv allerlei wildeweg vragen hier te stellen. We denken er niks van, jij moet zelf beoordelen hoe het klinkt.
En als ik je met die PM's aan zie komen zie je niet eens het verschil tussen een stereo en een surroundversterker.
Vandaar dus mijn opmerking: doe eerst zelf onderzoek voordat je wat vraagt. Kunnen wij je ook een stuk beter helpen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• joost18
Heb mijn setje cm8's binnen :)

Ben onderzoek aan het doen naar kabels maar lees heel veel verschillende dingen. De een zegt dat kabels echt veel verschil maken en geeft er honderden euro's aan uit terwijl de ander hoogstens een paar tientjes neerlegt omdat het toch niet uit maakt...
Enig idee?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
joost18 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:51:
Heb mijn setje cm8's binnen :)

Ben onderzoek aan het doen naar kabels maar lees heel veel verschillende dingen. De een zegt dat kabels echt veel verschil maken en geeft er honderden euro's aan uit terwijl de ander hoogstens een paar tientjes neerlegt omdat het toch niet uit maakt...
Enig idee?
Gefeliciteerd met je nieuwe speakers.

Wat betreft de kabels verwijs ik je naar het zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht topic. Je zult nooit een definitief antwoord krijgen. Lees er eens over, bepaal je eigen mening en spendeer daarna zo veel of zo weinig als jou goed lijkt.

• joost18
Bedankt :)

Zal het topic eens doorlezen :)

Hier nog even een foto.

De grote dozen :P
Afbeeldingslocatie: http://i1276.photobucket.com/albums/y479/jooost18/IMAG2344_zpsefcdda8d.jpg

En de mooie speakers zelf :D
Afbeeldingslocatie: http://i1276.photobucket.com/albums/y479/jooost18/IMAG2343_zps8f293537.jpg

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

JT

VETAK y0

Zijn toch wel verdomd mooie speakers :9

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• joost18
Vind ze er zelf ook echt prachtig uitzien!

De anticlimax is dat ik nog geen versterker heb :p

Heb ze nu voor ~880 inc. verzenden kunnen aanschaffen.
Afgezien van een paar kleine niet opvallende krasjes in topstaat :D

• joost18
Ik heb nu al even geleden een setje cm8's aangeschaft maar ben er nog niet aan toe gekomen om een versterker te kopen. Ik zal bij twee speakers blijven dus ik zoek een stereoversterker.

Mijn budget is ongeveer 600 euro en ik zal er een tweedehands aanschaffen.

Zelf heb ik de voorkeur voor Rotel of Marantz.
Ik vind het lastig om te bepalen wat er sterk genoeg zou zijn om ze echt tot recht te laten komen.

Zelf zat ik te kijken naar een set rc-1070 en rb-1070.
Ik vraag me af of dit voldoende is en wat de meerwaarde zou zijn van de rc-1090.

• joost18
iemand? ;(

[ Voor 14% gewijzigd door joost18 op 22-10-2014 12:27 ]

• joost18
Niet?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Voor die CM8's heb je niet per se heel veel brute kracht nodig, gewoon een beetje een degelijk ontworpen versterker. Die RB-1070 gaat dat met 2 vingers in z'n neus doen, zeker in een studentenkamer.
Losse pre-amps voegen voor mij persoonlijk niet zo heel veel toe, maar knock yourself out :P
Geen idee wat het verschil is tussen een rc-1070 en een rc-1090, Google je dat zelf even? ;)
Voor je speakers maakt het in ieder geval weinig uit, want die trekken voornamelijk aan de eindversterker.

Verder voldoet iedere Rotel, Marantz, Denon, Cambridge of wat dan ook met een Watt of 80 ruimschoots.
Het rechter cijfer voor vermogen, 150W voor de CM8, is het vermogen waarbij de speaker kapotgaat / gaat clippen, dat is wat anders dan het aangeraden maximumvermogen van een versterker. Al kun je er dan nog prima een 200W versterker op aansluiten, zolang je het volume dan maar niet te ver open draait. In de regel hoor je echter wel wanneer de speaker het er moeilijk mee krijgt, en is het allang niet meer plezierig om naar te luisteren, dus dat heb je zelf in de hand.
Het minimumvermogen van de CM8 is 30W, maar schijnt dat de B&W's wel wat reserves vereisen - dat zie ik dan niet meteen in het opgegeven vermogen maar meer in de capaciteit van de voeding en in hoeverre de versterker om kan gaan met schommelingen in de impedantie, want ik gok dat dat de reden is dat B&W's soms wat nukkig kunnen zijn. De opgegeven minimumimpedantie van de speaker is 3.1 ohm, wat net even onder de 3.2 is waar veel versterkers op gebouwd zijn. Rotel noemt "4 ohm minimum" voor de RB-1070 maar de kans is groot dat ze enigszins voorzichtig zijn in het opgeven van die specificatie, zeker omdat de opgegeven dempingsfactor 500 is, wat vrij hoog is (= goed). De nominale impedantie van de B&W's 8 ohm, wat mijn vermoeden enigszins bevestigt dat er nogal wat schommeling in de impedantie van de speakers zit (is niet ongewoon, meer een ontwerpkeuze).

Dus: neem iets van in ieder geval een Watt of 80 en een dempingsfactor van boven de 100, met jouw budget kun je dan niet echt iets verkeerds kopen.
Maar ga gewoon luisteren hoe het klinkt, neem je speakers mee of zorg dat je de versterker(s) bij jou thuis mag testen, en ga niet teveel op de specs studeren, want a) die kloppen toch niet en b) het is maar een B&W-speaker, we zijn geen space shuttle aan het lanceren.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-11 12:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica