Toon posts:

ASUS PA248Q - een goede monitor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over de ASUS PA248Q monitor.

Als amateurfotograaf heb ik inmiddels enige jaren ervaring met Photoshop CS5. Ik sta op het punt om een nieuwe PC aan te schaffen waarmee ik een hele tijd hoop toe te kunnen (ook als ik t.z.t. overga op Photoshop CC). Af en toe doe ik wat aan video in Premiere Elements.

Mijn huidige monitor is een “oud beestje”: een Samsung SyncMaster 920. Bovendien begint het beeld strepen te vertonen. Dus ook daarvoor wil ik een monitor die beter is bij gebruik met Photoshop.

Ik heb de volgende eisen:
- type panel: IPS
- schermafmeting: 24”
- resolutie: 1920 x 1200 pixels.
- aansluitingen: een DisplayPort-uitgang (garandeert de beste weergave). Maar ook DVI en HDMI zijn gewenst.
- Verder moet de monitor in hoogte verstelbaar zijn en ook kantelbaar.
- Het lijkt me prettig als hij ook een”portret”-stand heeft.
- Aangezien de monitoren met de AdobeRGB kleurruimte meestal een uitgebreide calibratie door de gebruiker vereisen, lijkt me dat een brug te ver voor mij. Bovendien zijn die vaak heel veel duurder.
Dus: zo dicht mogelijk bij een volledige sRGB kleurruimte.

Na een voorselectie kwam ik 2 weken geleden uit op een keuze uit de volgende 3 monitoren:
- Dell U2412M
- ASUS PA248Q
- HP Z24i.

Ik koos voor de ASUS PA248Q, hoewel het de duurste van deze 3 is.
Dit is een IPS-monitor met een e-IPS panel. In een review las ik dat deze monitor 8-bits per channel weergeeft, dit in tegenstelling tot de meeste monitoren die 6-bits zijn. Ofschoon geen koopje met een prijs van rond de € 370, is dit in vergelijking met andere merken echter alleszins redelijk.

Nu las ik gisteren echter dat dit een 6-bits monitor is. En na nog een aantal reviews te hebben gelezen, zeggen alle recente reviews dat het om een 6-bits monitor gaat. Maar er wordt blijkbaar in de monitor blijkbaar een trucje toegepast om de indruk van 8-bits te wekken.

Over de beeldkwaliteit van de ASUS PA248Q lees ik in de reviews i.h.a. goede waarderingen.
Maar ik zag die in het licht van 8-bits. Nu dat niet het geval blijkt te zijn, ben ik bang dat die waarderingen / beoordelingen minder waardevol zijn.
En dan wordt de prijs ineens weer aan de hoge kant!

Dus ik twijfel nu erg aan mijn keuze voor de ASUS PA248Q.
Vandaar dat ik de volgende vragen heb.
- Is er iemand die ervaring heeft met de ASUS PA248Q?
- Kan iemand mij vanuit ervaring met Photoshop adviseren welke monitor van deze 3 de beste keuze is?

Zovast dank voor iedere vorm van hulp!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:58:
Nu las ik gisteren echter dat dit een 6-bits monitor is. En na nog een aantal reviews te hebben gelezen, zeggen alle recente reviews dat het om een 6-bits monitor gaat. Maar er wordt blijkbaar in de monitor blijkbaar een trucje toegepast om de indruk van 8-bits te wekken.
Dithering of FRC inderdaad :p. Dat doen haast alle monitors tenzij je een 8bits pannel hebt.

Ik ben erg tevreden met mijn Dell U2412M. Ik heb natuurlijk andere eisen dan jij. Ik gebruik hem vooral voor programmeren, films/series en soms wat photoshop/illustrator. De inkijkhoek is erg goed en ik heb gelukkig een versie te pakken zonder backlight bleeding (dat komt blijkbaar voor). Enige minpunt aan het scherm vind ik is dat je een lichte witte "glare" hebt als je van bepaalde hoeken kijkt, dit kan misschien aan de coating liggen.

Ik raad je aan deze review door te lezen:
http://tweakers.net/produ...rasharp-u2412m-zwart.html

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:37
Waarom dan niet de pricewatch: Asus PB248Q Zwart ?
Volgens diverse reviews een uitstekend scherm (Google Translate): https://translate.google....us-pb248q.html&edit-text=

(origineel http://www.prad.de/new/mo...013/test-asus-pb248q.html)

Verwijderd

Topicstarter
Dank Sp3ci3s8472, ik heb de tests (o.a. op prad.de) nog eens kritisch gelezen, en daar wordt inderdaad hier en daar over geschreven. Je moet dus blijkbaar "geluk" hebben met deze monitor.

En ook EdwinW bedankt voor de reactie.
Ik heb beide monitoren (PA248Q en PB248Q) naast elkaar gelegd, en zie niet veel verschil in de specs.
Blijkbaar is de PB248Q de opvolger van de PA 248Q en heeft hij een ander panel. Maar wat dat dan voor een ander paneel is, kan ik weer niet terugvinden.......
De test van de PB248Q lijkt ook iets positiever te zijn dan die van de PA 248Q.

Maar wat mij nou verbaast: de nieuwere (en blijkbaar betere) PB248Q is goedkoper dan de oudere PA248Q.
Dan ga ik toch weer twijfelen .... of ik niet iets over het hoofd zie. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
De opmerking van EdwinW heft me aan het denken gezet over de ASUS PA248Q monitor (waarvan ik dacht dat het een zekere aankoop zou worden).

Ze lijken identiek te zijn, op het IPS-panel na.

Ik ben nu op zoek naar het panel dat in de ASUS PB248Q monitor zit, om te kunnen vergelijken met dat van de ASUS PA248Q. Maar ik kan bij ASUS niets vinden.
En in sommige reviews lees het een en in andere weer iets anders.

Kan iemand me een tip geven waar te zoeken?

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:37
Ik ken het probleem en de vragen over beide schermen. Afgaande op de uitgebreide internationale reviews, ben ik sinds 1,5 week eigenaar van de PB248Q. Ik kan het prijsverschil met de A-versie niet verklaren, anders dat bij deze A-versie Picture-in-Picture aanwezig zou zijn. Voor de rest op basis van de informatie bij ASUS lijken beide schermen gelijk (hoewel de B-variant de logische opvolger is van de A-variant). Op verschillende internetfora worden beide schermen besproken:
- http://hardforum.com/showthread.php?t=1759059
- http://www.overclock.net/...re-recommendations-please
Beide schermen zouden gebruik maken van E-IPS. Tot op heden ben ik uitermate tevreden met dit scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie, EdwinW.

Ik denk dat Picture-in-Picture best prettig is, dus lijkt me dat de PA248Q een goede keuze is.
Pagina: 1