Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Linux Mint] Geen auto update, drempel voor overstappen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Twazerty
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21:43

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Enkele mensen zijn bij mij gekomen met de vraag hun "oude" pc met Windows XP te updaten. Vaak waren deze machientjes niet snel genoeg voor een nieuwe Windows of kregen ze het iedere keer weer voor elkaar er een zooitje van te maken.

Ik ben nu bezig om enkele van deze mensen over te zetten naar Linux Mint indien mogelijk (welke software hebben ze nodig??). Inmiddels heb ik 1 ouder echtpaar van een jaar of 80 over naar Linux Mint zonder al te veel problemen. Internetten en e-mailen lukt ze inmiddels (gebruiken de pc daarnaast alleen nog maar voor een paar foto's van hun fototoestel).

Iedere keer loop ik tegen 1 groot probleem aan: automatisch updaten van het systeem. In het geval van dit ouder echtpaar ga ik daar niet eens over beginnen, dat krijg ik ze nooit uitgelegd zodat ze dat ook zelf kunnen. Bij de mensen die iets meer snappen kan ik het handmatig updaten (via de updatemanager) nog wel uitleggen, maar het blijft naar mijn mening een irritante onnodige actie om updates iedere keer met de hand te moeten aantrappen.

We kunnen met zijn alleen veel zeggen over Windows, maar 1 ding hebben ze goed voor elkaar: automatisch up2date houden van het besturingssysteem dmv automatische updates.

Nu heb ik de volgende tutorial gevolgd: unattended-upgrades maar resultaat na 1 week: geen enkele update geinstalleerd. Melding in de log (iets als): er konden geen updates gevonden worden die automatisch geïnstalleerd kunnen worden.

Ook een apt-get update upgrade via de cron laten lopen geeft problemen. Of de cron wordt iedere keer gemist omdat de pc uit staat of er worden vragen gesteld op de commandline waardoor het updaten dus blijft hangen.
Hoe gaan jullie hier mee om? Andere mogelijkheden?

Ik zie dat de gebruikersvriendelijkheid van de linux distributies toeneemt en denk dat het voor meer en meer mensen een serieus alternatief is. Auto update vind ik eigenlijk ook een vereiste om het echt 100% als alternatief te kunnen laten werken.

Zelf zit ik in de groep dat ik onmogelijk over kan naar een linux distro wegens bepaalde hobbies en software. Wel heb ik een paar oude laptops van mij ook voorzien van Mint en dat werkt allemaal prima.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:22
http://community.linuxmint.com/tutorial/view/1217

(automagische updates kunnen ook automagische problemen creeërn .. vandaar dat het standaard vaak niet aanstaat, zie bij windows 8 bijvb de laatste update perikelen waarbij je PC niet meer start, heel fijn als je maar 1 pc hebt .. en derhalve niet op internet naar een oplossing zou kunnen zoeken)

[Voor 71% gewijzigd door gekkie op 26-08-2014 15:00]

• Twazerty
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21:43

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
zoals ik al in mijn openingspost heb staan heb ik de tutorial dia je aanhaalt gebruikt, maar werkte niet.

In het geval van een update die je pc om zeep helpt: als je diezelfde updates handmatig aantrapt of automatisch installeert gaat er precies hetzelfde stuk, ik zie dan ook geen verschil in handmatig versus automatisch updaten.

Een leek heeft al helemaal geen idee wat een bepaalde update doet. En als het stuk gaat "automatisch of handmatig" kunnen ze het zelf toch niet oplossen al hebben ze 10 pc's.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• gekkie
Hmm ook de daar gerefereerde https://help.ubuntu.com/community/AutomaticSecurityUpdates ..
die eerste tutorial is als je Mint Debian hebt .. als je Mint op basis van Ubuntu hebt lijkt het dus subtiel te verschillen

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 26-01 11:19

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
gewoon een cron maken alla:
[code]
MAILTO=jouw@maildres.nl
@reboot apt-get upgrade; apt-get dist-upgrade -y
[code](of het commando in een scriptje stoppen).

En natuurlijk ssh forwarden naar de computer zodat je eventueel via ssh de boel kan fixen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• gekkie
Hmmm vraag is of je unattended een dist-upgrade wil doen (op het moment dat er een nieuwe stable uit komt)
Security updates gaat prima .. maar een dist-upgrade naar een nieuwe release doe ik toch liever handmatig (wat met unattended-upgrades prima functioneert onder Debian)

[Voor 44% gewijzigd door gekkie op 26-08-2014 16:36]

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:16

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

gekkie schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:35:
Hmmm vraag is of je unattended een dist-upgrade wil doen (op het moment dat er een nieuwe stable uit komt)
Security updates gaat prima .. maar een dist-upgrade naar een nieuwe release doe ik toch liever handmatig (wat met unattended-upgrades prima functioneert onder Debian)
Een apt-get dist-upgrade doet geen distro upgrade van, zeg, Wheezy naar Jessie, of Trusty naar Utopic. Je moet namelijk daadwerkelijk je sources.list aanpassen om dat te kunnen en dat gebeurt daarmee niet. Je gebruikt dist-upgrade als je nieuwe dependencies krijgt, zoals een nieuwe kernel versie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• gekkie
Hero of Time schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:42:
[...]

Een apt-get dist-upgrade doet geen distro upgrade van, zeg, Wheezy naar Jessie, of Trusty naar Utopic. Je moet namelijk daadwerkelijk je sources.list aanpassen om dat te kunnen en dat gebeurt daarmee niet. Je gebruikt dist-upgrade als je nieuwe dependencies krijgt, zoals een nieuwe kernel versie.
Oja dat is waar .. *stom* 8)7

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:02
Hero of Time schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:42:
[...]

Dat hangt er toch ook van af hoe je die sources.list hebt ingevuld.
code:
1
deb     http://ftp.nl.debian.org/debian         wheezy main contrib non-free

... gaat goed: dist-upgrade zal geen upgrade naar Jessie doen, maar:
code:
1
deb     http://ftp.nl.debian.org/debian         stable main contrib non-free

... kan volgens mij ook en zal - denk ik - WEL een upgrade naar Jessie doen, wanneer die de nieuwe stable wordt.

• gekkie
vanaalten schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 17:08:
[...]

code:
1

code:
1

... kan volgens mij ook en zal - denk ik - WEL een upgrade naar Jessie doen, wanneer die de nieuwe stable wordt.
Check .. al is de default geloof ik meestal wel op specifieke releasenaam .. dus dan zou je het zelf veranderd moeten hebben.
Maar goed heb unattended lopen op een rits debian VM's die niet van de grootste importantie zijn .. en dan alleen security updates .. al het overige ben ik graag zelf bij .. (niet automagisch mijn aangepaste versie van config files, maar even kijken wat er zoals veranderd is.)

• robkorv
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 25-01 20:51
Hier staat een oplossing die ik op servers gebruik. https://help.ubuntu.com/1...de/automatic-updates.html

Ik denk dat met het opgeven van de juiste resources ook updates uit main en universe automatisch geïnstalleerd worden.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:16

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

vanaalten schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 17:08:
[...]

code:
1

code:
1

Let er wel op dat in de laatste situatie het niet uitmaakt of je nou wel of niet dist-upgrade gebruikt. Je volgt Stable, dus als je packages, zonder wijziging van dependencies, bijgewerkt kunnen worden, wordt dat gewoon gedaan.

Voor het nuanceverschil, de man page van apt-get:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
       update
           update is used to resynchronize the package index files from their sources. The
           indexes of available packages are fetched from the location(s) specified in
           /etc/apt/sources.list. For example, when using a Debian archive, this command
           retrieves and scans the Packages.gz files, so that information about new and updated
           packages is available. An update should always be performed before an upgrade or
           dist-upgrade. Please be aware that the overall progress meter will be incorrect as the
           size of the package files cannot be known in advance.

upgrade
           upgrade is used to install the newest versions of all packages currently installed on
           the system from the sources enumerated in /etc/apt/sources.list. Packages currently
           installed with new versions available are retrieved and upgraded; under no
           circumstances are currently installed packages removed, or packages not already
           installed retrieved and installed. New versions of currently installed packages that
           cannot be upgraded without changing the install status of another package will be left
           at their current version. An update must be performed first so that apt-get knows that
           new versions of packages are available.

Voor de TS:
Als je het via cron laat lopen en bang bent voor eventuele achtergrond vragen zoals dpkg die vraagt voor nieuwe config toepassen, is hier 't antwoord gegeven: http://unix.stackexchange...ended-install-of-debian-f
apt-get -y -o Dpkg::Options::=--force-confnew dist-upgrade

Echter als je een melding krijgt dat bepaalde daemons herstart moeten worden en of dat OK is, wordt dat niet automatisch geaccepteerd. Tenzij Apt zo slim is om te zien dat 't niet interactief draait en gewoon z'n gang gaat. In principe krijg je die vraag enkel als het echt nodig is en heb ik met een gewone release nog niet gezien, alleen als er een grote wijziging is en dat heb je over 't algemeen alleen met een release upgrade.

Zelf doe ik updates handmatig installeren, met name omdat ik Debian Sid draai en vaak issues heb met Multiarch (andere architectuur nog niet beschikbaar bijvoorbeeld, met als gevolg dat 't ~200 packages wil gaan verwijderen).

[Voor 21% gewijzigd door Hero of Time op 26-08-2014 20:42]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Heli0s
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-12-2018

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Ik beheer zelf voor mijn schoonmoeder in Polen een laptop met ubuntu zodat ze kan skypen met mijn vrouw. Ik heb er echter voor gekozen om updates met de hand te installeren zodat ik kan controleren wat er gebeurd. Het zal niet vaak voor komen dat een update het systeem sloopt, maar om dan daar heen te moeten om de boel te fixen is geen optie.

Ik zou zelf ook bij een machine die wat dichterbij staat niet zomaar alles automatisch laten updaten. Ook op onze servers doen we ook niet zomaar een automatische update. Dat moet eerst getest worden.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

• Oljoner
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 23-04-2020
Voor een familielid beheer ik ook al verscheidene jaren een pc met linux mint. Dit ging perfect totdat de release waar hij op werkte niet meer geupdate kon worden (oldstable verlopen). Ik hield dit inderdaad niet in het oog, om dit te vermijden werkt hij nu op LMDE. Het voordeel hiervan is dat het een om rolling release gaat. Je moet je dus enkel zorgen maken om de updates, niet om de upgrades naar volgende versies.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True