Uit de hand gelopen
Een paar weken lang was ik bezig met bedenken hoe ik een zo klein mogelijke HTPC kon maken die nog wel enige kracht had om andere zaken te doen, zoals zo nu en dan een spelletje spelen.
Van het één komt het ander en zo loopt zoiets natuurlijk weer volkomen uit de hand. Elke keer als er een kast werd uitgezocht hiervoor, bleef je met een hoop ruimte over die niet benut werd of was er geen plek voor een fatsoenlijke GPU. Uiteindelijk moet je zoiets toch zelf maken blijkt dan.
Na een aantal keer bijstellen van mijn doelen had ik de volgende eisen:
- Haswell Quadcore
- 8GB RAM +
- Minstens een dedicated grafische kaart met een redelijke punch
- SSD + HDD voor wat opslag
- Voeding moet intern zijn (pico PSU vind ik vals spelen
- Behuizing zo KLEIN mogelijk binnen de thermische specificaties van de componenten
Componenten
Het uitzoeken van de componenten (hardware) is het gemakkelijkst. De eisen vertalen vrij duidelijk naar bepaalde hardware, daarna is het zaak om te kijken hoe dit in een zo klein mogelijke plek geduwd kan worden.
De volgende componenten zijn gekozen:
- Intel Core i5 4440 (84W)
- Scythe Kozuti (TDP tot 95W, maar i5 zal flink undervolted draaien)
- 8GB Low profile RAM DDR3
- Geforce GTX750Ti (kleinst mogelijke)
- Asrock H97M-ITX/AC
- BeQuiet SFX2-300W (SFX form factor voeding)
- Kingston SSDnow 120GB
- Western Digital 750GB 2.5" HDD
Design behuizing
Hierna is het tijd om te bekijken hoe ik een behuizing in elkaar zou kunnen knutselen. (Een kleine preview is al te zien in de banner bovenaan deze post.) Zelf had ik weinig zin om onderdelen op maat te gaan maken, zoals houten planken en andere zaken. Dingen moeten wat mij betreft binnen 0.5mm tolerantie gemaakt worden, anders ontstaan er lelijke gleuven en andere oneffenheden in de behuizing. Het laten watersnijden van panelen leek me dan ook ideaal.
Het gebruik van deze panelen kan op verschillende manieren. Ik zal alle gedachtenspinsels achterwege laten, maar er is uiteindelijk gekozen voor 6 losse platen die aan elkaar geschroefd gaan worden met interne blokjes met schroefdraad. Zo zijn er veel inbusboutjes te zien aan de buitenkant van de behuizing en dat geeft een leuke mechanische look.
Een voorkeur voor de vorm had ik niet echt, dus leek de meest compacte methode een kubus te zijn met ongeveer even lange zijden. Hiervoor ontstonden meteen een aantal ideeën, zoals het plaatsen van de PSU bovenop de Scythe koeler, zodat de ventilator van de CPU koeler niet zo hard zou hoeven werken. Het verplaatsen van de GPU dieper de kast in door middel van een PCI-e riser cable, die vaak wordt gebruikt bij bitcoin-mining. Dit scheelt allemaal millimeters, maar dat is waar we voor gaan in dit geval! 12mm dikke 120mm ventilatoren bleken ook al beschikbaar te zijn. Dit gaf allemaal bij het zo klein mogelijk houden!
Stap 1 is in dit geval het modelleren van zoveel mogelijk componenten die zijn plaats gaan vinden in de behuizing, zodat in CAD makkelijk uit te zetten is wat de grootte van de kast moet worden. Zo gezegd, zo gedaan. Zo zijn we er maar aan begonnen. Alles is niet verder uitgewerkt dan nodig op enkele zaken na, omdat het leuk was om te proberen.
Moederbord met RAM en CPU

Scythe Kozuti CPU koeler

Geforce GTX750Ti

BeQuiet SFX PSU

[i]Western Digital HDD (SSD is hetzelfde, maar dunner)[\i]

Hierna was het tijd om te puzzelen en alles zo dicht mogelijk op elkaar te frotten. 1mm speling tussen onderdelen was wat mij betreft genoeg, zolang ik maar zeker wist dat ze geen kortsluiting zouden maken.
Het volgende is het resultaat:
Voorkant isometrisch

Achterkant isometrisch

Voorkant

Bovenkant

Zonder behuizing meet de setup 125mm in de hoogte, 195mm in de breedte en 170mm in de diepte. Wat mij betreft klein genoeg voor een PC die nog een redelijk potje kan gamen en waarvan ik verwacht dat hij zo stil als een muis zal zijn.
Volgende update
In de volgende update het verdere design van de behuizing en wat toelichting over het creëren van ruimte op verschillende gebieden; zoals het verwijderen van onnodige kabels aan de PSU, verplaatsen van de GPU en koeling.