Home Entertainment set wordt te complex?

Pagina: 1
Acties:

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 13:36
(jarig!)
Goedemorgen mede-tweakers,

Mijn huidige opzet wordt dermate complex dat ik graag van jullie ervaring/wijsheid gebruik zou willen maken.

Op dit moment heb ik het volgende in en op mijn TV meubel staan:

- LG 42" LCD
- Standaard 5.1 dolby setje met optische ingang
- PS3
- Eminent streamer (EM7075)
- Media PC (XMBC) (optisch uit / HDMI)
- KPN decoder

Tot voor kort had ik alleen de PS3 en de EM7075 via optisch aan mijn Dolby setje hangen, met behulp van een 2 >> 1 verloop. Omdat beide apparaten geen licht sturen als ze uitstaan, werkte dit ook goed.

Echter nu wil ik minimaal ook mijn Media PC erbij gaan zetten, wellicht ter vervanging van de EM7075, maar voorlopig moeten ze beide blijven draaien. (en indien mogelijk wil ik ook mijn KPN decoder aansluiten via optisch)

Dit betekend dus 3 (of 4) apparaten op 1 optische ingang. Naar mijn idee zijn er dan maar grofweg 2 optie's.

- Overstappen op een AV reciever met meerdere optische ingangen (nog niet kunnen vinden)
- Optische switch (nadeel, dit werkt niet automatisch)

Mijn opzet ondersteund helaas geen HDMI ARC anders was dat misschien nog een optie geweest.

Hebben jullie suggestie's/tips om dit een beetje elegant op te lossen?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heeft je receiver geen coaxiale digitale ingangen die je wellicht kunt gebruiken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Hoezo optisch? Ps3 is HDMI en Media PC ook. Die streamer is echt niet nodig met een HTPC. Geen idee hoe het met die decoder zit verder.
Die LG zal ook HDMI hebben schat ik zo.

Optisch zal nooit meer verder worden uitgebreid op audioapparatuur. Je zal het moeten doen met HDMI of je moet wel heel graag met verouderde apparatuur willen blijven werken.

• wicked1980
(jarig!)
Question Mark schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:31:
Heeft je receiver geen coaxiale digitale ingangen die je wellicht kunt gebruiken?
helaas niet nee.

Vergeet ook te melden dat het een bluray speler is,die als Dolby versterker speelt (Sony)

Niet de beste uitgangspositie, dus een echte AV reciever is misschien sowieso wel een goed plan.
Maar dan nog zit ik met een groot aantal optische bronnen

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:31
Hoe komt het dat je de apparaten optisch wilt aansluiten en niet met HDMI op een receiver?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• wicked1980
(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:36:
Hoezo optisch? Ps3 is HDMI en Media PC ook. Die streamer is echt niet nodig met een HTPC. Geen idee hoe het met die decoder zit verder.
Die LG zal ook HDMI hebben schat ik zo.

Optisch zal nooit meer verder worden uitgebreid op audioapparatuur. Je zal het moeten doen met HDMI of je moet wel heel graag met verouderde apparatuur willen blijven werken.
PS3 is inderdaad HDMI, maar die loopt naar de TV, niet naar mijn dolby setje (die heeft geen ingang, alleen uitgang)

Streamer en HTPC blijven nog een tijdje naast elkaar draaien

De LG TV heeft wel weer een optische uitgang eventueel, maar daar heb ik toch niets aan?

• wicked1980
(jarig!)
Vitamine schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:39:
Hoe komt het dat je de apparaten optisch wilt aansluiten en niet met HDMI op een receiver?
Daar heb je een punt ja. Als ik met HDMI op een reciever zit hoef ik natuurlijk geen optisch meer te gebruiken om het dolby naar de reciever te krijgen |:(

Dus een nieuwe reciever is de beste optie denk ik dan

en een nieuwe actieve subwoofer

[ Voor 3% gewijzigd door wicked1980 op 26-08-2014 11:50 ]

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:36
wicked1980 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:40:
[...]De LG TV heeft wel weer een optische uitgang eventueel, maar daar heb ik toch niets aan?
Als je alleen stereo gebruikt (die KPN-decoder, volgens mij) kan je via de koptelefoon-uit naar een aux in.

Maar een nieuwe receiver is het makkelijkste en het netste. Hoeft ook helemaal niet veel te kosten.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kan je tv niet via de optische aansluiting digitaal geluid doorsturen naar je home cinema set?

De meeste apparaten zullen in 5.1 via HDMI geluid aan de tv geven. Enige punt is dat niet alle tv's ook 5.1 optisch doorgeven; sommige downmixen naar 2.0 of doen geen DTS. Dat is iets dat je met je huidige spullen (optische kabel) al kunt testen zonder meteen een nieuwe set te moeten kopen.

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:45

daffie82

Minisforum UM773 Lite

TV met optische aansluiting naar home cinema set ga je sowieso HD geluid verliezen (indien aanwezig in de bron uiteraard), dus zou ik niet aanbevelen.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Maar zo'n geïntegreerd setje is naar alle waarschijnlijkheid toch al niet in staat om dat te decoderen, en zo wel, dan zijn de bijbehorende speakers toch niet goed genoeg om het verschil tussen DTS-core en DTS-HDMA of een DD-core met 640 kbps vs TrueHD weer te geven.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 18:59
Als ik zo stom mag zijn en totaal niet op het onderwerp in mag gaan.

Waarom een Streamer een ps3 en een media pc ?, die kunnen alle 3 hetzelfde kwa afspelen en streamen.
Dat bespaart ruimte stroom en kabels.

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 26-08-2014 16:12 ]

• wicked1980
(jarig!)
Mektheb schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:46:
Als ik zo stom mag zijn en totaal niet op het onderwerp in mag gaan.

Waarom een Streamer een ps3 en een media pc ?, die kunnen alle 3 hetzelfde kwa afspelen en streamen.
Dat bespaart ruimte stroom en kabels.
Helaas, de PS3 ondersteunt bijvoorbeeld geen MKV (niet zonder brakke tooltjes iig)

De media pc staat er nog maar net, en is eigenlijk meer een zelfbouw NAS, waar toevallig HDMI en Optisch op het moederbord heeft zitten. De streamer werkt erg fijn, en XBMC heb ik nog niet echt getest, dus weet nog niet of dat mijn definitieve keuze gaat worden. Dus voorlopig blijven ze allebei actief.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 18:59
Ah op die manier dan is het inderdaad wel duidelijk.

Mediaportal heeft mijn voorkeur boven XBMC veel meer mee te Tweaken voor me gevoel.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:01
Je kunt ook een HDMI switch + HDMI audio extractor kopen. Dan heb je één HDMI naar de TV, en één optische kabel naar je receiver.

Zelf laatst ook gedaan. Kwam inputs te kort, en kon geluid van een HDMI only apparaat niet op m'n receiver krijgen. Nu wel :) Totale kosten waren ongeveer 60 euro. Daar koop je geen nieuwe receiver + sub voor ;)

De HDMI switch die ik heb kan ook bestuurd worden via IR. Ik heb het kastje geprogrammeerd op m'n Logitech Harmony, dus ik (of m'n vriendin) merk er niks van dat er nog vanalles achter het TV-meubel gebeurt voordat je beeld en geluid hebt :P HDMI Audio Extractor is eentje van 'Delock'. Type weet ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2014 16:39 ]

• wicked1980
(jarig!)
ThinkPadd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:38:
Je kunt ook een HDMI switch + HDMI audio extractor kopen. Dan heb je één HDMI naar de TV, en één optische kabel naar je receiver.

Zelf laatst ook gedaan. Kwam inputs te kort, en kon geluid van een HDMI only apparaat niet op m'n receiver krijgen. Nu wel :) Totale kosten waren ongeveer 60 euro. Daar koop je geen nieuwe receiver + sub voor ;)

De HDMI switch die ik heb kan ook bestuurd worden via IR. Ik heb het kastje geprogrammeerd op m'n Logitech Harmony, dus ik (of m'n vriendin) merk er niks van dat er nog vanalles achter het TV-meubel gebeurt voordat je beeld en geluid hebt :P HDMI Audio Extractor is eentje van 'Delock'. Type weet ik niet.
Dat is ook een mooie oplossing zeg, thanx!

daar ga ik me even in verdiepen.

Dit is geniaal: http://www.hdmikabelshop....d-met-extra-audio-uitgang

[ Voor 6% gewijzigd door wicked1980 op 27-08-2014 16:59 ]

• wicked1980
(jarig!)
Vandaag de Konig HDMI switch aangesloten, en dat werkt best goed.

De PS3 doet wel een beetje moeilijk, maar even de Konig aan en uit als de PS3 is opgestart en dan werkt hij correct

Streamer en PVR werken perfect en de audio komt netjes bij mijn dolby setje terecht.

Het enige wat niet helemaal goed gaat is mijn media pc. Die heeft een HDMI uitgang, die op zich beeld geeft.
Echter, welke resolutie ik ook pak, hij past nooit in mijn tv. Startknop en kruisje vallen net buiten het scherm.
Dit gebeurd ook als ik de Konig er tussenuit haal.

Beetje vreemd

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Dat is overscan

Nooit gedacht dat dat vandaag de dag nog zou gebeuren...

Kijk even of je dat kan instellen op zowel je tv als htpc

• wicked1980
(jarig!)
Mikayu schreef op zondag 07 september 2014 @ 19:11:
Dat is overscan

Nooit gedacht dat dat vandaag de dag nog zou gebeuren...

Kijk even of je dat kan instellen op zowel je tv als htpc
Inmiddels gevonden, was inderdaad aan de TV zijde het probleem.

TV heeft al jaren met VGA aangesloten gezeten, nooit een probleem, maar nu via HDMI ging het ineens fout
Pagina: 1