Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:42
Beste tweakers,

Sinds kort hebben we een oudere VGA/DVI monitor (Acer AL2023) op onze slaapkamer gezet om voor het slapen gaan nog wat Netflix te kijken. Die is met VGA aangesloten op een ouder laptopje met Win8.
De monitor doet 1600x1200 op 4:3 en is LCD dus met een vaste scherpe resolutie. Alleen Netflix en vooral de series die erop zitten laten gewoon zeer dikke zwarte banden zien. Netflix geeft geen opties voor het veranderen van ratio's of zoom opties, terwijl ik voor een serie als House of Cards (breed weergegeven op maar liefst 2:1 |:( ) echt mijn ogen moet samenknijpen om kleine tekst te lezen.

Ik zoek dus mogelijkheden om zoom dawel overscan een beetje te forceren, zodat het belangrijke deel van de video wat groter in beeld komt. 10% extra zoom is al een stevige winst, 15-20% zou ideaal zijn. De buitenranden die je dan mist zijn vaak niet belangrijk.
Ik heb al zitten zoeken in de Cathalyst Control Center (het is een AMD laptopje met HD 3200, gelinkt aan het topic) maar overscan is geen optie voor VGA en ik kan wel het beeld verplaatsen maar niet vergroten/zoomen. Tools zoals PowerStrip komen op in mijn gedachten maar die stamt uit het jaar 2000 en is niet courant meer vrees ik.

Ik ben bereid om ver te gaan: registery hacks e.d. Iets met de DVI aansluiting kan ook maar liever niet want dat vereist HDMI plugs en extra kabels.

Iemand een idee?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Niemand voor de rest een idee?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 13:55

lolhoo

Just reboot and relax

Hoi,

Je hebt ergens een verborgen optie in ccc met de overdrive functie.
Ik weet niet of jouw kaart dit checkt maar dat kan je nog even googelen.
Overdrive pakt volgens mij alles maar, dit weet ik niet zeker.
Anders kan je de resolutie nog aanpassen na het scherm en voor jouw laptop scherm overdrive gebruiken.

Did you try to put it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

lolhoo schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:29:
Hoi,

Je hebt ergens een verborgen optie in ccc met de overdrive functie.
Ik weet niet of jouw kaart dit checkt maar dat kan je nog even googelen.
Overdrive pakt volgens mij alles maar, dit weet ik niet zeker.
Anders kan je de resolutie nog aanpassen na het scherm en voor jouw laptop scherm overdrive gebruiken.
Overdrive != Overscan. Ik neem aan dat je overscan bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:55:
[...]

Overdrive != Overscan. Ik neem aan dat je overscan bedoelt.
Jup. Overscan is het concept waar je de output van video hoger maakt dan de resolutie van het scherm. Daardoor krijg je een ietwat ingezoomd beeld. Wordt niet vaak toegepast, underscan daarentegen werd tot niet lang geleden standaard geforceerd op AMD GPU's.

[ Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 27-08-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je snapt dat dit wel zo hoort? Als je beeldvullend wilt op een 4:3 scherm dan raak je bijna de helft van de informatie kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/red_3/uploads/asset_image/image/51bf8fa017ef02442c00032f/standards1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
wagenveld schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:14:
Je snapt dat dit wel zo hoort? Als je beeldvullend wilt op een 4:3 scherm dan raak je bijna de helft van de informatie kwijt.

[afbeelding]
Absoluut. Beeldvullend zoek ik ook niet, ik zoek zoom of overscan. Of forceer naar 3:2 danwel 16:10 bijv. Bij de betere videospeler (VLC, vroeger ook BSplayer en betaplayer op WM6.1) heb je een heel scala aan opties en ratios van hoe jij je je video wilt weer geven. Met netflix zijn die tijden voorbij, logisch ook want bijna iedereen heeft of een 16:10 of 16:9 scherm.

Dus probeer ik het over een andere boeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe reageert je monitor als je de resolutie op bijv 1600x900 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
wagenveld schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:45:
Hoe reageert je monitor als je de resolutie op bijv 1600x900 zet?
Via Win8 heb ik dat geprobeerd maar de enige resolutie opties die ik krijg zijn in 4:3 verhoudingen. Ik wil het nog wel proberen te forceren via de driver. Maar het is niet ideaal want waarschijnlijk krijg ik dan weer gewoon balken en wil ik juist inzoomen.

Pagina: 1