Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netwerk documentatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zal me even voorstellen ik ben Kevin en zit in het laatste jaar van mijn niveau 4 netwerkbeheer opleiding.
Voor mijn opleiding ben ik bezig met een project stage.Ik moet voor het bedrijf waar ik stage loop een netwerk documentatie format opzetten. Zelf heb ik wel een idee hoe ik dit wil gaan doen en hoe dit eruit moet zien.

We zijn een mkb met klanten die dit ook zijn onze netwerken zijn niet gigantisch groot je moet denken aan 1 -2 servers met 1-25 clients. dus de documentatie zal niet zo uitgebreid worden als bij hele grote netwerken.
Op het moment is er al een documentatie aanwezig in de vorm van mappen die we mee nemen naar de klant en wanneer er iets gewijzigd wordt schrijven we dit met pen op in de map en wijzigen dit later digitaal. Dit wordt door de drukte vaak vergeten en dus zou een mobiele oplossing van een digitaal documentatie goed werken denk ik. Veiligheid vind ik ook een punt wat belangrijk is want de netwerk gegevens moeten niet zomaar op straat kunnen komen liggen. Ik heb hier nog geen idee van hoe ik dit zou moeten oplossen.

Ik hoop dat het bovenstaande een beetje een beeld geeft van hoe het nu zit. Wat ik me nu afvroeg hoe jullie dat doen bij de bedrijven waar jullie werken/stage lopen of gelopen hebben en of jullie tips hebben wat ik niet moet vergeten. Als dit in het verkeerde gedeelde van het forum is gepost excuses hiervoor.

alle feedback is welkom alvast bedankt,

Groetjes,

Kevin :)

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-11 15:37
Ik zou beginnen met op te schrijven welke informatie van belang is en daar een "hoofdstukindeling" van maken. Per onderdeel kun je dan bekijken wat de beste manier is om iets vast te leggen. Sommige zaken in tekst, andere in een tabel of in een plaatje. Dingen waar je aan kunt denken (geheel willekeurig) zijn natuurlijk de hardwareinformatie, rollen, speciale instellingen, maar ook Internet toegang, leveranciers, IP adressen, licenties, garantie/supportcontracten, etc.

Maar dat is maar een deel van de opdracht. Vervolgens moet je bekijken hoe je die informatie het beste kunt delen en bijwerken en welke eisen daaraan worden gesteld. Bijvoorbeeld veiligheid (zeker bij wachtwoorden en licenties), versiebeheer, overal beschikbaar. Daar zou je dan op zoek kunnen gaan naar producten (bijvoorbeeld Sharepoint met een subsite per klant waarin diverse documenten in een document list staan die versiebeheer ondersteund of uitsluitend in de CMDB van het servicemanagementsysteem, etc.etc.)

Dat lijkt me een goed startpunt

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
@mbaltus Bedankt voor reactie, Ik denk inderdaad dat ik het bovenste stuk op die manier ga verwerken.