(Windows)boot manager / UEFI != multiboot voor kali linux?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eminus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 00:30
Hoi tweakers,
ik heb een leuk problem waar ik hoop sommige van jullie je tanden in willen/kunnen zetten.
Ik heb net een Asus laptop gekocht (S551LA, 6 gig ram, 1 TB schijf) met Windows 8.1 pre-installed en daar begon het gedonder. Veel hedendaagse laptops met Windows 8.1 installed werken met een windows boot manager, Secure Boot & UEFI.

Mijn eerste probleem was het draaiende krijgen van Kalix Linux. Na het disablen van CRM en Secure boot heb ik eindelijk de live versie van Kali van dvd kunnen booten.

Mijn volgende uitdaging was een multiboot system met windows en kali.

Gekozen voor een Gparted van de aanwezig HD. Guided install op de grootste aanwezig lege ruimte => install. Helaas heb ik nooit een boot menu gezien voor Kali / windows 8.

Kan iemand mij bepaalde stappen aanraden zodat ik (waarschijnlijk) de Windows Bootmanager kan vervangen voor een bootmanager die geen probleem heeft met Kali Linux? (of welke linux dan ook) of zijn er andere (makkelijkere O-) ) opties. Zelf heb ik EasyBCD geprobeerd maar hij boot rechtstreeks in Windows 8.1

Ik ben echt blijven steken in de tijd van MBR en de 'gewone' BIOS. Ik voel mij oud ;)

mvg
Eminus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kan je de bootloader niet selecteren in de firmwareinterface of aanmaken/selecteren met efibootmgr?

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 26-08-2014 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eminus
Misschien begrijp ik het verkeert maar is efibootmgr geen tool voor Linux? Zover ik begrijp werkt die niet van een live cd en ik heb momenteel windows 8.1 draaien. Windows Boot manager laat mij niet eens Linux booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Boot je in UEFI-modus?

Zo ja, kan een livecd in EFI-modus laten booten en dan kan je met efibootmgr eenvoudig eventueel missende entries voor de linux-bootloader (die op de EFI system partition zou moeten worden of zijn geinstalleerd (bijvoorbeeld grub-efi of gummiboot)) aanmaken. (Datzelfde zou je overigens ook vanuit Windows kunnen doen met bootcfg of vanuit een efi-shell (is wel eens standaard beschikbaar als bootmogelijkheid, in de firmware geintegreerd) met bcfg). Meestal kan je, als tenminste een entry bestaat in de bootlijst, ook de juiste bootloader selecteren in de firmware-interface.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 26-08-2014 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eminus
thx ga het gelijk probereren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het kan idd voorkomen dat je Linux entry onder die van Windows komt voor EFI boot. Dan wordt Windows eerst geprobeerd en zal je dus geen Linux krijgen. Zet je Linux bovenaan, dan krijg je een Grub menu waar je kan kiezen tussen Linux en Windows, beide EFI.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearmyflames
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-09 11:51
Hey,

Ik weet niet of je het probleem al opgelost hebt, maar ik heb er ook een tijdje mee zitten worstelen.
Ik kwam er uiteindelijk op uit om een uefi-bootable kali usb te maken.

https://www.linkedin.com/...oot-on-uefi-mode-machines

Mocht je nog op problemen komen, help ik je graag. :)
Pagina: 1