Toon posts:

Zeer krachtige Game PC bouwen voor prijs dat het waard is Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 4.152 views

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat ik vooral wil gaan doen met het systeem is gamen op max. settings zonder me zorgen te maken over of de pc het wel aan gaat kunnen. Software heb ik al liggen (windows 7...tenzij iemand iets beters aanraadt). Ook zal ik vaak films bekijken en luister ik veel muziek...dus heb ik een grote (externe?) hardeschijf nodig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1400,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis heb ik al. Ook heb ik een logitech Z906 5.1 surroundset tot mijn beschikking, dus voor hoever ik mij moet verdiepen in een geluidskaart weet ik niet zo zeker. Ik luister puur muziek en heb een music library dat ik vanaf iemand zijn hardeschijf wil laten importeren op (ja ik weet het, ik val in de herhaling) een (externe) hardeschijf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik weet niet precies hoe het met de voeding en videokaarten zit. Ook wil ik graag een SSD erin bouwen. Om weer even terug te komen op het videokaart gedeelte. Ik zat te twijfelen tussen een Saphire 290 of MSI 280x ... MSI mag ook een ASUS worden, of om het helemaal makkelijk te maken, ik sta ook open voor Nvidia, het maakt mij echt niet zoveel uit. Ik wil gewoon maximum kunnen behalen. Dus ook overclocken wil ik kunnen. Alhoewel ik mij hier ook eerst nog in moet en ga verdiepen aangezien ik het graag wil leren. Maar dat ik alvast de optie heb zou ik fijn vinden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken zijn eerlijk gezegd mijn laatste zorg. Zolang het allemaal consistent is en naar behoren werkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja opzich wil ik alles gewoon zo goed mogelijk hebben. Klinkt natuurlijk heel cliché en enorm algemeen. Maar my main concern is toch wel het gamen. Ik heb wel al een wenslijst. Maar weet niet of alles op elkaar aansluit. Plus wie weet heb ik een aantal overkill dingen die er in voor komen.

Vandaar dat ik om hulp vraag.

Wie zou er kunnen/willen helpen? Wat mis ik, wat raden jullie mij aan en wat is overbodig? Alvast bedankt! (Heb trouwens 2 processor koelers en 2 kaarten in de lijst staan, omdat ik niet precies wist wat het beste aansloot op mijn lijst)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 207,30€ 207,30
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 127,76€ 127,76
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 244,45€ 244,45
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 357,85€ 357,85
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 68,-€ 68,-
1Cooler Master V8 GTS€ 64,55€ 64,55
1Noctua NH-D14€ 68,45€ 68,45
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 131,37€ 131,37
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 83,65€ 83,65
1Crucial MX100 512GB€ 172,90€ 172,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.526,28

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 207,30€ 207,30
1WD Green WD30EZRX€ 90,40€ 90,40
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,57€ 67,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.258,73

- i5 4690k: meer dan snel genoeg om mee te gamen en de K versie is overklokbaar. Overklokken biedt sowieso zeer weinig prestatiewinst tegenwoordig, maar gezien je budget en intereses in overklokken kan dit prima! Het biedt je sowieso iets meer garantie voor de toekomst mochten games zwaarder worden voor de CPU, maar dit zie ik eigenlijk niet echt gebeuren.

- Gigabyte Z97 GAMING 5 - Mooi moederbord met veel aansluitmogelijkheden, relatief scherp geprijsd en veel bios overclockmogelijkheden. Veel meer heb je echt niet nodig, dit is al een erg dik moederbord!

- Sapphire R9 - Aftermarket koeler, 4 GB ram, stil, koel en presteert als een beest. Hier kan je de komende jaren goed mee vooruit. AMD biedt momenteel véél meer waar voor je geld en deze kaart is geweldig.

- WD green 3 TB is scherp geprijsd, koel, stil en ook nog eens zuinig! Daarnaast kan je met 3 TB zoveel films en muziek erop dumpen als je zelf wilt. Je games OS en games installeer je op de Crucial 512GB SSD voor snellere laadtijden.

- Mooie, strakke case. Vrees wel dat de extra HDD cage eruit moet voor de videokaart, je zou dat dus kunnen doen of een andere case kiezen. Smaak is immers persoonlijk:)

- Noctua NHD14 is je eigen keus. Vrij dure koeler maar wel van zeer goede kwaliteit!

- Crucial Ballistix: Cheap, 2x4GB, low-voltage, low-profile. Een no brainer. Je kan ook de door jou gekozen 16GB gebruiken maar voor gamen is dat écht een dikke overkill. Je kan in de toekomst nog weer 2x4GB bijprikken maar voor gamen is dit echt meer dan zat zo.

- Seasonic 550 watt: Meer dan genoeg wattage voor je systeem, ook met overclock. Goede componenten, gold certificering (efficient dus) en een betrouwbaar merk.

- Crucial MX100 520 GB: snel, betrouwbaar en je koos hem zelf ook al uit. Goede SSD met bescherming tegen stroomuitval.

Edit: Ik ben overigens erg benieuwd wat voor monitor je hebt! Dit speelt namelijk ook een rol in de keuze van bepaalde componenten :)

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
Ik ben het met stin00 eens.
maar omdat je budget het haalt (even van al goede randaperatuur uit gaande) zat ik misschien aan een wd black te denken inplaats van een wd green.... omdat als je 3 tb neemt je er veel op gaat zetten dus is een snelle schrijf snelheid wel handig.( en aan die paar tientjes zal het niet liggen als je 1400 euro te besteden hebt) verder als het kan gewoon 16 gb plaatsen. Dat bespaart moeite en mogenlijk kosten later en dan kom je zowieso niet in de knoei met ram te kort.

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Opzich goede punten, alleen is Watch Dogs tot nog toe de enige game die meer dan 8GB RAM ook echt nodig lijkt te hebben en dat komt waarschijnlijk, naar mijn idee, omdat het niet optimaal geprogrammeerd is voor de PC.

Wat de WD Black vs Green betreft: Ik zelf heb net een schijf moeten vervangen en als de black gewoon verkrijgbaar was geweest had ik hem wellicht ook genomen, alleen weet ik niet of je er zoveel mee wint.
Variabel RPM vs 7200RPM
4.1W vs 10.4W
2 jaar carry-in vs 5 jaar carry-in

Wel beiden Sata-600 dus of je er echt heel veel van gaat merken?
Ik zelf heb niet echt veel verschil gemerkt of ik vanaf mijn samsung spinpoint (geen black, maar "sneller" dan de Green) of WD Green stream.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Wil je overklokken? Zo niet, pak dan een non-k cpu, H97-mobo en een goedkopere CPU-koeler.

Bedenk wel dat overklokken van de CPU zeker niet bang for buck is als je geen erg CPU-intensieve games gaat spelen.

[ Voor 39% gewijzigd door jorisvdelsen op 26-08-2014 07:46 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Je hebt 1 vraagje over geslagen: ga je overclocken? Je hebt het wel over overclocken, maar dat gaat volgens mij over de GPU. Daar valt natuurlijk wel veel voordeel te halen, maar uit de CPU aan de andere kant niet.

Hoera, het is een meisje lijstje!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 189,90€ 189,90
1MSI H97 GUARD-PRO€ 78,86€ 78,86
1Club3D Radeon R9 290 royalAce€ 335,50€ 335,50
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 86,90€ 86,90
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,51€ 36,51
1Seasonic S12G 550W€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.123,99

Wat je ziet:
  • Snelste i5, maar een i5 4460 zou ook volstaan.
  • Goed H97 bordje net M.2-aansluiting
  • Beest van een GPU, die goedkoper is dan de Sapphire, maar qua prestaties niet onder doet
  • Een 3TB snelle HDD.
  • Case, tsja :9~
  • Joekel van een koeler met zeer goede prestaties, doet niet onder voor koelers à 55 euro.
  • Low-profile RAM, 8GB is genoeg, maar als 16GB je beter laat voelen...
  • Niet-modulaire PSU, aangezien dat in deze case makkelijker weg te werken is dan een modulaire PSU in die case
  • 512GB SSD :*)
Meer heb je niet nodig, ik neem aan dat je geld niet op hoeft :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-11 07:46
Zoals hierboven al verschillende keren aangehaald nog eens even overdenken of je wel of niet wilt overklokken. Allereerst zijn de Haswell cpu's geen overklok monsters (ik spreek uit eigen ervaring), wat trouwens ook niet nodig is aangezien het gewoon snelle processoren zijn waar je de komende jaren lekker mee kan gamen. Bovendien heeft een overklokbaar systeem ook een extra prijskaartje (je bent al gauw 100 euro extra kwijt omwille van een duurdere cpu, duurder moederbord en duurdere processor koeler). Je gaat in principe niet evenredig veel extra prestaties uit jouw systeem krijgen dan wanneer je een niet-overklokbaar systeem kiest.

Indien het uit interesse / hobby is dan kan het natuurlijk, zeker gezien jouw budget. Maar doe het niet omdat je dan denkt veel extra prestaties uit jouw systeem te persen, want dan ga je van een kale reis terugkomen. Dan kan je beter het geld op zak houden en binnen enkele jaren spenderen aan een nieuwe grafische kaart, of eens lekker mee op vakantie gaan.

De aangehaalde koeler van MK (Thermalright True Spirit 140 Power) is trouwens een top-koeler voor zijn prijs. Ook als je (niet-extreem) wilt overklokken.

Experience the mountains!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen beste mensen,

Ten eerste enorm bedankt voor de quick responses! Waardeer het echt man!

Ten tweede heb ik besloten (onder andere gebaseerd op advies van melwasul en stin) om me (nog) niet bezig te gaan houden met overclocken. Dit houdt dus in dat ik ondanks ik (nog) niet ga overclocken dus gewoon voor een non-k ga. Nu zie ik dus 2 lijsten die me erg aanspreken. Die van stin00 en MK1998NL. Als ik me niet vergis is dat van stin00 meer gebaseerd op het feit dat ik aan gaf dat ik me eventueel bezig zou willen houden met overclocken en die van MK1998NL voor wanneer ik kies dit niet te doen. (But correct me if I'm wrong).

Ik neem aan dat nu ik er dus voor kies niet te overclocken, ik een aantal dingen achterwege kan laten, alhoewel dit wel dingen zijn die me aanspreken. Maar ik ga natuurlijk niet overkillen "omdat ik het toch wel kan betalen" en alleen omdat het goed klinkt ofzo. Wel vind ik het belangrijk dat ik voor de aankomende aantal jaartjes goed zit met dat waar ik nu mijn geld aan besteed. En idd zoals MK en melwasul al zeiden, het geld hoeft natuurlijk niet op en kan het in iets anders steken :P (zoals een monitor...waar ik zometeen op terug kom).

Nog even de puntjes op de 'i'...

--Non-overclock--:

*** Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 vs MSI H97 GUARD-PRO?

*** Club3D Radeon R9 290 royalAce vs Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
(En waarom wel een Club3D ipv een Sapphire...of andersom juist. Ik las laatst een aanvulling van een tweaker op...tweakers...ofcourse, op de Radeon kaarten (als ik me niet vergis) en deze persoon gaf aan dat de beste optie van al deze type kaarten de MSI versie was. Weet iemand toevallig waar ik het over heb (aangezien ik niet zo 1...2...3... de link kan vinden), en weet iemand of dit ook voor mijn non-overclock geval geldt?)
- Mooie, strakke case. Vrees wel dat de extra HDD cage eruit moet voor de videokaart, je zou dat dus kunnen doen of een andere case kiezen. Smaak is immers persoonlijk:)
Ik vind die R4 Pearl Black case wel heel erg tof btw! Maar heb begrepen dat daar geen extra hdd in past...ligt dit aan de case zelf of met name aan de onderdelen die ik erin wil doen. En veranderd dit nu ik niet ga overclocken?

*** WD Black vs WD Green?
(Tenzij dit een kwestie van voorkeur gebaseerd op uiterlijk is dan kom ik er wel uit. Maar als het voorkeur gebaseerd op performance is, dan ben ik benieuwd wat de kenners hier van zeggen/denken etc. los van dat ik mijn eigen research erboven op zal doen. Alhoewel de verschillen nihil zijn zoals al eerder werd aangegeven).

Daar komt ook nog MK zijn Toshiba DT01ACA300, 3TB bijkijken)

WD Green 3TB
Rotatiesnelheid 5.400

WD Black & Toshiba (beiden) 3TB
Rotatiesnelheid 7.200

Betekent dit dat Black & Toshiba velemalen superieur zijn aan de Green? (Iemand had er al over gepost en gaf al aan dat diegene niet zoveel verschil merkte. Dus hier hoef ik me dus geen "zorgen" om te maken lijkt mij?) Is het mierennkn of een serieus onderdeel om goed over na te denken?

Monitor...

Ik heb aardig wat gevonden van wat ik in andere threads heb gelezen. En uiteindelijk kwam ik op een reactie van iemand.
Natuurlijk zal die Asus heel wat beter zijn dan een goedkoop Medion schermpje van 80 euro, echter, als ik een paar honderd euro zou moeten uitgeven aan een scherm, zou ik kijken naar een Koreaanse 1440p IPS scherm die overklokbaar is. Dan heb je een geweldig scherm voor een scherpe prijs.
Enige verwarring die er bij mij als non-expert is ontstaan kwam door het woord "overklokbaar". Jullie voelen hem waarschijnlijk al aankomen, maar kan ik aannemen dat een scherm apart overklokbaar is en een desktop apart?! Of is dit met elkaar verbonden. Dus een overklokbaar systeem waar een overklokbaar scherm elkaar complimenteren?

Anyway, qua scherm zat ik dus aan een "Koreaanse" te denken. Tenzij iemand op het gebied van monitoren zoiets heeft van "Ik zou "DIT" aanbevelen. Aangezien ik best binnen mijn budget blijf heb ik wel genoeg credits over. Op dit moment is mijn laptop aangesloten op een Samsung LED scherm uit 2011.

Mijn lijst tot nu toe (dubbele onderdelen staan voor onderdelen waar ik nog geen keus tussen heb kunnen maken of nog vraagtekens bij heb)

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 244,45€ 244,45
1WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB€ 134,40€ 134,40
1WD Green WD30EZRX€ 91,50€ 91,50
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 73,04€ 73,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.357,60

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2014 10:36 ]

Verwijderd

Ik zou in dat geval sowieso voor de 290 gaan, die GB aan Vram doet wonderen!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik neigde ook al meer naar de 290. Heb hem nu uit mn lijst gehaald. Enige vraag die ik nog heb (bovenop de rest dat al gesteld is in mn post voor deze) is: Waarom wordt het intern geheugen van 16GB eigenlijk als overkill gezien. En als ik het nou wel of niet zou aanschaffen, wat zijn hier de voordelen van (hoe klein deze ook zijn) en wat zijn hier de...uhm...ja...nadelen (?) van. Of beter gezegd, wat maakt het overkill...uhm, ja ik denk dat jullie me wel snappen :P.

Ik schaf het aan voor gaming maar ook voor mn muziek library. Niet dat ik een heel dj programma of überhaupt super veel programmas ga gebruiken enz. Maar heb vaak wel extreem van alles open staan. Ben niet zo georganiseerd op de pc qua tabs enz, hehe. Maar is de reden die ik nu aangeef echt 16GB waardig of is het, nogmaals, overkill? Voor wat zou je die 16 wel nodig hebben

1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 73,04€ 73,04

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2014 10:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:45:
Ja ik neigde ook al meer naar de 290. Heb hem nu uit mn lijst gehaald. Enige vraag die ik nog heb (bovenop de rest dat al gesteld is in mn post voor deze) is: Waarom wordt het intern geheugen van 16GB eigenlijk als overkill gezien. En als ik het nou wel of niet zou aanschaffen, wat zijn hier de voordelen van (hoe klein deze ook zijn) en wat zijn hier de...uhm...ja...nadelen (?) van. Of beter gezegd, wat maakt het overkill...uhm, ja ik denk dat jullie me wel snappen :P.

Ik schaf het aan voor gaming maar ook voor mn muziek library. Niet dat ik een heel dj programma of überhaupt super veel programmas ga gebruiken enz. Maar heb vaak wel extreem van alles open staan. Ben niet zo georganiseerd op de pc qua tabs enz, hehe. Maar is de reden die ik nu aangeef echt 16GB waardig of is het, nogmaals, overkill? Voor wat zou je die 16 wel nodig hebben

...
Als die programma's niets zwaars doen, bijv internet, spotify/muziek, office etc. Dan kan je met 8GB ram prima uit, Als je naast een spel ook photosoep, een video programma of iets anders 'zwaars' heb draaien, dan kan meer ram, en een i7 bijv weer voordeel hebben.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het nadeel van 16GB tov 8 GB is ongeveer 65 euro. Verder geen nadelen.

Het enige is, waarschijnlijk heb je bij normaal gebruik ongeveer 2 tot 5 GB in gebruik. Dus betaal je 65 euro voor iets dat je niet gebruikt.

Ga je heel soms over de 8 GB heen, nog geen ramp omdat je een SSD hebt. Het programma zal gaan swappen, maar de ssd is al zo snel dat je het nauwelijks merkt (maar je merkt het wel).

Pas als je consequent over de 8 GB heen gaat, is 16 GB aan te raden.

• jorisvdelsen
Waarom dat moederbord? Je gaat niet overklokken dus het goedkoopste H97 ding met M.2 voldoet.

Ik zou voor de Club3d, goedkoper en sneller, en goed gekoeld, de Sapphire is stiller onder load, maar minder stil in idle. En wanneer heb je een headset op? Als je gamer, juist!

Ik zou voor de Toshiba gaan, goedkoopst. WD green is toch wat slomer, als je er bijvoorbeeld games op zet en de Black is te duur.

Als koeler de Spirit, gigantisch ding, duurder hoef je bijna niet te gaan zonder overklok. Koelt als een malle.

16GB is overkill waarvoor je 'm gaat gebruiken. Het Tactical setje is goedkoop en snel en low profile, wat wil je nog meer.

Gold voedingen vind ik de meerprijs niet waard, je moet de PC erg intensief gebruiken wil je het verschil terug besparen op je energierekening.
Pak gewoon een XFX Pro of Seasonic.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• MK_
  • Niet online

MK_

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:20:
Als ik me niet vergis is dat van stin00 meer gebaseerd op het feit dat ik aan gaf dat ik me eventueel bezig zou willen houden met overclocken en die van MK1998NL voor wanneer ik kies dit niet te doen. (But correct me if I'm wrong).
Klopt :9
*** Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 vs MSI H97 GUARD-PRO?
Aangezien je bent afgestapt van het overclocken, is een Z-bordje overbodig geworden. De MSI Guard Pro is een prima bordje met M.2-aansluiting en goedkoper dan de Gigabyte.
*** Club3D Radeon R9 290 royalAce vs Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
(En waarom wel een Club3D ipv een Sapphire...of andersom juist. Ik las laatst een aanvulling van een tweaker op...tweakers...ofcourse, op de Radeon kaarten (als ik me niet vergis) en deze persoon gaf aan dat de beste optie van al deze type kaarten de MSI versie was. Weet iemand toevallig waar ik het over heb (aangezien ik niet zo 1...2...3... de link kan vinden), en weet iemand of dit ook voor mijn non-overclock geval geldt?)
GPU overclocken zou ik wel doen, maar de Club3D en Sapphire zijn beide prima kaarten. Met de MSI is ook niks mee, maar ik denk dat het persoonlijke voorkeur is :) . De Sapphire en Club3D zijn dacht ik beter gekoeld dan de MSI. De Sapphire en Club3D zijn ongeveer gelijk, alleen is de Club3D goedkoper en daarom mijn keuze :)
Ik vind die R4 Pearl Black case wel heel erg tof btw! Maar heb begrepen dat daar geen extra hdd in past...ligt dit aan de case zelf of met name aan de onderdelen die ik erin wil doen. En veranderd dit nu ik niet ga overclocken?
Dat is niet helemaal waar. Er passen zeker nog HDD's in, maar je moet de HDD top-cage verwijderen, dan blijft er nog plaats voor 3/4 SSD/HDD's.
*** WD Black vs WD Green?
(Tenzij dit een kwestie van voorkeur gebaseerd op uiterlijk is dan kom ik er wel uit. Maar als het voorkeur gebaseerd op performance is, dan ben ik benieuwd wat de kenners hier van zeggen/denken etc. los van dat ik mijn eigen research erboven op zal doen. Alhoewel de verschillen nihil zijn zoals al eerder werd aangegeven).

Daar komt ook nog MK zijn Toshiba DT01ACA300, 3TB bijkijken)
[...]
Betekent dit dat Black & Toshiba velemalen superieur zijn aan de Green? (Iemand had er al over gepost en gaf al aan dat diegene niet zoveel verschil merkte. Dus hier hoef ik me dus geen "zorgen" om te maken lijkt mij?) Is het mierennkn of een serieus onderdeel om goed over na te denken?
De Toshiba is sneller dan de WD Green, en de Black is weer sneller dan de Toshiba. De Black is echter iets als je geheugenintensief werk doet, zoals renderen of iets dergelijks. De Green is eigenlijk vooral energiezuinig en stil. Het geluidsverschil tussen de Green en de Toshiba ga je niet merken in die case. Snelheidsverschil wel. Daarnaast schakelen de Green's zich uit na een tijdje inactiviteit (dacht ik eh), wat niet ten goede komt van de schijf. De Toshiba is een perfecte middenweg en voor de meeste mensen perfect :)
Monitor...
Ik heb aardig wat gevonden van wat ik in andere threads heb gelezen. En uiteindelijk kwam ik op een reactie van iemand.
[...]

Enige verwarring die er bij mij als non-expert is ontstaan kwam door het woord "overklokbaar". Jullie voelen hem waarschijnlijk al aankomen, maar kan ik aannemen dat een scherm apart overklokbaar is en een desktop apart?! Of is dit met elkaar verbonden. Dus een overklokbaar systeem waar een overklokbaar scherm elkaar complimenteren?

Anyway, qua scherm zat ik dus aan een "Koreaanse" te denken. Tenzij iemand op het gebied van monitoren zoiets heeft van "Ik zou "DIT" aanbevelen. Aangezien ik best binnen mijn budget blijf heb ik wel genoeg credits over. Op dit moment is mijn laptop aangesloten op een Samsung LED scherm uit 2011.

Mijn lijst tot nu toe (dubbele onderdelen staan voor onderdelen waar ik nog geen keus tussen heb kunnen maken of nog vraagtekens bij heb)

[lijstje]
Een scherm en overclockbaar? Dat ken ik nog niet. Ik neem aan dat hij de GPU bedoeld. maar op ultra zal je (zeker op 1440p) geen 144Hz halen. Aan een 75Hz scherm heb je genoeg. Anders eerst eens kijken wat voor een scherm je nu hebt, als het 1080p is hoef je hem nog niet te vervangen. Is het 1650x1050... dan zou ik wel even verder kijken naar een anders scherm.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• jorisvdelsen
(Sommige) Koreaanse monitoren kun je overklokken naar een hoger aantal Hz.

• MK_
  • Niet online

MK_

jorisvdelsen schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:55:
(Sommige) Koreaanse monitoren kun je overklokken naar een hoger aantal Hz.
Oooh, nice :)

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ten eerste enorm bedankt! Ik weet niet hoevaak jullie het hebben moeten horen en hoe erg dit wat ik nu ga zeggen een cliché is geworden, maar echt bedankt voor alles :D. Heb een hoop geleerd en ben enorm veel geholpen :D!!!

Als dit een pc is die alles op max kan draaien op vooral game gebied, dan wordt dit hem voor mij.

Enige dat ik nu nog nodig heb is een nieuwe monitor. Ik ga me zo extra verdiepen in monitoren. Iemand alvast een aantal tips/guidelines/suggesties? Dan weet ik tenminste welke kant ik wel op moet kijken en welke kant vooral niet. Ook hier geldt, voor een redelijke prijs een heel goede monitor. Ooh en de onderdelen, ik las iets over mijnen?

Ik heb begrepen dat ik het best naar een 75Hz monitor wil kijken?

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97 GUARD-PRO€ 78,65€ 78,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.123,78

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik neem aan dat je mining bedoeld? Daar heb je alleen last van als je 2de hands koopt, als de vorige eigenaar bitocoins of iets dergelijks ermee gemined heeft.

Lijstje is prima trouwens, niks op aan te merken! :*)

Scherm weet ik ook nog wel iets van. 1080p is dit een leuk scherm:
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
Mooie kleuren, goed contrast, goede kijkhoeken, goede kwaliteit en prijs/kwaliteit verhouding.

1440p kom je aan het kijken voor koreaanse schermen, anders worden ze verschrikkelijk duur.

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd mining ja. Scherm ziet er goed uit, houd ik in gedachten! Weet je ook iets van de Koreaanse schermen af? En is 1440p echt nodig? Of beter gesteld, wanneer wordt zo een scherm echt handig?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:09
Meer resolutie voor desktopwerk vind ik het beste argument. Voor sommige games misschien ook wel, dat weet ik niet. Voor shooters heb je het in elk geval niet nodig, het vereist ook weer meer van je GPU namelijk.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:34
1440p zijn meestal 27" monitoren terwijl 1080p een meer gebruikelijke resolutie is voor 23".
't dus gewoon groter.
(1080p op 27" neem ik niet serieus)

• MK_
  • Niet online

MK_

Vooral bij grotere schermen, of als je persé een 1440p scherm wilt hebben.

Een Koreaans scherm wat ik wel een regelmatig voorbij zie komen is deze Qnix:
pricewatch: Qnix QX2710 Evolution II Zwart
In Nederland echter niet te krijgen, maar wel is bijvoorbeeld eBay. Goor gaming niet nodig, aangezien je ongeveer 1,85x de hoeveelheid pixels moet genereren t.o.v 1080p krijg je dus minder fps.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je moet jezelf vooral afvragen wat je zoekt in een monitor.

Wil je een grote monitor met mooie resolutie? Of is 24" met 1920 x 1080 (full HD) al prima? Zoek je een mooie kleurweergave? Hoge refreshrate? Lage repsonstijd?

Het lijkt me handig als je dit soort zaken eerst even rustig doorleest, zodat je zelf een beslissing kan maken :)

Overigens heb ik zelf een Koreaanse Qnix QX2710. Wat is hier kortgezegd interessant aan? Voor ongeveer 300 euro heb je een 27" 2560 x 1440 resolutie monitor met een Samsung paneel dat normaal in schermen van 600 tot 700 euro gebruikt wordt. Daarnaast zijn de schermen kinderlijk eenvoudig te overclocken naar minimaal 100 Hz refreshrate, waardoor je games 'vloeiender' ogen.

Verwijderd

Topicstarter
De Qnix QX2710 Evolution II spreekt me wel heel erg aan. Ik neig naar door sparen voor de Qnix QX2710 Evolution II. Bedankt! Ooh nog iets. Welke onderdelen kan ik het best nieuw halen en welke kunnen gerust 2e hands (en/of mining onderdelen) worden aangeschaft?! Wat raden jullie mij aan?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Alle onderdelen kunnen 2e hands worden aangeschaft. Waarom niet?

Het enige, er zal vrij weinig of geen aanbod zijn voor al die onderdelen die nog maar net een paar weken/maanden uit zijn.

• MK_
  • Niet online

MK_

Alles kan tweedehands, maar de meeste producten zijn zoals Reepje al zegt niet tweedehands krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok duidelijk, maar is het los van dat 2e hands gewoon kan, ook aan te raden voor computer onderdelen?

• MK_
  • Niet online

MK_

Persoonlijk vind ik een CPU/MoBo riskant, maar is natuurlijk geen probleem. GPU kan ook prima, er zijn veel leuke 290's te koop, alleen is dat vaak met reference koeler. Kost je 200 ballen, maar dan zit er een stofzuiger naast je. Oplossing is dan een losse koeler a 25 euro en dan heb je een 325 euro GPU voor 225. Bespaart je weer 100. Die Qnix staat er trouwens ook een te koop, 200 nogwat dacht ik.

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-11 23:14
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97M-G43€ 74,45€ 74,45
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 67,99€ 67,99
1AOC Professional Q2770PQU Zwart€ 432,87€ 432,87
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,50€ 24,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,85€ 67,85
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.504,81

• freaq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-02 07:14
ik zou zeker 16GB ram gaan,
de next gen consoles hebben al 8GB en die hoeven minder op te offeren aan randzaken,
dus veel games gaan binnen nu en een jaar echt om meer dan 8 gb ram vragen.
verder is ram goedkoop...

verder lijkt het me een net systeem. :)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
freaq schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 01:35:
de next gen consoles hebben al 8GB en die hoeven minder op te offeren aan randzaken,

Dat is niet correct. Consoles hebben geen apart videogeheugen, maar gebruiken een deel van het RAM geheugen in de plaats (zoals APU's). In de praktijk hebben de consoles dus maar ongeveer 6GB aan RAM geheugen.

• MK_
  • Niet online

MK_

freaq schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 01:35:

Wat hierboven staat. En daarnaast hebben gameconsoles wel degelijk randactiviteit, zij hebben namelijk ook een OS (de Xbox One zelfs 3 (!!!)), daarnaast moeten zij ook kunnen multitasken. Partychat, skypen, opnemen enzovoort enzovoort.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is het niet handiger om voor een 780ti te gaan of een 290x? Dat scheelt toch weer een behoorlijk stuk ten oozichte van een 290. Niet een gek plan lijkt me in een gamebak die veel op max moet gaan draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door rodie83 op 27-08-2014 08:06 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Een 290X is het geld t.o.v de 290 NIET waard (bron). Daarnaast neem ik aan dat het geld niet op hoeft. Een 780Ti is het geld eigenlijk ook niet waard, zeker niet de meerprijs t.o.v de R9 290. Ja, hij is iets beter (bron) maar voor de prijs van een 780Ti kan je 2 R9 290's kopen!! De sweetspot is eigenlijk bij een 7950 Boost/R9 280 of een R9 290.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

We zijn nu iets meer dan een jaar verder. Heb wegens omstandigheden mijn game-pc droom niet kunnen realiseren...'till now :D. Het gaat nu dan ook echt gebeuren.

Ik wil het eigenlijk kort en krachtig houden. En meeste van jullie voelen hem al aankomen.

Er is veel in een jaar veranderd...maar is er ook genoeg veranderd om mijn lijst om te gooien? Ik gok van wel. Hebben jullie tips of op en aanmerkingen op m'n lijst van ruim een jaar terug?

Sowieso wil ik voor een R9 390 gaan...wat zeggen jullie?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 224,-€ 224,-
1MSI H97 GUARD-PRO€ 94,95€ 94,95
1Club 3D Radeon R9 290 royalAce€ 314,-€ 314,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 84,95€ 84,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 45,80€ 45,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 45,50€ 45,50
1Seasonic S12G 550W€ 83,57€ 83,57
1Crucial MX100 512GB€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.209,77

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,95€ 212,95
1MSI B150 PC MATE€ 91,95€ 91,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 349,-€ 349,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 51,95€ 51,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 88,95€ 88,95
1Crucial BX100 500GB€ 154,95€ 154,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.125,65

Skylake build met DDR4 ram, semi-modulair voeding, goedkopere SSD.. :)

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 234,95€ 234,95
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 116,95€ 116,95
1Cooler Master Silencio 352€ 58,83€ 58,83
1Cooler Master Nepton 240M€ 97,95€ 97,95
2Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 15,95€ 31,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M4B3000C15€ 131,50€ 131,50
1Samsung 950 Pro 256GB€ 186,95€ 186,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.381,93

Betere skylake build met een geweldige SSD

Verder een mooie HDD (de zelfde 3 TB schijf die je eerder ook al had in je lijstjes)

16 gigjes DDR 4 op 3000MHz (ja dit maakt daadwerkelijk verschil kijk maar)

Waterkoeling (waar je de 2 noctua fans op zet voor een enorm krachtige maar echt stille koeling)

550 Watt gold powersuply voor een goede maar toch zuinige voeding

Best mooie maar vooral een enorm stille pc kast

Verder zou ik gewoon 1080p scherm voor nu aanhouden...
Is best een prima resolutie om op te gamen, verder hebben sommige games moeite met resoluties hoger dan 1080p...

Verder is het scherm een van de makkelijkste dingen om te verwisselen in een pc build :P

[ Voor 3% gewijzigd door timicool op 12-11-2015 15:43 ]

• KappaRoss
timicool schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:32:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 234,95€ 234,95
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 116,95€ 116,95
1Cooler Master Silencio 352€ 58,83€ 58,83
1Cooler Master Nepton 240M€ 97,95€ 97,95
2Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 15,95€ 31,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M4B3000C15€ 131,50€ 131,50
1Samsung 950 Pro 256GB€ 186,95€ 186,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.381,93

Betere skylake build met een geweldige SSD

Verder een mooie HDD (de zelfde 3 TB schijf die je eerder ook al had in je lijstjes)

16 gigjes DDR 4 op 3000MHz (ja dit maakt daadwerkelijk verschil zoek maar op op youtube)

Waterkoeling (waar je de 2 noctua fans op zet voor een enorm krachtige maar echt stille koeling)

550 Watt gold powersuply voor een goede maar toch zuinige voeding

Best mooie maar vooral een enorm stille pc kast

Verder zou ik gewoon 1080p scherm voor nu aanhouden...
Is best een prima resolutie om op te gamen, verder hebben sommige games moeite met resoluties hoger dan 1080p...

Verder is het scherm een van de makkelijkste dingen om te verwisselen in een pc build :P
:F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F
Dikke waterkoeler en mobo en geen K processor?! 16 gb dure geheugen? Te dure SSD, voor 200 euro heb je 500 gb ipv 256 gb.. Waar slaat dit op.. |:(

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
16 gig ram is futureproofing
waterkoeling is voor stilte binnen de pc (wat wel mag als je 1400 euro uitgeeft!)
De Samsung 950 pro geeft je echt een enorm performance verschil omdat een SATA 600 SSD nogsteeds bottleneckt

En als je een 3TB HDD neemt heb je geen 500 gig SSD nodig (als je al je games op een paar na die je het meest speelt) op je HDD gooit

[ Voor 27% gewijzigd door timicool op 12-11-2015 15:50 ]

• KappaRoss
*facepalm*
waterkoeling is voor stilte binnen de pc (wat wel mag als je 1400 euro uitgeeft!)
SSD geeft je echt een enorm performance verschil omdat een SATA 600 SSD nogsteeds bottleneckt
Leuk, pak dan ook een grotere kast, want die waterkoeler gaat moeilijk passen, ook een K CPU en betere moederbord voor overklokken.. En dan zit je boven de 1400 euro...
Leuk, snelle SSD.. Maar 200 euro voor M2 256 gb is teveel...

[ Voor 4% gewijzigd door KappaRoss op 12-11-2015 15:57 ]

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
KappaRoss schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:53:
*facepalm*

[...]

Leuk, pak dan ook een grotere kast, want die waterkoeler gaat moeilijk passen, ook een K CPU.. En zit je boven de 1400 euro...
Leuk, snelle SSD.. Maar 200 euro voor M2 256 gb is teveel...
De waterkoeling past er in en je hebt toch maar een mico bordje...

Waarom zou je het dan overbodig groot maken?

Je kan de K nemen maar overklokken heeft niet erg veel zin en je betaalt er weer wat extra's voor

En is 200 euro echt te veel als je 1400 euro uit kan geven?

Denk het niet aangezien ik nog steeds wel degelijk binnen budget blijf en de SSD de BX 100 dik met meer dan 2x de snelheid van de BX verslaat

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:09:
We zijn nu iets meer dan een jaar verder. Heb wegens omstandigheden mijn game-pc droom niet kunnen realiseren...'till now :D. Het gaat nu dan ook echt gebeuren.

Ik wil het eigenlijk kort en krachtig houden. En meeste van jullie voelen hem al aankomen.

Er is veel in een jaar veranderd...maar is er ook genoeg veranderd om mijn lijst om te gooien? Ik gok van wel. Hebben jullie tips of op en aanmerkingen op m'n lijst van ruim een jaar terug?
Ik zou een nieuw topic maken, met een bijgewerkt antwoord op de DAA vragen.

Het is moeilijk om je een goed advies te geven met 1 jaar oude informatie.

• KappaRoss
[quote]timicool schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:58:
[...]
timicool schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:58:
[...]

De waterkoeling past er in en je hebt toch maar een mico bordje...

Waarom zou je het dan overbodig groot maken?

Je kan de K nemen maar overklokken heeft niet erg veel zin en je betaalt er weer wat extra's voor

En is 200 euro echt te veel als je 1400 euro uit kan geven?

Denk het niet aangezien ik nog steeds wel degelijk binnen budget blijf en de SSD de BX 100 dik met meer dan 2x de snelheid van de BX verslaat
"Je kan de K nemen maar overklokken heeft niet erg veel zin en je betaalt er weer wat extra's voor''

Een waterkoeler heeft ook geen zin, ook een M2 ssd.. Ik denk niet dat een waterkoeler in dit kast past...

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

timicool schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:47:
De Samsung 950 pro geeft je echt een enorm performance verschil omdat een SATA 600 SSD nogsteeds bottleneckt

En als je een 3TB HDD neemt heb je geen 500 gig SSD nodig (als je al je games op een paar na die je het meest speelt) op je HDD gooit
16GB is voor gaming onzin. Er zijn misschien 2 rukke spellen die dat eisen (en dan alleen maar omdat het slecht werk is).

In normaal gebruik merk je niks tussen snel en supersnel. Zeker niet met games, die gaan echt niet 10 fps meer opleveren.

En stille waterkoeling? Voor de helft van het geld heb je een prima lucht koeler, misschien wordt je CPU dan wel 5 hele graden warmer! Oh god nee, dat zou vreselijk zijn...

Echt by far het slechte advies wat ik op Tweakers tegenkom.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• KappaRoss
Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2015 @ 16:04:
[...]

16GB is voor gaming onzin. Er zijn misschien 2 rukke spellen die dat eisen (en dan alleen maar omdat het slecht werk is).

In normaal gebruik merk je niks tussen snel en supersnel. Zeker niet met games, die gaan echt niet 10 fps meer opleveren.

En stille waterkoeling? Voor de helft van het geld heb je een prima lucht koeler, misschien wordt je CPU dan wel 5 hele graden warmer! Oh god nee, dat zou vreselijk zijn...

Echt by far het slechte advies wat ik op Tweakers tegenkom.
100% mee eens.. Vooral met de laatste zin O-)

Verwijderd

Topicstarter
Heb op dit moment dit als lijst staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 211,95€ 211,95
1MSI H170 GAMING M3€ 117,95€ 117,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 365,80€ 365,80
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 79,40€ 79,40
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 108,50€ 108,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 50,95€ 50,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 173,04€ 173,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.236,49

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Inmiddels dubbel met je andere topic. Slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.