Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Photoshop + Lightroom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Graag ontvang ik wat advies van jullie. Mijn huidige computer valt steeds vaker uit en is niet altijd meer aan de praat te krijgen. Een kennis met veel verstand van computers heeft geconcludeerd dat de harde schijf waarschijnlijk het zwakke punt is, maar sluit niet uit dat ook de andere onderdelen vervangen moeten worden. Daarnaast zijn de software en dergelijke inmiddels ook wel verouderd. Ik ben dus op zoek naar een nieuw systeem.

Mijn situatie is als volgt. Ik ben in het weekend vaak bij mijn ouders en door de weeks woon ik op kamers. Daarom wil ik graag overstappen van een pc naar een laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Fotobewerking: Adobe Photoshop/Lightroom (indien mogelijk tegelijkertijd open). Let op: ik werk met RAW bestanden die ongeveer 25MB per stuk zijn. Ik doe nog niet aan videobewerking, maar sluit niet uit dat ik hier later wel interesse in krijg.
School: Office/Word/PowerPoint/Excel

Ik speel geen games en kijk ook geen films. Wel zet ik ooit een muziekje op de achtergrond tijdens het fotobewerken. Het zou handig zijn als dat ook kan met mijn nieuwe laptop, maar is niet per se een vereiste.

Wat is je budget?
700-800 euro, maar mag evt. iets meer zijn als ik dan een duidelijk betere laptop krijg.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet heel vaak. Gewicht is dus niet heel erg belangrijk, evenals accuduur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee. Ik heb nog nooit een laptop gehad dus ben vrij neutraal als het gaat om merk. Vanwege de prijs en het besturingssysteem waar ik niet echt goed mee om kan gaan, is een MacBook eigenlijk geen optie.

Misschien is het wel handig om te weten dat ik twee goede, grote beeldschermen heb. Een goed beeldscherm op mijn laptop is dus niet nodig, aangezien ik de laptop vrijwel altijd aan kan sluiten op een normaal beeldscherm met juiste kleurweergave. Wat ik wel belangrijk denk te vinden:

- Voldoende werkgeheugen (minstens 8 GB)
- Goede processor
- Goede videokaart
- Voldoende harddisk geheugen, aangezien harddisk snel volloopt met fotobewerking.
- Evt. SSD geheugen, maar ik weet niet of dat realistisch is binnen dit budget. Ik ben niet handig met laptops, dus zelf bijplaatsen vind ik niet zo'n goed idee.

Dan heb ik zelf al een aantal laptops gevonden, alleen ik blijf het lastig vinden om in te schatten of ze écht geschikt zijn voor wat ik wil:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Aspire E5-771-59VD€ 756,20€ 756,20
1HP Pavilion 15-p045nd€ 768,57€ 768,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.524,77

Ontzettend bedankt voor al jullie tips en adviezen. Ik hoop dat ik een mooie laptop aan kan schaffen met jullie tips en hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Zit toch wat te twijfelen. De Acer die ik hierboven noemde, heeft een i5 processor. Kan ik voor grafische dingen niet beter een i7 hebben?

Verder kwam ik nog wat andere laptops tegen. Zag dat er vandaag een aanbieding is op de website van Lenovo, waarbij je korting krijgt op de Y50. Is die z'n geld waard? Hij kost nu 925 euro ipv 999. Ik weet alleen niet of er dan Windows op geinstalleerd staat, dat is natuurlijk wel belangrijk om te weten. Ook andere modellen van Lenovo spreken mij wel aan.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn keuzes vinden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Lenovo Flex 2 15-00501€ 849,-€ 849,-
1Lenovo IdeaPad Y50-70-00745NL€ 1.049,-€ 1.049,-
1Lenovo IdeaPad Z50-70-01408€ 764,37€ 764,37
1Toshiba Satellite L50-B-1CZ€ 839,05€ 839,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.501,42

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor desktops is een i7 nutteloos in praktisch alle gevallen. Ook voor Photoshop (Elements). Voor Photoshop is werkgeheugen (RAM dus) belangrijker dan een übersnelle CPU. Hoe de performance verschillen zijn met i5 en i7 in een laptop weet ik niet, maar veel verschil zal er vast niet zijn. Let dus meer op RAM geheugen. Een SSD om Photoshop vanaf te starten is ook érg fijn, dat scheelt echt een slok op een borrel om te starten en denodige bewerkingen zijn dan ook vele malen sneller.

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Voor PS en LR is het aantal kernen van je CPU van belang dus kan je het beste een quadcore i7 kiezen. Bovendien is een goed scherm van belang omdat je met foto's werkt. Verder is, zoals boven al wordt gezegd, een SSD een dikke aanrader (sowieso) omdat alles zoveel soepeler loopt. Ook is minimaal 8GB aan RAM wel een vereiste als je bv veel foto's of veel lagen open hebt staan. Dat alles is wel lastig binnen je budget, maar een Asus N550 of een wat goedkopere Asus n56 zijn erg goede opties omdat ze de snelle CPU en goede schermen hebben voor een goede prijs. Een SSD zit er niet in maar die kan je eventueel later nog inbouwen (bv dmv een tray op de plek van de CD-rom). De Lenovo Y50 is ook een mooie snelle machine maar het scherm schijnt minder te zijn dan die van de Asusen. Bovendien betaal je ook voor een dikke videokaart die je niet gebruikt. Volgens mij is de N56 voor jou de beste optie, omdat hij binnen je budget valt. Enige nadeel is dat er maar 6GB RAM is, maar die kan je vrij makkelijk bijprikken.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Erg jammer dat de Lenovo Y50 zo'n slecht scherm heeft.

Het nadeel van de Asus n56 vind ik dat ik dan 'maar' 6GB RAM geheugen heb. Zoals verteld heb ik echt weinig verstand van computers/laptops, ik zou dus niet weten hoe ik geheugen moet wisselen/vervangen. En dan zou er ook nog SSD bij moeten. Ondanks de prijs vind ik dat een beetje 'risicovol' voor een leek als mij.

De Asus N550 is op dit moment nergens leverbaar helaas, maar dat verandert misschien nog. Jammer dat de accu niet verwisseld kan worden. Maar goed, of dat echt een nadeel is? En verder zou er dan ook nog SSD bij moeten.

Geloof dat ik een lastige klus neer heb gelegd voor deze prijs. Geen andere geschikte apparaten voor deze prijs (of iets meer)? Of moet ik écht aan heel andere bedragen denken voor laptops die wel heel geschikt zijn voor mijn doeleinde? Wellicht kan ik mijn budget iets naar boven bijstellen.

Verwijderd

Ik twijfel zelf ook tussen de HP Pavilion 15-p045nd en de Asus N56, ik zal de laptop ook voornamelijk voor photoshop (hobbymatig) en het beheren van mijn muziek gaan gebruiken.

Heeft iemand ervaring met het scherm in de HP laptop? Deze laptop heeft wel als voordeel tov de Asus dat het intern geheugen groter is (8 GB) en heeft een 1TB HDD met 8 GB Cache-SSD (de vraag is in hoeverre je daar veel van zal merken)? Asus heeft als voordeel natuurlijk weer dat er een quad core processor in zit...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2014 23:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een aantal bedrijven gemaild met de vraag of de Asus N56 geleverd kan worden met meer werkgeheugen (en evt. SSD). Geen idee of het zo werkt, maar ik vind het het proberen waard.

Verwijderd

Dat klinkt interessant! Wil je me even op de hoogte houden? Zou super zijn als dat mogelijk is!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 08:49
Waarom wil je per se een laptop? Als je namelijk voor dit geld een desktop neemt dan kun je wel aan al je eisen voldoen. Als je er dan een mini atx desktop van maakt dan kun je hem nog redelijk makkelijk verplaatsen ook (kleine kast).

Verwijderd

Topicstarter
WWAS schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:07:
Waarom wil je per se een laptop? Als je namelijk voor dit geld een desktop neemt dan kun je wel aan al je eisen voldoen. Als je er dan een mini atx desktop van maakt dan kun je hem nog redelijk makkelijk verplaatsen ook (kleine kast).
Tja, waarom een laptop... Toch een stukje handigheid in de praktijk. Nu heb ik in het weekend (wanneer ik vaak bij mijn ouders ben) nooit een pc, heb ik mijn documenten en foto's niet bij de hand. Kan ik geen huiswerk maken (oh wat een straf). Maar ook als de rest tv aan het kijken is, eventjes nog wat dingen opzoeken op internet en dergelijke. Daarvoor is een laptop toch wel handig.

• Streup
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:26:
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een aantal bedrijven gemaild met de vraag of de Asus N56 geleverd kan worden met meer werkgeheugen (en evt. SSD). Geen idee of het zo werkt, maar ik vind het het proberen waard.
Goeie actie. Ben benieuwd wat ze zeggen.
Je machine werkt trouwens prima ook met 6GB hoor. De kans is aanwezig dat die volloopt als je veel foto's open hebt staan en/of aan het importeren bent, maar volgens mij merk je zelfs daar weinig van. En het is echt heel simpel om een extra reepje RAM te installeren hoor. Op Notebookcheck kan je bij de foto's aan de rechterkant zien hoe gemakkelijk het is om bij het RAM te komen. Je bent toch een tweaker :P

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle adviezen, tips en reacties. Na heel lang wikken en wegen, veel reviews te hebben gelezen en nog wat andere fotografen te hebben gevraagd naar hun ervaringen met laptops, heb ik gekozen voor deze laptop:

pricewatch: Asus N56JN-CN038H

Deze heeft meer werkgeheugen (8GB) dan het goedkoopste model in deze serie en een grotere opslagschijf (750GB), wat toch nooit verkeerd is met zoveel foto's. Tevens maakt hij gebruik van Hybrid-HDD. Ik las op internet vrijwel alleen maar positieve reacties over deze laptop. Ondanks dat hij iets boven mijn budget valt, heb ik daarom toch voor deze laptop gekozen.

Bij 4Launch is het mogelijk om tegen betaling het werkgeheugen of het gewone geheugen aan te passen, dus wellicht is dat iets voor jou Leurs.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Streup schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 19:17:
Voor PS en LR is het aantal kernen van je CPU van belang dus kan je het beste een quadcore i7 kiezen.
Hier al gestopt met lezen. Klinklare onzin wat hier staat. Zie bijvoorbeeld deze review van de buren bij Hardware.info of deze thread van Adobe's Community forum. Dit zijn weliswaar desktop CPU's, maar het laat duidelijk zien dat Photoshop NIET per se gebaat is bij Hyperthreading. En voor die 2,5 seconde verschil ruim 100 euro meer uit te geven...

4Launch raad ik af om een apparaat als een laptop bij te bestellen. Ik heb zelf namelijk zeer slechte ervaringen met de aftersales / garantie afhandeling van 4Launch, die zich liever niet aan de wet houdt. Bedenk dus goed of je werkelijk daar je laptop wil halen en wees gewaarschuwd. Check ook de vele shopreviews van 4Launch alhier op T.net.

EDIT:
Ik zie nu pas dat er al besteld ís, ik hoop dat er niet voor 4Launch is gekozen.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 29-08-2014 11:00 ]

• Streup
CptChaos schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:42:
[...]
Hier al gestopt met lezen. Klinklare onzin wat hier staat. Zie bijvoorbeeld deze review van de buren bij Hardware.info of deze thread van Adobe's Community forum. Dit zijn weliswaar desktop CPU's, maar het laat duidelijk zien dat Photoshop NIET per se gebaat is bij Hyperthreading. En voor die 2,5 seconde verschil ruim 100 euro meer uit te geven...
Ik zeg toch niets over hyperthreading? Ik had misschien niet zo de nadruk moeten leggen op het aantal kernen maar op de snelheid van de CPU, want die is belangrijk bij PS en LR, wat je ook ziet in de benchmarks van HWI waar je naar linkt.

TS heeft volgens mij een prima laptop gekocht voor zijn wensen. Veel plezier ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt. Ik (vrouwelijke tweaker) woon nietver bij 4launch vandaan dus wilde in eerste instantie daarvoor kiezen. Maar laptop was daar al uitverkocht, dus toch voor een andere webshop gekozen waar ik al zeer regelmatig besteld heb :)

Verwijderd

De i7 is de enige quad core van Intel die je kunt kopen en als je ook je oog gaat laten vallen op videobewerking dan heb je die nodig. Voor fotobewerking heeft een i7 ook voordelen.
Pagina: 1