Processor upgrade of andere koeler op huidige CPU

Pagina: 1
Acties:

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 22:28
Hallo mensen,

Ik zit te overwegen om mijn i7-860 cpu te gaan upgraden alleen vraag ik me af of ik veel kracht win met een nieuwere generatie Intel of AMD upgrade. Het is hoofdzakelijk om battlefield 4 goed te kunnen draaien op Ultra en eventuele toekomstige spellen goed te draaien. Dus vraag mij af hoeveel % de nieuwere generaties grofweg beter zijn.

Als upgrade zat ik te denken aan een nieuwere generatie i5 processor, alleen ben ik niet meer zo thuis in de typenummers van die processors en wat dus een goede upgrade is voor de i7-860.

Een andere optie die ik overweeg is een aftermarket koeler op mijn huidige cpu te zetten en deze dan te overclocken maar hier heb ik geen ervaring mee.

PS voor een upgrade wil ik maximaal 200 euro uitgeven voor nieuw en 150 euro voor 2ehands. PS als ik een nieuw moederbord en CPU koop moet ik dan ook mijn windows nog opnieuw installeren?

Alvast bedankt

i7-860 met STOCK koeler
Asus P7PD55-LE
8 GB kingston hyper X 1600 MHZ geheugen
Intel 310 160 GB SSD
640 WD Caviar HDD
Tagan Piperock 700 Watt voeding
MSI HD 7970 Twin frozer 3GB videokaart
Thermaltake Soprano FX behuizing

[ Voor 16% gewijzigd door jerrot op 25-08-2014 21:38 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bij een nieuw mobo is een nieuwe installatie van Windows wel aan te raden ja.

Je i7 860 is volgens mij nog wel leuk overklokbaar, en komt dan volgens mij ook nog wel leuk mee.

Of een nieuwe set echt veel sneller is, denk dat het wel meevalt, sowieso is een i5 setje nieuw boven budget, het goedkoopste setje zit op 220 euro ongeveer, en dan heb je geen losse CPU koeler.

Een FX-8320 + leuk mobo + koelertje kan wel gehaald worden met 200 euro.

People as things, that’s where it starts.

• jerrot
Hallo Vas,

Ik zit inderdaad even te kijken in de pricewatch lijst en schrik me wezenloos van de nieuwprijzen van de processors inderdaad. Het zal ook een beetje er aan liggen wat ik voor mijn processor en moederbord nog zou kunnen krijgen. En heel eerlijk gezegd weinig zin om windows weer opnieuw er op te zetten dus weet niet of het echt noodzakelijk is.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik zou beginnen met een leuke koeler kopen, een Mugen 4 is erg goed en past in menig kast. Je i7 een leuke overklok geven en kijken wat je prestaties daar zijn.

Wat is eigenlijk de rest van je systeem?

• jerrot
VasZaitsev schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:25:
Ik zou beginnen met een leuke koeler kopen, een Mugen 4 is erg goed en past in menig kast. Je i7 een leuke overklok geven en kijken wat je prestaties daar zijn.

Wat is eigenlijk de rest van je systeem?
Daar zit ik ook over te denken, de rest van mijn systeem staat hieronder.

i7-860 met STOCK koeler
Asus P7PD55-LE
8 GB kingston hyper X 1600 MHZ geheugen
Intel 310 160 GB SSD
640 WD Caviar HDD
Tagan Piperock 700 Watt voeding
MSI HD 7970 Twin frozer 3GB videokaart
Thermaltake Soprano FX behuizing

Ik zit alleen wel met mijn temperatuur bij de processor, als ik bf 4 op ultra draai dan loopt hij richting de 80 graden mijn cpu dus weinig overclock ruimte vermoed ik dan.

[ Voor 3% gewijzigd door jerrot op 25-08-2014 21:37 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Welke koeling heb je nu? Met stock koeling is die temp relatief normaal.

Welke kast heb je?

• jerrot
VasZaitsev schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:35:
Welke koeling heb je nu? Met stock koeling is die temp relatief normaal.

Welke kast heb je?
Heb even mijn specs aangepast ;-)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Kan zo 123 niet vinden hoe hoog een koeltorentje mag zijn in de Soprano, wel heb ik kunnen vinden dat er een CM V8 in past, en die is, als ik de PW van Tweakers mag geloven, 160mm hoog.

pricewatch: Raijintek EREBOSS en de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition zouden erin moeten passen. Zelf zou ik de Ereboss, nemen, Raijintek is een nieuw, maar veelbelovend merk met erg goed spul.

• jerrot
Ok dat is wel n stuk goedkoper dan upgraden in ieder geval, ik zat zelf ook al naar deze te kijken, redelijk goedkoop en toch goed:Cooler Master Hyper 103

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

CM hypers zijn eigenlijk ongeschikt voor een overklok. Alleen de 412S is daarvoor geschikt, maar qua prijs en prestaties niet interessant.

De Ereboss is zeer interessant geprijsd voor zijn prestaties, en grootte.

• jerrot
Ik ga mijn ruimte in mijn kast eens opmeten om te kijken wat er past dus kom hier binnenkort op terug

• jerrot
Ps weet iemand hoeveel graden ongeveer een koeler zoals deze de cpu meer koelt tegenover de stock koeler?

• jerrot
VasZaitsev schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:52:
Kan zo 123 niet vinden hoe hoog een koeltorentje mag zijn in de Soprano, wel heb ik kunnen vinden dat er een CM V8 in past, en die is, als ik de PW van Tweakers mag geloven, 160mm hoog.

pricewatch: Raijintek EREBOSS en de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition zouden erin moeten passen. Zelf zou ik de Ereboss, nemen, Raijintek is een nieuw, maar veelbelovend merk met erg goed spul.
Ik heb even de hoogte gemeten vanaf de bovenkant van de stock koeler en dan zit ik qua hoogte op 14,2 cm. Dus met de fan eraf denk ik nog 2 a 3 centimeter winst. Maar ook het koelblok onder de fan moet er af neem ik aan? (sorry k ben noob in processorwereld). Zo ja dan heb ik nog iets meer speling.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:43
jerrot schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:43:
[...]

Ik heb even de hoogte gemeten vanaf de bovenkant van de stock koeler en dan zit ik qua hoogte op 14,2 cm. Dus met de fan eraf denk ik nog 2 a 3 centimeter winst. Maar ook het koelblok onder de fan moet er af neem ik aan? (sorry k ben noob in processorwereld). Zo ja dan heb ik nog iets meer speling.
Ja ook dat koelblok gaat eraf dus denk dat je dan rond de 18 cm uit komt wat je kwijt kan. Verder kan die i7 nog goed meekomen met een leuek 4.2 GHZ+ overklok erop. Wat je ook kan doen is je AA naar beneden schroeven in BF4. Zo draai ik op een AMD 1055T op 3.64 GHz en een 6950 op 1920x1200 op ultra @ gemiddeld 45 fps, maar wel AA vrij laag.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• jerrot
Ok dan ga ik eens kijken voor een goede koeler, moet wel zeggen dat mijn fps over het algemeen rond 85 tot 90 fps ligt in battlefield, maar k heb wel frame drops/spikes in battlefield. Ben benieuwd hoeveel graden het scheelt vergeleken met de stock koeler ;-)

• jerrot
Ik zat ook nog te kijken naar deze koeler http://www.alternate.nl/C...oduct/915234?tk=7&lk=9344

Zou dit ook een goede koeler zijn of is het beter een model met 2 ventilators er op?
Pagina: 1