Partities samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:29
Beste tweakers

Ik heb een redelijk speciale setup van storage. Ik zit met het probleem dat ik 2 partities niet kan samenvoegen...

Mijn verhaal is als volgt, ik heb een server die windows 7 draait met daarop onder andere 2 raid arrays. Dit zijn hardwarematig geconfigureerde raid's, in windows zie ik dus gewoon 2 schijven. Omdat mijn media collectie uitbreid wil ik deze graag samen voegen. Daarop heb ik geprobeerd de te spannen via de windows disk management, helaas geeft dit een error: "The operation is not supported by the object".

Naar mijn weten zijn mijn drivers in orde.
Ik weet dat het een redelijk onorthodoxe setup, ik wil eigenlijk een softwarematige JBOD over 2 bestaande raid arrays.

Het doel is media delen over het netwerk.

De gegevens van de arrays:
- 6 TB netto via raid 5 (4x 2TB)
- 4 TB netto via raid 1 (2x 4TB)

Naar mijn idee heb ik third party software nodig om dit te realiseren en is die via windows onmogelijk. Google geeft verder ook weinig tips :(

Verwijderd

Betreft het dynamische partities? Anders kun je niet de eigen Windows software RAID functionaliteit gebruiken.

• larsg
Er staan nog geen partities op, ik zie nu dus gewoon een stel zwarte "schijven". In theorie zijn ze dynamisch omdat het raid volumes zijn, maar die verloopt hardwarematig.

Verwijderd

Ze zijn dynamisch als dit in het overzicht staat van Disk Management / Schijfbeheer.

Start->Run->diskmgmt.msc

Post de screenshot daarvan eens.

• larsg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2n20nqo.png

Ineens met de error die ik krijg als ik een spanned volume wil maken.
Bij 1 staat basiq en bij de andere staat dynamic.

Het schijven waarover ik het heb zijn de 2 zwarte.

Verwijderd

Als je disk4 de partitie verwijdert (G:) en die ook dynamisch maakt, lukt het dan wel?

Oh disk5 gaat het over neem ik aan? Die is nog niet dynamisch.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2014 22:12 ]

• larsg
Waarom zou ik 4 verwijderen? Die staat los van dit verhaal. Het gaat over disk 3 en disk 5.
Disk 5 geeft trouwens dezelfde error als ik die naar dynamisch wil zetten, ik vermoed dat hier een probleem zit.

Verwijderd

Hmhm. Nu is Windows software RAID niet het meest gebruiksvriendelijke - stelt eigenlijk weinig voor. Weinig wat je kunt 'doen' ermee; en als je een vage error krijgt moet je maar raden of googlen wat het zou kunnen zijn.

Maar succes ermee - mijn kennis houdt hier op. :)

• larsg
Ik denk dat ik de oorzaak van het probleem heb gevonden.
1 van die raid arrays is via usb aangesloten op de pc, nu lees ik ergens dat windows vertikt die als dynamic te erkennen. Kent iemand een manier om dit te omzeilen?

Eventueel als ik het ding aansluit via esata?

Verwijderd

Je begrijpt dat ook al gaat het werken je een enorm onveilige setup als je ook nog disk members extern gaat aansluiten. Maar via eSATA zou het moeten lukken ja... Er zijn denk ik ook utilities die een externe (removable) schijf als intern kunnen laten zien.

• larsg
Ik weet dat de setup niet echt veilig is. Daarom dat ik hoop dat de raid arrays erachter kappote disks opvangen. Voor missconfiguraties is er inderdaad een reëel risico. In principe is het achteraf weer downloadbaar.

Ik ga is zoeken naar die tools.

EDIT: de zoektoch werpt helaas geen vrucht af, heeft er iemand misschien ene progje?

[ Voor 14% gewijzigd door larsg op 25-08-2014 23:54 ]

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
larsg schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 23:34:
Ik ga is zoeken naar die tools.

EDIT: de zoektoch werpt helaas geen vrucht af, heeft er iemand misschien ene progje?
Zoek in ieder geval eens naar andere partitiontools, zoals GParted, PartitionMagic en zo. Dan kun je daamee zien of die de unallocated schijven wel herkennen als zijnde gevulde partities.

De grootste ellende is in elk geval dat ze niet intern zijn aangesloten.

• larsg
Bedankt voor alle hulp, ik heb het ding nu gewoon aangesloten vanuit een sata poort op het moederbord (sata -> esata) en het werkte meteen!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Je esata kan ook maar dan moet quick removal op disabled staan in de hardware properties.
Pagina: 1