Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616811

Topicstarter
Hallo, ik ben op zoek naar een laptop voor zowel privé als zakelijk gebruik. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik ga de laptop zowel privé als zakelijk gebruiken. Ik ben een allround gebruiker, ik gebruik veelal Office-programma's, e-mail, surfen op internet en af en toe een game.Ik wil graag een Windows besturingssysteem.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik wil graag maximaal 800 euro uitgeven

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ik ga de laptop zeker meenemen, maar dit zal niet dagelijk zijn. Ik heb voorkeur voor een 15 inch laptop, dat vind ik een prettige middenweg wanneer ik er veel op werk (lijkt 13 inch mij te klein) en ik kan de laptop gemakkelijk meenemen (17inch is te groot)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik begrijp uit de vele informatie die ik hier heb gelezen dat er vele sterke merken zijn (Lenovo, HP, Asus, Acer), dus ik heb geen specifieke voorkeur.
Een aantal punten die belangrijk zijn:
- Ik lees veel over SSD, wat wel een echte voorkeur heeft, in vergelijking met HDD.
- Minimaal een i5
- Een RAM geheugen van minimaal 4 lijkt me ook noodzakelijk
- Een goed scherm (voorkeur voor HD als dit in het budget past)

Ik heb zelf nog geen laptop met deze specificaties gevonden (met name de SSD ontbreekt vaak), als ik de SSD weg laat dan kom ik op twee laptops:
- Lenovo Thinkpad Edge E531 of
- Lenovo Thinkpad Edge E540
Het is toeval dat ik op twee Lenovo's uitkwam, want ik heb geen voorkeur qua merk, maar de Lenovo's staan wel goed aangeschreven lees ik.

Ik hoop dat ik wat duidelijk ben in wat ik zoek, mochten jullie vragen hebben dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt voor de hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 616811 op 25-08-2014 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste Kooi145,

Je hebt je goed georiënteerd zie ik al!

Je noemt zelf de
- Lenovo Thinkpad Edge E531 of
- Lenovo Thinkpad Edge E540

Zelf ben ik voor de Lenovo Thinkpad Edge E540 gegaan, ik heb deze zojuist besteld. De afgelopen 4 weken ben ik op zoek geweest naar een laptop, en deze is het geworden. En wel in de volgende uitvoering:
Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003VMH)

Even je aandachtspunten op een rijtje:

Deze laptop kun je gemakkelijk meenemen. Het is een 15.6" en hij weegt maar 2.46 kilogram.
Er zit in deze laptop geen SSD. Echter, de laptop heeft een vrij M.2 SSD slot. Als je een beetje handig bent met laptops koop je dus een M.2 SSD, monteer je die erin, draai je daar Windows op en heb je een rete snelle laptop. Bijvoorbeeld deze:
- Crucial M500 M.2 120GB of deze:
- Crucial M500 M.2 240GB
De prijzen vallen mee en jij hebt een prachtig mooie SSD in je laptop.

Dan even over de processor. In de Lenovo Thinkpad Edge E531 configuraties zit over het algemeen een Intel Core i5 processor uit de 3e generatie. Dit zie je aan het eerste nummer na de i5, dus de Ci5-3230M is uit de 3e generatie en de Intel Core i5-4200M is uit de 4e generatie. De vierde generatie is nieuwer, heeft meer mogelijkheden, gaat beter om met de te verwerken data, en is bovenal zuiniger. Alle reden dus (in mijn ogen) om een processor uit de 4e generatie te kiezen.

RAM geheugen is inderdaad een belangrijk punt. 4GB is momenteel de ondergrens van wat je minimaal nodig hebt inderdaad. Gelukkig is de E540 te upgraden naar maximaal 16GB RAM, wat overigens ook weer heel simpel gaat. Hiervoor zou je de Kingston ValueRAM KVR16S11/4 kunnen overwegen om deze erbij te prikken. Dan zit je al voor ongeveer €40 aan de 8GB werkgeheugen.

Het scherm dat deze E540 bevat is een FULL HD scherm, voorzien van een matte coating.
Dit kijkt een stuk rustiger door de coating (geen hinderlijke reflecties) en door de resolutie van 1920x1080 (Full HD 1080p) heb je lekker overzicht op je scherm.

Ik hoop dat ik je zo een beetje uitleg heb gegeven, mocht jij nog vragen hebben, stel ze gerust.

Groeten Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Tom,

Dank voor je uitgebreide reactie! Zelf had ik ook een voorkeur voor de E540 en dat onderstreep jij:)

Wel zit ik nog met drie vragen
1) hoe is de accuduur van deze laptops?
2) er zit volgens mij een videokaart in, is die geschikt voor lichte games (ben geen gamer, maar een spelletje op zijn tijd moet kunnen)
3) volgens mij zit er geen cd speler in, is dat tegenwoordig nog een probleem?

In mijn zoektocht kwam ik nog twee andere opties tegen, ze lijken dezelfde specs te hebben (wel met beide 8 werkgeheugen). Ik ben benieuwd wat je van deze 2 vind en of er duidelijke verschillen zijn.

1.HP Pavilion 15-p088nd
2.Acer Aspire V5-573G-54218G50aii
(Excuses, ik plaats deze reactie vanaf mijn telefoon en zag geen mogelijkheid voor een hyperlink)

Met name de Acer vind ik qua uiterlijk erg mooi.

Alvast bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste Kooi145,

Dankjewel, heb het met plezier gedaan!

Antwoorden op je vragen met berekking tot de Lenovo Thinkpad Edge E540
1. Accuduur: Ik heb nog geen idee, ik krijg hem morgen binnen. Ik zal je over een paar dagen (als ik het niet vergeet) vertellen wat mijn ervaringen zijn.
2. Er zit inderdaad een videokaart in. Deze videokaart is genoeg om de wat lichtere spellen te spelen, maar de nieuwste games kun je er niet op op de hoogste kwaliteit spelen. Counter-Strike zou natuurlijk wel moeten kunnen en Battlefield 2 of 3 misschien ook nog wel. Ik ga het allemaal nog ervaren!
3. Jawel, in degene waarvan ik je de link stuurde zit WEL een DVD speler/brander ingebouwd. Dat is dus geen probleem ;)

De HP Pavilion 15-p088nd is een mooie laptop, goede specificaties. Een goede processor, alleen ben ik zelf meer fan van de 4200M in plaats van de Intel Core i5-4210U processor.
De 4210U is zuiniger, maar de 4200M is krachtiger. ZiehierU een vergelijking.
Daarbij heeft deze HP een glanzend scherm, kleinere accu (marginaal overigens) en vind ik persoonlijk het ontwerp (heb deze gisteren ook in het echt gezien in de winkel) niet erg mooi....

De Acer Aspire V5-573G-54218G50aii is inderdaad een goed uitgeruste, mooi vormgegeven laptop.
Overigens wel dezelfde processor als de HP van hierboven. De accu van deze Acer is wel een stuk groter, zorgt voor een lekker lange gebruikersduur. Daarbij is de laptop ook maar 2 kilogram, nog net iets lichter als de Lenovo en de HP dus. En een voor mij belangrijk punt: een mat FullHD scherm! _/-\o_ :) Wel zul je het hier voor zover ik het kan zien zonder DVD speler/brander moeten doen. Een leuke aanvulling is dan wel weer het verlichte toetsenbord wat vooral bij 's avonds / 's nachtelijk werk erg fijn kan zijn.

Voordeel van deze laptops is dat ze allebei standaard al 8GB werkgeheugen hebben natuurlijk. De verschillen in videokaarten zijn erg klein trouwens.

Als je het mij vraagt en je hebt het ervoor over, zou ik voor de Acer gaan. Wat mensen ook zeggen over slechte kwaliteit van Acer (schermscharnieren zouden van slechte kwaliteit zijn), ik heb 6 jaar een Acer gehad en nergens last van gehad.
Wil je wat minder geld uit geven en ben je handig, zou ik absoluut voor de Lenovo gaan, gezien de gemakkelijke uitbreidbaarheid (als ik Lenovo mag geloven is zelfs de processor los vervangbaar...)
De HP is op zich mooi, kost nog iets minder, maar zou niet mijn voorkeur krijgen. Dit vanwege het ronde design en de matige specificaties, vooral het glanzende scherm staat me tegen.

Ik ben benieuwd!

[ Voor 2% gewijzigd door Tom.Gerritse op 26-08-2014 19:00 . Reden: vermelding Lenovo laptop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank Tom voor je snelle reactie, ik had zelf ook een voorkeur gekregen voor Acer, omdat ik het uiterlijk erg mooi vind en de onderlinge verschillen klein zijn. Zeker de wat betere batterij haalt mij wel over de streep. Het uiterlijk van de HP heeft ook niet mijn voorkeur plus het glanzende scherm en zelf ben ik niet zo handig met laptops, dus dan is de Lenovo toch wat minder.

Mochten anderen nog een mening hebben, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ha Kooi, ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen!
Ik wens je veel succes met de uiteindelijke keuze, en veel plezier van je laptop!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 23:05
Tom.Gerritse schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 18:59:
Beste Kooi145,

Dankjewel, heb het met plezier gedaan!

Antwoorden op je vragen met berekking tot de Lenovo Thinkpad Edge E540
1. Accuduur: Ik heb nog geen idee, ik krijg hem morgen binnen. Ik zal je over een paar dagen (als ik het niet vergeet) vertellen wat mijn ervaringen zijn.
2. Er zit inderdaad een videokaart in. Deze videokaart is genoeg om de wat lichtere spellen te spelen, maar de nieuwste games kun je er niet op op de hoogste kwaliteit spelen. Counter-Strike zou natuurlijk wel moeten kunnen en Battlefield 2 of 3 misschien ook nog wel. Ik ga het allemaal nog ervaren!
3. Jawel, in degene waarvan ik je de link stuurde zit WEL een DVD speler/brander ingebouwd. Dat is dus geen probleem ;)

De HP Pavilion 15-p088nd is een mooie laptop, goede specificaties. Een goede processor, alleen ben ik zelf meer fan van de 4200M in plaats van de Intel Core i5-4210U processor.
De 4210U is zuiniger, maar de 4200M is krachtiger. ZiehierU een vergelijking.
Daarbij heeft deze HP een glanzend scherm, kleinere accu (marginaal overigens) en vind ik persoonlijk het ontwerp (heb deze gisteren ook in het echt gezien in de winkel) niet erg mooi....

De Acer Aspire V5-573G-54218G50aii is inderdaad een goed uitgeruste, mooi vormgegeven laptop.
Overigens wel dezelfde processor als de HP van hierboven. De accu van deze Acer is wel een stuk groter, zorgt voor een lekker lange gebruikersduur. Daarbij is de laptop ook maar 2 kilogram, nog net iets lichter als de Lenovo en de HP dus. En een voor mij belangrijk punt: een mat FullHD scherm! _/-\o_ :) Wel zul je het hier voor zover ik het kan zien zonder DVD speler/brander moeten doen. Een leuke aanvulling is dan wel weer het verlichte toetsenbord wat vooral bij 's avonds / 's nachtelijk werk erg fijn kan zijn.

Voordeel van deze laptops is dat ze allebei standaard al 8GB werkgeheugen hebben natuurlijk. De verschillen in videokaarten zijn erg klein trouwens.

Als je het mij vraagt en je hebt het ervoor over, zou ik voor de Acer gaan. Wat mensen ook zeggen over slechte kwaliteit van Acer (schermscharnieren zouden van slechte kwaliteit zijn), ik heb 6 jaar een Acer gehad en nergens last van gehad.
Wil je wat minder geld uit geven en ben je handig, zou ik absoluut voor de Lenovo gaan, gezien de gemakkelijke uitbreidbaarheid (als ik Lenovo mag geloven is zelfs de processor los vervangbaar...)
De HP is op zich mooi, kost nog iets minder, maar zou niet mijn voorkeur krijgen. Dit vanwege het ronde design en de matige specificaties, vooral het glanzende scherm staat me tegen.

Ik ben benieuwd!
Hoe bevalt hij nu enkele vraagjes :P

is de laptop in te drukken (vaak het achterkant van het scherm)
Hoe lang gaat de accu mee?
Excuses voor het late antwoord!!!
Inmiddels heb ik de laptop 5 dagen in gebruik.

In het begin had ik (erg) veel problemen met het installeren van Windows 8.
Dat zal ik even uitleggen.
Het is een laptop die standaard met Windows 8 vanuit de fabriek wordt geleverd. Echter, voor zakelijk gebruik wordt er vaak Windows 7 Professional opgezet. Er worden dan herstelschijven meegeleverd voor het terugbrengen naar Windows 8 Professional. Dit werkte bij mij echter niet lekker en had geen idee hoe ik dit aan moest pakken. Na een heleboel bellen met klantenserviceses en een hoop gescheld en vooral UREN verder, is het dan uiteindelijk toch gelukt. Mocht je hier problemen mee hebben help ik je tegen die tijd graag weer!

Verder is het echt een hele fijne laptop. Ik heb niet het idee dat het scherm in te drukken is aan de achterkant. Althans, niet meer dan je van een laptop met plastic achterkant kunt verwachten.
Wel zie je op de binnenkant als je de laptop open doet een randje stof / afdruk van de beeldschermrand zitten, maar die kun je zo weer wegvegen. Waarschijnlijk een keer een kwestie van een doekje.... :+

Je kunt wel merken dat het een laptop is met 4GB RAM. Zelf ben ik dus wel echt van plan om hem te gaan upgraden naar 8 GB, maar dat is vrij simpel.

Voordat ik de laptop in gebruik nam heb ik hem eerst helemaal open geschroeft om te kijken waar wat zit en hoe het werkt, en dat was, moet ik zeggen, netjes. Het blijkt dus dat je alles kunt vervangen, zelfs de processor! Die zit gewoon met 3 schroeven vast en dat is het. Ook het RAM geheugen kun je makkelijk bijprikken / vervangen en er kan ook een M.2 SSD in van 4.2mm. Is wat prijzig, heb je ook wat. Die prijzen zakken nog wel. Die kan dus naast je bestaande schijf gemonteerd worden, dan heb je dus een 4.2 mm M.2 SSD + de gewone HDD erin zitten. Ideaal lijkt me zo.

Verder is het een heel erg fijn toetsenbord en een goed reagerend touchpad met een goede respons (het touchpad klikt in zijn geheel naar beneden wat een goede respons geeft).

Mooi scherm, Full HD en mat, wat echt heerlijk werkt! Goede helderheid ook, zelfs in de felle zon goed te lezen.

Handige koppelingen ook, in plaats van de Functietoetsen (F1 etc), daar zitten knoppen voor helderheid, volume, instellingen en zoeken etc. Dit is ook weer uit te zetten door FN+Esc in te drukken, dan heb je gewoon weer de Functie toetsen. Spreekt voor zich.

Verder een mooi simpel design met een lampje wat langzaam aan en uit gaat als de laptop in slaapstand staat. Je zou het kunnen vergelijken met snurken :z

Ook zit er een fingerprintreader op en een trackpoint tussen de toetsen, gebruik het zelf niet, maar het is ook niet tot last.

Heb je nog vragen, stel ze gerust!
Pagina: 1