[Synology] WD Red of Green?

Pagina: 1
Acties:
  • 711 views

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:59
Gisteren is 1 van mijn schijven in mijn DS+ uitgevallen. Momenteel draait die weer, maar aangezien hij de S.M.A.R.T test ook niet doorkomt zal dit niet heel lang meer duren.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe schijf. Dit zal een 3TB worden (Zit nu 2x 2TB in, maar de ene 2TB word dus vervangen door een 3TB).

Ik weet alleen niet goed welke het moet worden. Een WD Green of toch een RED. Afgezien van het 3e jaar garantie wat op de RED schrijven zit is het verschil wat ik heb kunnen ontdekken is dat de RED een TLER functie heeft. En als ik het dan goed begrijp zorgt die functie ervoor dat de schijf niet oneindig lang een beschadigd block probeert te lezen. Maar dat het dat block als het ware uitschakelt en niet langer zal gebruiken. Voornamelijk interessant bij RAID verbindingen.

Bij de Green schijven lees ik iets over Head Parking wat wel of niet goed zou zijn en wat wel of niet aangepast/danwel uitgeschakeld moet worden i.c.m een Synology.

Mijn situatie: Nas die 24/7 draait. In JBOD.

Wat is nou wijsheid in deze? Ik kom er niet meer uit.

Ik kan je het verschil uitleggen tussen een 2.5"schijf en 3.5"schijf en de RPM, maar daar houd het wel bij op ;)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Al vaker besproken. De Greens zijn niet ontworpen voor 24x7 gebruik in een Nas. Vandaar het headparking probleem. De Reds zijn wel ontworpen voor 24x7 in een Nas en hebben daarvoor aangepaste firmware waaronder ook minder agressieve power saving. Daarnaast is mijn ervaring dat de Reds wat sneller zijn dan de Greens. Als je geen risico wil lopen en gewoon een goede keuze wilt maken neem je de Red. Dan heb je ook extra garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 25-08-2014 20:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat Microkid zegt, gewoon voor de Red gaan. Of enterprise schijven (bv. WD Re4) als die in je budget passen, maar het heeft geen zin om die met Greens te mixen.

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:59
Enterprise schijven laat mijn budget niet toe.
een € 100 max moet het wel ophouden.

Heb nog voor een € 30,- bonnen liggen van Bol.com daar kost de red 3TB € 119,-

Verwijderd

Voor Synology heb je geen WD Red nodig; Linux MD-raid kan ook met WD Green schijven overweg. Voor hardware RAID en windows onboard-RAID heb je wel TLER nodig om te voorkomen dat je RAID configuratie uiteenvalt bij de eerste de beste bad sector. Maar ook met TLER kun je ernstige problemen krijgen omdat het filesystem niet gediend is van bad sectors. Ext4 + SHR is wat Synology gebruikt; en dat is dus behoorlijk ouderwets. Het beste kun je daarom Enterprise-schijven nemen met 10^-16 uBER specificatie. Die zijn inderdaad behoorlijk duur.

Om die reden is ZFS erg in trek, omdat je dan gewoon goedkope schijven kunt gebruiken en het probleem van bad sectors in de software oplost. Blijf je bij Synology dan zijn 1:1 backups extra belangrijk omdat je deze ook nodig hebt voor problemen met bad sectors. Regelmatig een scrub/rebuild draaien is goed advies om jezelf te verzekeren dat je zodra de pleuris uitbreekt niet zowel op je backup als je origineel bad sectors hebt.

Zowel WD Green als WD Red zijn niet ontworpen voor 24/7 100% duty cycle; maar je kunt ze prima als thuisNAS in 24/7-modus draaien. Voor elke schijf is dat de meest gewenste situatie. Bij Enterprise-schijven is het juist andersom: die mag je alleen 24/7 gebruiken omdat die een beperkt aantal start/stop-cycli hebben.

Verder zijn dit opzoekvraagjes; je kunt in het DIY RAID NAS-topic of het Synology vraag en antwoord-topic meer informatie vinden hieromtrent.

Veel succes!

Dit topic is gesloten.