accu besteld aangekomen met schade.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Heb ik een accu besteld komt hij vandaag aan in een 4x te grote doos zonder opvulling.
Schade is:
lcd scherm op accu voltage/lading/ gebruikte dagen, zit nu los hangt naast de accu.
Afdekkap plastic boven de cellen hoek stuk sluit nu niet meer.
Onderhoek accu verkleurt van het vallen/stoten.

Ik heb een bericht/mailtje met foto's naar de betreffende webshop gestuurd.
Ik heb aangegeven een nieuwe accu te willen ontvangen, nu nog steeds niets terug gehoord.

In de algemene voorwaarden staat dat de koper altijd de kosten van de retour zending moet betalen.
Ongeacht de reden of oorzaak.
Maar ik zou dat zelf niet fair vinden, omdat hun het zo ondeskundig verpakt hebben.

Is dit ook zo? Of...........

Er wordt verder geen woord over gerept in de algemene voorwaarden als het een doa of beschadigd artikel betreft.

Ik hou de reactie van de webshop hier up to date.

De algemene voorwaarden.

RETOUR ZENDINGEN

Retour zendingen worden alleen aangenomen als deze voldoende zijn gefrankeerd en voorzien zijn van een duidelijk afzender! Ongeacht de reden van het retour zenden. bestellingenkunnen alleen binnen 7 dagen retour gestuurd worden mits dit in overleg met ons gedaan wordt. Onderdelen die gebruikt of beschadigd zijn of niet meer in de originele verpakking zitten of speciaal zijn besteld zijn kunnen helaas niet retour gedaan worden dit is ook van toepassing op eventueel verkeerd geleverde artikelen. Originele onderdelen kunnen helaas ook niet retour omdat deze speciaal besteld en gemaakt worden voor de betreffende klant. Het retour zenden is voor eigen kosten en op eigen verantwoordelijkheid van de koper.

[ Voor 38% gewijzigd door Supertip op 25-08-2014 23:07 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gaat het hier om een Nederlandse webshop? "Retourvlucht" klinkt nogal raar.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als een product geleverd wordt dat niet conform is, moet de winkel het weer conform maken (repareren) - of bijvoorbeeld omruilen (vervangen). De wet is er erg duidelijk over dat de kosten voor nakoming niet voor rekening van koper mogen komen. Dat geldt dus ook voor de verzendkosten heen en weer.

Sommige winkels stellen dat je enkel carry-in garantie hebt, en dat de verzending om het bij jou te krijgen een losse dienst was. Dat is sowieso niet redelijk. Je neemt een combinatie van product en verzending af. De plaats van afleveren is bij jou thuis. Dat is ook waar je de garantie hebt.

De winkel zal dan ook gewoon de verzendkosten moeten vergoeden. Wel natuurlijk op een redelijke wijze: zoals dezelfde verzendwijze als de winkel gebruikte.

De winkel zal het ook binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast moeten oplossen. Je geeft aan dat hij vandaag is ontvangen. Je zal de winkel wel even tijd moeten geven, dat is niet altijd dezelfde dag. Maar, een beller is sneller bijvoorbeeld ;)

Er zijn trouwens vrij veel topics over. Een goed begin is ook de sticky:
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Strikt gezien moet de verkoper het product komen ophalen. Als hij dat niet doet dan kun je de overeenkomst ontbinden.

Als het product toch verzonden wordt dan zijn de verzendkosten voor de verkoper. Persoonlijk zou ik er op staan dat het pakket aangetekend wordt verzonden of dat dit gebeurt op risico van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
alfatrion schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 19:40:
Strikt gezien moet de verkoper het product komen ophalen. Als hij dat niet doet dan kun je de overeenkomst ontbinden.

Als het product toch verzonden wordt dan zijn de verzendkosten voor de verkoper. Persoonlijk zou ik er op staan dat het pakket aangetekend wordt verzonden of dat dit gebeurt op risico van de verkoper.
Huh? Hier klopt volgens mij niets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Artikel 7:21 lid 4 BW geeft de koper in beginsel een vrije keuze tussen herstel of vervanging. Lid 3 geeft de verkoper de verplichting om dat binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te doen. De verkoper moet daarvoor doen wat nodig is. Als de verkoper het product niet komt ophalen dan zorgt er hij er niet voor dat het product binnen een redelijke termijn wordt hersteld c.q. vervangen en staat ontbinding op grond van art. 7:22 lid 1 BW open. Lid 2 bepaald dat de verkoper zijn verplichtingen kosteloos moet uitvoeren. Vanwege de richtlijnsconforme uitleg en richtlijn 1999/44/EG dient kosteloos zo te worden uitgelegd dat dit betrekking heeft op "de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal."

Rb Midden-Nederland, 9 januari 2013, ECLI:NL:RBMNE:2013:BY8341:
Koper was met een camper in Duitsland gestrand en deze achter gelaten op een onbeheerde parkeerplaats. De koper gaf aan dat hij de koop wilde ontbinden en dat de verkoper de camper kwam op halen. De verkoper deed dat niet. Op enig moment raakt de camper beschadigd en uiteindelijk is deze verwijderd. De rechter gaf aan dat de verkoper moet de aankoopprijs, een schadevergoeding en de proceskosten aan de koper betalen.

Rb Haarlem, 1 mei 2012, ECLI:NL:RBHAA:2012:BW6479:
Verkoper had een non-conformiteit motorboot afgeleverd aan de koper. Verkoper wilde de motorboot tegen betaling komen ophalen, maar daar ging de koper niet op in. De koper betaalde het restant van de rekening niet en de verkoper ging over tot dagvaarding. De rechter oordeelde dat de koper tot opschorting mocht overgaan en de verkoper de motorboot had moeten repareren . Daarbij gaf de rechter aan dat "voor zover [eiser] (subsidiair) heeft bedoeld te vorderen dat [gedaagde] de boot bij [eiser] moet afleveren, zal deze vordering naar analogie van artikel 7:21 lid 2 BW worden afgewezen. [eiser] dient de boot zelf bij [gedaagde] op te halen." Ook hier kreeg de verkoper te maken met een behoorlijke postenkost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 19:31:
Gaat het hier om een Nederlandse webshop? "Retourvlucht" klinkt nogal raar.
Tja vakjargon ;) Zo wordt een terugname bij ons op de zaak genoemd van daar , accu komt gewoon uit nl.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm, boten en campers vergelijken met een accu die via verzending is geleverd. Er is ook nog een clausule redelijkheid. Het is zeker niet redelijk en in verhouding om *te eisen* dat verkoper de accu komt ophalen zolang hij accepteert dat de kosten voor die zending voor hem zijn.

En ja, je moet dan even naar het postkantoor, en het kost je een momentje. Daar ga je in redelijkheid ook geen uurloon voor rekenen. Naast redelijkheid is het ook gewoon gebruik in het handelsverkeer dat iets defect kan gaan, en je daar een kleine overlast van hebt. Ergo de definitie ernstige overlast.

Alfatrion is af en toe nogal op de letter van teksten, maar de realiteit en het aspect redelijkheid enigszins kwijt. Jammer, want de inhoudelijke kennis is er wel. Het draagt echter niet erg bij aan een werkbare oplossing.

@TS; ik zou eerst vriendelijk met de winkel overleggen. Even bellen gaat snel, maar vraag wel bevestiging zodat je het op papier hebt. Als openingszin het woord recht laten vallen is meestal niet de meest productieve insteek. Je kan de situatie uitleggen, en waarom jij het persoonlijk niet redelijk vindt.

Is dat aan dovemansoren gericht, dan kan je er altijd op wijzen dat de wetgever het zo geregeld heeft, en dat algemene voorwaarden die niet in lijn zijn daarmee vernietigd kunnen worden - simpelweg niet geldig zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Dit was mijn advies:
alfatrion schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 19:40:
Persoonlijk zou ik er op staan dat het pakket aangetekend wordt verzonden of dat dit gebeurt op risico van de verkoper.
Dus gewoon opsturen als de verkoper de kosten draagt en jezelf geen risico loopt. Het gaat hierbij dan wel om coulance aan de kant van de koper.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 08:43:
Er is ook nog een clausule redelijkheid.
Nee, die is er niet. Er is een clausule onaanvaardbaar, en die grens wordt hier niet gepasseerd.

[ Voor 44% gewijzigd door alfatrion op 26-08-2014 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt, je bent alle contact met de realiteit kwijt. Ik hou m'n hart vast als je een keer met dergelijke ideeën mensen in praktijk gaat bijstaan in een zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Hier dan een bericht uit de werkelijkheid ;-)

De webshop heeft de klacht in behandeling genomen, men gaat waarschijnlijk een nieuwe accu versturen.
Er wordt morgen beslist of de oude beschadigde retour webshop gestuurd moet worden.
Dat na tips van hier, ik heb ze gewezen op hun voorwaarden in strijd zijn met de wet.
En dat ik de retourzending niet ga bekostigen, maar dat hun ook mijn kosten niet hoeven te vergoeden dat ik het ding moet gaan inleveren bij de milieustraat.

Lijkt me wel zo netjes aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:44
Geen idee wat voor een accu het is, maar mocht het een lood accu zijn, doe jezelf een plezier en rijd naar de oudijzerhandel. Krijg je er nog een paar euro voor inplaats van dat het geld kost hem in te leveren.

• Supertip
  • Niet online
De nieuwe accu is onderweg, de oude maar voor de zekerheid ingepakt voor het geval die meteen retour moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Supertip schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:38:
(...) maar dat hun ook mijn kosten niet hoeven te vergoeden (...)
Welke kosten heb je gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Zo accu zaterdag geleverd, oude accu hoefde niet retour.
Dus al met al wéér goed afgelopen.

Iedereen bedankt voor zijn input.

Dit vraagt om een slotje.

[ Voor 13% gewijzigd door Supertip op 01-09-2014 10:39 ]

Pagina: 1