subwoofer en Center

Pagina: 1
Acties:

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:19

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Topicstarter
Goededag,

ik ben in het bezit van een Denon X-1000 als receiver. en heb 2 dali zenzor 5 als front speakers.
Dat is wat ik nu heb, een 2.0 setup.

ik wil graag de set uitbreiden met een center speaker en een subwoofer, eventueel met surround speakers( sateliets) omdat de bank tegen de muur aanstaan en dus weinig/geen ruimte heb voor boekenplankers als surround.

Vraag1. Ik wil de center speaker op mijn tvmeubel en daarboven de tv. Helaas zie ik vele centerspeakers die redelijk tot vrij diep zijn (+20cm) ik zou graag een "platte" center speaker willen zodat deze niet ver naar voren komt.. Alleen welke center hieraan voldoet kan ik niet snel vinden. Iemand suggesties?

Vraag2: De subwoofer die ik wil aanschaffen moet "compact"zijn, vrouwlief wil geen megadoos in de kamer hebben en daar kan ik bij in komen. Dus ik zoek een "compacte"sub waar wel een wenselijk geluid uitkomt. Echter hierbij zie ik de bomen door het bos niet. Suggesties?

Vraag3: De surround rear speakers, wegens beperkte ruimte met surround speakers moet ik zo boven de bank zitting plaatsen. Daarom zou ik graag "platte" surround speakers willen aanschaffen. Ook hier kan ik moeilijk een geschikte kandidaat vinden..

Kan men mij helpen met het selecteren van de juiste speaker.

Heb al gekeken naar de Dali Fazon Micro lijn. https://www.hifiklubben.n...center-luidspreker-61565/

Kan deze gebruiken als surround speaker.. tevens is in deze lijn de center speaker die aardig "compact en dus plat is.. Alleen is dit een goede keuze?

Verwijderd

Voor de center speaker is het heel belangrijk dat die qua klankkleur exact overeen komt met de front speakers. Dat is echt essentieel. Daarom is er eigenlijk maar één mogelijkheid: Neem een center van dezelfde serie als de fronts. In jouw geval dus de Dali Zensor Vokal.

Als die te groot is... Tja, ander TV meubel aanschaffen. (Eventueel op maat laten maken. Hoeft niet zo duur te zijn.) Een andere center is echt geen optie.

Qua subwoofer is er meer keus, maar heel erg klein zullen ze nooit worden. Het voordeel is dat je 'm overal weggestopt in de kamer kunt zetten, dus dat kan nooit een heel groot probleem zijn. Als je kijkt naar de subs van Dali, dan zie je groottes van ongeveer 35cm kubus. Dat is echt niet zo groot, en moet te plaatsen zijn zonder dat vrouwlief er problemen mee heeft.

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:19

Nickrsd

Topicstarter
de dali zenzor center is helaas geen optie, heb deze als eerste bekeken maar hij is gewoonweg te diep voor op het meubel te plaatsen. Daarom dacht ik aan de Dali fazon micro centrer.. maar als deze een ander klankbeeld heb zal ik dat dus horen..? heb er totaal geen ervaring mee.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Ik denk dat dat wel mee zal vallen, ik heb al jaren een center uit een andere serie dan de rest van de set en ik hoor er niks aparts aan. Een vriend van me had geen geld voor een center bij zijn 4 zuilen en heeft toen tijdelijk een oude speaker van zijn oude stereotoren als center gebruikt. Ding ligt er nu nog steeds. Zolang het formaat van de drivers een beetje overeenkomt met die in de frontspeakers hoef je voor zover ik weet niet bang te zijn voor klankverschillen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-01 14:37
Het is inderdaad een ongeschreven (stel)regel dat een center uit dezelfde lijn moet komen als je beide front speakers. Waarom weet ik eigenlijk niet precies... Nou is het wel zo dat verschillende merken/series een ander geluid produceren en het kan zo zijn dat dit op gaat vallen, waardoor het vervelend wordt.

Ook hier is het naar mijn mening hetzelfde als met eigenlijk alle speakers, als jij het goed/fijn vindt klinken dan is het goed. Dit zou je kunnen beluisteren door bijvoorbeeld bij een audio zaak te vragen of je de centers mag beluisteren in de setup samen met de dali's die je al hebt.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat het erg goed hoorbaar is als je er een heel kleine speaker bij gaat zetten als center. Rears maakt niet zoveel uit.

Verwijderd

Het hangt enorm van de mix af of je merkt of een center niet past bij de fronts. Heb je een DVD waarbij muziek alléén over de stereo gaat, en spraak alléén over de center, dan merk je niets van een verschillende center. Heb je een situatie waarbij zaken meer gemixed zijn, dan kun je dat soms heel goed merken.

Een worst-case scenario is de intro van Star Trek First Contact. De muziek terwijl je die blauwe achtergrond hebt. Daarbij gaat de muziek over alle drie de speakers. Wanneer je daar een center hebt die niet uit dezelfde serie komt als de front, dan is het verschil echt enorm! Dan merk je hoeveel dat uit kan maken. Het kan dat echt slecht gaan klinken, terwijl het met de correctie center perfect harmonisch is.

NB: een center hoeft niet perse bovenop de TV te staan. Hij kan er ook onder staan. Dan kun je heel grote center speakers nog steeds prima wegwerken. Mijn moeder heeft een enorm grote center speaker. Om die te plaatsen heeft ze een TV meubel op maat laten maken. De prijs viel heel erg mee. Het meubel is iets van 1,50 meter breed. Kostte iets van 180 euro. Dat is niet zo verschrikkelijk, als je vergelijkt wat een standaard meubel kost.

ALS je een andere center gebruikt, dan zou ik als eerste bij hetzelfde merk blijven, maar in een andere range. Meestal is de klankkleur redelijk hetzelfde.
Maar toch... een center is nét zo belangrijk als de fronts, en dus wil je daar niet te veel compromissen maken. Je kunt een beetje laag inleveren, maar voor de rest moet het toch eigenlijk wel hetzelfde zijn als de stereo speakers.

Als je allemaal goed recht voor de TV zit, dan is het een optie om gewoon géén center te gebruiken. De zogenaamde "virtual center" optie op de versterker. Immers, bij een goede stereo setup, is het geen probleem om geluid uit het midden te laten klinken. Geluid uit beide speaker met gelijk volume en fase zal immers klinken alsof het uit het midden komt.
Zit je relatief breed verspreid, dan kom je buiten de sweetspot, en kan het zijn dat dat effect verstoord is. Dan is een center heel nuttig. Een center is ook nuttig voor simpeler sets, waarbij de stereo niet van voldoende kwaliteit is om geluid goed te kunnen plaatsen.

De rears zijn veel minder kritisch. Die worden vrijwel nooit mee gemixed in de muziek, maar worden typisch voor effecten gebruikt. Daar kun je je dus meer veroorloven.
Pagina: 1