[Windows 8.1] Windows setup herkent SSD niet goed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik worstel nu al een paar uur met een vervelend probleempje. Mogelijk dat anderen het hier ook gehad hebben.

Ik heb een nieuwe Samsung Evo 840 SSD gekocht voor in mijn laptop. De laptop is overigens een redelijk recente Dell Latitude. Het lukt echter niet om hier een clean install van Windows 8.1 op te doen. Als ik de setup start en deze op zoek gaat naar de harde schijf krijg ik een melding dat de driver ontbreekt en of ik media heb waar die op staat.

Voor de goede orde, ik heb in de BIOS/UEFI al de SATA controller op AHCI gezet. De BIOS/UEFI herkent de SSD wel. Gezien dat de BIOS/UEFI wel de SSD herkent lijkt mij dit niet het probleem.

Ik heb dit probleem op Google gezocht en genoeg gevonden. Echter niets wat mij helpt. Veel mensen lijken problemen te hebben met de Samsung software om je schijf te klonen. Dit is niet van toepassing op mij, ik doe een clean install.

Ik heb vanaf de Windows 8.1 DVD even de command line opgestart om met diskpart naar de SSD te kijken. Diskpart ziet wat vermoedelijk de SSD is. Ik zie een disk van 111Gb (op het doosje staat 120Gb, dus dit komt wel aardig overeen). Echter is er op deze disk 0Gb vrij. Hij is ook geen GPT of Dynamische schijf.

Ik heb via diskpart de SSD al geprobeerd op te schonen met commando's als clean en clean all. Vervolgens create partition primary en daarna format fs=ntfs quick. Dit werk perfect, echt blijft de disk 0Gb vrije ruimte houden. De Windows setup kan er helaas hierna nog steeds niets mee.

Wie heeft dit ook gehad met zijn Samsung EVO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dus ziet setup de schijf nou wel en is er geen ruimte of niet en vraagt hij om een driver?
Als je van een USB stick probeert te installeren, probeer eens een andere USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
wagenveld schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 18:41:
Dus ziet setup de schijf nou wel en is er geen ruimte of niet en vraagt hij om een driver?
Als je van een USB stick probeert te installeren, probeer eens een andere USB poort.
De setup ziet de schijf niet. Diskpart wel.

De setup vraagt om een ontbrekende driver.

Ik installeer Windows vanaf een DVD. (Lekker old skool. ;) )

Als ik in diskpart de SSD clean dan heb ik vrije ruimte, als ik dan weer de disk bekijk daarna vanuit diskpart is er meteen weer geen ruimte vrij.

Edit:

Ben een stapje verder. Ik heb voor de grap een oude Dell Windows 7 DVD in de laptop geduwd. Die deed het perfect. 8)7 Althans, de setup presenteerde vrolijk een lege SSD waar ik Windows op kon installeren die netjes ruimte had. Helaas kan WinPE 3.0 geen Windows 8.1 image toepassen.

Ik heb bij Dell een CAB file opgehaald voor WinPE 4.0 en daar vind WinPE als ik zoek passende drivers. Helaas lukt het nog niet bij importeren. Dan is de driver ineens weg. :')

De Intel Mobile SATA controller AHCI drivers zijn in ieder geval erg vervelend....

Edit 2:

Via USB stick de nieuwe driver inladen had geen gewenst effect. Laptop kon daarna niet eens meer voorbij zijn BIOS/UEFI komen. Gelukkig met CMOS reset op kunnen lossen.

Heeft iemand die soort bizarre problemen ook gehad? De oorzaak lijkt in WinPE 5.0 te zitten. Ik probeer 8.1 Enterprise te installeren.

[ Voor 44% gewijzigd door CMD-Snake op 25-08-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Klinkt als een vreemde idd. Bios en firmwares zijn up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
wagenveld schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:30:
Klinkt als een vreemde idd. Bios en firmwares zijn up to date?
Ik denk de oorzaak gevonden te hebben. Mijn ISO bestand was niet goed. Het kwam niet overeen met de grootte die het zou moeten hebben. Met een andere Windows 8.1 DVD kon ik wel de setup starten en zag ik meteen de SSD.

Moet even het ISO bestand opnieuw aan het ophalen. Dan weer een poging.

Edit:

Oorzaak gevonden. De ISO was inderdaad corrupt die ik had. Heb deze opnieuw opgehaald en daarna liep de installatie in een keer door. :)

[ Voor 13% gewijzigd door CMD-Snake op 27-08-2014 07:14 ]