AMD Phenom II X4 965 BE Tempratuur loopt op en vrij heet.

Pagina: 1
Acties:

• Iwan97
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb laatst een HD 7790 vervangen door een Sapphire HD 7950 Dual-x 3gb met boost.

Daarvoor had ik de laatste tijd geen problemen met mijn processor qua tempraturen.
Nu als ik BF4 speel dan zit ik al op ong 75 graden, waardoor me game ook gelijk begint te haperen.
Nu weet ik dat dat mn hd7790 nooit warmer werd dan 50-55 graden en deze videokaart iets warmer word als dat.

Nu ben ik geadviseert om mijn Scuthe Shuriken Rev B te vervangen door een Scythe Mugen 4.
Hij is bestelt, maar ik vraag me af hoe het voor de rest komt dat mijn processor zo heet wordt, als ik mijn tempraturen vergelijkt met mensen met een soort gelijk systeem? Zou het kunnen zijn dat me kast niet goed ventileert?

Specs:

CPU: AMD Phenom II X4 965 BE @3.4ghz met Scythe Shuriken Rev B
Mobo: Msi g970A-43
Voeding: CoolerMaster B600 600W
HDD: Seagate Barracuda 1TB
RAM: Corsair XMS3 2x4GB 1600 Mhz
GPU: Sapphire HD 7950 3GB Dual-x met Boost
Kast: Sharkoon Rex-3 White

Ik hoop dat iemand me kan helpen :P

Verwijderd

De HD 7950 is simpelweg een zwaardere kaart dan je ouwe 7790. Hierdoor zal je cpu ook meer moet aanbieden aan je gpu. Dit resulteert in meer stroom verbruik van je cpu dus automatisch ook meer warmte.

Dit kan tevens duidde op een "bottleneck" situatie. Het klinkt alsof je cpu op z'n max loopt met je nieuwe kaart. Dit is pas met zekerheid te zeggen als we meer gegevens hebben.

Wat je kan doen is je nieuwe koeler monteren. (overigens wel een prima koeler) en klok je cpu is naar bv 4Ghz...(mits je hier ervaring mee hebt , blijf er anders vanaf). Kijk dan eens wat de resultaten zijn en te tempraturen van je cpu.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
en de stock koelers er op zijn ook niet van zo een fantastische kwaliteit, throtteld hij heel hard als hij warm wordt, en normaal kan je dat ook instellen bv bij ccc. De meeste cpu's throttelen ook pas tegen 90-95°c

[ Voor 13% gewijzigd door thibautb op 25-08-2014 22:39 ]

• Iwan97
He,

Bedankt voor de reacties!

Ik zal zeker kijken tot hoeverre de nieuwe koeler mijn cpu kan koelen en als dat goed bevalt wil ik zeker mijn processor gaan overklokken om eventueel een bottleneck te voorkomen(Daniel0416)

Ik ben in ieder geval niet van plan mijn cpu te veranderen, aangezien hij nog wel voor de rest naar behoren presteert.

Ik ga morgen gewoon kijken wat de resultaten zijn en dan laat ik het hier wel laten!

• Iwan97
Hoi,

Nu heb ik mijn koelpasta vervangen en heb de Mugen 4 erop zitten.
De tempraturen zijn wel bij idle gelijk of zelfs iets hoger geworden maar met gamen is het minder.
Toch wordt mijn cpu alsnog met BF3 67 graden?

Weet iemand hoe het kan dat mijn systeem nog steeds zo heet is?
Want ik zou ook graag de cpu is een keer willen overclocken maar dan moeten die tempraturen wel lager worden.

• thibautb
  • Laatst online: 15-07-2024
67 graden valt zeer goed mee! Je kan is proberen hem te oc'en en dan kijken hoe hoog de temperaturen worden, je kan hem ook vaak al oc'en zonder het voltage te verhogen hoor!, weet je ook hoe het moet? Anders raad ik je zeker aan dat je eens een kijkje neemt bij het onderdeel tweaking van tweaker :)

• Iwan97
Ja, ik heb al lopen kijken hoe en wat, maar ik ga zeker even kijken bij het onderdeel tweaking!
Thnx thibautb!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

75 graden is niks om je zorgen te maken joh :7

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
check phenommsrtweaker.
kan je de cpu beetje finetunen en voltage beetje naar beneden brengen.
voor de max in sommige spellen (ff checken of het nodig is met met bv taakbeheer of hwinfo), verder als leidraad heb een x6 draaien op 1.125v op 3.1ghz. scheelt nogal in gebruik en warmte (die van mij zit nu ook op lucht en wordt max 48/50c).

Nukezone FTW

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb ook een systeem met een Phenom II x4 965be @4000Mhz en 2x ATI HD6850 in crossfire. En met een Mugen 2 wordt de 965be in game niet warmer dan 54C. Met een shuriken of andere low profile coolers schoot de temperatuur meteen omhoog.
Wat me ook opviel, was dat de processor erg kritisch was ten aanzien van de seating van de cooler.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
67 en zeker 75 graden is VEEL te heet voor een phenom, dat kun je echt niet 24/7 volhouden.
Mijne werd met forse overklok en mugen 2 max 55 graden.

• evilweed
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Grafische instellingen hebben grote invloed op je cpu, heb je met de nieuwe kaart de settings hoger gezet of is die nog gelijk?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• strider1007
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:04
mitsumark schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 16:40:
67 en zeker 75 graden is VEEL te heet voor een phenom, dat kun je echt niet 24/7 volhouden.
Mijne werd met forse overklok en mugen 2 max 55 graden.
Onzin, dan was mijn PC na vijf jaar met temperaturen tussen de 65 en 75graden ( en met de warmte van een paar weken geleden richting de 80 ) allang kapot geweest...

Betere koeling kan uiteraard geen kwaad, maar paniek zaaien door te roepen dat het VEEL te heet is is een beetje veel van het goede.. :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dan moet je eens kijken naar wat AMD opgeeft voor temps, Mitsu nekt niet uit zijn lul.

Overigens kan ik je van harte afraden om die CPU ook maar 1 kloktik sneller te laten lopen, zoals ik de afgelopen dagen vaker heb moeten zeggen: dat soort MSI mobo's zijn je reinste troep. Slechte onderdelen, ongekoeld, geen bescherming. Ze kunnen dat soort cpu's stock al nauwelijks hebben, gezien de enige reden dat ze niet throttelen is dat ze geen bescherming hebben, en bij een overklok zie ik dat mobo er nog wel eens uitklappen. Letterlijk.

Bron van al deze wijsheid: http://www.overclock.net/...ard-vrm-failure-incidents + http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

People as things, that’s where it starts.

• kendo
  • Niet online
De maximale werktemperatuur van de X4 965BE wordt door AMD gesteld op 62C.(eigenlijk ergens tussen de 55C en 62C )

Heb je ook gekeken naar het voltage van de CPU? Er zijn moederborden die deze standaard hoog instellen.
Deze CPU kan een voltage aan van 0.85V - 1.425V. Die van mij loopt @4000MHz al stabiel op 1,35V. Bij een hogere Vcore gaat de temperatuur ook omhoog. Misschien heeft de bios zich gereset na het plaatsen van de andere GPU.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 21:08
Ik zou me geen zorgen maken zolang je geen crashes krijgt of de cpu niet begint te throthlen.
Wil je er wel iets aan doen, zorg dan dat je een goede airflow hebt. Hoe is het daarmee gesteld in de case?

• kendo
  • Niet online
D-Three schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 21:25:
Ik zou me geen zorgen maken zolang je geen crashes krijgt of de cpu niet begint te throthlen.
Wil je er wel iets aan doen, zorg dan dat je een goede airflow hebt. Hoe is het daarmee gesteld in de case?
Maar de TS zegt dat tijdens de hoge temperaturen de game begint te haperen. Hij zit dus al tegen de limiet aan. ;)

Verwijderd

oc naar 3,8 in de bios volt 2 tikkies hoger ...

ik heb ook de amd 965 cpu en ook de hd7950 with boost
cpu op 3,8 draaiend en me gpuklok op 1025 inplaats van de 925 power oc naar max 10%
ik speel alles maxed als ik wil helaas in bf4 valt de fps dan naar 54

geheugen heb ik niet oc maar de latency wel 1333mhz met een standaard cl9 naar cl8 gezet
koeling heb ik de corsair H80i

geen top setup maar draaid alles op max of high

ssd samsung 256gb en een wd 1tb

geloof me als je cpu te heet word en ja jou cpu moet niet hoger als 55 worden want dan gaat ie haperen
ik weet waar ik het over heb

sinds de waterkoeler erop zit kan ik ook naar 4,0 oc maar dan loopt ie niet stabiel

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Thomg schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:52:
75 graden is niks om je zorgen te maken joh :7
62° C is de max voor die cpu....
Pagina: 1