Programma opstarten bij Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-06 11:47

Dograver

>> Insert Title Here <<

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit een beetje met een uitdaging.

Kleine voorgeschiedenis:

Wanneer ik mijn verse installatie van Linux Mint op wil starten dan heb ik het zo ingesteld dat dit gebeurd zonder dat ik mij hoef aan te melden. Dat is natuurlijk niet erg spannend. Mijn Mint wil ik eigenlijk alleen gaan gebruiken voor het hosten van mijn offline minecraft server. Lokaal draait deze al maar wil deze later ook via VPN kunnen benaderen mocht ik eens een weekendje schoonouders hebben, maar dat terzijde.

De uitdaging:

Ik wil graag dat de java applet "minecraft_server.jar" meestart tijdens het booten van Linux.
(Zoals de map opstarten in Windows of de regels in msconfig)
Deze opdracht heb ik al via "voorkeuren opstart-toepassingen" al toegevoegd aan het opstarten.
Ook staat voor .jar bestanden de "openjdk Java 7 Runtime" al ingesteld als standaard programma.
Dit was eerst archiefbeheer. Als ik echter na het toevoegen van het .jar in de opstartlijst het systeem een reboot geef, dan start het java applet dus niet op. Moet dan handmatig naar het bestand navigeren en dubbelklikken waarna het bestand wel opstart.

Voor mij vreemd genoeg, terwijl ik dit vanaf mijn werk typ, neem ik thuis de boel over met Teamviewer. Die start ook automatisch mee op, maar komt NIET naar voren in de lijst met opstarttoepassingen. Staan deze nergens in een lijst??

Na wat googlen zou er in softwarestore van Linux zelf wel een startupmanager staan. Echter zijn dit niet de tools die ik bedoel. Dit was dan voor Ubuntu en voornamelijk de wat oudere versies. Echter in de zoekresultaten kom ik niets tegen wat aan deze eis voldoet. Als ik ga zoeken op msconfig equivalent linux mint, dan kom ik erachter dat er niet echt een vergelijkbaar programma is.

Wie kan mij hiermee een beetje op weg helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Dograver op 25-08-2014 12:48 ]

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ok, ik ben geen goeroe in de lunix maar volgens mij kun je dat met cron jobs doen. Je kan bij zo'n job dan specificeren dat het bij reboot weer gaat draaien en meer van dat soort truukjes. Dit alles natuurlijk in een of andere cryptische syntax. (Die niet moeilijk is, maar ik weet hem niet uit mijn hoofd) Ik zou zeggen, veel plezier bij het googlen naar cron jobs ;)

Of misschien heeft iemand met wat meer verstand.. van lunix:) .. een beter idee

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dograver

Dograver

>> Insert Title Here <<

Topicstarter
@ MrMonkE

Thanx, daar kan ik misschien wat mee.

-edit-

Soms is het even zoeken naar de juiste termen. Via jouw cronjobs kom ik op opstartscripts linux. Ga hier zeker nog even op verder zoeken als ik vanavond thuis ben.

@ Thc_Nbl

Die installatie heb ik al draaiend. Op het LAN is de server al prima te benaderen. Het gaat mij echter dat ik alleen de machine waar de server op draait aan hoef te zetten als dat nog niet het geval is en dat ik dus niet in hoef te loggen. Voor nu zit er nog wel een monitor, toetsenbord en muis aan, en het is ook wel mogelijk via teamviewer, maar dit is zo'n dingetje "gewoon omdat het kan".

[ Voor 34% gewijzigd door Dograver op 25-08-2014 14:05 ]

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:57

woutur

Klauwtjes uit!

Lijkt me een opstart scriptje dat je zelf kunt knutselen. Voorbeeld: http://askubuntu.com/ques...rtup-and-when-you-log-out

Vrij generiek maar ik denk dat je zelf wel kan verzinnen wat de variable myapp moet worden :)

Nog meer zoeken:
https://github.com/sandain/MinecraftServerControlScript

Is eigenlijk een simpel google zoekopdrachtje lijkt me. Je kan nog even kijken naar Mint specifieke zaken. Ik weet niet hoe zij tegenwoordig startup scripts regelen.

[ Voor 32% gewijzigd door woutur op 25-08-2014 16:43 . Reden: Meer gegoogled ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46

Rannasha

Does not compute.

Dingen als "standaard programma's" die gebruikt worden voor bepaalde bestandstypen werken doorgaans alleen in de desktop environment. Om het Java programma direct op te starten moet je het commando "java minecraft_server.jar" uitvoeren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 18:58

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dograver

Dograver

>> Insert Title Here <<

Topicstarter
Eigenlijk best beschamend, want ik vraag eigenlijk nooit om hulp, nu doe ik dat 1 keer en kom ik na een weekend tobben (jullie om hulp vragen) en prutsen toch simpel aan de oplossing.

Wat ik verkeerd deed was dat ik wel de koppeling naar het minecraft_server.jar bestand maakte, maar niet de trigger met welke tool. Ik ging er van uit dat als ik een bestand in de opstart zet, dan dan ook het standaardprogramma getriggerd wordt om het daarmee uit te voeren. Windows denkfoutje van mijn kant.

Hoe ik het opgelost heb was de server van minecraft inschakelen. Dan via procesbeheer het letterlijke proces overnemen in kladblok.

"/usr/bin/java -jar /home/roelof/minecraft/minecraft_server.jar"

het gedeelte vanaf /home/... dat had ik al, maar het /usr/bin verhaal nog niet. Deze in zijn geheel in een opstartentry gezet. Rebootje en tot mijn eigen verbazing komt ineens de java applet van MC naar voren.

Gelukkig voor mij hoe ik hiermee geen init scripts te maken, want dat is niet mijn sterkste punt.

In ieder geval bedankt voor het actief meedenken, jullie hebben we mij in ieder geval weer wat op weg geholpen.

@CAPSLOCK2000

Mag wat mij betreft een slotje op.

[ Voor 0% gewijzigd door Dograver op 25-08-2014 19:51 . Reden: typo ]

PSN-ID Dograver

Pagina: 1