kan mijn NAS niet zien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al jaren een iomega storcenter ix2-200 op mijn netwerk lopen. Destijds was het veel minder plug and play dan de handleiding deed voorkomen, dus ik heb zo veel mogelijk opgeschreven wat ik nog meer moest doen dan de handleiding aangaf.
Nu ben ik net verhuisd naar het buitenland en heb daar een nieuwe internetaansluiting over het 4G netwerk met een Huawei modem/router. Alle draadloze verbindingen werken prima, maar als ik de Storcenter met de kabel op de LAN poort aansluit wordt hij niet gevonden. Ook niet met het bijgeleverde iomega setup-programma. De storcenter geeft wel sjoege zo nu en dan en op de router is ook het MAC adres te zien, dus de kabel lijkt me in orde. Bovendien heb ik voordat ik de router had de storcenter al een keer direct op de LAN poort van een laptop aangesloten en toen werd hij wel gevonden.
Ik heb vorige keer opgeschreven dat ik poort 443 moest forwarden, maar niet duidelijk naar welk adres. Ik heb nu geprobeerd te forwarden naar het IP adres van de storcenter, maar dat help niet.
Voor de duidelijkheid: ik wil hem alleen in mijn netwerk zichtbaar hebben en niet van buitenaf.
Zoals duidelijk zal zijn heb ik redelijk minimale kennis van netwerken, want ik doe er verder vrij weinig mee als het eenmaal werkt.
Kan iemand me de gouden tip geven? zou zeer gewaardeerd worden.

gegevens:
NAS: iomega storcenter ix2-200
modem/router: Huawei B593s-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je oude ip etc zal er nog instaan. Eerst factory reset en dan een install via de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
static ip instellen op je pc in dezelfde range als je nas dan in je nas het ip aanpassen en alles weer terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 16:38
Heb je destijds een vast ip adres aan de nas gegeven?
Het lijkt me iss te zijn (zoals KillerAce_NL schrijft) dat je oud ip adres er nog instaat, maar dat je netwerk ondertussen in een ander netwerk/subnet zit, waardoor je deze dus niet kan vinden.

Je zou die netwerk instellingen moeten kunnen resetten (evt door een factory reset?) en een ander, geldig ip adres toekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Ik heb de reset-button aan de achterzijde (al meermalen inmiddels) ingedrukt en dan zou de NAS weer naar de default settings moeten gaan.
Ik kan overigens in het netwerkcentrum de NAS zien en hij heeft de naam die ik hem destijds heb gegeven. Ik zie er een MAC adres bij en verder niets. Waar ik bij de andere netwerkonderdelen een IP zie, zie ik dat bij de Storcenter niet. Ik kan hem niet aanklikken. Hij staat prima in het plaatje, zelfs met de correcte afbeelding, maar daar heb ik natuurlijk niet veel aan zo.

Het setup-programma van iomega geeft aan dat hij niet verder kan omdat hij niets detecteert. Controleer de bekabeling etc... en dan alleen een back-button.

static IP adressen heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:49
Download eens het programma netscan..
En scan dan eens in de ip reems waar deze in zou moeten zitten.
Als je geen idee hebt scan je desnoods van 192.168.0.1 tot 192.168.254.254

Waarschijnlijk zit je huidige router in een ander ip-range met zijn dhcp server.
Of zelfs een heel ander subnet

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij een vast IP is waar de DHCP range zit niet zo relevant (tenzij er een conflict is) :z

Het gaat idd om het gebruikte subnet.

TS, welk subnet gebruikte je thuis? Meestal 192.168.0.0/24 of 192.168.1.0/24, maar het kan ook exotischer zijn (Ziggo gebruikt per default 192.168.178.0, om maar eens wat te noemen).
En welk subnet gebruik je nu op locatie?
En welk IP adres is had je op de NAS ingesteld/gebruikte je voorheen om er verbinding me te maken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
Had je in je oude situatie toevallig een andere router?
zo ja, had je dan misschien daarin je ipadressen static gemaakt?
misschien kun je in je oude router dan nog zien welke config je gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:49
dion_b schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:00:
Bij een vast IP is waar de DHCP range zit niet zo relevant (tenzij er een conflict is) :z

Het gaat idd om het gebruikte subnet.

TS, welk subnet gebruikte je thuis? Meestal 192.168.0.0/24 of 192.168.1.0/24, maar het kan ook exotischer zijn (Ziggo gebruikt per default 192.168.178.0, om maar eens wat te noemen).
En welk subnet gebruik je nu op locatie?
En welk IP adres is had je op de NAS ingesteld/gebruikte je voorheen om er verbinding me te maken?
Is het subnet niet vaak gewoon 255.255.255.0?
Heb dit met consumentenspul eigenlijk nog nooit anders meegemaakt.

@TS... kun je wel pingen naar het ip van je nas?

[ Voor 3% gewijzigd door MaD_co op 26-08-2014 23:12 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:11:
Thanks. Ik heb de reset-button aan de achterzijde (al meermalen inmiddels) ingedrukt en dan zou de NAS weer naar de default settings moeten gaan.
Ik kan overigens in het netwerkcentrum de NAS zien en hij heeft de naam die ik hem destijds heb gegeven. Ik zie er een MAC adres bij en verder niets. Waar ik bij de andere netwerkonderdelen een IP zie, zie ik dat bij de Storcenter niet. Ik kan hem niet aanklikken. Hij staat prima in het plaatje, zelfs met de correcte afbeelding, maar daar heb ik natuurlijk niet veel aan zo.

Het setup-programma van iomega geeft aan dat hij niet verder kan omdat hij niets detecteert. Controleer de bekabeling etc... en dan alleen een back-button.

static IP adressen heb ik.
Nou, vertel, wat is het default ip-adres en zit dat wel in je huidige subnet? Denk het niet.....

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor het late reageren hoor, maar ik had werkzaamheden buitenshuis.
De router is een andere dan ik voorheen had, hoe de instellingen daar waren kan ik nu niet meer achterhalen. Het subnet nu is standaard door de huawei ingesteld en heb ik laten staan op 255.255.255.0, volgens mij was dat bij de vorige ook zo, aangezien ik dat bij de instellingen voor het vaste IP adres op de laptop niet heb aangepast.
default IP adres voor de router is 192.168.1.1
Ik heb hem nu direct op een laptop aangesloten en dat werkt. Installatieprogramma gedraaid en een een driveletter aan toegewezen. Nadeel is natuurlijk dat dat alleen voor de betreffende laptop geldt en ik wil de data ook vanaf de andere laptop bereikbaar hebben.
Het is nu even de weg van de minste weerstand, maar ik moet aan het werk met dat ding.

Je zegt dus dat het subnet ook in de orde van 192.168.1.nog iets moet liggen? Sorry maar ik doe hier echt heel weinig mee, dus dat soort dingen weet ik echt niet.

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:45

Wimmel

Hello

Wanneer je hem kunt benaderen kun je ook eens naar de beveiligingsinstellingen kijken. Ik heb een collega die na het installeren van zijn nieuwe router ook niet meer bij de NAS kon komen. Later bleek dat hij in de NAS had ingesteld alleen verkeer van het toenmalige subnet te accepteren. Nieuwe router was nieuw subnet, dus toegang werd geweigerd.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:20:
Je zegt dus dat het subnet ook in de orde van 192.168.1.nog iets moet liggen? Sorry maar ik doe hier echt heel weinig mee, dus dat soort dingen weet ik echt niet.
Hoe sluit je de NAS aan op je laptop?

Met een netwerkkabel?

Anyway..
Log in op je NAS, zoek ergens in je NAS naar netwerk instellingen o.i.d. en kijk of daar vaste waardes bij IP adres en/of subnet zijn ingevuld. Zo ja, leegmaken, of ergens een vinkje bij DHCP zetten, zodat de NAS een IP adres krijgt van je nieuwe router.

Verder...
Heb je een android telefoon?
Installeer het programma fing en scan je netwerk.
Je ziet dan alles wat in je netwerk voorkomt, met bijbehorende IP adressen.

Succes!

Te koop....

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Met de antwoorden kunnen we niks, geef eens aan:

Ip-adres en subnetmasker van je nas
Idem van je router
idem van je laptop

Verwijderd

Topicstarter
albino71 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:32:
[...]

Hoe sluit je de NAS aan op je laptop?

Met een netwerkkabel?
ja.
albino71 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:32:
[...]

Anyway..
Log in op je NAS, zoek ergens in je NAS naar netwerk instellingen o.i.d. en kijk of daar vaste waardes bij IP adres en/of subnet zijn ingevuld. Zo ja, leegmaken, of ergens een vinkje bij DHCP zetten, zodat de NAS een IP adres krijgt van je nieuwe router.

Verder...
Heb je een android telefoon?
Installeer het programma fing en scan je netwerk.
Je ziet dan alles wat in je netwerk voorkomt, met bijbehorende IP adressen.

Succes!
Bij de netwerkinstellingen staat een vinkje bij DHCP.
in het grijs staan de waardes gegeven die vooraf zijn ingesteld als je DHCP NIET zou aanvinken: IP is dan 169.254.250.12 en subnet 255.255.0.0

instellingen router:
IP 192.168.1.1
subnet 255.255.255.0

laptop
IP 192.168.1.3
subnet 255.255.255.0

NAS
IP 169.254.250.12 (wat vreemd is want dat valt buiten de pool die ik in de router heb opgegeven, of niet: hij krijgt het adres van de laptop omdat hij naar op aangesloten staat?)
subnet kan ik niet vinden in het netwerkcentrum

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2014 13:06 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:00:
[...]

ja.

[...]

Bij de netwerkinstellingen staat een vinkje bij DHCP.
in het grijs staan de waardes gegeven die vooraf zijn ingesteld als je DHCP NIET zou aanvinken: IP is dan 169.254.250.12 en subnet 255.255.0.0

instellingen router:
IP 192.168.1.1
subnet 255.255.255.0

laptop
IP 192.168.1.3
subnet 255.255.255.0

NAS
IP 169.254.250.12 (wat vreemd is want dat valt buiten de pool die ik in de router heb opgegeven)
subnet kan ik niet vinden in het netwerkcentrum
169.x.x.x is een adres wat een apparaat zichzelf toewijst als er geen DHCP beschikbaar is

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk je bekabeling maar eens na. Maar je gaat sowieso je nas niet op dhcp instellen.
Connecten met je laptop en dan een vast ip instellen.
Bijvoorbeeld:
192.168.1.100
En dan zorgen dat 192.168.1.100 niet door je router kan worden uitgedeeld via dhcp.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik dezelfde kabel om hem direct op de laptop aan te sluiten of op de router. Ook een vervangende geprobeerd. In beide gevallen: op de laptop wel verbinding en op de router niet. Ook een andere LAN poort op de router geprobeerd.
Maar je advies om een vast IP op de NAS in te stellen lijkt me een goede. Alleen: doe ik dat in het iomega besturingsprogramma? (Auto-instellingen en DHCP uitvinken en bij IP en subnet de juiste waarden invullen?) of doe ik dat op een andere plek?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De meeste NAS-en hebben een tooltje zoals jij beschrijft. Daar kan het in of in de webinterface van de NAS.
Als het ip vast staat en je hebt de NAS weer aangesloten, dan kijken of je zijn ip-adres kunt pingen, zo ja, dan is de NAS online. Als je er dan nog niet bij kunt, dan heb je een issue in het OS van je laptop.

Verwijderd

Topicstarter
dat was het!
IP en subnet met het iomega-tool gewijzigd in de waarden die overeenstemmen met de router. Ik had het al eens andersom geprobeerd, maar zonder succes.
Het resetten van de NAS heeft dus als gevolg dat je verder van je doel af bent in dit geval.

many thanks aan iedereen.
Pagina: 1