Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met extra AP in bestaand WiFi netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 23:00
Situatieschets:

nieuwbouwhuis met TP-LINK 4300 router in de meterkast. Meterkast zit op hoek van het huis en daardoor slecht WiFi bereik in bepaalde kamers.

TP-LINK WA830RE WiFi extender toegevoegd aan het netwerk in AP modus. Werkt goed qua bereik, echter hebben de telefoons (Galaxy S4) en tablet (iPad 4) nu regelmatig last van een wegvallende verbinding met het WiFi netwerk.

Ik heb al zitten experimenteren met heel veel instellingen en uiteindelijk had ik met de volgende instellingen het beste resultaat, behalve dat dus nu regelmatig de WiFi verbinding compleet wegvalt. Het lijkt wel alsof het roamen tussen de AP's niet goed gaat.

TP-LINK 4300: 192.168.0.1/24, DHCP aan. Tevens de router die al het internetverkeer verzorgd omdat ik nog een ouder Ziggo modem heb zonder WiFi. Werkte altjid prima, behalve het bereik dus.

TP-LINK WA830RE: 192.168.0.2/24, DHCP uit. Access point modus ingesteld en hij geeft ook aan dat hij netjes "Conencted" is aan het netwerk.

Iemand enig idee wat hier misgaat? Logs van de TP-LINK's al nagekeken maar hier staat ook niets bijzonders in.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 19:36

WTM

Zelfde ssid? Maak er andere namen van, kun je zien of het beide ap's zijn of niet.

• Arfman
Vergeten te melden inderdaad, zelfde SSID's.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
2.4?
5ghz?

kanaal bezetting? Vaak helpt het juist om ze NIET op het zelfde kanaal te hebben...

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het makkelijkste om te troubleshooten zonder extra hulpmiddelen:
- Laat je extender eerst een ander SSID uitzenden en beschrijf de gebeurtenissen wanneer je client verbonden is met eerst de hoofdrouter en dan met de extender.

Veelal heeft het te maken met de client. Het roamen van een client gebeurd nooit zoals je zelf zou verwachten (beter signaal oppakken = direct overschakelen naar dat AP). Vaak zul je zien dat de client toch nog verbonden zit met het AP van 15meter verderop ipv degene die net op een meter bij je vandaan staat. Als je de client dan disconnect van je WIFI en weer opnieuw verbind zul je zien dat deze nu pas het AP oppakt die een meter bij je vandaan staat.

• Arfman
Ik zal hem eens een ander SSID laten uitzenden en kijken of het probleem dan nog voorkomt. Schiet ik m'n doel wel voorbij maar goed, eerst maar eens wat dingen uitsluiten :)

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:05
Ik gok er op dat beide WiFi radio's op of in de buurt van hetzelfde kanaal uitzenden.

• timreijnen
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 19:58
Denk dat het te maken heeft met de kanaalverdeling.. tip: download eens een app als 'WifiAnalyzer' op je smartphone of ' inSSIDer' voor op je laptop. Hiermee kan je vrij eenvoudig bekijken welke SSID's op welke kanalen wordt uitgezonden en hierop je configuratie aanpassen.

Anders zou ik je aanraden om 2 Ubiquiti Unifi AP's aan te schaffen, deze beschikken over 'Zero Handoff roaming' dit wil zeggen dat de Access Points zich voordoen als 1 AP en tevens ook zelf beslissen via welk AP de client verbinding maakt. Dit werkt beter dan wanneer de client dit zelf bepaald, zoals Enforcer ook al aangaf.

• Arfman
Ik heb de AP's op verschillende kanalen ingesteld, lijkt ook niet te helpen. Is de enige optie de Ubiquiti AP's aanschaffen?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Eerst maar eens de SSID's uit elkaar trekken. Dan kan je zien of dat het probleem in een instabiele verbinding met een AP zit of dat hij domweg niet overschakelt naar het juiste AP.

Voor Android kan je nog voor een smerige oplossing kiezen: Wifi Roaming Fix. Die app scant in de achtergrond naar het sterkste AP en wisselt dan voor jou.

Ubiquiti is prachtig spul en roaming schijnt ook beter te werken. De zero handoff is een mooi concept maar bij ubiquiti nog niet helemaal goed uitgewerkt. JE snelheid kan behoorlijk inkakken (1mbit wat ik gelezen heb) en het is niet altijd even stabiel. Buiten dat is het altijd een goed idee om ubiquiti te kopen :D

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1