Basissysteem voor €400, upgradebaar voor games

Pagina: 1
Acties:

• JordyLopez
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-03 15:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem ga ik gebruiken voor alledaags internetgebruik, MatLab (geen heel zware berekeningen) en af en toe voor oudere games als Red Alert 3 of Age of Empires 3.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het gemak ben ik uitgegaan van de voorlopige BBG van september 2014, wat neer kwam rond €350. Als hier 50 bovenop gaat voor veel prestatie-/levensduurwinst is dit uiteraard geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee,alles moet nieuw

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik hoop in het begin voldoende te hebben aan het basissetje, ik denk er wel aan om eventueel later uit te breiden met een videokaart van rond de €100 (daarom misschien nu alvast een betere voeding?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar AMD in plaats van Intel in verband met de betere interne grafische chip en prijs/kwaliteit verhouding. Mocht iemand dit onzin vinden hoor ik dat graag :) Het setje dat ik bedoelde is deze
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 81,-€ 81,-
1MSI A78M-E45€ 46,-€ 46,-
1Sharkoon MA-A1000€ 29,-€ 29,-
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 76,-€ 76,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Crucial MX100 256GB€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,99

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zolang de prestaties goed zijn en het niet lijkt alsof ik een straaljager onder mijn bureau huis heb ik geen specifieke eisen

Ga je overklokken?
Overklokken ben ik nog niet bekend mee, maar zeg nooit nooit ;)

Alvast bedankt!

[ Voor 40% gewijzigd door JordyLopez op 25-08-2014 13:38 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Lees nog even de Handleiding Pricewatch, dan kan je de build in je post plakken. Dat leest makkelijker.

Verder zou ik eerder geneigd zijn om een i5 build in elkaar te zetten, aangezien je het hebt over (licht) Matlab gebruik. Daarin is een i5 superieur. Goedkoper zou een pentium of i3 zijn, maar Matlab maakt standaard geen goed gebruik van HT en wel van echte cores, dus vergeleken met een i5 lever je (denk ik) flink wat prestatie in.

Voor de time-being kan je gamen op de iGPU.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,85€ 155,85
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,22€ 67,22
1XFX 550W Pro€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX100 256GB€ 89,80€ 89,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,87

Er kan nog iets af met een pricewatch: ASRock H81M-HDS.

• JordyLopez
Done, maar is die A8 dan echt zo slecht met MatLab? De I5 is wel 2x zo duur namelijk, kan ik dan niet beter een iets betere AMD kopen voor minder geld?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 16:38

Croga

The Unreasonable Man

JordyLopez schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:39:
Done, maar is die A8 dan echt zo slecht met MatLab? De I5 is wel 2x zo duur namelijk, kan ik dan niet beter een iets betere AMD kopen voor minder geld?
Wat je in je OP niet meld maar in je topic titel wel is dat je wilt gaan uitbreiden in de toekomst.

Nu kiezen voor een AMD APU zorgt er voor dat je huidige CPU prestaties achter blijven maar je redelijke GPU prestaties kunt verwachten. Dat betekend dat hij nu een manusje-van-alles wordt maar nergens in uitblinkt én je de CPU later niet eenvoudig kunt upgraden.

Nu kiezen voor de Intel CPU betekend dat je een behoorlijk sterke CPU in huis haalt met basale GPU prestaties. De interne GPU is snel genoeg voor de spellen die je noemt maar niet voor meer dan dat. De CPU is echter wel stevig op de toekomst voorbereid. Dit zou in de toekomst eenvoudig, door middel van een discrete grafische kaart, naar een redelijk game systeem te trekken zijn.

Alles is uiteraard een overweging maar ik zou, met de eisen die je stelt, voor de Intel CPU kiezen. Mocht je echt überhaupt niet overwegen later een grafische kaart bij te plaatsen dan zou de A8, of liever de A10 een optie zijn maar reken er dan op dat het in de toekomst een beperking zal zijn.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoewel wat jaren geleden, lijkt MatLab niet echt goed om te kunnen gaan met AMD. Het verschil met de apu en de i5 zullen alleen maar groter zijn.

Een apu is, zoals Croga het al aangeeft geen krachtige cpu, maar eerder een middelmatige cpu met een (voor iGPU begrippen) zeer prima grafische mogelijkheid.

• JordyLopez
Als de keuze voor een Intel boven AMD betekent dat ik er één of twee jaar langer fatsoenlijk kan werken is dat inderdaad veel verstandiger natuurlijk. En de GPU daarvan is goed genoeg om die games op high te spelen of is dat te veel van het goede?
Pagina: 1