[Cloning] Probleem met uitlezen harde schijf bij cloning

Pagina: 1
Acties:

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-12 22:45

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Mijn harde schijf is sterfende en dus wil ik hem klonen voordat het te laat is. Nieuw schijfje met behuizing gekocht en aangesloten, wordt perfekt herkend. Vervolgens geef ik aan dat ik de C-schijf wil klonen en het programma begint met klonen.

Na een tijdje gaat het echter mis (rond de 4%) en geeft de tool aan dat er iets als een Broken Pipe error geconstateerd is en er niet gelezen kan worden van de C-schijf. Eenzelfde fout treedt op wanneer ik het met andere programma's probeer.

Een advies wat ik gekregen heb is checkdisk te gebruiken. Dit heb ik dan ook meerdere malen gedaan en alhoewel er enige zaken gevonden zijn die door checkdisk gecorrigeerd zijn loopt het klonen nog steeds fout op die 4%.

Nu zijn er diverse tools waarmee je harde schijven enigzins kan herstellen en de ene lijkt nog beter dan de andere maar om eerlijk te zijn zou ik niet weten welke ik zou moeten hanteren. Heeft iemand ervaring met dit soort situaties en/of advies?

"21 jaar DSL!"

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:10
Vorige week nog een stervende disk gekloond, hierbij zo'n 120 bad sectors mogen skippen. Ik denk dat je met een linux distributie (system rescue cd) en ntfsclone --rescue vanaf de commandline nog het meeste kans maakt.

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Dat skippen van bad sectors is een optie in de meeste tools maar hoe groot is het risico dat je hiermee essentiele bestanden niet kloont? Voor mij komt dit wel als een soort gok over.

"21 jaar DSL!"

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12 14:40

Croga

The Unreasonable Man

The_Bird schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:18:
Dat skippen van bad sectors is een optie in de meeste tools maar hoe groot is het risico dat je hiermee essentiele bestanden niet kloont? Voor mij komt dit wel als een soort gok over.
Die essentiele bestanden zijn dan ondertussen toch al verloren. Die bad sector ga je op geen enkele manier meer goed krijgen.

Als een harddisk al stervende is ben je in feite al te laat. Je hebt al schade dus er zijn al bestanden verloren. Een clone inclusief "skip bad sectors" red in ieder geval wat er nog te redden valt. Het alternatief is alles weg gooien.

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Ik ben dus bezig geweest om een image van de harde schijf te maken waarbij ik specifiek heb gekozen voor het skippen van de bad sectors. Nu loopt dit proces maar het loopt wel traag. ERG traag. Ik heb het gisteren om iets van 21.00 aangezet en de hele nacht aan laten staan maar sinds hij de bad sectors aan het skippen was ging de resterende tijd drastisch omhoog. Deze staat nu op rond de 7200 uur (!).

Ik heb een snelle, recente, pc dus daar kan het niet aan liggen, vooral aangezien de transfersnelheid in het begin ook lekker hoog lag, toen de resterende tijd nog op 1 uur stond. Ik gebruik trouwens Macrium Reflect hiervoor, wellicht dat het hier ook mee te maken heeft, al heb ik veel goede dingen over dit pakket gelezen.

Zijn er nog andere mogelijkheden die ik kan gebruiken om mijn pc schoon te krijgen, incl. nieuwe hard disk? Ik heb mijn belangrijke gegevens al geborgd en wat ik wil is dat ik een pc met een werkende hard disk heb, inclusief Windows, zodat ik normaal kan werken.

Mijn Windows 8 is helaas preinstalled dus ik heb geen installatie-cd dus ik vroeg me af of ik op een andere manier windows op de nieuwe schijf kan krijgen? Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om de windows die ik op de huidige schijf heb te installeren vanuit windows op de nieuwe schijf? Is het maken van een kloon van een schijf van een andere pc een optie of krijg ik dan problemen aangezien er dan in feite twee werkende versies van dezelfde windows licentie zijn?

"21 jaar DSL!"

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zie het probleem niet echt. Je harde schijf is niet meer goed, je hebt de data ervanaf.
Installeer windows opnieuw. Een schone instalatie is zowiezo beter.

Google op "windows8 iso" en download je installatie file (tegenwoordig zet je die op usb stick, niet op cd).

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Maar als ik windows opnieuw installeer op de huidige hd dan heb ik nog steeds last van die bad sectors lijkt me dus kan ik alsnog geen kloon maken.

Wanneer ik de nieuwe schijf er in doe en boot krijg ik niet eens de optie om iets te installeren. Ik kom dan uit op een scherm die zegt windows bestanden te missen en dat de pc gerepareerd dient te worden. Is er dan soms een optie om met een (blanco) harde schijf in de pc Windows te installeren via de iso op USB?

Hoe kom ik dan achter mijn serial die nodig is voor installatie? Is die ergens op het systeem te vinden?

Bedankt voor de reactie trouwens :)

"21 jaar DSL!"

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:27
Ik gebruik voor clonen eigenlijk altijd CloneZilla. Het is even lezen, maar werkt verder gewoon erg goed.
Bovenstaande gebruik ik om mijn server te recoveren wanneer het nodig is.
Tot nu toe 2 keer door falende schijf waar ook boot op zat en daarna nog een keer falende schijf.

Windows 8 zou de serial in het bios kunnen hebben staan bij dit soort computers, maar vaak zit er ook een sticker onderop je laptop.
Anders even kijken of je een serial recover programma kunt vinden. Let wel op dat je geen malware programma's gebruikt.

Reepje bedoeld dan ook dat je het op je nieuwe schijf moet zetten.
De oude is hoe dan ook toe aan een hamer en vuilniscontainer.
Nadat je de data gerecovered hebt.
Je moet eigenlijk (sorry) alsnog een schijf hebben om in je computer te zetten als vervanging voor die.
De USB schijf kun je nu gebruiken voor je backup en later ook weer voor backup of laten liggen voor recovery mocht het weer eens nodig zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Arunia op 26-08-2014 09:16 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Kort door de bocht: die schijf is stuk. Is het een OEM-bakkie/laptop, dan zou je kunnen proberen garantie te claimen via de winkel óf fabrikant.

Lukt dat niet? Dan zul je hem 100% moeten vervangen, en op dit punt is ELKE bit aan data die je red een "gelukje". Je zult dus opnieuw moeten installeren. Als het een OEM-PC is dan staat er meestal een Windows 8 serial in je UEFI. Je kunt eventueel ook zonder serial installeren met een bootable USB stick, en dan later je code opgeven. Snelle google actie geeft me deze link:

http://www.howtogeek.com/...8.1-with-a-windows-8-key/
http://superuser.com/ques...or-windows-8-from-oem-key

en de allerbeste:

http://www.eightforums.co...-8-lenovo.html#post330277

Dus kort samengevat:
* Herstel wat je herstellen kan op een nieuwe schijf, maar lukt het niet: pech, ding is dood. Hoe hij dood ging laat ik aan jou, het shopping forum, en de winkelier. Niet met HDD's voetballen, nooit zomaar SSD's zonder powersafety uitzetten.
* Koop een nieuwe HDD en bouw die in op de plek van de oude (dit zou de fabrikant óók kunnen doen)
* Installeer Windows 8(.1) opnieuw
* Zet de data terug (minus OS bestanden) die je kon redden, houd begrafenis voor de rest.

Het kan evt. lonen om tevens de aard van het kwaad op de oude HDD uit te vogelen, overigens, voor dit alles gebeurt. Even een Linux-USB-tje booten en daar een SMART readout uit trekken is zo gebeurt en het kan dingen zeggen als: "het is niet de schijf maar je S-ATA kabel".

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 26-08-2014 09:24 ]

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Thanks voor de uitleg iedereen, die serial moet ik nu wel krijgen. Het is ook geen probleem dat ik een nieuwe schijf moet halen, die heb ik al. Het probleem is echter dat wanneer ik de schijf in mijn laptop doe en deze aan zet ik op een 'foutscherm' kom dat meldt dat er Windows bestanden ontbreken (duh)

Dit kan er aan liggen dat er nog een deel van een kloondump op de schijf staat. Begrijp ik het goed dat wanneer ik een blanco schijf er in zet en een usb-windows iso gebruik ik de bedoel opnieuw kan installeren?

(ben nu niet thuis dus kan het nu even niet uitproberen)

Sowieso alvast heel erg bedankt!

"21 jaar DSL!"

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
The_Bird schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:57:
Begrijp ik het goed dat wanneer ik een blanco schijf er in zet en een usb-windows iso gebruik ik de bedoel opnieuw kan installeren?
Dat is hoe een windows installatie begint.

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Hoera, de boel werkt weer.

Mbv Rufus een bootable USB aangemaakt en zo Windows 8.1 geinstalleerd op mijn nieuwe schijf waarna ik de gebackupde data terug kan zetten. Gelukkig had ik niet gigantisch veel op mijn schijf staan dus dat zal niet veel tijd in beslag nemen.

Het proces was een stuk makkelijker dan ik dacht maar je moet net de juiste stappen weten zoals bijvoorbeeld het bestaan van rufus en dat je jouw windows 8 serial niet kan gebruiken bij een 8.1 installatie.

Vooral deze link hielp daar bij
Dank voor alle hulp hier. Ik ben blij dat alles weer werkt en daarnaast heb ik ook nog eea geleerd nu dus kan ik er in de toekomst ook andere mensen mee helpen.

"21 jaar DSL!"

Pagina: 1