Ik ga volgend jaar op kot en zal dus gebruik maken van KotNet. Dit is internet van de universiteit zelf en gebeurt via ethernet. Ik heb nu echter een Asus T100 en deze heeft geen ethernet ingang. Blijkbaar bestaan er ethernet adapters die je gewoon in je USB kan steken. (De Asus T100 heeft USB 3.0 mocht dat van enig belang zijn) Nu is mijn vraag of ik speciaal ergens op moet letten bij de aankoop van zo'n adapter. Kan er bijvoorbeeld verschil zijn in de snelheid van het internet bij een goedkope adapter enerzijds en een duurder model anderzijds?
ik weet niet hoe snel het internet op het kot zal zijn dus ik zou naar gigabit lan adapters kijken voor usb 3.0. even een snelle search gedaan op tweakers zelf: http://tweakers.net/categ...XRZYo6SVbSSmYGpuVJsbW0tAA
Kotnet, betekent dat dan dat je in België studeert? Heb je nergens een draadloze router op overschot liggen? Het is dat ik zelf wat jaren gesleten heb in Leuven en daar de laatste jaren een router gebruikte. Je moet DHCP uitschakelen, maar verder is dat geen probleem en dat is veel praktischer met een laptop/tablet/smartphone/etc of als je met vrienden probeert samen te werken.
Ik denk dat je je nogal gaat storen aan vast te zitten aan bedraad internet terwijl je eigenlijk een tablet hebt. Die router moet niet snel zijn, Kotnet is toch traag (en die datalimieten... denk wel dat die ondertussen iets beter zijn, maar nog paar een jaar geleden was dat 4GB...), dus je komt toe met een WiFi G router, zolang je die maar kunt instellen als draadloze accesspoint.
Ik heb toen als student voor €10 een router gekocht via een tweedehandssite, was een nieuw exemplaar dat bij een vereffening geveild was. Als je niet meteen iets vindt, en in Leuven gaat studeren (andere studentensteden kom ik niet zo), mag je mijn router wel gratis hebben.
Ik denk dat je je nogal gaat storen aan vast te zitten aan bedraad internet terwijl je eigenlijk een tablet hebt. Die router moet niet snel zijn, Kotnet is toch traag (en die datalimieten... denk wel dat die ondertussen iets beter zijn, maar nog paar een jaar geleden was dat 4GB...), dus je komt toe met een WiFi G router, zolang je die maar kunt instellen als draadloze accesspoint.
Ik heb toen als student voor €10 een router gekocht via een tweedehandssite, was een nieuw exemplaar dat bij een vereffening geveild was. Als je niet meteen iets vindt, en in Leuven gaat studeren (andere studentensteden kom ik niet zo), mag je mijn router wel gratis hebben.
Ik heb hier nog een Belgacom B-Box liggen, volstaat dat?
Zo'n B-Box is een modem met ingebouwde router neem ik aan. Kun je daarvan DHCP uitschakelen? Ik heb nog nooit een B-Box ingesteld, bij Telenet kun je die rotdingen maar heel beperkt instellen, het LAN subnet en een beetje port forwarden maar dat is het.
Hoe komt het dat je een ongebruikte modem hebt liggen, welke gebruikt je familie dan?
In elk geval, het zou me sterk lijken dat je die B-Box kunt gebruiken.
Hier is de uitleg op de website van de KUL met een voorbeeld hoe dit zou werken op een oude D-Link DI-524 (mijn vriendin had toevallig net die router, kwam voor mij best handig uit):
https://admin.kuleuven.be...et/draadloos-thuisnetwerk
Die blijft geldig als je bij een andere instelling studeert, Kotnet is overal hetzelfde. Je
Moest het wel kunnen met die B-Box: je moet naar het IP-adres surfen (192.168.1.1), daar ergens in de router instellingen geraken en DHCP uitschakelen. Zet liefst ook een herkenbare SSID en een WPA wachtwoord. Eén probleem, je doet dit best met een ethernet aansluiting en dan zijn we toch weer bij af. Heb je thuis geen pc met ethernet poorten waarmee je de router kunt configureren? Anders toch een USB-Ethernet adapter kopen, maar ik zou je toch sterk aanraden een WiFi access point te zetten voor die tablet.
Hoe komt het dat je een ongebruikte modem hebt liggen, welke gebruikt je familie dan?
In elk geval, het zou me sterk lijken dat je die B-Box kunt gebruiken.
Hier is de uitleg op de website van de KUL met een voorbeeld hoe dit zou werken op een oude D-Link DI-524 (mijn vriendin had toevallig net die router, kwam voor mij best handig uit):
https://admin.kuleuven.be...et/draadloos-thuisnetwerk
Die blijft geldig als je bij een andere instelling studeert, Kotnet is overal hetzelfde. Je
Moest het wel kunnen met die B-Box: je moet naar het IP-adres surfen (192.168.1.1), daar ergens in de router instellingen geraken en DHCP uitschakelen. Zet liefst ook een herkenbare SSID en een WPA wachtwoord. Eén probleem, je doet dit best met een ethernet aansluiting en dan zijn we toch weer bij af. Heb je thuis geen pc met ethernet poorten waarmee je de router kunt configureren? Anders toch een USB-Ethernet adapter kopen, maar ik zou je toch sterk aanraden een WiFi access point te zetten voor die tablet.
Ik heb de router aangesloten op mijn andere laptop met ethernet aansluiting. Nu zijn wij geen klant meer bij Belgacom, en bij de instellingen moet ik gebruikersnaam en wachtwoord geven. Ik kan wel gewoon naar de andere instellingen en ik heb DHCP uitgezet. Verbinden met de router gaat ook, maar geen internettoegang. (Omdat we dus geen klant meer zijn?) Maar als ik dan op kot KotNet er op aan ga sluiten moet het dus werken?
Als je DHCP uitschakelt, werkt de WAN poort niet meer omdat die dan werkt als switch. De ethernet kabel van het netwerk (die komende van de modem of andere router) moet in één van de LAN poorten waar je normaal gezien je pc op zou aansluiten.
Of dat gaat werken of niet hangt af van hoe Kotnet werkt.
Krijg je daar een eigen publiek IP die je handmatig moet instellen, of krijg je automatisch een privaat IP via DHCP?
In dat eerste geval moet je alsnog een NAT router hebben met Ethernet WAN, en voldoet die oude DSL-modem niet. In het tweede geval hoef je niet nog eens NAT te doen en kan een DSL-modem prima voldoen zolang je DHCP erin uitschakelt en Kotnet op een van de LAN-poorten aansluit.
Krijg je daar een eigen publiek IP die je handmatig moet instellen, of krijg je automatisch een privaat IP via DHCP?
In dat eerste geval moet je alsnog een NAT router hebben met Ethernet WAN, en voldoet die oude DSL-modem niet. In het tweede geval hoef je niet nog eens NAT te doen en kan een DSL-modem prima voldoen zolang je DHCP erin uitschakelt en Kotnet op een van de LAN-poorten aansluit.
Oslik blyat! Oslik!
"Binnen KotNet gebruiken we zogenaamde private IP-adressen, die enkel binnen de KU Leuven bekend zijn. Met dergelijke private IP-adressen kan je binnen KotNet en KULeuvenNet probleemloos met andere machines communiceren. Ga je naar het Internet, dan wordt je private IP-adres vertaald naar een publiek IP-adres dat op het Internet gekend is. Deze vertaling gebeurt automatisch en is onzichtbaar voor de eindgebruiker."
https://admin.kuleuven.be...ingen/tcp-ip-configuratie
2e geval dus, of toch niet?
https://admin.kuleuven.be...ingen/tcp-ip-configuratie
2e geval dus, of toch niet?
Even verder staat: "Om het de eindgebruiker gemakkelijk te maken en om het beheer van IP- adressen te vereenvoudigen, gebruiken we op KotNet een automatische toekenning van IP-adressen. Deze toekenning gebeurt via het DHCP protocol." Inderdaad dus het 2e geval. Moet ik dan gewoon de procedure volgen volgens de link van MacPoedel (met de D-Link als voorbeeld)?
Denk het wel, zou prima moeten gaan.
Oslik blyat! Oslik!
Bedankt! Nog 1 vraagje: er staat dat ook UPnP moet worden uitgeschakeld. Nu zou ik graag online willen gamen, en is UPnP niet net nodig daarvoor? Enige manier om dit te omzeilen? Bijvoorbeeld rechtstreekse ethernet kabel naar PS3?dion_b schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:21:
Denk het wel, zou prima moeten gaan.
Of uPnP noodzakelijk is hangt helemaal van je game af (IMHO geen fatsoenlijke die het noodzakelijk stelt), maar het is bovenal noodzakelijk in je router. En dat is niet waar je deze oude modem voor gaat gebruiken, je gaat juist routerfunctionaliteiten uitschakelen 
Of de NAT routers van de KUL uPnP ondersteunen moet je daar maar vragen. Goede kans van niet, het is namelijk een security risk, en CG-NAT beheerders stellen veiligheid meestal boven functionaliteit.
Of de NAT routers van de KUL uPnP ondersteunen moet je daar maar vragen. Goede kans van niet, het is namelijk een security risk, en CG-NAT beheerders stellen veiligheid meestal boven functionaliteit.
Oslik blyat! Oslik!
Ik ben er in geslaagd om Kotnet draadloos te maken, maar ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om op meerdere toestellen tergelijk ingelogd te zijn, zodat ik mij niet altijd moet uitloggen?
Ik logde aan met meerdere accounts, die van mijn broer (die had toch Telenet op zijn appartement) op smartphone en mijn eigen account op laptop. Misschien ken je iemand die niet op kot zit en zo vriendelijk is zijn accountgegevens te delen? Verder niet echt goed advies vrees ik :-P.
Iemand een idee hoe ik met mijn PS3 op KotNet kan? Ik heb al automatisch en manueel (IP adres ingeven enz.) maar het werkt niet. Bij automatisch krijg ik "The attempt to obtain an IP address timed out" en bij manueel is er een DNS probleem... (Ik heb gewoon de DNS servers ingegeven zoals ze hier staan: https://admin.kuleuven.be/icts/services/configuraties#kotnet )
Pagina: 1