Een paar JBOD vragen.

Pagina: 1
Acties:

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik ben geintresseerd om JBOD te gebruiken op mijn pc maar ik had daar eerst nog ene paar vragen ( en voor degene die me willen overtuigen dat het rot is ik sla mijn belangrijke gegevens snacht op mijn nas op) over dus:

- Als ik jbod heb en dan gewoon nog een harde schijf wil toevoegen terwijl ik het al gebrijk kan ik dat dan
zonder dat alles wordt gewist op de andere hdd's zoals in raid?

- Kan ik een raid box volume toevoegen ik jbod als harde schijf zodat het nog groter kan worden dan via esata of usb 3.0

- Ik weet dat je het via je bios doet maar kan het ook met software die je bv download van internet of ergens een tool in configuratie scherm.

- Kan je je bootdrive wel afscheiden van de rest van de harde schijven die je wilt gebruiken bij je JBOD?

Alvast bedankt voor de hulp!!! }:O }:O }:O }:O }:O

Verwijderd

JBOD (Just a Bunch of Disks) wordt op twee manieren gebruikt:
  • als losse schijven die niet in een RAID-configuratie staan.
  • als RAID-configuratie beter bekend als Spanning en Concatenating.
Het is dus een term die twee totaal verschillende dingen kan betekenen. Losse schijven betekent dat je besturingssysteem elke schijf afzonderlijk zal zien en dat werkt dus gewoon zoals op een normale controller. Elke schijf met een eigen partitietabel en filesystem en drive-letter.

Concatenating is een vorm van RAID waarbij er geen redundancy is toegepast, net als RAID0. Sommigen zeggen dat concatenating geen vorm van RAID is omdat het geen redundancy toepast, maar in dat geval zou RAID0 ook geen RAID mogen heten. RAID0 en concatenating zijn sterk aan elkaar verwant. Waar RAID0 oftewel striping de verschillende disks in elkaar vervlecht (interleaving) voor extra snelheid, doet concatenating dit niet. Die begint gewoon met disk1 en aan het einde wordt disk2 eraan geplakt, aan het einde wordt disk3 eraan geplakt.

Volgens sommigen is concatenating daarom veiliger dan RAID0, omdat je zogenaamd nog over de gegevens zou beschikken die op de overige schijven staan, mocht er een schijf uitvallen.

Echter, daar valt voldoende op af te dingen. Zo moet je begrijpen dat je besturingssysteem geen weet heeft van dat het meerdere schijven zijn. Net als overige RAID-configuraties, ziet het gewoon één virtuele schijf die heel groot is. Het plaatst daar gewoon een partitietabel op aan het begin en begint met vullen. Dat betekent dat als de 1e schijf weg is, je al helemaal geen filesystem en partitietabel meer hebt op de overige schijven. Is één van de overige schijven weg, dan ziet je besturingssysteem een schijf die 3TB groot is bijvoorbeeld maar een partitie heeft van 9TB (bij 3 schijven). Zodra het filesystem deze probeert aan te spreken, gaat dat natuurlijk mis.

Bij concatenating kun je derhalve niet automatisch van uit gaan dat je nog gegevens kunt herstellen als er een schijf mist. Dan moet je met recoverytools gaan werken die diep in de filesystem-structuur naar files kunnen zoeken. Dat is zeker niet ideaal en gaat je niet opleveren wat je wilt: dat als schijf X dood is, dat je alleen de data opgeslagen op die schijf ontoegankelijk is. Helaas werkt het niet zo.

Antwoord op je vragen:
Als ik jbod heb en dan gewoon nog een harde schijf wil toevoegen terwijl ik het al gebrijk kan ik dat dan zonder dat alles wordt gewist op de andere hdd's zoals in raid?
JBOD is gewoon RAID net als RAID0 onder RAID wordt geschaard. Derhalve hangt het van je RAID-engine af of deze online capacity expansion (OCE) ondersteunt. Zo ja, dan kun je gewoon een disk toevoegen en na het vergroten van de partitie die ruimte ook gebruiken. Als het je C:-schijf is onder Windows, kun je mogelijk niet zomaar de partitie vergroten. Dit staat helemaal los van enige beperking die je RAID-engine zou hebben.
Kan ik een raid box volume toevoegen ik jbod als harde schijf zodat het nog groter kan worden dan via esata of usb 3.0
Ik snap niet wat je bedoelt. Je wilt een JBOD in een RAID-set gebruiken of andersom? Onder Linux/BSD zou dat prima lukken maar omdat vrijwel niemand dit wilt kan het prima zijn dat Windows RAID engines en hardware RAID dit niet ondersteunen.
Ik weet dat je het via je bios doet maar kan het ook met software die je bv download van internet of ergens een tool in configuratie scherm.
Lees je even in over hoe RAID werkt. Je hebt software RAID en hardware RAID. De eerstgenoemde bevat pure software RAID en pseudoRAID (FakeRAID, Onboard RAID, soms incorrect ook Firmware RAID genoemd). Dat laatste werkt met Windows-only drivers.
Kan je je bootdrive wel afscheiden van de rest van de harde schijven die je wilt gebruiken bij je JBOD?
Je kunt prima een C-schijf hebben als losse schijf en daarnaast drie of meer schijven in een RAID-configuratie plaatsen, waaronder JBOD.

Omdat JBOD geen wezenlijk voordeel biedt boven RAID0, wordt het maar zelden gebruikt. De namen concatenating of spanning worden veelal vaker gebruikt; omdat JBOD dus ook wordt gebruikt om een non-RAID configuratie aan te duiden met louter losse disks die individueel worden aangesproken. Daardoor is de term JBOD vaak misleidend en verwarrend.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 00:14:

Ik snap niet wat je bedoelt. Je wilt een JBOD in een RAID-set gebruiken of andersom? Onder Linux/BSD zou dat prima lukken maar omdat vrijwel niemand dit wilt kan het prima zijn dat Windows RAID engines en hardware RAID dit niet ondersteunen.
Daarmee bedoel ik als mijn sata poorten op zijn en ik extra opslag wil, kan ik er een raid box die dan ook gewoon in jbod staat gebruiken om mijn opslag terug te kunnen vergorten

Jbod wil ik gebruiken omdat ik niet zo een groot budget heb en telkens spaar tot ik wat nieuwe hdd's kan kope zo dat ik telkens kan vergroten tot ik rond de 35tb zit. Gaan vooral films zijn dus niets echt belangrijks, en zoals ik al zei de belangrijke dingen staan op een aparte nas ook nog eens... Maar dus voor mij moet als ik jbod ga gebruiken OCE hebben zodat ik telkens hdd's kan toevoegen zonder dat ik een probleem heb en het falen van de hdd's dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad, heb een hele oude server van 2007, (bijna voor in een musum ;) ) en daar is nog steeds geen schijf van gestorven ook een nas van 2009 die elke avond 4 pc's backup'd en ook nog geen falen op gehad.

[ Voor 38% gewijzigd door thibautb op 25-08-2014 00:37 ]