Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over opzetten gastnetwerk met behoud toegang tot NAS

Pagina: 1
Acties:

• Byzanthy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 20:19
OK, tot op heden nog geen vraag als deze gevonden.
Ik wil wat gaan omgooien in mij netwerk en zoek naar de juiste manier om dat te doen.

Mijn situatie:
Modem/router zyxel, 192.168.1.x, DHCP aan, wifi uit,
AP in huis: Zyxel LAN-LAN Asus RT-N66U, 192.168.1.x DHCP uit. Wifi SSID1
AP in bijgebouw: Zyxel LAN-LAN TP-link WR1043 (v2), nu nog 192.168.1.x DHCP uit, Wifi SSID2

Wat ik nu wil:

Ik heb een synology NAS (209), nu direct op zyxel. Ik wil deze verplaatsen naar bijgebouw op LAN poort van TP-link. Vanuit daar volgt ook bekabeling TP-link LAN-LAN mediaspeler -> beamer.

Ik wil SSID2 in bijgebouw voor gasten scheiden van de rest van het LAN om toegang tot gedeelde zaken te voorkomen.
(Ter info: bij de asus in AP mode werkt de scheiding middels gast-instelling niet is mijn ervaring)

Optie zou volgens mij moeten zijn:
Tp-link op 192.1.2.x DHCP aan, eigen range.

Echter, als ik dan mijn NAS daarop aan ga sluiten, is deze vanuit SSID1 niet meer benaderbaar vermoed ik. Die komt dan toch ook in de 192.168.2.x range of zie ik dat verkeerd?
Ben benieuwd naar suggesties.

[ Voor 0% gewijzigd door Byzanthy op 24-08-2014 23:53 . Reden: Spelling ]

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

Als je een gastnetwerk opzet met een apart SSID, heb je het liefste dat deze in een apart logisch netwerk terechtkomt, dus in een apart VLAN. Deze wijs je dan een andere private IP range toe. Dat extra bereik moet uiteraard wel het internet op kunnen en je wilt de toegang tot de NAS.

Met de genoemde hardware en een extra switchje zou je het wel kunnen regelen als volgt:

modem/router hoofdgebouw --> switch bijgebouw (hierop de NAS) --> AP/router in bijgebouw, ingesteld met NAT zodat het een apart netwerk is, en middels firewall verkeer naar eigen LAN blokkeren.

Echt netjes is dit niet, je loopt dan dubbel te NATten en je hebt in bijgebouw geen eigen SSID waarmee je kan connecten. Het beste is om op de centrale router al een scheiding in LAN en gastnetwerk te hebben en de twee netwerken middels een trunk naar een AP/switch te sturen die dit weer netjes op poorten en SSID beschikbaar maakt.

Weblog | Straling!

• Byzanthy
Dank voor respons.
Tav het maken van een trunk, enig idee of dit uit te voeren is met een zyxel modem? Dat trucje beheers ik nog niet nl.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
Je modem moet dot1q ondersteunen (802.1q). Kijk in het menu van je modem of ergens dot1q staat.

• Byzanthy
Mijn P2812HNU lijkt dit in ieder geval niet te ondersteunen als ik de instellingen doorneem. Nog andere suggesties?

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:28
De TP-Link kun je voorzien van OpenWRT en daarmee kun je een gast netwerk opzetten dat werkt perfect.
http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan-webinterface

Alleen gebruik je ook een Asus en dan zou je dus op je Asus een gast netwerk moeten aanmaken.

Daarna met de TP-Link ook een gastnetwerk opzetten en zolang je de SSID en wachtwoorden gelijk houdt heb je ook direct een mooie versterking van beide signalen.

Voor Versie1 is een hoop info te vinden over OpenWRT. Er is meen ik ook een topic voor versie2.
[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND v1

Daar zitten een paar tweakers die veel kennis hebben van OpenWRT en je mogelijk kunnen helpen om toch de toegang tot de NAS weer te verkrijgen via het gast netwerk.

Waarom gebruik je de Asus niet als router of kan dat niet. Je gebruikt alleen DHCP nog op de modem dus dat zou de Asus ook over kunnen nemen. Je moet alleen even bij je provider moeten nagaan wat je hiervoor moet doen.

Bij Ziggo bv kun je het modem in Bridgemode laten zetten en kun je zelf een router gebruiken. Mogelijk dat die optie ook bij jou kan.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeOO op 26-08-2014 08:28 ]

• Byzanthy
Met DD-WRT heb ik wel wat ervaring, echter niet beschikbaar voor TP-link die ik heb. OpenWRT lijkt me technisch een stuk uitdagender. Ben niet zo thuis in linux dus hik daar nogal tegenaan.

Zyxel in bridge zou betekenen dat internetbellen het niet meer doet heb ik begrepen dus is geen optie, was anders een goed alternatief geweest. Asus in AP mode zoals nu maakt dat gastnetwerk niet gescheiden is van de rest helaas.

Enig idee of een switch dit probleem kan tackelen?

[ Voor 0% gewijzigd door Byzanthy op 26-08-2014 10:05 . Reden: Spelling ]

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:28
Byzanthy schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:00:
Met DD-WRT heb ik wel wat ervaring, echter niet beschikbaar voor TP-link die ik heb. OpenWRT lijkt me technisch een stuk uitdagender. Ben niet zo thuis in linux dus hik daar nogal tegenaan.

Zyxel in bridge zou betekenen dat internetbellen het niet meer doet heb ik begrepen dus is geen optie, was anders een goed alternatief geweest. Asus in AP mode zoals nu maakt dat gastnetwerk niet gescheiden is van de rest helaas.

Enig idee of een switch dit probleem kan tackelen?
Op zich in OpenWrt niet ingewikkeld. Heeft ook gewoon een GUI dus alles via de browser in te stellen.
Als je een beetje in verdiept dan zal je steeds verder komen en valt het best mee, spreek uit ervaring ;)

Switch lukt niet omdat deze geen WiFi heeft. Een switch moet je zien als een splitter. Van 1 aansluiting maakt je er weer 4/8/16/32 etc. Meer doet het niet en gebruik je dus alleen voor als je aansluitingen (bedraad) te kort komt op de plek.

Internetbellen durf ik verder niet te zeggen maar zou inderdaad kunnen.

In de Asus zit een optie om Intranet voor gasten uit te zetten. Wat ik op internet zo kon vinden zijn mensen door toch wel tevreden over. Mogelijk kijken voor een nieuwe firmware of custom firmware die beter werkt.

Merlin firmware bv: http://www.lostrealm.ca/tower/node/79
Is dezelfde software als Asus maar met verbeteringen. Gebruik ik zelf ook en zijn altijd uitstekende versie. Mogelijk dat daarmee het gast gedeelte wel goed werkt.

De ip-range kun je dan verder voor iedereen gelijk houden omdat de Asus die zou moeten afschermen.

Tevens zou je de NAS zo moeten inrichten dat je alle gebruikers met een account + wachtwoord werken en als je de rechten op de NAS dan goed instelt kan er geen gast bij als ze de NAS toch gevonden hebben.

• Byzanthy
t.a.v. Merlin: dat heb ik al op mijn ASUS draaien. Kan nu alleen niet controleren of gastnetwerk het dan wel in AP doet want de ASUS is voor reparatie (powerknop defect).

Ik vroeg me af of, als ik een switch met VLAN gebruik in deze opstelling e.e.a. wel zou gaan werken:

Router
|-Asus-SSID1 thuis
|
switch
|-overige thuiszaken
|-VLAN - TP-link met SSID2

Ik zat daarbij te denken aan bijvoorbeeld deze switch:
http://www.tp-link.us/pro...ryid=2878&model=TL-SG105E
Pagina: 1