Mini-ITX game systeem

Pagina: 1
Acties:

• Saicho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09-2023

Saicho

CMDR Sai

Topicstarter
Het hele weekend bijna al bezig om de ideale GamePC samen te stellen... Maar om toch bepaalde denkfouten/valkuilen te voorkomen wil ik toch graag advies op m'n build.

Ik ben reeds in het bezit van een GPU en een SSD:
#ProductPrijsSubtotaal
1Palit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB€ 277,50€ 277,50
1Crucial MX100 512GB€ 172,90€ 172,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,40

Deze wil ik graag gebruiken met het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 199,50€ 199,50
1ASRock Z97E-ITX/ac€ 126,-€ 126,-
1WD Green WD40EZRX€ 129,77€ 129,77
1Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite€ 60,95€ 60,95
1Noctua NH-C12P SE14€ 48,05€ 48,05
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 126,55€ 126,55
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Arctic Accelero Hybrid II 120€ 71,50€ 71,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,35

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Bedoeling is dat het systeem mobiel is om makkelijk mee te nemen en leuk staat op m'n bureau (het oog wil ook wat). Verder is het belangrijk dat het niet al te veel herrie maakt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 euro klinkt goed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast heb ik eigenlijk wel m'n zinnen op gezet. Verder wil ik dat de onboard geluidskaart van goede kwaliteit is en weinig ruis vertoond. Wifi/Bluetooth op de het mobo is handig meegenomen, maar niet noodzakelijk.

Ga je overklokken?
Yup! De vraag is of het nuttig is in zo'n kleinte kast... Maar naar 4.2ghz moet kunnen... Toch?

Een aantal vragen die ik nu heb:
  • Past de CPU cooler in zo'n kleine kast en koelt deze de gekozen CPU voldoende als je het ligt wil overclocken?
  • Is een unlocked CPU (en bijbehorend mobo) wel de moeite in zo'n kast? Het wordt sowieso al eerder warm dan in een grotere kast...
  • Past de videokaart wel in combinatie met de 140mm PSU?
  • Aangezien de Palit GTX 770 een lomp grote cooler heeft verwacht ik dat er een andere cooler nodig is. Een watercooling lijkt me bij de grootste warmtebron dan wel een goede oplossing, maar past dit wel in de kast? Alternatieve cooler die wel past? Of moet ik gewoon echt denken aan een andere GPU als ik voor deze kast wil gaan?
  • Standaard zitten er volgens mij geen case coolers bij de kast. De GPU watercooling is 1 mee en verder moet ik kijken wat past en nodig is. Iemand tips?
  • De nieuwe generatie Intel CPUs zijn om de hoek. Is het waard om hierop te wachten ivm minder warmte tegen dezelfde (of betere) prestaties?
Hopelijk kan ik straks met een gerust hart m'n nieuwe GamePC gaan bestellen O+

E:D - CMDR Sai

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb geen ervaring met die kast maar heb zelf ook een mini itx met waterkoeling (h80i) en dit werkt icm grote videokaart met normale koeler prima kwa temperaturen.

Deze is ook overgeklokt van 3.4 naar 4.2 ghz. En heeft temperaturen die Max 60 graden aan tikken. .. Google even op koeler plus die kast die je wilt. En videokaart plus die kast. Weet je snel genoeg of het past of niet.

https://www.youtube.com/@droommotor

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Psst, overclocken heeft voor gaming bijna geen nut!!

En daarom dus gewoon niet overclocken. In ieder geval, de CPU niet. De GPU. Jah zeker!

8GB RAM is genoeg, maar ik neem aan dat de 16GB voor in de toekomst is, aangezien je niet makkelijk een reepje kan bijplaatsen.

CPU veranderen door een niet-OC van de Haswell Refresh:
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed
pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed
Ik raad aan de goedkoopste te nemen, verschil merk je niet :)

Dit is dan een prima koeler:
pricewatch: Raijintek THEMIS

En dan de HDD nog even vervangen met een sneller exemplaar:
pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB
4TB is trouwens slecht in prijs/GB, dus neem fijn een 3TB :9
Past de CPU cooler in zo'n kleine kast en koelt deze de gekozen CPU voldoende als je het ligt wil overclocken?
Past, maar is raad het overclocken gewoon af :)
Is een unlocked CPU (en bijbehorend mobo) wel de moeite in zo'n kast? Het wordt sowieso al eerder warm dan in een grotere kast...
Het is eigenlijk gewoon niet de moeite, zelfs in een grote kast...
Past de videokaart wel in combinatie met de 140mm PSU?
Jawohl!
Aangezien de Palit GTX 770 een lomp grote cooler heeft verwacht ik dat er een andere cooler nodig is. Een watercooling lijkt me bij de grootste warmtebron dan wel een goede oplossing, maar past dit wel in de kast? Alternatieve cooler die wel past? Of moet ik gewoon echt denken aan een andere GPU als ik voor deze kast wil gaan?
Zelf zou ik die verkopen, niet echt geweldige koeling en weinig VRAM. Maar dat moet je zelf weten!
Standaard zitten er volgens mij geen case coolers bij de kast. De GPU watercooling is 1 mee en verder moet ik kijken wat past en nodig is. Iemand tips?
Komt inderdaad zonder fans! En aangezien er maar één fan in kan, neem de grootste die erin past (180mm);
pricewatch: Silverstone SST-AP181, 180mm
De nieuwe generatie Intel CPUs zijn om de hoek. Is het waard om hierop te wachten ivm minder warmte tegen dezelfde (of betere) prestaties?
Zullen betere warmtegeleiding hebben, en waarschijnlijk iets sneller zijn. Maar een huidige i5 is ook goed hoor :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Saicho

Saicho

CMDR Sai

Topicstarter
Hmm... Dat overlocken zo weinig scheelt was me inderdaad niet bekend. Dan zou een Intel Core i5-4590 misschien een betere keuze zijn. Aan de andere kant wil ik wel een mobo met goede geluidskaart. Dan kom je al snel op de Realtek ALC1150. Bij de buren krijg ik het volgende resultaat:
http://nl.hardware.info/p...i4BWTtjFWBaMjoyQxp-ttQax8
Dat zijn allemaal de duurdere Z87/Z97 borden die de mogelijkheid bieden tot overclocken. Als ik dan niet 30 euro extra uitgeef voor een K cpu dan voelt dat een beetje als een gemiste kans. Of misschien toch even de nieuwe serie van Intel afwachten de komende maanden die mogelijk minder warmte genereren? Hmmm...

Qua geheugen is het inderdaad een toekomst investering. Als je er nu 2x 4 in doet en je wilt ooit upgraden dan moet je die 2x 4 weg doen en 2x 8 kopen. Dan maar direct in 1x goed was het idee.

Over die 4TB en 3TB. Goed punt! Gelijk maar aangepast naar 3 TB :) Die extra TB zal ik vast niet missen.

De CPU cooler die je linkt is te hoog voor de kast volgens mij. De Zalman CNPS8900 Quiet of Noctua NH-C12P SE14 lijken daarom de betere opties te zijn.De H80(i) kan er niet makkelijk in tenzij je de kast iets gaat verbouwen (waar ik niet op zit te wachten). Maar ik vind het idee wel goed. Eens kijken welke AIO watercooling oplossing er zijn die ook nog eens betaalbaar zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Saicho op 25-08-2014 23:25 ]

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-12-2025
Overclocken kan ook gewoon hobbymatig zijn. Als je het geld heb is het altijd leuk om een k cpu te nemen. Kwa resale value is het ook aantrekkelijk.

https://www.youtube.com/@droommotor

• Saicho

Saicho

CMDR Sai

Topicstarter
Uiteindelijk toch gekozen voor de 4690K cpu met de Noctua koeler.
Alles is inmiddels binnen en de spullen zijn ingebouwd, maar nu blijkt dat de koeler op m'n videokaart veel te groot is (zowel qua hoogte als dikte)! Qua lengte past het wel goed, maar qua hoogte en dikte past het niet.

Nu ben ik op zoek naar een GPU cooler die dus niet zo hoog en dik is (single slot cooler).
De enige die ik kan vinden is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Setsugen II€ 27,50€ 27,50

Nadeel van deze is dat de geheugen modules op de videokaart nu niet gekoeld worden...

Iemand ideeën?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-03 17:10
Die Setsugen 2 is officieel niet compatible, volgens de Scythe website.
Compatibility:
nVIDIA®: Geforce Fx5900 /6600 /6800 /7300 /7600 /7800 / 7900 /8500 /8600 /8800GTS (G92) /8800 GT (G92) 8800 (G80) /9600 GT /9600 GSO /9800 GT /9800 GTX /9800 GTX+ /GTS 250 /GTX 260 /GTX 275 /GTX 280 /GTX 285 /GTX 460 /GTX 465 /GTX 470 /GTX 560

Je zou het kunnen proberen en kijken hoever je komt.
Maar kun je niet gewoon wat heatsinkjes op die geheugen chips doen? Die krijg je zelf meegeleverd met de Setsugen 2.

[ Voor 45% gewijzigd door Meekoh op 18-09-2014 12:42 ]

Computer says no

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:31
Saicho schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:33:
Uiteindelijk toch gekozen voor de 4690K cpu met de Noctua koeler.
Alles is inmiddels binnen en de spullen zijn ingebouwd, maar nu blijkt dat de koeler op m'n videokaart veel te groot is (zowel qua hoogte als dikte)! Qua lengte past het wel goed, maar qua hoogte en dikte past het niet.
vervelend dat het niet past, verbaast me ook wel een beetje, zeker dat het in de hoogte niet past, op dit plaatje lijkt het of er in de hoogte alle ruimte is
http://www.silverstonetek...sg08-lite-inside-left.jpg

Kan je aangeven waar je in de knel komt, is handig voor andere tweakers die een soortgelijk systeem willen bouwen

en hoeveel is jouw gpu breder dan de backplate en hoeveel is dat te veel?

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 18-09-2014 13:26 ]

• Saicho

Saicho

CMDR Sai

Topicstarter
De ruimte die je in de SG08 voor je videokaart hebt (qua slot ruimte) is ongeveer 2,25 slot. De standaard cooler van Palit zorgt dat het een 2,75 slot unit is. Verder zit er een metalen rand in de kast waar de plastic omhulsel tegen aan druk aan de bovenkant.
Ik zal morgen als ik thuis ben even een foto proberen te maken en de maten opnemen.

Over die Setsugen 2; zou het er niet bij staan, omdat de cooler al een aantal jaartjes oud is?

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Ik heb zelf de Zalman CNPS8900 Quiet, ook in een mini-itx kast (silverstone ML07) en past precies. Lekker stil en koelt goed.

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-03 09:21
Staat die kast al vast? Als je geen (slimdrive CD) reader wilt is dit ook een mooie kast. Wordt geleverd met 3 fans dus scheelt je toch weer 15 euro t.o.v. de Silverstone :)
En hij heeft een iets groter volume wat b.v. de koeling wat ten goede komt (20L i.p.v. 15L)

• Saicho

Saicho

CMDR Sai

Topicstarter
Die heb ik in mijn afweging ook meegenomen, Tiimmeh, maar uiteindelijk toch gekozen voor de compactheid en looks van de SG08-lite. Inmiddels ook alles succesvol ingebouwd en de boel draaiende, behalve de videokaart.

Nu had ik de Setsugen 2 GPU cooler besteld, maar kwam er m.b.v. foto's ineens achter dat deze toch nog veel hoger uitsteekt dan de Palit cooler. Daarom is dat toch geen optie voor de SG08 kast.

Besloten om dan een andere videokaart te bestellen (ook een GTX 770 voor SLI in de toekomst) en kom dan uit op een wenselijke optie en een safe optie.
Wenselijke optie is:
pricewatch: MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming
Deze koelt iets beter, maar heeft ook een verhoging net als de Palit. Weet dus niet zeker of het gaat passen.

En de safe optie is:
pricewatch: EVGA GeForce GTX 770 2GB Superclocked ACX Cooler
Deze past perfect. Zijn ook voorbeelden dat deze zijn ingebouwd in een SG08.

Vanmiddag ga ik beide ophalen en dit weekend proberen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Saicho op 19-09-2014 14:54 ]

• Saicho

Saicho

CMDR Sai

Topicstarter
Beide videokaarten opgehaald en geprobeerd.
De MSI kreeg ik er uiteindelijk wel in, maar helaas zat deze krom. De bovenkant (uit uitsteekt boven het slot) was toch weer iets te hoog en leunde daarom tegen de ijzeren rand aan aan de binnenkant van de kast. Helaas dus niet gelukt.

De EVGA is helemaal perfect. Wel iets duurder helaas en qua gebruikt materiaal en looks ook iets minder, maar prima formaat die zonder problemen erin gaat!

Enige wat ik nu in de gaten moet houden zijn de temperaturen en of er een noodzaak is tot case cooling.

Wat nu wel grappig (jammer...) is; de voeding maakt het meeste geluid!

• Saicho

Saicho

CMDR Sai

Topicstarter
Gaat lekker... Uiteindelijk ga ik beide GTX770 terug brengen (dus ook de passende EVGA) en ga voor een GTX970 van EVGA! :9~

Tot nu toe wel super tevreden met het systeem. Lekker stil en top performance!

Pagina: 1