• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-02 20:44
Sinds kort krijg ik uit het niets op mijn 3 jaar oude PC BSOD's. Deze BSODs freezen zelf en daardoor krijg ik geen dumpfiles. Ik ben al enkele dagen op zoek naar de oorzaak (drivers, HDD, overheating,....) maar niets daarvan bleek het probleem te zijn.

PC werkt nog, maar zonder echte aanleiding (weinig load, veel load, lang aan, net opgestart....) liep de PC vast of kreeg ik een BSOD (niet altijd).
Meestal met de boodschap "KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR"

Tijdens CHKDSK bleef de PC ook vaak hangen, maar da's misschien door de volgende reden:

Ben daarnet memtest86 gestart. Na enkele seconden kreeg ik al direct een hoop foutmeldingen tijdens Test #3. Test loopt nu al een uurtje en ik zit aan 45.000 fouten. Dit duidt er wel op dat mijn RAM stuk is zeker?

Ik heb twee latjes van 4GB (Corsair Vengeance LP) steken (onder mijn Scythe Mugen, wordt nog tof om die eruit te halen 8)7 ). Ik neem aan dat ik nu best uitdokter welk latje er defect is / of ze ook defect zijn als ik ze in andere slots steek?

Mijn systeem voor de volledigheid:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock P67 Pro3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD6950€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690€ 93,17€ 93,17
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B€ 0,-€ 0,-
1XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,12

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Draai memtest86+ even24 uur en post de resultaten hier.

• Baats
johnkeates schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:08:
Ik ben nu memtest86 4.3.7. aan het draaien. Ik neem aan dat dit niet de juiste versie is?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02
johnkeates schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:08:
Daar heb je lekker veel aan... Als hij al een berg met fouten krijgt dan heeft het niet veel nut om nog is uren verder te testen.

Je moet nu even gaan uitsluiten. Grote kans dat het in je geheugen ligt. Heb je ergens eventueel (of bij een vriend) een latje geheugen liggen wat je kan gebruiken om te testen? Zo niet, dan zou ik met 1 latje beginnen en die in verschillende slots proberen. Als dat problemen blijft geven andere latje proberen.

• Baats
Craven schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:18:
[...]

Daar heb je lekker veel aan... Als hij al een berg met fouten krijgt dan heeft het niet veel nut om nog is uren verder te testen.

Je moet nu even gaan uitsluiten. Grote kans dat het in je geheugen ligt. Heb je ergens eventueel (of bij een vriend) een latje geheugen liggen wat je kan gebruiken om te testen? Zo niet, dan zou ik met 1 latje beginnen en die in verschillende slots proberen. Als dat problemen blijft geven andere latje proberen.
Geen gelijkaardig latje bij een kennis nee.
Er zitten twee latjes van 4GB in. Dit is de eerste test die ik doe (ik wacht nog even het resultaat af... Maar die test gaat wel enorm traag vooruit). Geen idee of ik met die resultaten duidelijkheid ga krijgen welk latje er mogelijk defect is, anders probeer ik verschillende combinaties (tests met 1 latje, latje(s) in andere slots etc.) om zo tot meer duidelijkheid te komen. Is dat een goed plan?

btw. Hoe goed zit het met die 'lifetime warranty' van Corsair? Zal ik kosteloos een nieuw latje krijgen?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02
Dat lijkt me een prima plan ja.

Wat betreft corsair, zou ik het niet weten. Nog geen ervaring met hun service.

• Baats
Craven schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:24:
Dat lijkt me een prima plan ja.

Wat betreft corsair, zou ik het niet weten. Nog geen ervaring met hun service.
Ok, bedankt voor je reactie. Ik rapporteer terug!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
- De memtest versie is prima

- 24h draaien maakt wel uit, natuurlijk niet als je direct fouten krijgt, maar als je 23h geen fouten krijgt en in dat laatste uur wel, dan maakt het wel uit

Wat betreft uitvinden welke stuk is: memtest geeft per serienummer aan welke fout is. Dus als er een melding komt kan je gewoon matchen met de juiste dimm. Er wordt ook een slotnummer gegeven, maar dat matcht alleen als de fabrikant de BIOS en de silkscreen op je PCB goed op elkaar afgestemd heeft.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
best beginnen testen met 1 latje (dan gaat de test sneller)
alle slots eens proberen, als alle resultaten slecht zijn doe je hetzelfde met het tweede latje
vanaf 1 fout mag je trouwens op stop duwen, 0 fouten is het enige aanvaardbare...

het geheugen is toch niet overklokt of zo? wat is het ingestelde voltage? welke frequentie?
(ze latjes kunnen wel 1600MHz, maar officieel gaat de 2500K maar tot 1333MHz)
soms helpt het ook om de cpu opnieuw te monteren

• Baats
johnkeates schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:34:
- De memtest versie is prima

- 24h draaien maakt wel uit, natuurlijk niet als je direct fouten krijgt, maar als je 23h geen fouten krijgt en in dat laatste uur wel, dan maakt het wel uit

Wat betreft uitvinden welke stuk is: memtest geeft per serienummer aan welke fout is. Dus als er een melding komt kan je gewoon matchen met de juiste dimm. Er wordt ook een slotnummer gegeven, maar dat matcht alleen als de fabrikant de BIOS en de silkscreen op je PCB goed op elkaar afgestemd heeft.
catfish schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:36:
best beginnen testen met 1 latje (dan gaat de test sneller)
alle slots eens proberen, als alle resultaten slecht zijn doe je hetzelfde met het tweede latje
vanaf 1 fout mag je trouwens op stop duwen, 0 fouten is het enige aanvaardbare...

het geheugen is toch niet overklokt of zo? wat is het ingestelde voltage? welke frequentie?
(ze latjes kunnen wel 1600MHz, maar officieel gaat de 2500K maar tot 1333MHz)
soms helpt het ook om de cpu opnieuw te monteren
BIOS staat normaal gezien op volautomatisch qua ram etc, dus denk niet dat ik over de standaardwaarden ga.

Memtest geeft bij test #3 nu trouwens al "65535+" fouten aan.

• Baats
Ben nu de testen eens opnieuw aan het doen op '1 CPU' mode en vind helemaal geen fouten meer... Vreemd.

Zal het nog wat langer doen lopen om zeker te zijn.

UPDATE:

Na 9u30 (uurtje minder op foto) 'slechts' 1 fout gevonden. Geeft toch een volledig anders beeld dan de vorige test, of moet ik het probleem nog steeds bij de RAM zoeken?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QxBBc3K.jpg

Windows geheugencontrole vond trouwens niets.

[ Voor 48% gewijzigd door Baats op 25-08-2014 08:22 ]

• Baats
Vandaag nogmaals de test laten lopen op 1 CPU. Na 8u nog geen enkele fout gevonden. Ik laat de test nog even verderlopen, maar leek me toch eerder dan een false positive bij die hoop meldingen? Moet ik het probleem ergens anders zoeken?

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 12:15
Die enorme hoeveelheid fouten bij memtest #3 kan een bug zijn. Zie deze thread:
http://www.passmark.com/f...ls-single-CPU-mode-passes

Alleen krijgt deze persoon helemaal geen fouten bij het testen op 1 CPU en in de post van 23:12 geef je aan dat jij er wel 1 krijgt en dat is er 1 teveel. Ik denk dat de enige manier om zekerheid te krijgen is om te testen met nieuw geheugen. Test je met 1 latje of 2?

• Baats
Cens schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 19:32:
Die enorme hoeveelheid fouten bij memtest #3 kan een bug zijn. Zie deze thread:
http://www.passmark.com/f...ls-single-CPU-mode-passes

Alleen krijgt deze persoon helemaal geen fouten bij het testen op 1 CPU en in de post van 23:12 geef je aan dat jij er wel 1 krijgt en dat is er 1 teveel. Ik denk dat de enige manier om zekerheid te krijgen is om te testen met nieuw geheugen. Test je met 1 latje of 2?
Ben nog steeds met 2 latjes aan het testen. Net 24u memtest laten lopen (op normale modus), en na 14 passes geen enkele fout gevonden. Zou ik de oorzaak toch ergens anders moeten zoeken?

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 12:15
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar gezien de foutmelding bij je BSOD gok ik toch op je RAM. Van Microsoft:

Error Message:

KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
Explanation:
This Stop message indicates that the requested page of kernel data from the paging file could not be read into memory. This Stop message is usually caused by a bad block (sector) in a paging file, a virus, a disk controller error, or failing RAM.

Als ik jou was zou ik proberen om met 1 latje gewoon aan de gang te gaan en te kijken of je weer een BSOD krijgt. Gebeurt dat dan wissel je de latjes om. Krijg je dan weer een BSOD dan zijn of allebei je latjes stuk, dat kan maar is niet waarschijnlijk, of het kan je harde schijf zijn. Deze error komt ook voor bij een bad sector in je pagefile en je zegt dat je computer ook BSOD's krijgt bij chkdsk. Je kan ook nog proberen om je pagefile helemaal uit te zetten en te zien wat er dan gebeurt.
Pagina: 1