Budget PC (student) voor reparaties/hobby/oldschool gaming

Pagina: 1
Acties:

• Oaknut
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een PC gebruiken voor reparaties van andere PC's (ik ben freelance reparateur naast fulltime student), hobbyen met Windows en meerdere linux-distro's (ik heb een nieuwe MBPr voor m'n studie), en voor oldschool gaming (GTA IV, Flight-sim, Sims 3, etc.)
Als je je afvraagt waarom ik als reparateur vragen stel over wat ik het beste kan doen; ik repareer vooral laptops (verder ook telefoons enzo), maar ik hou me de afgelopen maanden minder bezig met nieuwe producten en desktops bouwen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
± 250 (basis) tot 450 € (extra's zoals GPU en meer RAM in de toekomst)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een leuke oude PC, waarvan bepaalde onderdelen wel gebruikt kunnen worden, en bepaalde onderdelen van verkocht kunnen worden (het levert niet veel op, max 30€).

Wat ik ga verkopen: ASUS P5s800-vm, 1+0.5 GB DDR-400 RAM, Intel Celeron D 2.66 met koeling (oud, maar wel x64!) en DVD-drive (vanwege IDE connector ;w).

Misschien Verkopen of opnieuw gebruiken tot ik een nieuwe koop: Oude power supply. ISO-450PP 4S; 350 Watt, 1x ATX, 1x 4 Pin P4, 4x MOLEX IDE, 1x SATA, 1x Floppy {Geen PCI of PCI-e, echt oud.}

Opnieuw Gebruiken: Micro-ATX behuizing met een processor-koeler-rooster aan de zijkant en 3 koeler-roosters achter, een HDD van 5400 RPM, en verder beschik ik over alle interne en externe kabels en accessoires (SATA, IDE, etc, Hubs, dongles, muizen, etc.). Verder beschik ik als reparateur over windows 95 tot 8.1 x64 en linux distro's

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
BASIS (±250€): Een upgrade-able micro-ATX moederbordje, een redelijk snelle processor, 4-6 GB DDR3 ram en misschien een GPU als die niet bij de CPU zit, USB 3.0, PCIe, SATA III.
EXTRA (±200€ over de tijd van een jaar of zo): Een goeie videokaart, meer RAM, SSDtje.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor: AMD A8/A10/Athlon, het liefst een nieuwe generatie, stroomverbruik en geluid is geen probleem, warmte niet echt. Het liefst heb ik quad core, maar dual core met 2 vc's is ook prima. Nou vind ik Intel's technologieën heel mooi en vind ik intel echt een top-bedrijf (naast repareren verkocht ik afgelopen jaar veel intel laptops en moest er dus alles over weten); het enige is dat ik ze soms wel te duur vind (hiermee bedoel ik Intel Core. Atom wil ik niet, kleine Pentium en kleine Celeron ook niet; hij hoeft niet zuinig te zijn. Krachtige Pentium en Celeron zijn goed maar toch wil ik iets meer power voor die prijs.)

Moederbord: Micro-ATX FM2(+), AM3+ of 1150, 1155; ligt aan de processor. Ik wil wel ten minste 2xUSB 3.0, gigabit Ethernet, PCIe, 2 of meer SATA III connectors, 2 of meer DDR3 of (DDR4 gaat niet lukken vrees ik) met een max bij 32 GB (16 mag ook als het meer dan 20-30 € scheelt), bij voorkeur VGA en HDMI, en misschien 5.1 geluid of toslink.

Hou er SVP rekening mee dat ik de PC voor een jaar of 5 wil gebruiken, dus "upgradeablility" is een must; ik wil misschien in de toekomst de CPU upgraden, een betere videokaart er in zetten (nvidia 840 of zo), meer ram erbij stoppen, en misschien USB 3.1 erop zetten. Er komt iig wel een 840evo van 250 GB bij.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te duur, MicroATX, nieuwe generaties (met nieuw bedoel ik recent, maar ben bang dat broadwell en maxwell te duur worden om nu te kopen). Dit is een reparatie/hobby PC, dus ik heb eerst de basis onderdelen nodig om iets te draaien.

Ga je overklokken?
Nou, niet nu. Primaire apparaten (MB, Nexus en deze nieuwe PC) overklok ik niet, secundaire apparaten wel (WRT-54GL, Raspberry Pi, Dreambox, en oudere laptops).

Alvast veel bedankt! :*) :+ _/-\o_

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze. Niemand is geboren met die kennis; neem andere topics door, kijk naar de BBG en lees reviews. Zo leer je er zelf ook het meeste van.
Bron

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Begin anders met een van de bbg builds en ga daar mee verder.