Toon posts:

Kortsluiting versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.685 views

Verwijderd

Topicstarter
Daar straks was ik mijn nieuwe boxen op mijn versterker aan het aansluiten. Bij het loskoppelen van een van de speaker kabels bij de speaker kant viel de kabel met het koper op de metalen behuizing van mijn versterker. Ik zag direct wat vonken springen. Ik heb 4 outputs (2x links en 2x rechts). Vanaf het moment van de vonken kraken beide linker kanalen als de speaker erop word aangesloten.

Kan iemand mij vertellen wat er precies gebeurd is in de speaker? Het model van de versterker betreft een Denon PMA-700V

Bij voorbaat dank!

Bart

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-01 16:50
Je bent echt een Adje, als het voor elkaar gekregen hebt om vonken uit de versterker te laten komen.
Heb je hem überhaupt wel uit gezet toen je de kabels ging verwisselen?

Tevens, wat zijn de soort kabels die je gebruikt hebt en de speakers in kwestie?

[ Voor 19% gewijzigd door Speakerfreak95 op 25-08-2014 10:43 ]

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:39
Wat er precies is gebeurd valt lastig te zeggen. Ik neem aan dat je inderdaad de versterker niet uitgeschakeld had? In een geval als dit geldt: meten is weten. Je zult de versterker open moeten maken en gaan controleren / meten wat er defect is geraakt.

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:43
De tijd dat ze versterkers maakten die kortsluitvast zijn is al even geleden, meeste versterkers zijn beveiligd en zullen automatisch resetten bij opnieuw inschakelen.
Ik verwacht dat de zekering is doorgeslagen van de output rail, deze vind je op de printplaat.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01 22:21
1 harde leer, altijd het spul uitzetten als je kabels haat wisselen..

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-01 10:30
Bart, is het een idee om je Denon gewoon even na te laten kijken door iemand die er verstand van heeft? Die kan je advies geven over wat het gaat kosten als je besluit deze te laten repareren...

Tenzij jij iemand bent die de Denon kan openmaken en vervolgens zelf kan doormeten, alles los halen en het kapotte onderdeel vervangen... gezien je startvraag leek het mij van niet... als ik zo vrij mag zijn...

Verwijderd

Dit lijkt mij een doorgebrande eindtransistor. Aangezien de eindtrap vermoedelijk twee eindtransitoren bevat (een voor het signaal boven de nul en een voor het signaal onder de nul) duidt het kraken op het doorbranden van één van de twee.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Speakerfreak95 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 23:16:
Je bent echt een Adje, als het voor elkaar gekregen hebt om vonken uit de versterker te laten komen.
Heb je hem überhaupt wel uit gezet toen je de kabels ging verwisselen?

Tevens, wat zijn de soort kabels die je gebruikt hebt en de speakers in kwestie?
Juist, zoiets is echt zo gebeurd. Ik denk dat bijna alle versterkers er ook tegen beveiligd zijn. Soort kabel en speakers lijkt me niet zo relevant nu.

Je zou nog even zeker kunnen maken dat er een versterker kanaal gesneuveld is door links en rechts zowel aan input kant als speakerkant een keer te wisselen. Dan kan je uitsluiten dat het aan de bron of speakers ligt.

• bovimco
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-10-2017
beste ,ik heb gegrepen dat je denon pma 700 v om zeep is ,wil je hemverkopen voor reserve onderdelen?
bovimco@hotmail.com

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-01 10:41

FeaR

In GoT we trust

Voor dat soort zaken hebben we V&A. Het is zeker geen geldige reden om een relatief oud topic te kicken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.