Moederbord & CPU Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-02 07:18
Beste Tweakers,

Ik zoek een?
Processor & Moederbord.

Wat is je budget?
Maximaal €400-€500

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor het moederbord Asus Sabertooth ( Met zo'n case, of hoe het heet, erover ) Z77, Z87, Z97, geen idee, wat is het verschil? en een I5 of I7, zat zelf te denken aan een I7 4790K en Asus Sabertooth Z97 Mark 1

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral Gaming ( Battlefield 3, 4 en Hardline, GTA 5 wanneer deze uitkomt, Far cry 3 & 4 en Video Recording, Editting & Rendering
PC staat in een slaapkamer, waar de deur altijd dicht is, en het raam af en toe open staat.

Heb op dit moment een FX-6300 en een Asrock 870 Extreme 3 R2.0. Vind de FX-6300 te traag. Overstap naar een FX8350 is ook geen optie meer, aangezien ik de hitte een beetje zat word en het een hoog TDP word. De kast waarin het gebouwd word is een Antec 902 V3 met een Aftermarket CPU cooler ( Gelid GX-7 Rev. 2.0 Push&Pull config met 2x PL12 slim fans )

Graag zou ik jullie mening horen over de upgrade, wat er beter kan/ anders kan. Looks is voor mij tevens ook belangrijk, bijv. het moederbord liefst gewoon zwart ( zoals de Sabertooths ).

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Mvg,

Michel/ItsShowTimeZ

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Pfoe, je hebt wel een dure smaak met die Sabertooth.

Even een break-down van je post.
ItsShowTimeZ schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:50:
Voor het moederbord Asus Sabertooth ( Met zo'n case, of hoe het heet, erover ) Z77, Z87, Z97, geen idee, wat is het verschil? en een I5 of I7, zat zelf te denken aan een I7 4790K en Asus Sabertooth Z97 Mark 1
Dit zijn verschillende generaties. De nieuwste is Z97, de oudste Z77. Z87 is de vorige versie van de huidige generatie (processoren zijn compatible). Z97 biedt M.2 en SATAexpress voor SSD's als nieuwtje boven Z87. Daarnaast kan je er op termijn, wanneer die uit komen, Broadwells in prikken.
[Heb op dit moment een FX-6300 en een Asrock 870 Extreme 3 R2.0. Vind de FX-6300 te traag. Overstap naar een FX8350 is ook geen optie meer, aangezien ik de hitte een beetje zat word en het een hoog TDP word. De kast waarin het gebouwd word is een Antec 902 V3 met een Aftermarket CPU cooler ( Gelid GX-7 Rev. 2.0 Push&Pull config met 2x PL12 slim fans )
Hoe merk je dat de 6300 te langzaam is? In welke processen merk je dit? Ik neem aan dat je ook al een SSD hebt etc? Een 400 euro update is leuk voor de winkel waar je gaat bestellen, maar als je er zelf zeer weinig van gaat merken is het natuurlijk eindeloos zonde.

Geef daarom ook nog even een compleet lijstje van je huidige systeem.
Graag zou ik jullie mening horen over de upgrade, wat er beter kan/ anders kan. Looks is voor mij tevens ook belangrijk, bijv. het moederbord liefst gewoon zwart ( zoals de Sabertooths ).
Tja, och, Asus toch, met hun overpricede marketing bordjes. Sorry dat ik het zeg, maar voor 70 euro minder heb je al een keurige pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 met een fantastische geluidschip, Killer nic en alle luxe die je maar kan wensen.

Daarnaast, een i7 presteert soms wat beter in games en de 4790K is natuurlijk de snelste processor die je kan krijgen momenteel, maar is dat het echt waard voor je?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Als warmte een probleem is in je case zou ik juist niet gaan overklokken.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• ItsShowTimeZ
De dure smaak van de Sabertooth ben ik heb mee eens, maar zoals ik ook al vermeld heb, ik geef ook wel om de looks, de Sabertooth ziet er naar mijn mening erg strak uit, wat ik bij veel moederborden mis. De sabertooth Mark 1 heeft bijvoorbeeld die Zwarte ''Cover'' eroverheen zitten wat ik erg mooi vind.

Bedankt voor het uitleggen van het verschil, Uiteraard heb ik al een SSD in mn PC zitten ( 840 Evo 250GB )
Hieronder een lijstje van mijn huidige setup:

- Antec NineHundredTwo V3 ( with 3x Antec Tricool fan, 1x Antec BigBoy 200mm )
- Asrock 870 Extreme3 R2.0
- AMD FX-6300 @ 3,5Ghz
- Gelid GX-7 Rev 2.0 CPU Cooler ( 2 Fan Push & Pull Config )
- AMD MSI R9 290 Gaming 4GB Twinfrozr
- Corsair RM850 80Plus Gold PSU
- 8GB ( 4 x 2GB ) Corsair XMS3 @ 1333Mhz
- Western Digital 500GB HDD
- Samsung 840 Evo 250GB
- Sony Optical Drive
- Scythe KazeMasterPro 5,25'' Fan Controller
- Bitfenix 30CM Blue Led Ledstrip

- iiYama E2208HDS Primary Monitor
- iiYama E2208HDD Secondary Monitor

- Coolermaster Quickfire Ultimate Brown Switches
- Microsoft Comfort Mouse 6000

Waar ik vooral merk dat mijn FX-6300 onderdoet, is toch wel met het gamen, bijvoorbeeld met Battlefield 4 haal ik 60-70 FPS, waar m'n vrienden met dezelfde kaart en ingame setting 70+ Fps halen ( Zij hebben een i5 / i7 )

De hitte in mijn kast valt wel mee, maar omdat de hitte toch uit de case komt, word het in mn kamer na een uurtje toch best warm, wat ik voor mezelf erg onprettig vind.
Daarnaast verbruikt AMD gewoon te veel stroom naar mijn mening, vandaar dat ik de overstap wil gaan maken.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, om nou 70 euro aan looks uit te geven, call me crazy dat ik dat nooit zou doen... Uiteraard kan je je oude mobo+cpu verkopen om de totaal prijs wat naar beneden te halen, maar ik vind het zonde.

• ItsShowTimeZ
MoBo die ik nu gebruik kan ik niet verkopen.... 1 sata poort is afgebroken en sommige pins zijn krom. Waarschijnlijk ga ik mijn oude onderdelen gebruiken om een andere PC van te bouwen voor mn ouders.

Ik snap dat je het crazy vind, maar ik heb geen zin om over ~2 jaar weer een andere moederbord te kopen, daarom vind ik het beter nu een beetje geld te investeren en het gelijk in 1x goed doen dan strax weer 100 euro uitgeven voor een nieuw moederbord

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Waarom zou je over 2 jaar een nieuw moederbord moeten kopen?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Nog maar te zwijgen van het feit dat je ook wel "in één keer goed doet" met een bord van 70 tot 100 euro minder. En zeg nou zelf, wanneer zie je je moederbord nou echt in zijn volle glorie? Als je hem uit de doos haalt, en dan?

• ItsShowTimeZ
Nouja, ik heb een plexiglazen zijkant, daarom zei ik al, looks vind ik ook belangrijk. Maar beside that, vanmiddag schoot me weer wat te binnen.

Bij bijv. de PCIe slots staat altijd x16, maar ik heb wel is gehoord dat als je crossfire gaat het allebij x8 word, zijn er mogelijkheden dat ze allebij x16 blijven? of wat is het verschil met x8 en x16?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor zover ik weet ondersteunt het LGA1150 platform eigenlijk slechts 16x Pcie-lanes, vandaar dat je automatisch splitst bij CFx/SLI (correct me if I'm wrong). Heel veel maakt het overigens niet uit.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Het aantal PCIe lanes wordt bepaald door de processor. Socket 1150 Haswell processoren hebben maar 16 PCIe 3.0 lanes dus die gaan altijd verdeeld worden. Socket 2011 processoren (momenteel nog Ivy Bridge Extreme) hebben 40 lanes, die kunnen dus 2 videokaarten met elk 16 lanes bedienen. Maar daar moet je je weinig van aantrekken, zelfs de snelste videokaart van het moment heeft aan 8 PCIe 3.0 lanes meer dan voldoende.

Dit moederbord pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-UD3H heeft quasi dezelfde features als die Sabertooth Mark 1 (geen 2 ethernetpoorten en geen shroud, maar beide zijn vrij nutteloos), en ziet er naar mijn mening ook strak uit (en is zwart). De kwaliteit is ook gewoon heel goed, als je niet wat onvoorzichtig bent (ahum, afgebroken connectors?) gaat dit moederbord gewoon even lang mee als die Sabertooth.

Vooral die shroud rond het moederbord, doe dan gewoon degelijk kabelmanagement... Volgens mij doet het meer kwaad dan goed. Het is niet omdat je nu van AsRock komt, dat je nu moet denken dat alle andere merken dan Asus geen kwaliteit maken.

• ItsShowTimeZ
Dankej voor de uitleg, ik ben het met je eens dat 2 ethernet poorten nutteloos is, maar die Shroud vind ik nou juist zo mooi.... Dat afbreken van die poort kwam door de laatste keer dat ik mn pc ging ombouwen, ik had toen de sata kabels in de poorten gedaan en daarna mn videokaart erin, alleen zitten die satapoorten zo idioot gepositioneerd, dat als je een iets te lange videokaart hebt, de videokaart erover heen valt. wat dus nu ook het geval was, echter had ik dit nu niet in de gaten en drukte ik mijn videokaart te hard door. Hierdoor is 1 poort ''Afgebroken''. Hij zit weer op zijn plek en hij werkt ook nog gewoon, alleen zit hij was losjes
Pagina: 1