Welke videokaart kopen voor bf4, racespellen ed.?

Pagina: 1
Acties:

• oskarrrrrrrrrr
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-03-2022
Een paar maandjes terug heb ik onderstaand systeempje gebouwd en heb alleen nog een videokaart nodig.
Ik had zelf bedacht om deze te nemen
http://tweakers.net/pricewatch/350457/msi-radeon-r9-280x-gaming-3gb.html

Ik weet het alleen even niet meer.
Zou het bijvoorbeeld ook met de 280 kunnen of zelfs met een sapphire 7950?
Ik zou het graag zo goedkoop mogelijk houden maar dat het wel goed draait.
Het moet in ieder geval soepel draaien op een resolutie van 1920x1080.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 187,50€ 187,50
1MSI H97 GAMING 3€ 90,95€ 90,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Titanium Grijs - Window€ 91,25€ 91,25
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,22€ 67,22
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 81,99€ 81,99
1Crucial MX100 256GB€ 89,80€ 89,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 645,71

Ojah, er zit ook nog een wd black 3tb in.

Alle suggesties zijn zeer welkom! Ik zie door de videokaarten het videokaartenbos niet meer....

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:28

Thomg

Aww yiss

Wat is je budget?

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-02 07:18
Met de videokaart die je zelf al hebt opgezocht zou je BF4 kunnen spelen, met een R9 280 zou het ook nog kunnen, alleen haal je dan minder FPS/Lagere kwaliteit. Persoonlijk zou ik toch gaan voor een R9 290 ( Als je budget het zover haalt ) een HD7950 zou ik je niet meer aanraden, aangezien het uit de oude serie komt en voor zover ik weet geen Mantle support geeft. Focus meer op de R9 serie.

Bedenk wel dan AMD meer Watt van je voeding gebruikt en een stuk warmer word dan Nvidia, misschien ook iets om over na te denken. Met je huidige voeding ga je het wel makkelijk halen, maar de warmte kan toch nog een issue zijn. Als dat voor jou ook is, zou ik kijken naar een GTX 760/GTX 770 of zelfs GTX 780 van Nvidia, deze gebruiken minder Watts en worden aanzienlijk minder warm.

Dus, Conclusie van mij: Beste performance voor BF4 en andere BF games, koop een 280x of liever een 290 afhankelijk van je budget, als de warmte een issue is, koop dan een GTX 760, GTX 770, GTX 780, afhankelijk van je budget

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Ik heb bijna hetzelfde systeem en ik heb hier de pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB op draaien. Ik haal in Battlefield 4 rond de 70fps op 1080p ultra met Mantle.

Je kunt er ook voor kiezen om voor een betere prijs/kwaliteit verhouding te gaan en bijvoorbeeld een pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost te nemen. De prijs van deze kaart is goed gedaald. Of alles dan op ultra te spelen valt durf ik niet te zeggen, maar ik verwacht dat de game goed speelbaar is. Ook wordt Mantle ondersteund. De lagere prijs kan er misschien voor zorgen dat je minder lang hoeft te wachten om een nieuwe videokaart te kopen. Misschien dat andere Tweakers meer over de performance van deze kaart kunnen zeggen.

Edit: Op Youtube zijn BF4 filmpjes te vinden met de 7950 kaart.
YouTube: Sapphire HD 7950 - Battlefield 4 - Single-player \[ Max Settings ]
YouTube: Sapphire HD 7950 - Battlefield 4 - Multiplayer \[ Max Settings ]
Ik zou deze resultaten als acceptabel beschouwen, zeker gezien de prijs.

[ Voor 23% gewijzigd door JoepD op 24-08-2014 19:46 ]

• oskarrrrrrrrrr
Ik had voor mezelf bedacht dat de 280x dan het budgetplafond ongeveer zou zijn tenzij het voor een paar euro echt beter kan natuurlijk.

Ik begrijp dat het dus eigenlijk niet lager gaat dan dat. Even kijk of een 290 haalbaar is maar ik denk het haast niet...

De temperatuur hoeft geen probleem te worden denk ik... zie een printscreentje van speccy. Wel bijna idle trouwens...
Afbeeldingslocatie: http://i1246.photobucket.com/albums/gg617/Oskarrrrrrrrrr/speccytemps.jpg

Hoewel ik nu de filmpjes van JoepD zie, loopt dat ook niet slecht?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

@oskarr
Zet even je xmp profiel aan in je bios, de snelheid is wel goed, maar de timings zijn veel te hoog.

Welk budget heb je nou? Iets concreter ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 24-08-2014 20:17 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De 280x die je linkt is €250. Als je budget rond de 200 a 250 euro ligt dan kan je prima een r9 290 via tweakers of marktplaats kopen!

Er worden regelmatig gewone 290s aangeboden, maar ook bijv de sapphire 290 tri-x (met betere koeler) voor die prijs.

Met een dergelijke kaart kan je alles makkelijk op ultra spelen en ben je zelfs klaar voor toekomstige games:)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ItsShowTimeZ
Als temperatuur geen probleem is, zou ik gaan voor een R9 280x van Asus ( pricewatch: Asus R9280X-DC2T-3GD5 )

Deze koelt net wat beter dan die van MSI ( pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB ) maar is daarentegen wel weer 20 euro duurder..

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Het ligt puur aan het doel wat oskarrrrrrrrrr voor ogen heeft. Wil je een betere kaart, neem dan een R9 280X. Ben je op zoek naar een 'best bang for the buck', ga dan voor de 7950 with boost of pricewatch: Club3D Radeon R9 280 royalKing. Beide prima kaarten die flink in prijs gezakt zijn. Deze kaarten zijn bijna hetzelfde, al zal de Club3D wat sneller zijn. Het geld wat je uitspaart kun je dan gebruiken om sneller een nieuwe videokaart te kopen, maar ze gaan nog steeds wel een goede tijd mee hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door JoepD op 24-08-2014 20:35 ]

• oskarrrrrrrrrr
De term best bang for buck zie ik een beetje anders dan de meeste mensen waarschijnlijk.
Als ik voor 20 euro een net iets betere kaart kan nemen dan zie ik dat als een betere bang maar dat is heel persoonlijk hahaha.

@ItsShowTimeZ, Je stelling is wat moeilijk te doorgronden maar je bedoeld dat de kaart van asus minder warm word? of dat ie juist wel warmer word maar dat dat niet uitmaakt vanwege een betere koeler?

Een 2ehands kaart durf ik slecht aan te nemen... Het is dan misschien een snellere kaart voor minder geld maar ik vraag me altijd af of er niks mis mee is. Want waarom doen mensen hem weg? blijft moeilijk om iemand op zn mooie blauwe ogen te geloven met zulke dingen....

edit... xmp profiel aan zetten.. eens even kijken of ik dat ga vinden.
Thanx! Nog meer tips? :P hoe meer hoe beter!

[ Voor 8% gewijzigd door oskarrrrrrrrrr op 24-08-2014 20:57 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

R9 290's gaan weg omdat de mijnbouw niet meer loont, en omdat ze er zelf niks meer aan hebben.

Heb zo voor iets van 200 ballen een XFX R9 290 opgehaald, Gelid Icy erbij gehaald en erop geknoopt, en je hebt een beest van een kaart.

People as things, that’s where it starts.

• oskarrrrrrrrrr
Oja sorry.... Denk dat mijn budget maximaal 300 is Thomg.

Over dat minen.... Is het niet zo dat de kaarten daar meestal tot het uiterste mee worden gepushed?
Welke conclusie kun je daaruit trekken mbt het kopen van zo'n kaart?

Heb geen verstand van minen namelijk...

• Simoonzel
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb ook een tweedehands R9 290 (Sapphire Tri-X). Als je een betrouwbare verkoper vindt is het zeker aan te raden. Ik kan zelf alleen niet meepraten over het effect van mining op een videokaart. Las ooit ergens dat dat niet uitmaakt, maar heb niks van argumenten of bewijzen om dat te onderbouwen dus ik zou dat graag door iemand beantwoord horen die er meer verstand van heeft. :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ja, die kaarten worden een tijd zeer zwaar belast, echter, GPU's en CPU's zijn eigenlijk vrij moeilijk te slopen, zeker nu overal solid caps worden gebruikt. Dus, ik denk eerlijk gezegd niet dat je het gaat merken dat je R9 290 uit de mijnbouw komt.

People as things, that’s where it starts.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

oskarrrrrrrrrr schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:05:
Oja sorry.... Denk dat mijn budget maximaal 300 is Thomg.

Over dat minen.... Is het niet zo dat de kaarten daar meestal tot het uiterste mee worden gepushed?
Welke conclusie kun je daaruit trekken mbt het kopen van zo'n kaart?

Heb geen verstand van minen namelijk...
Met 300 kan je erg veel, 2e hands 280X gaan voor zo'n 120-130 weg, 290 voor zo'n 200.

Ik zou zelf even kijken voor een 290 nieuw.

• ItsShowTimeZ
oskarrrrrrrrrr schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:55:
De term best bang for buck zie ik een beetje anders dan de meeste mensen waarschijnlijk.
Als ik voor 20 euro een net iets betere kaart kan nemen dan zie ik dat als een betere bang maar dat is heel persoonlijk hahaha.

@ItsShowTimeZ, Je stelling is wat moeilijk te doorgronden maar je bedoeld dat de kaart van asus minder warm word? of dat ie juist wel warmer word maar dat dat niet uitmaakt vanwege een betere koeler?

Een 2ehands kaart durf ik slecht aan te nemen... Het is dan misschien een snellere kaart voor minder geld maar ik vraag me altijd af of er niks mis mee is. Want waarom doen mensen hem weg? blijft moeilijk om iemand op zn mooie blauwe ogen te geloven met zulke dingen....

edit... xmp profiel aan zetten.. eens even kijken of ik dat ga vinden.
Thanx! Nog meer tips? :P hoe meer hoe beter!
De kaart van Asus word minder warm, zit een iets betere heatsink op dan bij MSI, voor 20 euro meer zou ik dan liever voor een Asus gaan dan voor een MSI kaart...

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Simoonzel schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:09:
Ik heb ook een tweedehands R9 290 (Sapphire Tri-X). Als je een betrouwbare verkoper vindt is het zeker aan te raden. Ik kan zelf alleen niet meepraten over het effect van mining op een videokaart. Las ooit ergens dat dat niet uitmaakt, maar heb niks van argumenten of bewijzen om dat te onderbouwen dus ik zou dat graag door iemand beantwoord horen die er meer verstand van heeft. :)
Miners gaan over het algemeen aardig goed met hun kaarten om. Ja oké, de kaart draait 24/7, maar de temperatuur blijft altijd stabiel. Dit is de 'meest ideale' situatie voor een videokaart. Een potje stevig gamen met fluctuerende temperaturen is schadelijker voor een videokaart dan dezelfde periode minen. Gamen zorgt voor snelle temperatuur stijgingen en dat is het 'meest schadelijk' voor de componenten van een grafische kaart.

Daarnaast worden mine GPU's ook regelmatig geunderclocked en goed geventileerd. Een miner wil immers ook de garantie dat zijn kaart voor 100% goed functioneert en ook goed blijft functioneren. zonder dat hij elk moment moet checken of de videokaarten nog goed hun werk doen. Daarnaast kopen miners kaarten met de intentie ze later weer te verkopen, dus gaan ze vaak wel goed om met hun kaarten en behouden ze alle toebehoren inclusief bon.

Je kan een mine kaart ook zien als een zeer uitgebreid geteste kaart De videokaart heeft lange tijd stabiel gedraaid dus dan zit de kwaliteit wel goed. Het prijsverschil met een nieuwe kaart kopen is gewoon dusdanig groot dan een mine kaart te lucratief is om links te laten liggen in mijn opinie..

Ik zou in dit geval ook zeker een tweedehands kaart overwegen. Mocht je huiverig zijn, koop er dan één van een goed beoordeelde Tweaker over ipv een random Marktplaats persoon. Dat geeft je een stuk meer zekerheid en vooral eerlijkheid van de verkoper vaak!

Mocht je echt een splinternieuwe willen dan is dit een erg mooie kaart, wel net iets over je budget:

pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce

Een R9 290 met stille koeler voor goede koelprestaties. Met deze kaart kan ik garanderen dat je op 1920x1080 op Ultra mooie FPS scores behaald :D Je geeft zelf aan dat bijv. 20 euro extra besteden voor meer performance 'bang for buck' is, dan is deze kaart precies wat je zoekt.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Simoonzel
  • Laatst online: 30-06-2025
Dank voor deze uitleg stin00! _/-\o_

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ItsShowTimeZ schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:24:
Als temperatuur geen probleem is, zou ik gaan voor een R9 280x van Asus ( pricewatch: Asus R9280X-DC2T-3GD5 )

Deze koelt net wat beter dan die van MSI ( pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB ) maar is daarentegen wel weer 20 euro duurder..
Eaaah? Wat?

Die zin moest ik 3x lezen om te begrijpen dat je het of verkeerdom hebt gezegt, of dat je het verkeerd hebt.
Als je warm en luid wil moet je of voor een stock koeler gaan. Maar die Asus is allesbehalve luid, integendeel: http://www.tomshardware.c...arty-round-up,3655-6.html

Trek hier je eigen conclusie uit, maar ik vind het toch zeer duidelijk. Pak dan wel even de gewone 280X DCII, want de T versie is duurder maar heeft alleen een hogere clocksnelhied, iets wat je zelf gratis omhoog kan zetten. pricewatch: Asus R9280X-DC2-3GD5

(waarom duw ik op verstuur? Ben nog niet klaar :z )

Daarnaast kun je natuurlijk ook gaan voor een tweedehandsmodel, of ermee gemined is maakt niks uit, zolang de bon er maar bij zit. Ik heb eerlijk gezegd liever een kaart die al "getest" is met bon dan een waar ik 0 garantie over heb of ie het goed doet of njet.

[ Voor 11% gewijzigd door Kuusj op 24-08-2014 21:39 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• oskarrrrrrrrrr
Super bedankt voor jullie uitleg!

Ik ga kijken of ik een geschikte 2ehands r9 290 kan vinden.
En ook de pricewatch: Asus R9280X-DC2-3GD5 en de pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce neem ik zeker mee in mijn zoektocht/beslissing. Danwel nieuw of 2ehands en of vanuit het minen.
Pagina: 1