Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille 120mm fans

Pagina: 1
Acties:

• Shotgunbunny
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-02 20:17
Hoi mensen,

Ik heb jaren terug een Thermaltake Kandalf kast gekocht waarbij een viertal casefans bijzaten. Ondertussen zijn deze fans zo versleten dat ze flink wat lawaai maken, dus ik vroeg me af wat ik ter vervanging zou halen. Ik wil in ieder geval mikken op zo stil mogelijke fans met een redelijk prijsje.

Volgens de Thermaltake site zijn de fans die ik heb:
2x 90mm, 1800rpm, 19dba
2x 120mm, 1300rpm, 17dba

Ik vond een interessant artikel op Hardware.info. Zie hier en hier.

Als ik de geluidsniveau's in dat artikel bekijk krijg ik het idee dat de waardes op de Thermaltake site niet helemaal waarheidsgetrouw zijn, dus echt makkelijker vergelijken is 't niet. Mijn eerste idee was om 2 120 mm fans te kopen en de twee kleintjes eruit te halen. Mijn oog viel op de Enermax Apollish vanwege het lage geluidsniveau onder high load. Maar toen zag ik dat deze fan maar 900rpm draait. Is dat niet wat weinig?

Mijn pc gebruik ik voornamelijk voor (high-end) games.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je kan ook wat goedkope Yate Loon's kopen, zijn goede, stille fans, en de goedkope versie van Noctua's.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Thermaltake zal waarschijnlijk gestandaardiseerd testen, dat maakt het juist wel gemakkelijker om te vergelijken. Je zou ze bijvoorbeeld kunnen vergelijken met je oude fans, als je daar info over kan vinden.

De test die je aanhaalt meet als volgt:
De geluidsmetingen die in een geluidsdichte box en op 10 cm afstand hebben plaatsgevonden zijn betrouwbaar tot 17 dB(A). Belangrijk om te onthouden is dus dat de resultaten indicatief zijn.
Dat is in geen vergelijking met een real life test op bijvoorbeeld 1m afstand van de kast. Dat scheelt enorm: geluid verspreid niet in een rechte lijn maar in een bolvorm en neemt dus zeer snel af. De test is weer wel goed om de fans die ze onderling vergeleken hebben, te kunnen vergelijken. Als je hier de stilste van hebt dan krijg je de minste herrie :)

[ Voor 10% gewijzigd door breinonline op 25-08-2014 07:54 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Voor echt stille fans op 120mm zal je praktisch altijd onder de 1000 RPM uit (willen) komen. 500-600 wordt algemeen als onhoorbaar bestempeld, 700-900 heb je redelijk stille ventilatoren, waarbij uiteraard kwaliteit wel enige rol speelt. Ik heb <800 RPM fans gezien die flink meer geluid maken dan een setje mooie Noctua's op 1000-1200 RPM. Die laatste (heb ik korte reviewtjes van gemaakt productreview: Noctua NF-S12A FLX, 120mm review door Foritain ) zijn bijzonder interessant en algemeen indrukwekkende ventilatoren als je stille prestaties zoekt, maar wel aan de prijs. De levensduur is wel extreem goed, en dus valt de prijs op termijn mee, maar het blijft een bedrag om even uit te geven voor een fan.

Als je goedkoop wilt, wat denk je van 800 RPM Scythe Slip Streams? Bouwkwaliteit is uiteraard minder, maar je zal er best lang plezier van hebben, en ze zijn erg stil en de airflow is zeker niet verkeerd.

pricewatch: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm