Bose 201 eerste generatie tweeters vervangen

Pagina: 1
Acties:

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-12 09:20
Jammer genoeg is recent één van de tweeters van mijn Bose 201 speakers uit 1982 overleden. Gek genoeg niet beide, of de woofers, maar één enkele tweeter.

Nu wilde ik om te voorkomen dat het niet meer het zelfde klinkt aan beide speakers de tweeters vervangen. De huidige tweeters hebben twee getallen op de achterkant staan: 116896 en 8226, verder geen merkaanduiding oid. Het zijn 72x72mm dingetjes met een weerstand van ongeveer 6,7 ohm, de speakers in het geheel hebben een impedantie van 8 ohm (let op het verschil tussen impedantie en weerstand :) ).

Nu is mijn vraag, welke tweeters zou ik moeten aanschaffen om toch nog goed geluid eruit te krijgen, voor een prijs tussen 10 en 20 euro per tweeter?

Hier volgt een foto van de kapotte tweeter:
[img]Hoe voeg ik een foto toe vanaf een lokale bron?[/img]

[ Voor 6% gewijzigd door computer1_up op 29-08-2014 16:32 ]

Did you try turning it off and on again?

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:16
nou nee dus...

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 25-08-2014 10:24 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:54

DjVe

Hatsaflats!

Lachen gieren brullen hoor.... 8)7 Reageer gewoon normaal of reageer gewoon niet.
computer1_up schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:46:
Jammer genoeg is recent één van de tweeters van mijn Bose 201 speakers uit 1982 overleden. Gek genoeg niet beide, of de woofers, maar één enkele tweeter.

Nu wilde ik om te voorkomen dat het niet meer het zelfde klinkt aan beide speakers de tweeters vervangen. De huidige tweeters hebben twee getallen op de achterkant staan: 116896 en 8226, verder geen merkaanduiding oid. Het zijn 60x60mm dingetjes met een weerstand van ongeveer 6,7 ohm, de speakers in het geheel hebben een impedantie van 8 ohm (let op het verschil tussen impedantie en weerstand :) ).

Nu is mijn vraag, welke tweeters zou ik moeten aanschaffen om toch nog goed geluid eruit te krijgen, voor een prijs tussen 10 en 20 euro per tweeter?

Hier volgt een foto van de kapotte tweeter:
[[url="Hoe voeg ik een foto toe vanaf een lokale bron?"]afbeelding[/url]]
Je moet eerst je plaatje ergens hosten. Bijvoorbeeld hier: http://nl.tinypic.com/. Daarnaast is op Google genoeg te vinden over vervangende tweeters. Kijk maar eens: https://www.google.nl/web...1%20tweeter%20replacement

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 25-08-2014 10:26 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je de tweeter apart doorgemeten?
Bose wil nog wel eens een lampje gebruiken om de tweeter te beschermen. Die kan ook stuk natuurlijk.

Wise enough to play the fool

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 31-12-2021 12:07 ]

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:53

daffie82

Minisforum UM773 Lite

nee dus...

[ Voor 106% gewijzigd door teacher op 25-08-2014 13:37 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.10.0 (UMOEUXM)

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 25-08-2014 13:38 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:54

DjVe

Hatsaflats!

Brazos schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:25:
[...]

De Bose 201 Series 1 is vrij (heel erg) zeldzaam. Tweeters voor de series 2 zijn volop verkrijgbaar, maar deze zijn niet hetzelfde. De series 1 is maar voor één jaar verkocht (enkel 1982) en daar zullen er inmiddels niet veel meer van over zijn.

Ik denk dat een vervangende tweeter vinden nog wel eens een aardig klusje kan worden (laat staan 2).
Aha, dat wist ik niet. Wellicht dat TS ook eens contact kan zoeken met speakerland. Wellicht dat die een tweeter kunnen leveren met gelijkwaardige parameters.

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 31-12-2021 12:06 ]

• computer1_up
Kijk, ik ben leek op het gebied van audio. Het gaat mij erom om tweeters te vinden die erin passen en die een redelijk geluid hebben. Het maakt mij niet uit of die van Bose komen. Wat mijn grote vraag is: welke zouden jullie aanbevelen?

Ik heb de kapotte tweeter even op weerstand gemeten, dit komt uit op een meting van 1,7 ohm, waar dit bij de werkende tweeter nog rond de 6 ohm is.

Verder dan dat ben ik nog niet echt gekomen. Wel wil ik jullie bedanken voor alle reacties.

Wat dat lampje betreft, daar heb ik geen idee van hoe dat werkt. Ik zal eens wat googlen, of iemand moet me al een hele snelle uitleg kunnen geven (ik moet niet te veel moeite uit handen geven).

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

in het kort:
op het filter zit een lampje. Zodra de tweeter overbelast raakt, gaat het lampje branden zodat de tweeter minder voor zn kiezen krijgt.

Heb je beide tweeters uitgebouwd om te meten?

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 31-12-2021 12:06 ]

Verwijderd

Op eBay staan nu ook sets Bose 201 van een hogere serie vanaf 60 euro vraagprijs.
Misschien slimmer om deze set daar voor onderdelen te koop aanbieden en wisselen?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Mijn advies:

Vervang beide tweeters. Laat er desnoods bij bijvoorbeeld remo of speakerland een mlssa meting van doen om te kijken of je filter aangepast moet worden.

Je kan de visaton tw6ng pakken, of de tw70.

Verwijderd

Die boses zijn heel simple gefilterd, de 'woofer' is een ongefilterde breedbandspeaker. De beide tweeters zijn gefilterd met een 3uf condensator in en een draadgewonden weerstand (10% tolerantie, in serie dacht ik, maar dat moet je even checken) en daarna in serie geschakeld met het lampje. Het lampje werkt overigens ook als zekering, het lampje brandt eerder door dan de tweeters ;) Alles is om asjes gewonden die aan de speakerterminal zitten. Als je die eruit haalt, kan je ze al zien.

Volgens mij klopt wat hierboven staat wel, althans bij de 201's van een vriend van me was dat zo.

Volgens mij zijn de tweeters eigenlijk ook breedbandspeakers. Ik zou daarom voor de tweeters dan een breedbandspeaker inzetten met niet teveel rendement & vermogen, maar die stabiel is in het hogere frequentiespectrum. Zoek ze op bij visaton in de breedbandspeaker-cathegorie. Let wel op dat ze in serie staan, dus ik vermoed dat je naar 4 ohm moet kijken.

Daarna zou ik de condensatoren vervangen en de weerstanden vervangen voor betere (mox met minder tolerantie). De waarde van de weerstand kan je dan mee spelen om de nieuwe tweeters in balans te brengen met de woofer. Het lampje zou ik gewoon er tussenuit halen, mits je nieuwe tweeters samen voldoende vermogen hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2014 10:34 ]

• computer1_up
Sorry voor de late reactie, heb net even gebeld naar Bose, maar die kunnen mij niets meer vertellen over de tweeters. Ik woon in de omgeving van Heerlen, dus speakerland is niet echt een optie om zo eventjes langs te gaan. Daarnaast heb ik een fout in de eerste post aangepast, de buitenmaten zijn niet 60x60 maar 72x72.
Morgen maar eens met mijn broer overleggen, die heeft er meer verstand van dan ik.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:26
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 22:53:
Die boses zijn heel simple gefilterd, de 'woofer' is een ongefilterde breedbandspeaker. De beide tweeters zijn gefilterd met een 3uf condensator in en een draadgewonden weerstand (10% tolerantie, in serie dacht ik, maar dat moet je even checken) en daarna in serie geschakeld met het lampje. Het lampje werkt overigens ook als zekering, het lampje brandt eerder door dan de tweeters ;) Alles is om asjes gewonden die aan de speakerterminal zitten. Als je die eruit haalt, kan je ze al zien.

Volgens mij klopt wat hierboven staat wel, althans bij de 201's van een vriend van me was dat zo.

Volgens mij zijn de tweeters eigenlijk ook breedbandspeakers. Ik zou daarom voor de tweeters dan een breedbandspeaker inzetten met niet teveel rendement & vermogen, maar die stabiel is in het hogere frequentiespectrum. Zoek ze op bij visaton in de breedbandspeaker-cathegorie. Let wel op dat ze in serie staan, dus ik vermoed dat je naar 4 ohm moet kijken.

Daarna zou ik de condensatoren vervangen en de weerstanden vervangen voor betere (mox met minder tolerantie). De waarde van de weerstand kan je dan mee spelen om de nieuwe tweeters in balans te brengen met de woofer. Het lampje zou ik gewoon er tussenuit halen, mits je nieuwe tweeters samen voldoende vermogen hebben.
Tijd geleden een stel 201's van marktplaats getrokken (had iets wits nodig voor weinig) en daar was bovenstaande ook het geval. Het zijn echt erg goedkope kastjes qua gebruikt materiaal.

• computer1_up

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Nou.., bestellen dus!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 19:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

of gewoon deze kopen :P

http://link.marktplaats.nl/m843422838

En dan de onderdelen combineren als deze ook stuk blijkt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1