Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Laptop blasst opeens hard & koude lucht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik heb nu een klein halfjaar denk ik, een Asus R505C serie laptop.
Hier draait Win8.1 op, en sinds gisteren blaast hij extreem hard vanaf het moment dat hij aanstaat, en het is voornamelijk koude lucht wat er uit komt.

Verder niets vreemd geïnstalleerd, processen staat niets vreemds tussen, en ook qua CPU gebruik e.d is het gewoon normaal. Spybot, Avira & Malwarescan leveren niets op.

Wat is jullie advies om nu te doen? Als jullie meer info nodig hebben, vraag gerust.

Thanks!

Edit: leuke typo :')

Verwijderd

Wat zijn de temperaturen van de cpu en gpu? als het 60 of meer graden is, is het normaal dat de fan meer gaat koelen. Laptops worden in het algemeen warmer dan pc,s.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:40:
Wat zijn de temperaturen van de cpu en gpu? als het 60 of meer graden is, is het normaal dat de fan meer gaat koelen. Laptops worden in het algemeen warmer dan pc,s.
Ja, maar vreemde is, nooit geen problemen, tot gister :P

Temps:

GPU: 0C
HD0: 30C
Temp1: 45C
Core0: 45C
Core1: 45C

Volgens Speedfan dan

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:45:
[...]

Ja, maar vreemde is, nooit geen problemen, tot gister :P

Temps:

GPU: 0C
HD0: 30C
Temp1: 45C
Core0: 45C
Core1: 45C

Volgens Speedfan dan
Zijn dit de temperaturen als de laptop zo hard blaast?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de GPU 0C is dan is het uit voorzorg dat het apparaat heel hard blaas denk ik.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-11 20:58

TommieW

Numa numa.

Dat de GPU 0 graden is, vind ik een beetje raar. Probeer eens met een ander tooltje de temperatuur van de GPU uit te lezen. Zo'n tooltje zit - als ik mij niet vergis -bij Furmark.
Als Furmark je temperatuur ook niet kan lezen, heb je kans dat de temperatuursensor van de GPU is overleden, hoewel dit niet vaak voor komt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:48:
[...]

Zijn dit de temperaturen als de laptop zo hard blaast?
Klopt, maar dat doet die ook meteen als het de on-knop ingedrukt word.

Verwijderd

TommieW schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:48:
Dat de GPU 0 graden is, vind ik een beetje raar. Probeer eens met een ander tooltje de temperatuur van de GPU uit te lezen. Zo'n tooltje zit - als ik mij niet vergis -bij Furmark.
Als Furmark je temperatuur ook niet kan lezen, heb je kans dat de temperatuursensor van de GPU is overleden, hoewel dit niet vaak voor komt.
Kijk ook even in de bios voor de temperatuur van de gpu.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-11 20:58

TommieW

Numa numa.

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:51:
[...]

Kijk ook even in de bios voor de temperatuur van de gpu.
Meestal staat in de BIOS (zeker bij een laptop) geen temperatuur, helaas. Maar het is het proberen waard.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Furmark temps:

GPU1 Intel HD Graphics 4000: 0C
Geforce GT 740M , GPU: 35C

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als er een temperatuursensor defect is, en daardoor de waarde niet uitgelezen kan worden, zal de computer zichzelf beschermen en de fans maximaal aansturen. Probeer te achterhalen of er misschien een draadje los is getrild, haal ze desnoods even los en sluit ze weer opnieuw aan.

Mocht het niet baten dan kun je bijvoorbeeld eens proberen om sensoren om te wisselen (mochten de connectoren gelijk zijn...) Je kunt dan kijken of hetzelfde probleem dan op een andere sensor te zien is.

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:58:
Als er een temperatuursensor defect is, en daardoor de waarde niet uitgelezen kan worden, zal de computer zichzelf beschermen en de fans maximaal aansturen. Probeer te achterhalen of er misschien een draadje los is getrild, haal ze desnoods even los en sluit ze weer opnieuw aan.

Mocht het niet baten dan kun je bijvoorbeeld eens proberen om sensoren om te wisselen (mochten de connectoren gelijk zijn...) Je kunt dan kijken of hetzelfde probleem dan op een andere sensor te zien is.
Hmm, ik denk dat ik hem inderdaad morgen maar even ga open schroeven dan :')

Thanks voor het meedenken mensen, ik ben weer een stap verder :)
Pagina: 1