Wat is de 'beste' manier om DVDs om te zetten naar mkv?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 14:41
Goedemiddag allen,

dit werd eerst al besproken in een Synology topic, maar daar werd het steeds meer off-topic. Vandaar een eigen topic.

Mijn wensen zijn, denk ik, vrij standaard:
- Zo min mogelijk kwaliteitsverlies van de DVD's
- Ondertiteling blijft behouden
- Er kan per 'episode' worden omgezet

In dat vorige topic, werden mij Handbrake en makeMKV aanbevolen. Beide software heb ik uitgeprobeerd en dat leverde (grofweg) de volgende resultaten op:

Grootte van het bestand:
MakeMKV - 100% van origineel
Handbrake - 60% van origineel

Videoresolutie: (Ratio 1.33)
MakeMKV - 576p (width: 720 height: 576)
Handbrake - 720p (width: 720 height: 586)

Video frame rate:
MakeMKV - PAL
Handbrake - NTSC

Codec:
MakeMKV - MPEG2VIDEO
Handbrake - h264

Bitrates:
MakeMKV - 3229kbps (media), 2941kbps (video)
Handbrake - 1942kbps (media), 1718kbps (video)

Nu heb ik er zelf niet zoveel kennis van, en werd er in het andere topic gewezen op de instellingen (bij Handbrake heb ik gekozen voor 'Universal'), maar klopt het dat simpel gezegd met MakeMKV de kwaliteit het meest behouden blijft? Zijn er andere opties/software die jullie gebruiken?

Iets wat mij nog erg tegenvalt is de ondertiteling, heeft dat te maken met vobsub? Dat zag er namelijk bij beide, totaal niet uit (Een pixelige border om de ondertiteling). Wanneer ik een externe .srt toevoeg is deze wel mooi scherp. De enige oplossing hiervoor is de ondertiteling apart rippen van de dvd?

Ik hoor graag jullie tips/opmerkingen/meningen :)

[ Voor 5% gewijzigd door DennisZ88 op 24-08-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

In verband met je subtitles. Op een dvd staan de subs als image formaat. Zijn gewoon prentjes van je onderschriften die letterlijk over het andere filmbeeld geplakt worden. Wanneer je deze ript (letterllijk rippen en niet ocr), blijft het een imagestream zijn. Van daar dat het pixelig blijft. Je pc of dvd speler heeft er dan ook geen extra werk mee. De subs zijn ook gemaakt voor te tonen op een scherm met 720op nogwat pixels. En jij kijk op hdtv van 1280 of 1920 of meer (zoom zoom)

Als je ze in srt erbij zet, dan wordt door de mediaspeler elke letter/zin gerenderd op de gewenste grootte waardoor het mooi blijft (is gewoon kwestie van lettergrootte vergrootten),

Vergelijk het beetje door slechte image in te zoomen en een letter in word groter zetten.

Je vergelijkt ook 2 verschillende methodes.
Met makemkv zet je dvd in een andere container. Je doet niks met de dvd, je zet gewoon de volledige dvd in een andere container, zonder enige vorm van compressie. -> origineel beeld

Met handbrake en h264, hier doe je een compressie. Je perst de video en het geluid als het ware samen (zip kinda maar enkel voor beeld). Bij elke compressie van beeld en geluid verlies je kwaliteit. Altijd! Maar soms kan compressie zo goed zijn, dat het niet opvalt. Of dat het goed genoeg is voor jou.

Dat moet jij kiezen
Origineel beeld-> makemkv
Kleiner formaaten (mindere) kwaliteit (hangt af van hoeveelhied compressie) -> handbrake of alternatieven

[ Voor 39% gewijzigd door SadisticPanda op 24-08-2014 18:35 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:33
DennisZ88 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 15:29:
klopt het dat simpel gezegd met MakeMKV de kwaliteit het meest behouden blijft?
Met het voorbeeld wat je geeft wel.
Codec:
MakeMKV - MPEG2VIDEO
Handbrake - h264
MakeMKV heeft de originele MPEG2 videostream behouden, terwijl Handbrake heeft gereencode naar h264, wat een redelijke ruimtebesparing oplevert.

Als je er zeker van wilt zijn dat je geen video/audio-kwaliteit verliest doet MakeMKV precies wat je wilt, een goede reencode met Handbrake levert echter een ruimtebesparing op, ook als je hem zo afstelt dat er geen zichtbaar kwaliteitsverlies is. De keuze is natuurlijk aan jou.

Qua subs: dat is wel nuttig om te OCR'en naar .srt, zie daarvoor de post van azz_kikr (misschien kun je zelfs nog de originele stream behouden als 'backup' als je echt niets kwijt wilt raken, bijv. ivm. OCR-fouten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Bedankt voor de reacties. Het is een al stuk duidelijker nu.

Beb ik nog wel benieuwd hoe jullie subtitles rippen (welk programma) en hoe Handbrake het best afgesteld kan worden (weet dat het soms nog afhankelijk van de source is, maar zou dan graag zoveel mogelijk een standaard willen aanhouden)?

[ Voor 31% gewijzigd door DennisZ88 op 24-08-2014 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Goh, tis redelijk basic hoor subtitles rippen. Kan je met vobsub of subrip. Wss is er wel al nieuwere soft maar de oudjes doen het goed ^^

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Oké bedankt. Het kan wat simpel overkomen, dat ik veel vraag. Maar er is zoveel aanbod, dat ik liever af ga op ervaringen/tips van mede forummers, dan zelf (onnodig) het wiel opnieuw uit te vinden :)

Edit: Vobsub krijg ik niet draaiend, steeds errors dat er onderdelen missen.

Met subrip krijg ik wel resultaten, alleen krijg ik nog niet voor elkaar dat je het per episode kan doen. Enige wat ik nu kan bedenken is de dvd converteren naar een episode per 'dvd' format, dan de subtitles rippen (dan is er onderscheid tusssen eps) en dan netjes converteren met handbrake en de losse .srt ondertiteling samenvoegen! Ietwat omslachtig :P, maar dan heb ik wel het beste resultaat denk ik..

Edit2: Wat verder gezocht en subExtracter tegen gekomen. Dat werkt erg fijn en deze ziet ook onderscheid tussen episodes!

[ Voor 72% gewijzigd door DennisZ88 op 27-08-2014 20:29 ]

Pagina: 1