Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding kapot door C-states?

Pagina: 1
Acties:

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:12
Afgelopen vrijdag heb ik een nieuwe computer in elkaar gezet. Na twee dagen problemen te hebben gehad met het willekeurig opnieuw opstarten van Windows, ging die vandaag helemaal niet meer aan. Het gaat om een Haswell systeem. Uiteindelijk bleek de voeding niet meer te werken. Nieuwe voeding erin gedaan (die ik nog had liggen) en de computer starte weer op. Echter, het willekeurig herstarten bleef doorgaan. Dan begint natuurlijk de lange zoektocht naar het problematische compontent.

Na wat rondgezocht te hebben las ik dat Windows 7 niet correct om gaat met de C7 state. Deze heb ik vervolgens uitgezet en het is afwachten op hij stabiel blijft. Als dit alsnog niet werkt, dan zet ik alle C-states uit en neem ik het toegenomen idle verbruik maar voor lief.

De originele voeding is een Seasonic G-Series 360. Volgens deze lijst moet hij compatible zijn met Haswell. Ik wist niet eens dat een PSU ook niet compatible kon zijn 8)7 afgezien van het vermogen. Dezelfde voeding werkt overigens prima in mijn twee weken geleden samengestelde (FreeBSD) NAS. De symptomen die voeding nu vertoond is dat hij niet aangaat wanneer ik de PS_ON# handmatig verbind met de COM en op de +5VSB connector geeft maar 2.7v i.p.v. 5v.

Is het normaal dat een voeding kapot kan gaan door een BIOS misconfiguratie, nog afgezien van de wel of niet aanwezige compatibiliteit?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Een voeding hoort, naar mijn mening(!) niet zomaar kapot te gaan - zeker niet op de manier die jij beschrijft.

Echter, 360W lijkt mij nogal krap voor een gemiddeld systeem. Het kan wel, afhankelijk van wat er verder nog in zit, maar heel riant is het vermogen niet. Wat zit er verder nog in je systeem?

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:12
Eigenlijk zo standaard als maar zijn kan. Mini-itx, geen videokaart, alleen één SSD. Niks bijzonders dus. De energiemeting geeft aan dat hij nauwelijks meer dan 75 watt verbruikt bij normaal gebruik.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer