[Ubuntu 14.04] Hoog CPU verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 13:39
Ik heb zojuist 14.04 op mijn Asus K56CB geïnstalleerd en ben er nog niet echt erg tevreden over: Bij het uitvoeren van basic tasks zoals een beetje webbrowsen, muziek luisteren via VLC en flash spelletjes spelen op Facebook of enig andere website gaat de fan van mijn laptop te keer en wordt de laptop erg warm.

Heel erg irritant.

De laptop beschikt over een 3rd gen i5, 6gb ram en een Nvidia gt 740m die de laatste Nvidia drivers gebruikt. Natuurlijk gebruik ik gewoon de hele tijd de interne Intel graphics.

Als ik via de Top command in de terminal kijk, gebruiken de webbrowsers die ik open heb staan: FF, Chrome of Opera Developer het meeste CPU gebruik. Daarna Compiz en Xorg.

Ik weet totaal niet wat er voor zorgt dat mijn laptop constant op volle toeren draait bij het uitvoeren van deze simpele taken...

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je Bumblebee geïnstalleerd? Je symptoom klinkt overigens alsof je hele desktop omgeving in software wordt gerendered. De browser vreet tenslotte nog wat voor 3D acceleratie voor weergave. Schakel eens zo veel mogelijk 3D uit en zie hoe dat gaat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
Hero of Time schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:52:
Heb je Bumblebee geïnstalleerd? Je symptoom klinkt overigens alsof je hele desktop omgeving in software wordt gerendered. De browser vreet tenslotte nog wat voor 3D acceleratie voor weergave. Schakel eens zo veel mogelijk 3D uit en zie hoe dat gaat.
Nee maar moet zeggen dat ik op deze machine, vorig jaar oktober met 13.10, geen problemen had met te hoog CPU verbruik. Toen gebruikte ik wel Bumblebee omdat Nvidia nog niet out of the box werd ondersteund. Ik kan dat nu weer proberen maar moet ik mijn drivers dan terug zetten naar Nouvea of kan ik de huidige Nvidia driver gebruiken? Dit omdat dadelijk misschien de video driver crasht bij het opstarten van Ubuntu en ik geen zin heb om 14.04 weer opnieuw te installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Laat top ook echt hoog CPU-gebruik zien of is het probleem misschien dat die ventilator te gevoelig is afgesteld?
Het zou ook nog de fan van je GPU kunnen zijn, dat kan je zien met nvidia-settings.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:42:
Laat top ook echt hoog CPU-gebruik zien of is het probleem misschien dat die ventilator te gevoelig is afgesteld?
Het zou ook nog de fan van je GPU kunnen zijn, dat kan je zien met nvidia-settings.
Ik heb werkelijk waar geen idee...

Ik heb 14.04 maar opnieuw geïnstalleerd en meteen Bumblebee geïnstalleerd met de terminalcommands die op de Ubuntu wiki staan. Het gehele flash probleem is naar mijn weten iets minder als eerst. Alleen als ik het Dash menu weer open heb staan voor een paar secondes begint de fan weer iets harder te draaien...

Iemand nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zie je in top processen die veel CPU gebruiken?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:18:
Zie je in top processen die veel CPU gebruiken?
Ja, met name actieve webbrowsers. Daarna vooral Compiz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoeveel procent moeten we dan vanuit gaan? Staat compiz met 20% bovenaan, of is het meer in de richting van 60+? Het is niet erg om wat meer informatie te geven dan enkel een simpel antwoord op een vraag. We blijven niet om alles vragen, je riskeert dus dat je topic langzaam wegzakt, zonder duidelijk antwoord of oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
Prima.
Dit geeft top aan:

Webbrowser Chrome bij idle cpu 0,7 memory 1,7. Bij uitvoeren van een flash game: cpu 83 tot 135 en memory 5,6
Compiz: 0,3 bij idle en 2,3 memory. Bij werken met Chrome 5.3 cpu en 2,3 memory
Zelfde geldt voor Xorg.

Ik hoop dat dit genoeg info was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, flash is nogal een CPU hogger, veel games zijn rug gemaakt en bevatten niets aan optimalisatie om het resourceverbruik in te perken, dus eigenlijk zie ik hier geen problemen. Het iets verhoogde CPU gebruik van Compiz en Xorg is te wijten aan Flash, dat moet telkens ververst worden en kost cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:59
Wat gebeurt er als je de nvidia kaart gebruikt met flash? Misschien pakt die meer met de gpu op.

Flash is sowieso nog steeds een onding in linux. Filmpjes lopen tegenwoordig wel aardig maar games niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
Het is opgelost door Bumblebee te installeren.

Bedankt iedereen!
Pagina: 1