eGPU thunderbolt macbook pro retina

Pagina: 1
Acties:

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Hallo

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop met thunderbolt.
Persoonlijk lijkt de macbook retina 15 mij een goede oplossing als architect.

Nu zijn de GPUs in notebooks niet echt iets om trots op te zijn als je met wat 3D programma's aan de slag gaat...
Op zich zou ik een mobiele, lichte laptop (die best wat aankan) willen hebben
maar voor het echt zware werk gebruik maken van een extern GPU systeempje via thunderbolt (die ook nog in zekere zin portable is in vgl met een volledige workstation en zijn miljoenen kabels :+ )

Vandaar dus mijn vraag of er vandaag al eGPU oplossingen bestaan via thunderbolt?
Ik lees her en der iets dat het mogelijk is, maar enkel vaak via ingewikkelde manieren en slordige opstellingen die je niet even snel in een minuut meeneemt in je auto.

Bestaat er dan echt geen enkel plug n play systeem (voor de retina 15, bootcamp windows 8 )
Zoiets als de MSI GUS II (maar die is nooit uitgekomen en bij een demo gebleven)

Wat is - met thunderbolt 2 - de maximale GPU dat nog zinvol is ivm PCI bandwidth?
Is iets sneller als een GTX760 nog zinvol?

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:26
Ik heb zelf de Vidock 4+ egpu met GTX 670 FTW gehad. Heb deze toen via pcmia slot van onze Macbook gebruikt, maar had de thunderbolt interface er wel bij.

Als je een beetje creatief bent kan je ook een minitx kastje modden en er je vidock oplossing in zetten met voeding. Je kan ook je vidock powerbricks aan elkaar tiewrappen en een Y-mickey mouse 220 kabel nemen voor je 2 powerbricks. Je GPU zit dan in de viedock en je powerbricks aan elkaar en je hebt je stroomkabel nog. Als je dan een laptoptrolley hebt, past het er met je laptop wel in denk ik zo.

Als je de manual online een beetje volgt werkt het echt goed en youtube erop naslaat, is het appeltje eitje moet ik zeggen. Bij gebruik met pcmia gewoon naar windows booten bij het opstarten en volgens mij is hij via thunderbolt ook binnen Mac OS te gebruiken.

Dus als je ergens een vidock kan scoren, zou ik zeggen doen. De vidock is wel behoorlijk prijzig met bijbehorend thunderbolt materiaal. Als je nog vragen hebt, mag je mij ook wel berichten.

Uit wat reviews op internet meen ik me te herinneren dan veel sneller dan een GTX 670/GTX 680 niet veel zin had, maar er zouden thunderbolt converters komen met meer bandbreedte. Met een GTX 760 zit je dus wel goed.

Hier een demo van een macbook air met een vidock 4 + via thunderbolt icm met een GTX760. Komt dicht in de buurt van jouw plaatje.

Hier nog een 780ti aan een macbook pro.

Er zijn ook vrij eenvoudige doet het zelf gpu oplossingen waarbij je volgens mij op de helft of 3/4 van een vidock oplossing uitkomt, maar dan moet je zelf nog een case regelen en powerbricks. Er is best veel over te vinden. Mijn oplossing is in november de deur uit gegaan, sinds dien heb ik me hier niet meer in verdiept, dus kan veel zijn veranderd.

Van magma is er ook een oplossing (@magma.com), maar die is wel mega overpriced!

[ Voor 32% gewijzigd door Gizzy op 02-09-2014 11:26 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Ik ben eerder naar een plug and play systeem op zoek in een kast die gemakkelijk vervoerd kan worden.

Huidige systemen lijken me een enorme omweg, die dan nog niet 100% garant staat dat het effectief werkt

Die ExpressT3 box van magma is mss wat ik zoek?Kan je daar een GFX kaart in kwijt zoals een GTX760?
Wel weer jammer dat de powerbrick niet is ingebouwd voor die prijs..

Idd best prijzig, ik snap niet dat nog niemand dit gigantische gat in de markt heeft ontdekt?!

[ Voor 14% gewijzigd door dieter87 op 13-09-2014 00:07 ]

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:26
MSI heeft net een laptop gelanceerd met een docking station waar je zelf een grafische kaart in kan doen, weet alleen niet of die docking station portable is.

Als je zelf een beetje kan modden, bijvoorbeeld een antec of bwin htpc kasje met 2 powerbriks en de inhoud van een Vidock dan is het best portable hoor.

De volgende case van inwin zou mooi kunnen dienen voor alleen een gpu. Compacte afdoende voeding zit er al in.
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16811108196

De 200w zou wel voldoende moeten zijn, een gtx 680 verbruikt onder load 173w.

De volgende losse voeding zou ook al mooi werken, 220w.
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817104080

Voordeel van een ITX Bwin case externe case is dat je er eventueel ook nog storage in kwijt kan die je via usb kan aansluiten, ik zeg maar even iets geks.

De vidock is trouwens echt wel plug en play. Een keer drivers van nvidia installeren en het werk, je hoeft alleen maar te rebooten en met een SSD in je laptop is het seconden werk.

Kom net dit tegen in het kleine mod topic, mischien kan die tweaker nog een kastje voor je bouwen met een 220w itx voeding erin, dan kan je het toch goed dragen lijkt me zo,
Jevon in "Het "Post hier je kleine mods" topic - Deel 17"

[ Voor 54% gewijzigd door Gizzy op 16-09-2014 10:07 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

• turbojet80s
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-11-2025
Idd best prijzig, ik snap niet dat nog niemand dit gigantische gat in de markt heeft ontdekt?!
Ik snap dit ook niet! Jammer dat MSI des tijds niet heeft door gezet. Ik wil eigenlijk een mooi ultrabook aanschaffen waarmee ik s'avonds toch lekker kan gamen.