Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GianniDPC
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 13:07
Ik heb onlangs de Seagate ST2000DM001 gekocht via Alternate, normaal heb ik de 2 platter versie aangezien ik lees en schrijf snelheden haal van rond de 200MB/s, Nu zit ik met het volgend probleem: De schijf maakt een soort "chirp" geluidje bij het accessen van de drive en heel soms ook als ik de drive niet acces, Ik heb hier over opgezocht op het internet en zag dat er een firmware update was die het mogelijk kon oplossen maar ik heb firmware CC43 en dat schijnt een nieuwere firmware te zijn, dus de firmware update werkt hier niet op.. Wat kan ik doen om dat geluidje min of meer weg te krijgen? ,

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-08 11:04
Heb je je smart al een keer uitgelezen? Het kan ook gewoon zijn dat je schijf niet meer goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat om de Seagate 7200.14 series right? Dat is inderdaad een ietwat oudere serie die je beter kunt mijden. Deze schijf doet aan agressieve background scanning (BGMS). Helaas kun je dat ook niet uitschakelen. Gevolg is dat de schijf tijdens idle periodes aan background scanning doet om weak sectors op te sporen. Dat is wenselijk als je een ouderwets bestandssysteem gebruikt zoals NTFS, maar onwenselijk als je een modern filesystem gebruikt zoals ZFS.

Maar je kunt er verder weinig aan doen. Het 'scannen' is echter niet altijd actief; soms een tijd weer niet. Mijn advies is om de schijven enkel in spindown te gebruiken (dus alleen opspinnen als je hem nodig hebt) of bijvoorbeeld als backup-schijf zodat hij vrijwel altijd uit staat. Of te zorgen dat je het geluid niet meer hoort. Maar die kleine klik-geluidjes zijn wel irritant omdat je ze hoort; erger dan een constant geluid van de platters die bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
CiPher, zorgt BGMS ook ervoor dat de schijf elke keer uit spindown word gehaald zodra die gaat background scannen? (Via een serieel touwtje is dit wel uit te schakelen toch? Of heeft dit ook weer nadelen?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, als je schijf spun down is, wordt de background scanning opgeschort. Wat bedoel je met 'een serieel touwtje'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:34:
Nee, als je schijf spun down is, wordt de background scanning opgeschort. Wat bedoel je met 'een serieel touwtje'?
Aha oke, de seriele aansluiting van de disk :). Ik was aan het googlen naar BGMS en toen kwam ik bij zo`n topic op hddguru ofzo, en daar las ik iets over seriele aansluiting en commands om het uit te zetten.

offtopic:
Is overigens niet aardig om een topic te kapen hierover

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dit type disks is BGMS niet uit te schakelen. Voor enterprise disks vaak wel en daar kun je inderdaad met diverse utilities mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:02:
Voor dit type disks is BGMS niet uit te schakelen. Voor enterprise disks vaak wel en daar kun je inderdaad met diverse utilities mee aan de slag.
Ik heb 3x ST3000DM001 is mijn NAS zitten, en ik heb er eerlijk gezegd niet zo`n last van en hoor ze bijna niet. Heb ze allemaal voorzien van de laatste FW. Misschien is er voor de TS een nieuwe firmware?

@TS je hebt verschillende soorten disks, vaak is het ST2000DM001-xxxxx
Weet je zeker dat je voor het goede type hebt gekeken?

Als je hier je serialnumber invult krijg je als het goed is de laatse FW te zien

https://apps1.seagate.com...ferredLocaleCookie=en_US_

[ Voor 17% gewijzigd door rikadoo op 24-08-2014 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GianniDPC
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:17:
Dit gaat om de Seagate 7200.14 series right? Dat is inderdaad een ietwat oudere serie die je beter kunt mijden. Deze schijf doet aan agressieve background scanning (BGMS). Helaas kun je dat ook niet uitschakelen. Gevolg is dat de schijf tijdens idle periodes aan background scanning doet om weak sectors op te sporen. Dat is wenselijk als je een ouderwets bestandssysteem gebruikt zoals NTFS, maar onwenselijk als je een modern filesystem gebruikt zoals ZFS.

Maar je kunt er verder weinig aan doen. Het 'scannen' is echter niet altijd actief; soms een tijd weer niet. Mijn advies is om de schijven enkel in spindown te gebruiken (dus alleen opspinnen als je hem nodig hebt) of bijvoorbeeld als backup-schijf zodat hij vrijwel altijd uit staat. Of te zorgen dat je het geluid niet meer hoort. Maar die kleine klik-geluidjes zijn wel irritant omdat je ze hoort; erger dan een constant geluid van de platters die bewegen.
rikadoo schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:17:
[...]

Ik heb 3x ST3000DM001 is mijn NAS zitten, en ik heb er eerlijk gezegd niet zo`n last van en hoor ze bijna niet. Heb ze allemaal voorzien van de laatste FW. Misschien is er voor de TS een nieuwe firmware?

@TS je hebt verschillende soorten disks, vaak is het ST2000DM001-xxxxx
Weet je zeker dat je voor het goede type hebt gekeken?

Als je hier je serialnumber invult krijg je als het goed is de laatse FW te zien

https://apps1.seagate.com...ferredLocaleCookie=en_US_
Het gaat hier inderdaad over een 7200.14 series ja, En ik gebruik deze schijf om mijn games op te zetten en natuurlijk ook te spelen, dus niet als bootschijf daarvoor gebruik ik een Corsair Force GS SSD, En de reden dat ik voor deze schijf ben gegaan is de prijs en alsook de snelhijd en zoals ik al zei in de eerste post ik heb mijn serienummer opgezocht en CC43 schijnt de laatste te zijn..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9e4ZwuA.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Is dit een luid probleem, zag net dat ik (spijtig genoeg) 2 ST3000DM001 Barracuda 7200.14
harde schijven heb gekocht, als dit een klein beetje geluid geeft is het niet zo erg of is het echt wel redelijk luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GianniDPC
thibautb schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 18:55:
Is dit een luid probleem, zag net dat ik (spijtig genoeg) 2 ST3000DM001 Barracuda 7200.14
harde schijven heb gekocht, als dit een klein beetje geluid geeft is het niet zo erg of is het echt wel redelijk luid.
Het is niet echt super luid gewoon soms irritant als het compleet stil is in mijn kamer bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist mijn 3TB hdd van Seagate (7200.14) geupdate van cc43 naar cc29. Die laatste schijnt dus een nieuwere firmware te zijn. De Seagate website is er heel onduidelijk over. Er is een pagina waar je je serienummer moet invullen en dan krijg je een mogelijkheid om de laatste firmware te downloaden.
Pagina: 1