Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dw33z
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
ik een htpc aangeschaft voor het afspelen van films via xbmc.
alleen nu krijg ik het niet voor elkaar om de films welke over dts beschikken af te spelen op mijn onkyo. er blijft in mijn scherm van de onkyo pcm staan.

hierbij de configuraties:
htpc:
msi H87i moederbord
8 gb geheugen
i3 4330

reciever:
onkyo nr 414
speakers: canton moviemax 120mx 5.1
htpc aangesloten via hdmi op reciever

tv
samsung ue46C8700

wat heb ik gedaan:
xbmc al ingesteld met wasapi hdmi
windowns 7 als besturingssysteem met de nieuwste intel drivers (voor hdmi)

nu zegt mijn gevoel dat de htpc het audiosignaal niet in dts doorspeelt naar de reciever maar hoe kan ik dit veranderen? heb naar alle mogelijke instelleningen gezocht alleen krijg maar geen dts icoon op het scherm van de onkyo en ben nu bang dat het geluid niet output dts meekrijgt uit de htpc. wel heb ik de configuratie gedaan van 5.1 bij de geluidskaart van de htpc.

wat mij ook opvalt in films is dat de stemmen zacht zijn en de muziek scene's zoals muziek en explosies bijvoorbeeld keihard zijn.

als ik een film afspeel staat het volgende bij de info van de onkyo:
input: HDMI 4
multich PCM
5.1 ch 48 kHz

output
multichannel
5.1 ch

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/9b8ae7d8e8b7c3f4ac4a1d6340ad98e2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/c9787007edd277a6703f64d2e121522f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/680d81ff27c42923e7aecda479d4b9e7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/158913e89e6141a4cab14b540bf96d15.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/c7138e377057d69c2ef771c379fcda15.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/a8fb299d99e5b6d5707dbf308f59e747.jpg

iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien is je HTPC niet het probleem maar je reciever. Als je wat afspeelt zou in je reciever ook gewoon moeten komen te staan wat voor geluid er afgespeeld word. Ergens in je instellingen van je Onkyo zou je iets van passtrough moeten kunnen instellen bij je bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
PCM krijg je te staan als je HTPC het signaal al decodeerd ipv bitstream doorzend. Kies je voor Bitstream dan doet je receiver de decoding en zal je oook dolby Digital of DTS in het scherm van de receiver zien staan. Voor de geluidskwaliteit mag het trouwens niets uitmaken of de PC of de receiver decodeerd.

Wil je persee DTS of Dolby in je schermpje zien staan, check dan ergens in XBMX of er ergens iets van Decoding aanstaan of dat je ergens bitstream kan selecteren. Anders even googlen op Bitstream icm XBMC. Ik heb namelijk zelf geen XBMC dus weet niet hoe de settings daar exact zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Dennism op 24-08-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XBMC staat al goed ingesteld als hij voor de Wasapi Hdmi optie heeft gekozen. Wat nog zou kunnen is of hij in XBMC heeft aangegeven dat hij een reciever heeft die in staat is om DTS en dergelijke door te geven.

Verder zou ik nog steeds in je Onkyo Passtrough aanzetten en niet LPCM. Dan kan je in 1 oogopslag zien of de juiste stream word weergegeven.

Hier dus ergens,

http://wiki.xbmc.org/inde...tings/System#Audio_output

Lijkt er wel op dat die Wiki wat oud is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ciris, volgens mij doet wat jij een bedoeld een Onkyo al standaard, tenzij hij de optie "straight decode" op de input binnen de listnening mode heeft aangepast. Out of the box stond dat bij mij i.i.g. correct ingesteld.

Bij mijn Dune i.c.m. Onkyo werkte het i.i.g. als volgt:

Dune op Bitstream: Onkyo geeft altijd aan DTS/Dolby Digital/DTS-MA of Dolbly TrueHD in het scherm.
Dune op Decode: Onkyo geeft aan (Multichannel) PCM

Dit zonder op de Onkyo instellingen aan te passen, zie ook dit artikel van Onkyo over BluRay soundtracks (voor MKV's met DD/DTS was bij mij hetzelfde van toepassing) http://www.eu.onkyo.com/f...id=444&artlang=en&lang=en
wat mij ook opvalt in films is dat de stemmen zacht zijn en de muziek scene's zoals muziek en explosies bijvoorbeeld keihard zijn.
De 414 heeft helaas geen audessey dynamic volume om dit op te lossen. Wat je kan doen is de late night modus in te schakelen, deze zou dit probleem moeten oplossen, echter voor zover ik weet werkt dit op de 414 alleen voor de Dolby formaten en helaas niet voor DTS, op de hogere modellen zit Audessey Dynamic Volume die dit voor alle formaten kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 24-08-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 10:56:
Zo te zien is je HTPC niet het probleem maar je reciever. Als je wat afspeelt zou in je reciever ook gewoon moeten komen te staan wat voor geluid er afgespeeld word. Ergens in je instellingen van je Onkyo zou je iets van passtrough moeten kunnen instellen bij je bron.
Huh? Dat soort dingen hoef je nooit in te stellen. En dit soort problemen ligt voor 99% van de keren aan instellingen van de pc.

Het feit dat stemmen zacht zijn suggereert dat de pc het gewoon decodeert, en dan de fronykanalen doorgeeft (en daar zitten geen / amper stemmen in).

Probeer het eens met media player classic als speler? Die bypasst alle codecs en dan kan je goed zien wat er gebeurt.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 24-08-2014 14:48 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dw33z
Bedankt voor jullie reacties ik ga vanavond er mee aan de slag. Het gaat mij er niet om dat ik dts in me schermpje heb staan of dolby maar ik wil dat het geluid optimaal is.
Ik lees hierboven dat het niet uitmaakt of de PC het nu codeert of de reciever. Ik hoop dat ik in xbmc bitstream kan vinden volgens mij Zijn er weinig opties. En zal in de reciever kijken of passthougt aanstaat maar volgens mij is dat standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Je moet even naar de codec op je PC kijken. Ik had hetzelfde met mijn Onkyo 313. Heb ik ook een topic voor gemaakt. Zoek die maar eens op, staat de oplossing in.

Ik zit zelf nu via mobiel op een Italiaanse verbinding die nogal brak is. Anders had ik de link hier even gepost ;).

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

Je moet je pc bitstream laten zenden naar je receiver. Dan zal de receiver vervolgens het signaal gaan decoderen naar dts/dolby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:10
Ik mis dit scherm tussen je screenshots
Afbeeldingslocatie: http://oi60.tinypic.com/2ujt749.jpg

Die vind je onder 'Configureren' in je eerste screenshot', en moet op 5.1 of 7.1 staan.

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 25-08-2014 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tronic
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 19:55
Je moet in xmbc het instellingen menu eerst op advanced of expert zetten (links beneden in confluence) en daarna kan je bij audio aanvinken dat je een DTS en dolby digital receiver hebt. Niet alle skins hebben die knop al opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het enige settings scherm wat nog mist bij de TS is (zoals Dennism ook al aangeeft) deze:
Afbeeldingslocatie: http://wiki.xbmc.org/images/7/78/Settings_-_Audio_Output.png

Zorg dat hier onderaan passthrough aangezet wordt en dat je vervolgens ook aangeeft wat je versterker ondersteund (DTS, DD, DTS-HD enz enz)

Anders zal XBMC de decoding zelf doen en het inderdaad als een bitstream opsturen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anubis_offline
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:32
dw33z,

herken jou probleem en dit was mijn oplossing:

Realtek drivers zijn niet nodig, althans als Intel HD graphics driver ook geluiddrivers mee installeert.

Dit is namelijk wel het geval bij AMD graphics drivers, audio signaal word meegestuurd via hdmi.

Realtek drivers zorgt ervoor dd/dts/dts-hd signaal niet wordt herkend door Onkyo, weet niet waarom maar bij het deinstalleren en het opnieuwe installeren amd drivers was zaak opgelost.

Bij mij was idd pcm ( TX-NR608), AMD 3400 Radeon HD6410D.

Succes!

B@n@@n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:26
Never mind, zie net dat Janoz reeds eerder was :)

[ Voor 74% gewijzigd door Upper op 25-08-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dw33z
Alleen bedankt. Heb expert mode aangezet in xbmc en passthought en alle geluidsformaten geactiveerd en ja hoor het werkt er staat nu dts 48 kHz bij input en output ook dts. Bedankt voor de reacties nu alleen nog een vraagje wat houd 48 khz in ? Ik kan namelijk in Windows bij de geluidopties ook 128 ofzo instellen studiokwali of maakt dit niks uit ?

Ik heb alleen de optie late night niet op me reciever en audessey dynamic volume ook niet houdt dit nu automatisch in dat ik stemmen altijd zacht hoor en actie fragmenten in de film hard ? Of is dat nu beter omdat hij dts pakt ipv PCM 5.1 ?

Hierboven gaf iemand ook aan of je computer het nu decodeerd PCM mode of je receiver dts mode dit maakt niet uit qua geluid is dat ook zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

dw33z schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 22:39:
Alleen bedankt. Heb expert mode aangezet in xbmc en passthought en alle geluidsformaten geactiveerd en ja hoor het werkt er staat nu dts 48 kHz bij input en output ook dts. Bedankt voor de reacties nu alleen nog een vraagje wat houd 48 khz in ? Ik kan namelijk in Windows bij de geluidopties ook 128 ofzo instellen studiokwali of maakt dit niks uit ?
Nee dat maakt niets uit als je 'passthrough' gebruikt. Dan wordt het DTS of Dolby Digital signaal (data) gewoon 1op1 naar de receiver gestuurd. Hoeveel Khz het is, wordt dus bepaald door de bron (en dat is bijna altijd 48Khz)
Ik heb alleen de optie late night niet op me reciever en audessey dynamic volume ook niet houdt dit nu automatisch in dat ik stemmen altijd zacht hoor en actie fragmenten in de film hard ? Of is dat nu beter omdat hij dts pakt ipv PCM 5.1 ?
Als de stemmen buitensporig zacht zijn, zou ik zeggen dat je centerspeaker niet op het juiste volume staat. Ik gebruik die opties 'late knight' en 'dynamic' nooit, is in principe alleen nodig als je midden in de nacht op stevig volume spraak wilt horen, en niet wilt dat de explosies nog harder zijn (want dat zijn ze vaak wel).
Hierboven gaf iemand ook aan of je computer het nu decodeerd PCM mode of je receiver dts mode dit maakt niet uit qua geluid is dat ook zo ?
Denk niet dat je het verschil hoort. Je receiver decodeert het DTS geluid ook naar 5 losse PCM en vervolgens via een D/A converter naar analoge kanalen. Of je PC dit nu eerst naar PCM omzet en je receiver alelen maar D/A doet, doet er niet zoveel toe.

Ik zou me hier allemaal niet zo druk om maken iig. Regel liever dat je centerspeaker het gewoon goed doet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
dw33z schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 22:39:

Late night mode heeft de 414 alleen voor Dolby Digital en True HD, niet voor DTS bronnen, dan had je minimaal 1 model hoger moeten gaan zitten qua type.

Je kan ook gewoon je center boosten door het level te verhogen tot deze in lijn valt met de rest van het geluid, check ook gelijk even of alle crossovers en afstanden e.d. goed ingesteld staan, daar je geen room correction hebt met deze receiver die dit automatisch kan doen. De Center aanpassen kan bij ee Onkyo als het goed is makkelijk door Quick setup te selecteren, dan te kiezen voor Audio in het menu, dan "Center Level", daar zal je een slider zien staan voor het aanpassen.

Voor het controleren/optimaliseren van je overige speaker instellingen controleer het boekje van de receiver even en het boekje van de speaker set, in beide zullen belangrijke inregel instellingen staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 26-08-2014 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dw33z
Bedankt voor jullie reacties zal ermee aan de slag.
Pagina: 1