Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Sony TV gekocht maar waarmee geluid optimaliseren.

Pagina: 1
Acties:

• alsmagalles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07-2021
Het moest er een x van komen. De oude Sony Trinitron is vervangen voor een Sony KDL-50W815B. De nieuwe aanwinst bevalt heel goed alleen vraag ik me af wat de beste keuze is om het geluid te optimaliseren.

Ik dacht aan een budget van ongeveer 300 euro. Een 5.1. systeem is misschien de beste keuze maar lastig met al die speakers dus gaan we voor een 2.1 of Soundbar idee.

Nu is het zo dat het model Sony tv we hebben uitgebreid kan worden met een draadloze Sub van Sony de SWF-BR100 zodat je ook een 2.1 systeem hebt. Kosten 265 euro.

Wat ik ook zou kunnen doen is van Marktplaats een Bose Cinemate GS Serie II kunnen aanschaffen voor 300 euro.

Er zijn zoveel keuzes mogelijk. Nu is mijn vraag.

Heeft iemand ervaring met de Sony SWF-BR100 Sub?

Hoe is de Cinemate?

Heeft iemand misschien een beter optie?

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
Ik heb hetzelfde scherm en zat met hetzelfde probleem. Gelukkig had Sony in de periode dat ik deze tv kocht een actie met 50% korting op de soundbar, waar ik nooit spijt van heb gekregen. Dit is de Sony HT-CT770, echt een heel leuk apparaat voor toentertijd 200 euro. Ik kan me voorstellen dat als je deze nu moet aanschaffen voor 400 euro, je wellicht beter kan kijken naar een ander merk of naar een andere oplossing. Het geluid is echt heel helder, dialogen zijn goed te verstaan (waar ik vaak problemen mee heb, vooral in Nederlands gesproken films), de bass is lekker hoor/voelbaar, maar je mist toch wel echt de dynamiek van 5.1 in bijvoorbeeld een spannende actie scene.
De reden dat ik de 770 heb ipv de 370 was omdat ik de helft korting kreeg, de 770 nog niet als testexemplaar stond, en zoiets had, groot is beter :P .

Maar wellicht dat je in de winkel de verschillen tussen beide varianten kan beluisteren. Scheelt weer 100 euro. Ik zou echter niet alleen een sub aanschaffen, of je moet het geluid van de tv zo goed vinden en alleen de lagere tonen willen horen/verbeteren.

Heb jij trouwens bovenin de hoeken ook last van schaduw? Vooral bij witte beelden zijn bovenin de hoeken erg donker. Verder een top tv!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-10 22:07
Persoonlijk zou ik ook zeker niet kiezen voor alleen de sub. Ik verwacht niet dat de speakers van de TV echt denderend zijn. Een soundbar, al dan niet in combinatie met een sub, is een goede aanbeveling en esthetisch vaak ook zeer verantwoord.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:54
2.1 zou ik zelf nooit voor gaan, vaak krijg je dan gedoe met dialogen e.d. omdat je geen center hebt, toch imho een van de belangrijkste speakers in een audio set.

Wil je geen 5.1 dan blijft in jouw geval een Soundbar (deze heft normaal gesproken het missen van een center op) of een 3.1 opstelling over (Front left, Center, Front Right en een Sub).

Ik ben zelf meer een fan van een 3.1 opstelling omdat je deze later altijd nog kan uitbreiden naar een 5.1 indien je dat toch wenst, maar qua budget ga je een goede 3.1 opstelling ook niet redden, dus blijft denk ik alleen de soundbar over. Ik heb wel gemerkt dat er in soundbar's een wereld van verschil kan zitten qua kwaliteit (en soms ook features, ik heb bijv. Soundbars gezien die geen DTS kunnen decoden).

Ik zou in ieder geval niets kopen zonder te gaan luisteren in een goede audio zaak, bij voorkeur met eigen favoriet materiaal. Bijna ieder merk heeft toch zijn "eigen" geluid, en daar audio zeer persoonlijk is, kan het zijn dat een kwaliteit die iemand anders goed vind, voor jou/jullie totaal onder de maat is, of omgekeerd. Vooral vooraf goed gaan luisteren dus, het liefst van verschillende merken en maak dan een goede keuze.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Alhoewel er veel mogelijkheden zijn denk ik dat het veilig is om te zeggen dat je als je aparte speakers koopt (of dat nu soundbar is, surroundsetje of een oude hifiset) je altijd gigantisch vooruit gaat op geluidskwaliteit.

Hoe je dat dan inricht hangt een beetje af van budget. Sonos (zelf geen fan van) maar biedt wel prima geluid en wat extra mogelijkheden. Een soundbar van 200 euro zal beduidend minder zijn. Maar wel wat toevoegen tov de huidige speakers.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een opstelling waar je een receiver gebruikt met daaraan (hifi) speakers gekoppeld. Alleen dat kost wat meer moeite om 't netjes in te richten!

• alsmagalles
Op zich klinkt het geluid niet verkeerd alleen mis je wat laag en ben wel benieuwd wat het zou doen met de draadloze sub.

Heb een tijdje geleden ook een Yamaha YSP 1 gehad en deze had 42 speakers. Kan zo'n soundbar nog met de huidige generatie mee?

[ Voor 34% gewijzigd door alsmagalles op 25-08-2014 08:29 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:54
alsmagalles schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 08:26:
Op zich klinkt het geluid niet verkeerd alleen mis je wat laag en ben wel benieuwd wat het zou doen met de draadloze sub.

Heb een tijdje geleden ook een Yamaha YSP 1 gehad en deze had 42 speakers. Kan zo'n soundbar nog met de huidige generatie mee?
Ik ken de YSP 1 niet qua geluid, dus dat durf ik niet te zeggen. Qua features is deze natuurlijk wel flink verouderd vergeleken met de laatste modellen. Geen HDMI, geen ondersteuning voor lossless HD audio formaten en dat soort zaken.

Verwijderd

Enkel een sub toevoegen zou ik niet aanraden. Je zal wel wat bass voelen, maar er is nog steeds geen mid! Alles zal dus even onverstaanbaar klinken als anders, klank zal niet veranderen. Een soundbar lijkt mij hier de beste oplossing voor 300EUR.

• alsmagalles
Een soundbar is dan beter dan bijv. Bose Cinemate GS Serie II?

• alsmagalles
Zit nu ook eventueel te denken aan wifi receiver omdat ik ook graag internetradio luister. Stel dat ik dan 3 speakers zou willen gaan gebruiken is dan ook nog een subwoofer raadzaam?

Of zijn 3 volwaardige speakers voldoende?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-11 07:35

SeatRider

Hips don't lie

Is het geen optie om voor dat geld een leuk 5.1 setje met receiver te scoren, nieuw wordt misschien krap, maar tweedehands moet dat toch lukken.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-11 11:31
alsmagalles schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:23:
Zit nu ook eventueel te denken aan wifi receiver omdat ik ook graag internetradio luister. Stel dat ik dan 3 speakers zou willen gaan gebruiken is dan ook nog een subwoofer raadzaam?

Of zijn 3 volwaardige speakers voldoende?
Dat ligt volledig aan de speakers. Neem je 2 flinke zuilen en een centerspeaker dan heb je niet een sub nodig. Evenzo heb je aan 2 bookshelfs ook voldoende als je geen (actie) films met veel bas wilt kijken. Ik zou eerst investeren in de speakers, dan misschien later uitbreiden met een sub. Een sub is vooral geschikt om het geluid direct 'vet' te laten klinken, zonder dat het algehele geluidsbeeld daar daadwerkelijk beter van wordt.
Pagina: 1