Hoe werkt een 24bay SAS/SATA storage chassis?

Pagina: 1
Acties:

• gerbenvdkraats
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-10-2023
Hoi,

Mijn naam is Gerben en heb enige ervaring met het opzetten van kleine netwerkjes en heb hier en daar wat geknutseld met wat servers. Verder ben ik nieuw op dit forum.

Inmiddels is er op mijn werk een situatie ontstaan waar er behoefte is aan een grote opslagcapaciteit met een hoge snelheid. Nu was ik aan het kijken naar 19 inch NAS systemen maar kwam er achter dat dit nog vrij prijzige systemen zijn. Vervolgens kwam ik hier op uit:

https://ri-vier.eu/rivier...6a-p-352.html?cPath=1_3_7

Nu is mijn vraag hoe dit systeem nou precies werkt. Ik kan achterin wel een server inrichten maar ik ken weinig moederboarden met 24 sata aansluitingen. Ik zal al iets met extra modules waardoor je meer sata schijven kunt aansluiten maar helemaal werd het mij nog niet duidelijk.

Vraag 1 is dus hoe dit nou precies werkt?

Vraag 2 is of iemand ervaring hiermee heeft in combinatie met FreeNAS?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Gerben

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:05
Ik denk dat je PCI-E kaarten met SATA aansluitingen gaat installeren. Of RAID kaarten met SATA aansluitingen.

Maar als je dit hier vraagt betwijfel ik of je een systeem moet gaan inrichten waar een heel bedrijf op draait.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Dus je maakt je pc dat waarschijnlijk een xeon zal zijn want dat is server grade stuff, voor de sata poorten moet je dus een raid kaart kopen zelfs als je geen raid wilt hebben moet je er een kopen voor raid 0 zodat je tg alle schijven op een volume krijgt, misschien kan je eens kijken naar dit topic, Storage showoff topic - 20+ TB storage systems daar zie je ook hoe ze het doen, en weet je wat je moet doen....

pricewatch: LSI SAS 9201-16i dit is zo een raid kaart, eentje met 16 sata poorten je kan ook meer ingangen kopen en ook met miner.

[ Voor 18% gewijzigd door thibautb op 23-08-2014 17:54 ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Of een dikke controller met 24x poorten of met expanders aan de slag. Dat je niet weet hoe of wat hoeft geen probleem te zijn we kunnen allemaal leren ten slotte. Maar denk aub wel of je het ziet zitten om support te leveren, disaster recovery, backup enz

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
in zo'n chassis zit vaak zo'n SATA-expander als:

https://ri-vier.eu/24-por...et-p-343.html?cPath=18_61

via een externe kabel aangesloten op de raid-controller van je pc (die natuurlijk ook een externe poort nodig heeft dan (SF8088 als ik me niet vergis)

staat trouwens ook onderaangelinkt: 'klanten die dit kochten kochten ook het volgende: ....'

Maar voor 't werk kies je beter niet voor zelfbouw
(tenzij je ZZP'er/zelfstandige bent en/of je zaak gerust even zonder kan verder draaien zonder de server)

Beter, maar inderdaad duurder, is bij de bekendere serverboeren, incl een service-contractje zodat je vrij snelle service hebt mocht er iets stuk gaan. Zekers als "server down = iedereen gedaan met werken" betekent.

en denk eventueel ook aan ondersteuning: wat als jij verlof hebt en die server ligt plat?
documentatie van hardware/opbouw/software/configuratie/spares?
zijn er collega's die je kan trainen in de ondersteuning en die het ook echt kunnen overpakken?

[ Voor 47% gewijzigd door soulrider op 23-08-2014 18:48 ]

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-01 15:23
Ik ben zelf een nieuwe server aan het maken om met freenas te gebruiken. Mijn advies is ga veel lezen over zfs en freenas zelf, er zijn veel dingen die je moet weten voor je iets ga kopen.

Paar dingen zijn:

- ECC geheugen EEN must.
- Hoeveel geheugen per schijf verhouding opslag.
- Een goede controller niet een goedkoop silicon image kaartje en geen raid kaart. Je moet er één hebben die in IT mode kan draaien.
- Consumenten schijven schijnen vaak beter te zijn met zfs dan raid/nas schijven.
- Werking/gemie van freenas en zfs proef opstelling maken en problemen uitproberen.

Verder nog een paar links:

Het grote ZFS topic
http://forums.freenas.org...rdware-suggestions.12276/
http://forums.freenas.org...and-l2arc-for-noobs.7775/
http://forums.freenas.org...il-ssd.21063/#post-121880

Had ik al gezegt veel lezen :P zorg dat je een expert ben voor je begin.

[ Voor 4% gewijzigd door AndreStarTrek op 23-08-2014 19:47 ]

Verwijderd

De kast die je hebt gelinkt is voor SAS en dus niet voor Mini-SAS wat je waarschijnlijk wilt. Expanders kun je beter niet gebruiken; het beste is om een 'domme' backplane te hebben met Mini-SAS connectors. Vervolgnes zijn er 6 kabels (voor elk 4 schijven) die je op de interne controllers aansluit; dat kan met één keer 16-poort controller + 8-poort controller of drie keer 8-poort controller.

Belangrijk is om eerst te besluiten of je ZFS of iets anders wilt gaan draaien. Je dient de hardware aan te passen op de software, niet andersom! Lees je ook in over ZFS in het ZFS topic en het DIY RAID NAS topic.

Veel succes!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
ECC geheugen een must vind ik wat overdreven eerlijk gezegd.

Ik heb een 10 disk zfs nas met freenas, die draait al een jaar of 2 probleemloos op een e8400 met standaard ram.

Dat het extra veiligheid biedt klopt, maar een must vind ik wat overdreven
soulrider schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 18:39:
in zo'n chassis zit vaak zo'n SATA-expander als:

https://ri-vier.eu/24-por...et-p-343.html?cPath=18_61

via een externe kabel aangesloten op de raid-controller van je pc (die natuurlijk ook een externe poort nodig heeft dan (SF8088 als ik me niet vergis)
Volgens mij is het bedoelde chassis niet puur voor disks, maar gewoon als standalone server. Hij heeft gewoon mobo support namelijk.

Dan heb je zo'n kaart niet nodig, maar gewoon interne (raid) kaarten.

[ Voor 54% gewijzigd door timberleek op 23-08-2014 18:50 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04

_Arthur

blub

timberleek schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 18:46:

Ik heb een 10 disk zfs nas met freenas, die draait al een jaar of 2 probleemloos op een e8400 met standaard ram.

Succes met lezen waarom je WEL ECC wilt met ZFS; http://forums.freenas.org...on-ecc-ram-and-zfs.15449/

Verwijderd

De discussie omtrent wel of geen ECC voor een ZFS NAS is ook op dit forum uitgebreid aan bod geweest. Ik verwijs hiervoor naar: Verwijderd in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Zo stellig als Cyberjock is in de FreeNAS-thread die wordt genoemd, kan duidelijk geclassificeerd worden als mening, niet als feit.

Ook de regel x aantal gigabyte RAM per schijf is incorrect:
Verwijderd in "Het grote ZFS topic"

Laten we niet teveel afdwalen en bij het onderwerp van het topic blijven. Als de topicstarter behoefte heeft de discussie te verruimen vind ik dat prima, maar dat moet wel op zijn initiatief/verzoek gebeuren.

• AndreStarTrek
Betref ecc blijf ik bij EEN must en tuurlijk wat Cyberjock schijf is zijn mening maar wat jij schrijf ook, Ik zeg gewoon dat de risico tegen over de kosten niet echt de moeite is om de ECC achter wegen te laten als je een beetje rig in elkaar aan het zetten ben (mijn menig)

Betreft geheugen per schijf had ik anders moeten formuleren en dat heb ik nog even aangepast naar verhouding opslag.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 19:59:
AndreStartTrek: prima dat je die mening hebt maar totdat de topicstarter zijn topic breder wilt maken, is dit niet de juiste plek om daarover te discussiëren. Het staat je vrij om dit in het DIY RAID NAS (algemeen) of in het ZFS topic (specifiek t.o.v. ZFS) te bespreken.
Mij enige doel was de TS opweg te helpen en dat die veel moet lezen soms komen mening er uit als feiten. Dat heb ik alleen nu nog even willen recht zetten ;)

[ Voor 68% gewijzigd door AndreStarTrek op 23-08-2014 20:02 ]

Verwijderd

AndreStartTrek: prima dat je die mening hebt maar totdat de topicstarter zijn topic breder wilt maken, is dit niet de juiste plek om daarover te discussiëren. Het staat je vrij om dit in het DIY RAID NAS (algemeen) of in het ZFS topic (specifiek t.o.v. ZFS) te bespreken.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
timberleek schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 18:46:

[...]

Volgens mij is het bedoelde chassis niet puur voor disks, maar gewoon als standalone server. Hij heeft gewoon mobo support namelijk.

Dan heb je zo'n kaart niet nodig, maar gewoon interne (raid) kaarten.
Volgens mij is zijn vraag en de titel van dit topic toch wel echt:
Hoe werkt een 24bay SAS/SATA storage chassis

en dan ga ik er vanuit dat die eentje uit de volgende lijst linkte:
https://ri-vier.eu/storage-sub-system-c-1_40.html

en zult zien dat die 24bay-kast ook gewoon ATX-mobo ondersteund enzo ;-)
en verdacht veel lijkt op (lees: identiek is aan) de kast die TS linkte.

Dus dan heb je zulke kaart wel nodig, want de rest van je server zit in een ander chassis....
Anders zou de vraag moeten zijn "hoe werkt een 24 bay server chassis" of "hoe krijg je 24 discs in een server chassis"...

Maar hier is een kwestie van te weinig info van wat er gewenst is:
wilt men een volledige server gaan inrichten met 24 bays enzo, dan is het inderdaad : schaaf een HBA of raid kaart aan met voldoende poortjes, moederbordje, cpu, ram, netwerkaansluiting(-en), ... afh. van de software die je gaat draaien. maw: doorlees "diy nas-systeem"-topic eens en kom dan terug met een concrete vraag.

is het enkel: we hebben al servers en willen meer opslag erin/eraan hangen, zie mijn vorige reactie:
koop kast, hang er een expander, schijven, kabels en voeding in, hang het aan je server en go

[ Voor 28% gewijzigd door soulrider op 23-08-2014 20:11 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Een storage chassis is inderdaad enkel schijven + die kaart, maar in de topicstart wordt vervolgens verwezen naar een server chassis en wordt er gepraat over een moederbord met 24 sata aansluitingen.

Ondanks de titel heb ik dan toch het idee dat de TS een server chassis bedoelt. Maar dat kan de TS misschien zelf even verduidelijken

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-01 12:31

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Misschien niet direct een antwoord op je vraag maar waarom wil je een 24bay storage chassis gebruiken?

Wat zijn je eisen en wensen voor NAS en hoe denken jullie hem te gaan gebruiken?

FreeNAS werkt erg mooi maar aangezien je zelf er nog geen ervaring mee hebt en de storrage server voor je bedrijf wil gaan gebruiken is een kant en klare NAS wellicht een betere oplossing.

BV. Synology DiskStation DS1813+ Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1367997866.jpeg

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Inmiddels is er op mijn werk een situatie ontstaan waar er behoefte is aan een grote opslagcapaciteit met een hoge snelheid.
Definieer grote opslag capaciteit en hoge snelheid aub?

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
gerbenvdkraats schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:45:
Nu is mijn vraag hoe dit systeem nou precies werkt.
de verkoper van de gelinkte kast wil volgens mij zo'n systeem ook best volledig voor je bouwen of je daarbij helpen. Op de Ri-Vier website staat letterlijk "...and also sell and install Linux Servers at small companies.".

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Dacht dat ik laatst een moederbord gezien hebt met dacht ik 22 sata aansluitingen.

http://www.anandtech.com/...ck-z87-with-22-sata-ports

[ Voor 36% gewijzigd door jan99999 op 24-08-2014 00:36 ]

Verwijderd

Dat wil je dus niet met een PLX-chip. Je wilt een pure setup waar er 'eerlijke' poorten worden geboden. En dat kan prima. Eén 16-poorts HBA controller + onboard chipset of één 16-poort + 8-poort of drie keer 8-poort. Allemaal zonder gekkigheden zoals expanders, PLX-chips of andere ongein.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

Niets persoonlijks, en no flame intended !

Maar als je blijkbaar nog niet wist dat je raidcontrollers als insteek kaarten hebt, dan is het absoluut niet handig om voor je werk een belangrijke data server te willen samenstellen of inrichten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik denk ook niet dat de TS dit voor z'n werk moet gaan doen. Ten eerste weet ie niet waar ie mee bezig is, en wil hij het waarschijnlijk met Windows doen als ie verder geen ervaring heeft, en ten tweede vind ie alles wat je nodig hebt (server grade hardware) te duur... zo werkt het dus niet.

ECC is daarentegen wel een must, i.t.t. alle discussies heb je het gewoon nodig als je met data werkt waarvan je zo ver mogelijk wil uitsluiten dat het zomaar corrupt raakt. EEC heb je niet om dat het 'meestal wel goed gaat', maar voor die keer dat het niet goed gaat en bitjes geflipt worden.

Verder heb je SAS/SATA storage chassis meestal aan een server hangen. Het is dus geen zelfstandig apparaat. Ik weet niet of het al met zo'n omschrijving duidelijk was, maar dat is dus wat het is: een metalen bak waar je je schijven in hangt, en soms heb je daar nog een leuke backplane met backplane controller bij.

Je hebt ook geen RAID controller nodig, ook niet als je wil RAID wil (ja, misschien als je perse windows als storage OS wil gebruiken, want Windows's softraid zuigt harder dan hardware RAID, dus dan kan je beter hardware RAID hebben). Wat je nodig hebt voor je poorten is een HBA, ik weet ook niet of dat duidelijk is, maar dat is dus het ding wat je nodig hebt. Een controller, voor de host, die je bus verbindt.

Het zou verder ook helpen om het gewoon (als je nog zin hebt om het zelf in elkaar te knutselen en je baas dus geen garanties te kunnen bieden) de juiste volgorde te hanteren:

1. Informatie
2. Specificatie
3. Selecte
4. Bouwen & Gebruiken

Je moet dus eerst weten wat je nodig hebt, en dat daarna specificeren in getallen en eisen.
Bijvoorbeeld: Ik wil voor 100 gebruikers waarbij er 50 tegelijkertijd iets moeten kunnen doen storage maken die via een file sharing protocol gedeeld kan worden, en waarbij iedereen tenminste 100GB moet kunnen gebruiken voor z'n eigen data en 2TB voor de centrale bedrijfsdata.

Dan kan je gaan rekenen en kijken naar de specs die je nodig gaat hebben om dat te bedienen.

Daarna kijk je naar welke oplossing die specs kan bieden, en daarna ga je selecteren wat je gaat gebruiken.

• gerbenvdkraats
Bedankt voor de vele reacties. Ik zag dat er nog wat onduidelijkheid was over wat voor setup ik in gedachten had en wat het doel is van dit project.

Het idee is dat het een opzichzelfstaande server wordt. Het doel is om deze server in de zetten voor de backup van andere servers. Dit moet dagelijks elke nacht gebeuren. Met FeeNas heb je de mogelijkheid om snapshots te maken en weer automatisch na een bepaalde tijd te verwijderen. De reden dat ik hier op uit kwam is omdat ons aantal server ook groeit en ik hiermee de mogelijkheid heb om capaciteit uit te breiden.

Ondanks dat ik hier weinig kennis van heb is mijn algemene kennis wat betreft RAID en servers redelijk. Alleen met deze hardware ben ik niet bekend en ik vindt het leuk om dit wel te gaan te leren. Budget is natuurlijk altijd een kwestie maar zolang er maar een goed plan is kan er wel budget gemaakt worden.

Ik was inderdaad al die expander tegen gekomen maar bij de specs staat dat de supported OS Windows en Linux zijn. Vroeg mij ook even af of dit dan i.c.m. FreeNas voor problemen gaat zorgen? Begrijp ik het daarnaast goed dat je een SAS connector op je moederbord nodig heb.. die als input op de kaart aanbrengt en dan met breakout cable 6 keer naar 4 schijven brengt?
https://ri-vier.eu/6gb-sa...-full-pci-slot-p-342.html

Alvast bedankt voor jullie reacties. Super forum dit.. zo veel reacties binnen zo'n korte tijd heb ik nog niet eerder gehad. Hoop dat jullie je ook niet te veel ergeren aan mijn gebrek aan kennis en toch dit willen begrijpen ;)

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:15
gerbenvdkraats schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 08:33:
Begrijp ik het daarnaast goed dat je een SAS connector op je moederbord nodig heb.. die als input op de kaart aanbrengt en dan met breakout cable 6 keer naar 4 schijven brengt?
https://ri-vier.eu/6gb-sa...-full-pci-slot-p-342.html
Je zal inderdaad met breakout cables moeten gaan werken.
Ik zou alleen niet met een sas-expander gaan werken zoals je aangeeft in de link. Pak gewoon een hba zoals deze: lsi-sas-9201-16i en een tweede met 8 poorten.

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07-2025
init6 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 20:43:
[...]

Definieer grote opslag capaciteit en hoge snelheid aub?
Grappig dat deze vraag pas zo laat in de dicussie wordt gesteld :P . Verder is ook van belang wat voor beschikbaarheidseisen er aan de oplossing worden gesteld. Reken daarbij ook even door wat de impact op het bedrijf (kosten etc.) is als de oplossing er een uur/dag/week uit ligt. Dat zal ook in grote mate bepalen wat je moet gaan inzetten.

mijn 2 cent...

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 18:30

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Pff, waarom al die sas expander haat hier?

Sas expander zou een prima oplossing zijn en maakt alles juist simpeler.
Je hebt niet x HBA's nodig. Dus je kan af met een goedkoper mobo met minder PCI-e slots, of je hebt meer slots over voor andere kaarten, minder kabels en meestal hebben expander backplanes ook een management chip onboard voor ses-2 en sgpio zodat je gebruik kan maken van blinking lights voor disk failure of disk identification.

SATA disks op expanders is ook geen probleem die doen dan STP (SATA Tunnelling Protocol) Heb je de voordelen van een SAS connectie tussen je Expander en HBA/RAID card en kan je toch goedkope SATA disks gebruiken.
Je hoort nog af en toe de spreuk. SATA + SAS expander is slecht want bla.
Das een hele mooie uit het verleden toen een aantal helden besloten een single porten SATA disk dual ported te maken door middel van een interposer. Zodat men een redundant path kon creëren. Supported Config, by the way van SUN in hun JBODs met ZFS, daarnaast nog een lading andere leveranciers. Werkt en werkt goed. Alleen toen waren er mensen met no name interprosers die niet alle SATA commando's goed doorgaven met als resultaat vage problemen onder load. Hierop besloot Nexenta dat SATA + SAS expander dan maar een niet supported config moet zijn, want moeilijk, en een monster is geboren.
Zo eentje die tekens afgeslacht wordt, maar toch weer opstaat uit de dood en terug komt om het leven van IT personeel zuur te maken.

In het kort,
Chassis met 24 disk slots met expander en HBA = Win
Chasis met 24 disk slots met meerdere HBA's = Win
2 wegen die naar Rome leiden, of moet ik zeggen lijden :)

En een SAS expander heeft geen drivers nodig. Dus Windows of Linux support maakt van dat perspectief niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Goshimaplonker298 op 24-08-2014 16:48 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Misschien dat het voor de TS dan praktischer is om gewoon een BackBlaze Pod te maken.

https://www.backblaze.com/blog/backblaze-storage-pod-4/

• gerbenvdkraats
Bedankt voor de aanvullende opmerkingen. En er volgt weer even een 'domme' vraag... maar ik zit te lezen op internet maar ik kan nog niet helemaal achter het verschil komen wat nou HBA is en wat nou een SAS expander is? Of is dat juist hetzelfde?

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
http://searchstorage.tech...ctions-SAS-and-iSCSI-HBAs

Ik denk dat dit het antwoord op jouw vraag is.

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

johnkeates schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:06:
Misschien dat het voor de TS dan praktischer is om gewoon een BackBlaze Pod te maken.

https://www.backblaze.com/blog/backblaze-storage-pod-4/
Je bedoelt eigenlijk duurder?
Die blackblaze dingen zijn een leuke hype. Ze zijn met hun design perfect voor Blackblaze. Als je eisen niet overeenkomen ben je beter af met een normaal chassis met of losse HBA's of een SAS expander met een HBA.Heeft met I/O, bandbreedte redundancy enz enz te maken.
Daarnaast is een losse storagepod verschrikkelijk duur. in verglijk tot een COTS Chassis of Barebone
gerbenvdkraats schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:11:
Bedankt voor de aanvullende opmerkingen. En er volgt weer even een 'domme' vraag... maar ik zit te lezen op internet maar ik kan nog niet helemaal achter het verschil komen wat nou HBA is en wat nou een SAS expander is? Of is dat juist hetzelfde?
een HBA is een controller waar je disks op aansluit. Effectief netzoals je onboard sata of ide poorten.
een SAS Expander is een soort van switch. Die je gebruikt om meer disks op jouw controller aan te sluiten.
Netzoals een netwerk switch kan je meerdere sas expanders op elkaar aanlsluiten om meer disks aan te sluiten.
Voorbeeld wat ik zelf gebruik zijn 2x een Supermicro 847E16 Chassis met 1x een LSI 9207 HBA
De LSI HBA heeft 8 SAS/SATA poorten. Maar ik heb er toch 50+ disks aan hangen. Dit omdat er SAS expanders tussen zitten. In mijn geval 2x een 24poorts expander en 2x een 12 poorts expander. Totaal kan ik nu 72 drives aansluiten op mijn ene HBA. Als ik nog meer expanders toevoeg kan ik zelfs nog meer drives hebben. De LSI 9207 kan standaard 256 Drives aan. Als ik wat aan de firmware zou doen zelfs 1024.
Niet dat het bij mij thuis nodig is. Maar heb dingen in productie draaien waar 2 heads ( server met cpu en HBA ) een rack vol disks aan sturen.
Redelijk informatief als is de SAS Expander info erg achterhaald. SAS1 expanders hadden veel limitaties en hun eigen problemen. Sinds SAS 2 en SAS 3 ziet de wereld er anders uit :)

[ Voor 59% gewijzigd door Goshimaplonker298 op 24-08-2014 18:43 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb zelf 3 x M1015 gekocht maar met 1 x M1015 + SAS expander had ik een PCIe slot bespaard en was ik ook iets goedkoper uit geweest.

Ik denk dat voor de meeste grotere home builds een M1015 + SAS expander de ideale prijs/prestatie verhouding heeft. Of nog beter zoals Goshimaplonker doet: een moederboard met on-board HBA kopen.

Ik heb er zelf echter geen ervaring mee. Ik voel behoefte om het gewoon uit te proberen maar de waanzin moet een keer stoppen. Misschien voor mijn volgende build.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je nog nooit van HBA's en Expanders hebt gehoord dan kun je beter niet met een doe-het-zelf oplossing aan de slag gaan voor zakelijke doeleinden. Koop dan gewoon gewoon een kant-en-klare A-merk server, bv de IBM x3650 M4 HD. Dan is het gewoon plug-and-play.

Ik zou een chassis nemen met een goede SAS2 Expander backplane zoals de Supermicro SC846. Dan sluit je alle schijven met een enkele mini-SAS kabel aan op een enkele RAID controller met 4 interne poorten (bv LSI 9271-4i) ipv dat je 24 losse kabels moet aansluiten zoals bij het chassis uit de TS. Bij het Supermicro chassis zit de Expander dus in het backplane, het is dus geen losse PCI kaart of iets dergelijks.

Overigens is de expander uit dat Supermicro chassis ook wat beperkt door de enkele mini-SAS aansluiting, maargoed zoals ik zei kun je beter iets kant en klaars kopen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Bigs op 24-08-2014 20:40 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Bigs schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:39:
Als je nog nooit van HBA's en Expanders hebt gehoord dan kun je beter niet met een doe-het-zelf oplossing aan de slag gaan voor zakelijke doeleinden. Koop dan gewoon gewoon een kant-en-klare A-merk server.
Agree, als het voor werk is dan lijkt me DIY uit den boze.

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Bigs schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:39:
Overigens is de expander uit dat Supermicro chassis ook wat beperkt door de enkele mini-SAS aansluiting, maargoed zoals ik zei kun je beter iets kant en klaars kopen ;)
De single expander versie bijvoorbeeld de 846E16 heeft 3x een mini sas poort (SFF-8087) PRI_0 tm PRI_2
Deze kan je vrij gebruiken maakt in realiteit niet uit op welke van de 3 je inprikt. ( in de manual laten ze het inderdaad met maar 1 touwtje zien)
Je kan dus met een HBA met 8 SAS poorten (2x SFF-8087) 2x op de expander inprikken en dus ook 2x een wide lane aan bandbreedte benutten.

Als je echt gek wilt doen (heb het zo draaiende gehad) kan je op de poort een sas fanout kabel aansluiten en daar nog een paar extra disks op. Ze krijgen alleen niet direct een mooi ID

Afijn terug on topic.
Als je 24 disks zoekt kijk dan naar het Supermicro 846E16 chassis. Als het voor de zaak is kan je kijken naar een Supermicro SuperStorage Server 6047R-E1R24L of SuperStorage Server 6047R-E1R24N (Verschil zit hem dat de L een HBA heeft en de N een RAID controller) Das een barebone. Add CPU, Mem en disk en je bent klaar. Zijn genoeg partijen die je dit systeem kunnen leveren als kompleete server met support. Die met HBA heb je als barebone rond de €1500 ex en versie met RAID is rond de €1800 ex

• Bigs
  • Niet online
Goshimaplonker298 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:18:
[...]

De single expander versie bijvoorbeeld de 846E16 heeft 3x een mini sas poort (SFF-8087) PRI_0 tm PRI_2
Deze kan je vrij gebruiken maakt in realiteit niet uit op welke van de 3 je inprikt. ( in de manual laten ze het inderdaad met maar 1 touwtje zien)
Je kan dus met een HBA met 8 SAS poorten (2x SFF-8087) 2x op de expander inprikken en dus ook 2x een wide lane aan bandbreedte benutten.

[...]
Ok het verbaasde me ook wel dat er bij de specificaties staat 'Single input/output SFF 8087 connectors', die Supermicro site is ook zo onvolledig soms. Kun je met dat backplane dan ook 2 HBA's aansluiten zodat je een multipath verbinding naar je schijven creëert? Dat kom ik buiten de SAN/high-end DAS wereld nog maar weinig tegen terwijl ik het een van de mooie dingen van SAS2 vindt.

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Bigs schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:53:
[...]

Ok het verbaasde me ook wel dat er bij de specificaties staat 'Single input/output SFF 8087 connectors', die Supermicro site is ook zo onvolledig soms. Kun je met dat backplane dan ook 2 HBA's aansluiten zodat je een multipath verbinding naar je schijven creëert? Dat kom ik buiten de SAN/high-end DAS wereld nog maar weinig tegen terwijl ik het een van de mooie dingen van SAS2 vindt.
de E26 versies hebben een dual expander backplane daar kan je dual ported sas drives op aansluiten en 2 HBA's. Dan kan je een MPIO implementatie doen.

• gerbenvdkraats
Super vet al deze reacties! Ik besef inderdaad dat het zakelijk niet altijd het slimst en goedkoopst is om zelf aan de gang te gaan maar ik vindt het ook super leuk m hiermee bezig te zijn en daarnaast heeft dit project niet gigantische haast omdat we nu de backups ook al geregeld hebben (alleen heel omslachtig).

Is het verschil met een RAID controller is gewoon dat die via je PCI slot gaat en puur je sata poorten van je moederbord uitbreidt?

@Goshimaplonker298 tnx voor je voorbeelden. Begin het best wel een beetje door te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door gerbenvdkraats op 24-08-2014 22:25 ]

• AndreStarTrek
Een controller moet de schijf zo direct mogelijk doorgeven om stabiliteit problemen te voorkomen. Een raid controller geeft de besturing systeem niet de serienummer van de HDD die het nodig heeft. Door de kaart (als het mogelijk is) om te flashen naar een IT modus krijg je die wel.

ZFS heeft de serie nummer nodig om je pool bij elkaar te houden mocht het een keer fout gaan.

Ik zelf heb gekozen voor dit mainboard pricewatch: Supermicro X10SL7-F voorzien van 8 LSI SAS en 6 Intel SATA aansluiting. In zo geval ben je al een aardig end op weg en je heb ook nog eens IPMI.

• Bigs
  • Niet online
gerbenvdkraats schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 22:25:
Super vet al deze reacties! Ik besef inderdaad dat het zakelijk niet altijd het slimst en goedkoopst is om zelf aan de gang te gaan maar ik vindt het ook super leuk m hiermee bezig te zijn en daarnaast heeft dit project niet gigantische haast omdat we nu de backups ook al geregeld hebben (alleen heel omslachtig).

Is het verschil met een RAID controller is gewoon dat die via je PCI slot gaat en puur je sata poorten van je moederbord uitbreidt?

@Goshimaplonker298 tnx voor je voorbeelden. Begin het best wel een beetje door te krijgen.
HBA's en RAID controllers zijn inderdaad PCIe kaarten die schijven verbinden met je systeem. Net zoals de SATA poorten op je moederbord, maar die staan er verder helemaal los van. Het is dus niet zo dat een RAID controller of HBA de poorten op je moderbord uitbreidt, het is gewoon een aanvullende manier om schijven op je systeem aan te sluiten. De wat duurdere servers hebben ook helemaal geen onboard SATA poorten.

Een HBA presenteert de schijven direct aan je OS, dus dat werkt hetzelfde als de schijven die je aan je SATA poorten hangt. Het verschil is dat de SATA poorten op je moederbord over het algemeen geschikt zijn om 1 SATA schijf op aan te sluiten (er zijn uitzonderingen zoals port multipliers en multilane adapters, maar die kom je niet zo vaak in het wild tegen dus die laat ik even buiten beschouwing). Een SAS HBA kan ten eerste niet alleen SATA schijven maar ook SAS schijven aanspreken die in de serverwereld wat gebruikelijker zijn. De stekkers lijken veel op elkaar, maar er wordt een ander protocol gebruikt voor de communicatie en bovendien hebben SAS schijven vaak twee poorten (het stukje tussen de voedings- en data stekker van een SATA schijf is dan ook gevuld met connectors) zodat je er eventueel (via een backplane) meerdere HBA's op aan kunt sluiten. Dit zie je vaak in storagesystemen (SAN) waar je in een chassis twee onafhankelijke contorllers hebt. Daarnaast kan op een SAS poort dus niet alleen een enkele schijf aangesloten worden maar een hele fabric met zaken als expanders, switches etc. Moderne HBA's hebben over het algemeen SFF-8087 of SFF-8643 aansluitingen die meerdere SAS lanes bevatten. Je kunt die gebruiken om meerdere schijven op aan te sluiten, of om dus meerdere paden naar je fabric te hebben zodat je meer bandbreedtte hebt.

Een RAID controller is in principe ook een HBA maar dan met een zwaardere processor en uitgebreide firmware waardoor je RAID groepen kunt maken van je SAS schijven. Deze RAID arrays worden door de RAID kaart dan als individuele schijven aan het besturingssysteem gepresenteerd. Normaalgesproken ziet het OS de achterliggende schijven dus niet meer. Duurdere RAID kaarten hebben vaak ook de mogelijkheid om arrays uit te breiden (bv. van 4 naar 8 schijven) zonder het systeem uit de lucht te halen en zelfs migraties tussen RAID niveaus behoren tot de mogelijkheden. Daarnaast zie je ook RAID controllers die SSD's in kunnen zetten als een cache laag zodat je hogere prestaties krijgt zonder dat je speciale voorzieningen in het OS of je applicatie nodig hebt.

En dan nog iets over backup batterijen/flash modules maar dat is voor later :z

[ Voor 5% gewijzigd door Bigs op 25-08-2014 20:17 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Praat met je hardware leverancier en koop gewoon een doos van IBM, Dell of HP. Gaat er iets kapot, dan heb je garantie, werkt er iets niet, dan helpen ze je.

Hobbyprojecten, ja, leuk voor thuis. Maar je gaat een bedrijf toch niet te grabbel gooien aan zelfbouw.

Overigens, online storage <> backup. Backup is altijd OFF-LINE.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1