• bassonn
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-06-2024
Beste Tweakers,

Ik heb gister mijn nieuwe CPU gemonteerd met de stock cooler meegeleverd.
De temperaturen van het apparaat zijn prima 30-40 idle en 70 load.
Echter draait mijn cooler snel op 3000 RPM en dit zorgt voor veel lawaai. Mijn ariflow is goed en mijn stock cooler zit goed gemonteerd. Nogmaals temperatuur is prima. Het gaat mij om het geluid. Nu ben ik opzoek naar een FM2 socket aftermarket cooler die dit geluid zal minderen.

Wat is het budget?
onder de €30,- wil ik graag blijven

Eisen?
Mijn kast kan een cooler van maximaal 155mm hebben. Niet te moeilijk te installeren (geen andere backplate).

Zelf ben ik op onderzoek uit gegaan en leek mij dit wel wat.
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo

Graag jullie mening?

PS: heeft het zin een andere koelpasta te bestellen? arctic silver 5 bijvoorbeeld?

[ Voor 5% gewijzigd door bassonn op 23-08-2014 15:47 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

PS: heeft het zin een andere koelpasta te bestellen? arctic silver 5 bijvoorbeeld?
Tenzij je huidige finaal verkeerd is aangebracht, verwacht niet te veel van andere koelpasta (gezien het een boxed koeler betreft denk ik niet dat er teveel of verkeerd aangebrachte pasta opzit).

Echter, als je een andere koeler wilt monteren, dan is het wel aan te raden om andere pasta erbij te kopen. Nu zit er bij de meeste koelers wel een beetje koelpasta bij, maar niet altijd, dus is het wel handig om wat op voorraad te hebben.

Overigens is de huidige 70ºC denk ik wel een beetje aan de hoge kant. 't Is wat moeilijk te achterhalen (AMD heeft helaas niet zo'n mooie handige pagina met de specs en max temperaturen zoals Intel), maar volgens mij loop je dan ook al richting de maximale waarde wat die mag hebben.

• bassonn
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-06-2024
Nemesizz schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 16:31:
[...]

Tenzij je huidige finaal verkeerd is aangebracht, verwacht niet te veel van andere koelpasta (gezien het een boxed koeler betreft denk ik niet dat er teveel of verkeerd aangebrachte pasta opzit).

Echter, als je een andere koeler wilt monteren, dan is het wel aan te raden om andere pasta erbij te kopen. Nu zit er bij de meeste koelers wel een beetje koelpasta bij, maar niet altijd, dus is het wel handig om wat op voorraad te hebben.

Overigens is de huidige 70ºC denk ik wel een beetje aan de hoge kant. 't Is wat moeilijk te achterhalen (AMD heeft helaas niet zo'n mooie handige pagina met de specs en max temperaturen zoals Intel), maar volgens mij loop je dan ook al richting de maximale waarde wat die mag hebben.
Ik lees inderdaad dat de waardes van AMD via Open HM niet geheel kloppen. Overigens staat het zo ingesteld dat de CPU niet warmer word dan 80 graden dan zal mijn pc automatisch uitspringen.

Zelfs Azerty schijnt te weten dat deze CPU warm word. Er zijn voldoende topics op het forum waarin dit duidelijk word. Ik heb een CM K380 waarin aan de voorzijde een standaard 120mm ventilator is gemonteerd. Deze blaast de lucht naar buiten, aan de achterzijde(op de hoogte van de mijn CPU) heb ik een scythe slip 120mm die haar lucht ook naar buiten blaast. Is het handig om aan de zijkant van mijn kast een scythe slip te monteren die lucht naar binnen zal blazen?

Overigens heb ik een mini ATX moederbord waardoor alles dicht op elkaar zit.

Mijn CPU cooler zit vlak boven mijn GPU en deze word dus ook warm aan de bovenkant, kan dit kwaad?
Zoals je ziet is de scythe slip aan de achterkant gemonteerd deze blaast lucht naar buiten.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Rmplo5i
http://imgur.com/Rmplo5i

Let niet op mijn slechte kabelmanagement trouwens.

Hier nog een foto van het zijpaneel. Dacht hier een scythe slip 120mm te monteren om lucht naar binnen te blazen.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/t59m6sW
http://imgur.com/t59m6sW
Graag jullie feedback.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Ik lees inderdaad dat de waardes van AMD via Open HM niet geheel kloppen. Overigens staat het zo ingesteld dat de CPU niet warmer word dan 80 graden dan zal mijn pc automatisch uitspringen.
Ja dat is ook zo, had ik ook even niet aan gedacht. Het klopt dat de temperaturen bij bepaalde AMD modellen niet helemaal goed worden uitgelezen en dat er te hoge waardes worden weergegeven.
Is het handig om aan de zijkant van mijn kast een scythe slip te monteren die lucht naar binnen zal blazen?
Wat ik zo zie zit dat gat voor de fan net onder de videokaart, denk niet dat het dus veel zal helpen bij het koeler houden (en/of stiller) van je CPU.
Dat gat is denk ik metname bedoeld voor het geval van Crossfire/Sli of een passief gekoelde videokaart van wat extra luchtstroom te voorzien.

Er zijn ook aardig wat discussies gaande of een fan in het sidepanel nou positief of negatief is voor de airflow.
Zelf nooit zo druk om gemaakt, maar er zijn mensen die beweren dat een side-panel fan de airflow verstoord (beetje afhankelijk van waar de sidepanel fan gemonteerd word).