Anoniem: 616366 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 00:30:
1.
Zet je linksys router naast je pc en sluit hem direct aan met 1 kabel en sluit de stroom aan. Met welke kabel moet ik hem hier aansluiten? Bedoel je een van de kabels in mijn linksys stoppen of een kabel van mijn linksy naar pc?
Een kabeltje van de linksys naar je PC. In een van de LAN-poorten (de groep van 4).
2. Mijn cisco router staat op een andere plek dan mijn linksys. Op het laatste heb je het over Zet je Linksys weer terug op zijn oude plek en stop de kabel van je Cisco router in een van de LAN poorten. betekent dit dat mijn cisco naast mijn linksys moet staan?
Nee, je Cisco staat daar waar de coaxkabel het huis binnenkomt (meterkast), de Linksys kun je neerzetten waar je wilt, mits je maar een kabeltje naar de Cisco kunt leggen. Bij voorkeur dus op een centrale locatie.
Het kabeltje van de Cisco naar de Linksys moet aan beide zijden in de LAN-poorten. Kan niet missen aan de kant van de Cisco, die heeft geen WAN-poort maar alleen 4 knalgele LAN-poorten.
Op je foto heb je een kabeltje in de meest linker poort zitten, dat is de WAN-poort, deze dien je niet te gebruiken als je de (correcte) oplossing van __R__ volgt.
3. Ik verlies mijn ziggo hotspot. Wat houdt dit precies in? Ik wist niet dat we die hadden.
Hij doelt op
WifiSpots van Ziggo, waarschijnlijk heb je dat wel, maar de opmerking hierover mag je negeren - dit is enkel relevant als je het modem (Cisco) door Ziggo in 'bridge' mode laat zetten, iets wat __R__ eerst ook benoemde maar later weghaalde. Mocht je ooit problemen ondervinden met de Cisco dan is dit een optie om te onderzoeken, maar in dit geval is het weinig relevant (daarom heeft hij het waarschijnlijk ook weggeedit).
Sorry voor mijn waarschijnlijk ontzettend domme vragen. Maar het zou mij ontzettend helpen als je (of iemand anders die het weet) nog even zou willen helpen. Ik vind het heel lastig, maar leer steeds meer, dus hoop het te kunnen oplossen. Ik ben de enige in dit studentenhuis die het uberhaupt leuk en interessant vind om er mee bezig te zijn dus moet het alleen doen haha, maar hopelijk kom ik er zo uit!
Even aanvullen:
- Indien je beide apparaten ver genoeg uit elkaar kunt zetten (andere verdieping bv): stel op zowel de Cisco als Linksys dezelfde netwerknaam (SSID) en wachtwoord in, maar zorg ervoor dat je aparte kanalen kiest, anders loop je het risico op interferentie. Vaak kun je kiezen uit 1 t/m 13; 1, 6 of 11 zijn de meest gangbare opties, en het vriendelijkst ten opzichte van je buren. Mocht de boel dan nog niet 'stabiel' werken dan kun je met tools als Wifi Scanner (Android) of InSSIDer (Windows) controleren welke kanalen gebruikt worden door bv. je buren.
- Indien ze vlak bij elkaar staan heb je niets aan 2 WiFi-accesspoints op 2.4 GHz, en kun je er beter eentje uitzetten. Als het goed is ondersteunt je Cisco ook de 5 GHz-band, met een beetje geluk kun je 'm zo instellen dat hij enkel op 5 GHz uitzendt. Dan kun je de Linksys (2.4 GHz) en Cisco (5 GHz) alsnog naast elkaar gebruiken - bij een druk 2.4 GHz-spectrum kan gebruik van 5 GHz soelaas bieden (je apparaten moeten het wel ondersteunen, en 5 GHz ondervindt meer hinder van obstakels).
Succes. Mocht je er nog niet uitkomen dan is het misschien handig om de exacte types van je routers te vermelden.
Gokje: de Linksys ziet eruit als een gouwe ouwe wrt54g, je Cisco zal een EPC3925 of EPC3928 zijn..Dat kun je negeren. wimmel_1 lijkt op curieuze wijze iets te willen 'bewijzen' aan twee medetweakers, maar dat is totaal niet relevant voor je probleem.