• Denominator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05-2022
Beste Tweakers,

Ik ben al enige tijd bezig om een NAS/Homeserver samen te stellen die in combinatie met een Plex cliënt al mijn media kan afspelen.

De voornaamste functie van de NAS/Homeserver zal de opslag van al mijn media zijn die d.m.v. de Plex Media Server mijn media over het netwerk beschikbaar zal moeten maken, daarnaast zal de NAS ook gebruikt worden voor de opslag en back-up van al mijn belangrijke bestanden.

Na enig onderzoek ben ik tot de volgende samenstelling gekomen. Op de NAS zelf wil ik FreeNAS draaien (ZFS RAIDZ). De Raspberry Pi wil ik als cliënt gebruiken voor de Plex Media Server bij de televisies i.c.m. Rasplex (http://www.rasplex.com/). Op deze manier kan ik de "volledige" Plex Home Theatre draaien. Voor de overige apparaten (iPads/iPhones) gebruik ik de Plex App.

De NAS moet in staat zijn gelijktijdig 2 Full-HD streams te kunnen transcoden/streamen (naar Raspberry/iPad/iPhone etc.) Het zijn voornamelijk .mkv containers met een maximale bitrate van 9.000 Kbps.

Budget is maximaal 1.000 euro voor alle componenten, waarbij het energieverbruik zo laag mogelijk moet blijven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 108,95€ 108,95
1ASRock E3C226D2I€ 190,50€ 190,50
1Raspberry Pi Model B+ (512MB)€ 32,79€ 32,79
3WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 100,88€ 302,64
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 170,10€ 170,10
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 919,93

Op de verschillende fora van FreeNAS word aangegeven dat ECC geheugen een "must" is wanneer je FreeNAS met ZFS wil gaan gebruiken. Nu ben ik zelf nog niet helemaal overtuigd van de daadwerkelijke kans op corrupte bestanden en zelfs volledig corrupte schijven bij het gebruik van niet ECC geheugen.

Mijn vragen aan jullie
  • Zijn de gekozen componenten voldoende/onvoldoende voor het gewenste gebruik?
  • NON-ECC vs. ECC RAM, is het het waard?
  • Wanneer de Rasperry Pi als cliënt gebruikt word met RasPlex moet er dan nog trancodeer werk worden verricht door de NAS? of kan dit rechtstreeks gestreamd en afgespeeld worden?
Alle informatie en op/aanmerkingen zijn welkom.

Alvast bedankt.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:59
- Geen T versie van een processor nemen. Dit is een standaard afgeknepen versie, waar je vervolgens ook nog in verhouding veel voor betaalt. Elke random i3 processor is goed.
- Leuk bordje, maar wel erg prijzig. Dit bordje heb je wel nodig als je ECC wil gaan gebruiken. Mocht je bewust kiezen voor non-ECC dan kan je al af met een bordje van 100 euro (gewoon een ITX bord kiezen met 6x SATA).
- Red schijven? Neem de Green schijven. Zo ver ik weet precies dezelfde schijven, maar met andere firmware. Ik gebruik zelf 6x 3TB Green schijven in raidz2 (ook in een Node 304). Het enige wat ik heb moeten doen is de head parking issue met een tooltje aanpassen. Niets spannends.
- Geheugen. Ik zou eerst een reepje van 8GB nemen en kijken of alles prima werkt. Uitbreiden kan altijd nog, maar ik denk dat je met 8GB het wel redt.
- Ga voor kwaliteitsvoeding: Seasonic G360 is een echte kwaliteitsvoeding en hij is ook nog behoorlijk efficiënt.

De Raspberry Pi kan (mits overgeklokt) merendeels alles zelf afspelen. Als de Raspberry Pi het niet ondersteunt, dan zal de NAS inderdaad het moeten transcoden naar een formaat die de Raspberry Pi wel slikt.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 23-08-2014 15:02 ]

• Denominator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05-2022
Bedankt voor je snelle reactie

- Ik heb in deze samenstelling bewust gekozen voor de T versie, aangezien het TDP lager ligt dan de niet T versie (35W vs. 54W). Nu weet ik niet of dit verschil ook daadwerkelijk merkbaar is als de NAS idle is. Als dit verwaarloosbaar is, kan ik inderdaad beter gaan voor de standaard 4130.
- Inderdaad een redelijk prijzig bord, maar dit was het enige (leverbare) mini-ITX formaat bord met ECC ondersteuning en 6 SATA aansluitingen. Mocht ik kiezen voor een niet ECC samenstelling zal ik inderdaad gaan voor een 100 euro bord.
- De green schijven had ik ook al overwogen, maar juist de firmware van de red schijven is geoptimaliseerd voor nas omgevingen, vandaar de keuze voor de red schijven.
- Heb de Corsair vervangen door de Seasonic in het lijstje.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:59
Idle verbruiken jouw genoemde processoren precies hetzelfde. Het verschil zit hem in het belasten van de processor. De normale variant zal inderdaad 100% belast wat meer verbruiken, maar hij is ook sneller (en kan sneller terug naar idle, want de taken zijn eerder klaar).

Wat betreft je argument voor Red schijven, dat is pure marketing van WD dat je dat doet geloven. In diverse topics op Tweakers waren hier ook al discussies over en uiteraard verschillende meningen. ;)